احتمال بازگشت دوباره خودروسازان در اروپا به موتورهای بزرگتر

دوشنبه 26 مهر 1395 - 08:00
مطالعه 3 دقیقه
BMW 2-Series Coupe 1500cc 3-cylinder engine
مدت‌هاست که خودروسازان برای رسیدن به استانداردهای آلودگی به کاهش حجم پیشرانه‌های محصولاتشان روی آورده‌اند، امّا به نظر می‌رسد که این روند، حداقل...
تبلیغات

مدت‌هاست که خودروسازان برای رسیدن به استانداردهای آلودگی به کاهش حجم پیشرانه‌های محصولاتشان روی آورده‌اند، امّا به نظر می‌رسد که این روند، حداقل در اروپا، برعکس شده است. مطابق گزارشی که در «رویترز» آمده،  بسیاری از خودروسازان احتمالاً موتورهای کوچک خود را کنار بگذارند؛ چرا که این موتورها در آزمون‌های آلودگی در دنیای واقعی موفق ظاهر نشده‌اند.

آلن راپوسو (Alain Raposo)، رئیس بخش پیشرانه اتحادیه رنو-نیسان اخیراً در نمایشگاه اتومبیل پاریس می‌گوید:

تکنیکی که ما برای کاهش ظرفیت انجین استفاده کرده‌ایم، دیگر برای رسیدن به استانداردهای آلودگی کارساز نخواهد بود. ما به انتهای حدّی کاهش حجم رسیده‌ایم.

مطابق گفته یک منبع داخلی دیگر، رنو احتمالاً حجم موتور 1.6 لیتری R9M دیزل خود را به اندازه ۱۰ درصد افزایش خواهد داد. ضمن اینکه این کمپانی، موتور 0.9 لیتری H4Bt بنزینی را کنار خواهد گذاشت؛ موتور که اکنون مشخص شده که سوخت زیادی مصرف می‌کند و خروجی آن مقادیر زیادی ازهیدروکربن‌های سوخته‌نشده و مونوکسید کربن در خود دارد. به نظر می‌رسد که رنو به جای اینکه هزینه زیادی را برای بهینه‌سازی موتور کنونی صرف کند، قصد دارد آن را با یک نسخه جدید و بزرگتر جایگزین کند.

همانند رنو، جنرال‌موتورز و فولکس‌واگن نیز می‌خواهند ظرف ۳ سال آینده از دست موتورهای کوچک خود در اروپا خلاص شوند؛ این موضوعی است که در ادامه گزارش رویترز آمده است. جنرال‌موتورز قصد دارد که پیشرانه دیزلی 1.2 لیتری حال حاضر خود را کنار بگذارد و فولکس‌واگن نیز موتور سه سیلندر 1.4 لیتری دیزلی خود را با یک موتور 1.6 لیاری چهار سیلندر برای «پولو» تعویض خواهد کرد. انتظار می‌رود که سایر خودروسازان نیز به این روند حجیم‌سازی بپیوندند.

شاید یکی از مهمترین دلایل آگاهی بیشتر نسبت به اختلاف بین نتایج تست‌های آزمایشگاهی و دنیای واقعی، موضوع رسوایی آلودگی فولکس‌واگن بوده است. مطابق قوانین جدید در اروپا، تمام خودروهای جدید از سال ۲۰۱۹ باید بتوانند از تست‌های جاده‌ای آلودگی اکسیدهای نیتروژن نمره قبولی بگیرند. در تحقیقی که توسط چند کشور مختلف انجام شده، مشخص شده است که فیات، اوپل و رنو برخی از بدترین نتایج آلودگی اکسیدهای نیتروژن را در بین مدل‌های دیزل جدید در اروپا دارند.

در همین حال، مرسدس‌بنز این نکته را یادآوری می‌کند که قبلاً این موضوع را پیش‌بینی می‌کرده است. رئیس تحقیقات گروه و توسعه خودروهای مرسدس‌بنز، توماس وبر (Thomas Weber)، در این زمینه می‌گوید:

رفته‌رفته این موضوع مشخص می‌شود که یک انجین کوچک، مزیّت به حساب نمی‌آید. به همین دلیل است که ما سریعاً در جوّ موتورهای سه سیلندر قرار نگرفتیم.

منبع: automobilemag

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.