سام کاویانی: بازار خودروی کشورمان هر روز به سمت شور و تنوع بیشتری در حال حرکت است و روزی نیست که خبر ورود مدل جدیدی به گوشمان نرسد و یا نوید ساخت مرکب نوینی داده نشود. اخیراً شرکتی نوپا در کشورمان توانسته مجوز ورود دو مدل از ساختههای AMG با عناوین CLA 45 و GLA 45 و نیز دو مدل از اسمارت به نامهای فورتو و فورفور را از متصدیان امور اخذ نماید. از همین رو و در جهت شناخت بیشتر شما عزیزان، در این متن بر آنیم که نگاه کوتاه و مختصری به برخی از مختصات و ویژگیهای نسخههای وارداتی اسمارت داشته باشیم.
اسمارت FORTWO اسمارت فورتو (FORTWO)، یک خودروی بسیار کوچک شهری و یا همان میکروکار است که از پیشرانه و دیفرانسیلی در ناحیه عقب خود سود میبرد. در حال حاضر، این مرکب زیبا و نقلی توسط بخش «اسمارت» از گروه خودروسازی دایملر به تولید میرسد. از زمان پیدایش این خودرو در سال ۱۹۹۸ میلادی، تاکنون سه نسل از آن روانه اقصی نقاط عالم شده است. نسل جاری آن نیز، در شانزدهمین روز از ماه جولای سال ۲۰۱۴ میلادی و در میان خیل انبوهی از هواخواهان و دوستدارانش پا به عرصه وجود نهاد.
اسمارت فورتو بر روی پلتفرمی کوتاه شده از نسل سوم رنو توئینگو، تکوین و توسعه یافته و در حدود ۷۰ درصد از بخشهای آن با این خودرو مشترک است. از آنجایی که اسمارت و مرسدس بنز هر دو از اقمار تحت کنترل دایملر به شمار میآیند، لذا مهندسی و معماری این مدل نیز توسط کمپانی نامدار مرسدس بنز صورت پذیرفته است. البته این مسئله بیشتر در مبحث ایمنی ساختاری فورتوست که نمود عینیتری به خود میگیرد. در این میان، حتی برخی از مؤلفههای به کار رفته در شاسی اسمارت فورتو هم از مرسدس بنز کلاس C به عاریت گرفته شدهاند. اسمارت فورتو در دو فرم متفاوت از بدنه، اعم از سه درب هاچبک و دو درب کابریولت عرضه میشود. در حال حاضر، این خودرو در کارخانه SMARTVILLE در کشور فرانسه به تولید میرسد. در طراحی نسل جدید فورتو، کمپانی اسمارت از طرح “ONE BOX” و یا تک جعبهای نسل پیشین آن گذر نموده و چهره معقولانهتر و عامهپسندتری را برایش تدارک دیده است. درپوش موتور هم در قیاس با نسخه قبلی، بهوضوح از قالب صافتر و بزرگتری سود برده که همین امر در جای خود، ایمنی بالاتری را برای عابران پیاده در هنگام تصادفات جادهای فراهم میآورد. از طرفی، وجود کاپوت بلندتر، ثبات و پایداری بیشتری را برای این خودروی کوچک در سر پیچها به ارمغان آورده است. با آنکه طول ۲/۶۹ متری اسمارت فورتو، قابلیتهای هر طراحی، ولو ماهر و زبده را برای تغییرات دلخواه و بنیادین سخت محدود و مسدود میکند ولی با این همه، اوورهنگ های کوچکی در برخی از بخشهای بدنه آن تعبیه شدهاند که همین خود، مایههای فزونتری از زیبایی را به بدنه این خودرو بخشیدهاند. مقوله تضاد در رنگآمیزی و یا همان بدنه دور رنگ نیز، بهعنوان یکی از ویژگیهای ثابت تجاری در ساختههای اسمارت، در نسل نوین فورتو هم حفظ و استمرار یافته است. درمجموع، بدنه فورتو با ۴۰ ترکیب متفاوت رنگآمیزی میشود.
فضای جادار موجود در داخل کابین این خودرو، درست برخلاف آن چیزی است که ابعاد خارجی آن بازتاب میدهد. ممکن است که این کابین برای عمده خانوادهها، ولو کوچک نیز چندان جذاب نباشد ولی درعینحال، برای دو فرد بزرگسال و یا زوجهای جوان به حد کفایت خود جادار است. ضمن اینکه، دربهای بلند این خودرو، امکان تردد سهل و آسانتری را نسبت به دیگر رقبا، به درون کابین آن مهیا میسازد. طرح داشبورد نسخه جدید فورتو نسبت به نسخه قبلی خود کاملاً متحول و از متریال کیفیتری هم برای مونتاژ و پرداخت آن استفاده شده است. نکته جالب اینجاست که خیلی از قطعات درون کابین فورتو نیز با رنو توئینگو همسان و مشترک است. سواری نسل جدید فورتو نسبت به نسخه پیشین خود بهمراتب نرمتر و راحتتر شده است؛ و درعینحال، بهبود بیشازپیش عایقبندی و کاهش نویز و صداهای اضافی هم از دیگر مواردی هستند که نسبت به نسل قبلی کاملاً مشهودند. این کابین از امکانات رفاهی مناسبی هم بهره میبرد که ازجمله میتوان به سیستم اطلاعات – سرگرمی با صفحه لمسی به سایز هفت اینچ، سیستم مسیریاب ماهوارهای، سقف پانورامیک و کروز کنترل و غیره اشاره داشت.
نسخه جدید فورتو، در غالب موارد جلوه خارقالعادهای را از خود به نمایش میگذارد. ازجمله آنها میتوان به نمایش تمام رنگی عقربه کیلومتر شمار آن اشاره داشت که دو ویژگی طراحی زیبا و کاربردی بودن را توأمان در خود داراست. ضمن اینکه، خوانش آن نیز آسان بوده و این امکان را برای شما فراهم میکند که تنها به مسیر پیش رویتان متمرکز شوید. درواقع، داخل کابین این خودرو آنچنان راحت است که شما ممکن است رغبتی به ترک آن نداشته باشید. در بازار آمریکای شمالی، اسمارت فورتو با چهار تریم برای کابین عرضه میشود: PURE و PASSION،PRIME و PROXY. در بالاترین تریم یا همان پراکسی، ترکیب چرم مصنوعی و با جزییات فابریک آبی رنگ، نمایی مدرن و دلنوازی را برای داخل کابین فراهم آورده است. سیستم صوتی حرفهای JBL در فورتو، با ۸ عدد اسپیکر تمامی کابین این میکروکار را با خروجی ۳۲۰ وات تحت پوشش خود قرار میدهد.
اسمارت فورتو با دو پیشرانه متفاوت که هر دو نیز سه سیلندر هستند، عرضه میشود. نخستین پیشرانه از نوع تنفس طبیعی بوده و با حجمی معادل یک لیتر از توانی معادل ۷۱ اسب بخار برخوردار است و آن دیگری نیز، نسخهای ۰.۹ لیتری مجهز به سامانه توربو شارژ است، خروجی توان این پیشرانه هم معادل ۹۰ اسب بخار است. هر دوی آنها با یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه قابل سفارش هستند.
سایت خودرویی اتو اکسپرس (AUTOEXPRESS) در بریتانیا، نکات مثبت این خودرو را در موارد ذیل دستهبندی نموده است:
نمای ظاهری عالی
مانور پذیری در شهر
حس پریمیوم
و نکات منفی را در موارد ذیل:
بهای گران
چندان کاربردی نیست
حرکت پرتنش و عصبی در بزرگراهها
نسخه هاچبک اسمارت فورتو با بهایی بین ۱۱,۱۲۵ الی ۱۴,۷۰۵ پوند در بازار بریتانیا فروخته میشود و نسخه کابریولت آن نیز با بهایی بین ۱۳,۲۶۵ الی ۱۶,۸۴۵ پوند.
اسمارت فورفور اسمارت فورفور (FORFOUR)، یک سوپرمینی شهری است که همچون برادر کوچکتر خود، مدل فورتو، توسط مجموعه ژرمنی مرسدس بنز مهندسی و قالبریزی شده است. نسل نخست فورفور که خودرویی دیفرانسیل عقب و با پیشرانهای در جلو به شمار میرفت، تنها برای دو سال (۲۰۰۴ الی ۲۰۰۶ میلادی) به تولید رسید و فروش آن نیز محدود به بازار اروپا و استرالیا بود. خودروی مذکور بر روی پلتفرم میتسوبیشی کلت تکوین و توسعه یافته بود؛ اما نسخه جدید فورفور پس از غیبتی ۸ ساله، نخستین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی رونمایی شد و دارای پلتفرم مشترکی نیز با نسل سوم رنو توئینگو است. برخلاف مدل فورتو که در خاک فرانسه ساخته میشود، اسمارت فورفور بهموازات رنو توئینگو، در کارخانه NOVO MESI کمپانی رنو در کشور اسلواکی به تولید میرسد.
طراحی اسمارت فورفور کاملاً شبیه برادر کوچکتر خود فورتو میباشد، با این تفاوت که تنها دو درب به انتهای بخش عقب آن ضمیمه شده است؛ اما با این حال، چراغهای چهارگوش جلو، خط شانههای قویتر و نیز جلوپنجره لانهزنبوری این خودرو ظاهر عامهپسندتر و معقولانهتری را نسبت به نسل پیشین، برایش رقم زده است. طراحی منظم و شستهورفته چراغهای جلو و عقب فورفور، از المانهای تأثیرگذار در طراحی بیرونی این خودرو به شمار میروند. علاوه بر آن، این خودرو با سه جلوپنجره متفاوت و نیز یک کیت اسپرتی قابل سفارش است. شاخصهای مربوط به استحکام در این خودرو به تمامی رعایت شده و سلول ایمنی فوقالعاده صلبی پیرامون اتاقک سرنشینان آن را دربر گرفته است. شاید به خاطر همین ساختار قوی است که اسمارت فورفور با چنین جثه کوچکی توانسته ۴ ستاره را از موسسه ایمنی یوروانکاپ، از آن خود نماید.
از آنجایی که اسمارت فورفور یک سوپرمینی در ابعادی مشابه با خودروهایی چون تویوتا آیگو و پژو ۱۰۸ است، پس نمیتوان انتظار فضای جاداری را در داخل کابین آن کشید، ولی با این وجود، میزان جا پایی برای ردیف جلوی آن نسبت به نسل قبل بهبود بارزی یافته است. صندلیهای پشتی آن، گرچه ظرفیت اسمی دو سرنشین بزرگسال را با خود دارند ولی چندان جادار نبوده و بهتر است که کودکان در آن جای گیرند؛ اما نکته جالبی که در این میان دیده میشود مربوط به دربهای عقب اسمارت فورفور است، دربهایی که با زاویه ۸۵ درجه به سمت بیرون باز شده و ورود و خروج بسیار سهل و آسانی را برای سرنشینان ردیف عقب این خودرو مهیا میسازند. کیفیت و نوع متریال به کار رفته در این خودرو نسبت به نسخه قبلی آن بهبود چشمگیری یافته ولی کماکان در برخی از بخشهای کابین، پلاستیکهای سخت و ارزان قیمت قابل مشاهده است.
کابین فورفور مملو از جزییات بدیع و شگفتانگیز است. مثلاً دریچههای بزرگ هوا که بر روی داشبورد فورفور جای گرفتهاند در تمامی لحظات حجم مناسبی از هوا وارد کابین نموده و هنگامیکه بسته میشوند لوگوی اسمارت را شبیهسازی میکنند. از دیگر نکات جالب توجه در کابین اسمارت فورفور، نصب عقربه دورشمار موتور نه در پانل روبروی راننده بلکه در بالای پوشش داشبورد است! در محیط درونی این دورشمار، دایرهای دیگری هم جای گرفته که مربوط به ساعت آنالوگ این خودروست. از طرفی، یک صفحه نمایش لمسی به سایز ۷ اینچ در میانه داشبورد نصب شده است. این صفحه از قابلیت اتصال به بلوتوث برخوردار بوده و از درگاه برای AUX،USB و کارت حافظه بهره میبرد. با وجود سامانه TOMTOM LIVE SERVICE در آن به راحتی میتوانید برخی از آیکونها را تنها با یک فرمان صوتی فعال کنید.
اسمارت فورفور با دو پیشرانه متفاوت ۰.۹ و ۱ لیتری که هر دو نیز سه سیلندر هستند عرضه میشود. پیشرانه یک لیتری از نوع تنفس طبیعی بوده و در دو نسخه متفاوت ۶۰ و ۷۱ اسب بخاری عرضه میشود، اما پیشرانه ۰.۹ لیتری مجهز به سامانه توربوشارژ بوده و توان خروجی آن معادل ۹۰ اسب بخار است. وظیفه انتقال نیرو در این خودرو را یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک، بر عهده دارند.
سایت خودروی اتو اکسپرس (AUTOEXPRESS) در بریتانیا نکات ذیل را از موارد مثبت آن برشمرده است:
خودرویی عالی برای راندن در شهر
پارک آسان
هزینههای نگهداری پایین
و نکات منفی را در موارد ذیل:
قیمت گران
برای سفرهای طولانی مناسب نیست
صندلیهای عقب تنگ است
اسمارت فورفور با بهایی بین ۱۱,۶۲۰ الی ۱۵,۸۲۵ پوند در بازار بریتانیا به فروش میرسد.
خداییش این کجاش خیلی عالیه!!! بنظر من اصلا بدرد بازار ایران نمیخوره این قیمت پایش از 11هزار پونده که میشه 55میلیون با حق گمرکیو این بندو بساتها میخوان چند بدنش 80تا یا 90 تا کی میاد 80 تا بده بالا این این ماشین نه از نظر قیمت بدرد مصرف کننده های عادی میخوره نه از نظر جا و کاربردی بدرد پولداراش
کلی ماشین کوچیک هست که از این خیلی خیلی بهتره اگه دنبال یه ماشین کوچیک شهری میگردی واسه مزایای خاص خودش هیوندای i10 بخر قیمت پایشم از 8هزار پونده و بهرین مدلشم تریپ se ا 13 هزارتاست هم جادارتره هم قدرتش بیشتره و… وکلی ماشین دیگه که راحت با یکم تحقیق میشه پیدا کرد
فکر می کنم تو ایران موفق باشه مخصوصا بانوان پولدار که دست فرمون درست درمون ندارن برای ماشین های بزرگتر راحت به کار و زندگیشون میرسن دیگه مشکل پارک دوبل هم ندارن کلا برای زندگی شهری عالیه ولی باید زود به زود سوختشو تامین کرد اگه هایبریدی بود عالی بود
برعکس. چشم بسته میگم که شکست میخوره. قیمتش عامل اول شکستش خواهد بود. کم تر از 120 میلیون نمیتونن قیمت بزارن روش. با این موتور و مشخصات نهایت به اندازه انگشتان دست فروش بره. مگه این که تعرفه روش نزارن و سودی ازش نخوان. همینطور که سری قبلی چن تا دونه بیشتر فروش نرفت. بهتره شرکت مدل برقیش رو واردکنه.
این خودرو برای مصارف شهری بسیار کاربردی بنظر میرسه. مخصوصا با این وضعیت ترافیک ، آلودگی ، کمبود جا و…. اما با این حجم ورود خودروهای خارجی به داخل کشور ، یه معضلی بنام خدمات پس از فروش داریم که کاملا با نام خودش بیگانه است. متاسفانه هرکسی که سرمایه و نفوذ داره ، واردات خودرو براش مث خرید از سوپرمارکت میشه! حتی مشهورترین برندهای وارداتی نیز ضعیف ترین خدمات رو ارائه میدن چه برسه به این برندها… نبود نظارت و عدم تعهد در قبال مشتری ضرروزیان فراوانی رو متوجه مالکین این خودروها میکنه…
Madjid
۲۴ آبان ۱۳۹۵.
خیلی عالیه.
پول داشتم واسه تو شهر میخریدمش.
ایده آله.
هر جا میشه پارکش کرد
هر جا میشه رفت
هر جا میشه دور زد.
Sina
۲۵ آبان ۱۳۹۵خداییش این کجاش خیلی عالیه!!!
بنظر من اصلا بدرد بازار ایران نمیخوره
این قیمت پایش از 11هزار پونده که میشه 55میلیون با حق گمرکیو این بندو بساتها میخوان چند بدنش 80تا یا 90 تا
کی میاد 80 تا بده بالا این
این ماشین نه از نظر قیمت بدرد مصرف کننده های عادی میخوره نه از نظر جا و کاربردی بدرد پولداراش
کلی ماشین کوچیک هست که از این خیلی خیلی بهتره اگه دنبال یه ماشین کوچیک شهری میگردی واسه مزایای خاص خودش هیوندای i10 بخر قیمت پایشم از 8هزار پونده و بهرین مدلشم تریپ se ا 13 هزارتاست هم جادارتره هم قدرتش بیشتره و… وکلی ماشین دیگه که راحت با یکم تحقیق میشه پیدا کرد
فرامرز
۲۴ آبان ۱۳۹۵تو اروپا هر کی اینو میخره شناسنامش میشه یا باید خیلی زیر قیمت بده. نوی این تقریباْ هم قیمت نوی گلف هست ولی دست دومش خیلی ارزونتره.
Madjid
۲۴ آبان ۱۳۹۵اگر تونستی دلیلش رو بگو…
افت قیمتش به چه دلیله ؟
ShoMpeT
۲۴ آبان ۱۳۹۵متاسفانه اگر در جایی زندگی میکنید که برف و یخبندان زیاد دارید، اصلا بدرد نمیخوره!
ما هنوز بعد از گذشت 3 سال ۵۲۰۰ مایل ازش استفاده کردیم!
کلا برای تفریح و خوش گذرونی داخل شهر بدرد میخوره، در صورتی که یک ماشین دیگه در کنارش داشته باشید.
سیاوش
۲۴ آبان ۱۳۹۵فکر می کنم تو ایران موفق باشه
مخصوصا بانوان پولدار که دست فرمون درست درمون ندارن برای ماشین های بزرگتر راحت به کار و زندگیشون میرسن دیگه مشکل پارک دوبل هم ندارن
کلا برای زندگی شهری عالیه ولی باید زود به زود سوختشو تامین کرد اگه هایبریدی بود عالی بود
ShoMpeT
۲۵ آبان ۱۳۹۵نیازی نیست زود به زود بنزین بزنی به این ماشین!
ماهی یک بار کفایت میکنه!
نوید جهرمی
۲۵ آبان ۱۳۹۵برعکس. چشم بسته میگم که شکست میخوره. قیمتش عامل اول شکستش خواهد بود. کم تر از 120 میلیون نمیتونن قیمت بزارن روش. با این موتور و مشخصات نهایت به اندازه انگشتان دست فروش بره. مگه این که تعرفه روش نزارن و سودی ازش نخوان.
همینطور که سری قبلی چن تا دونه بیشتر فروش نرفت.
بهتره شرکت مدل برقیش رو واردکنه.
amin
۲۵ آبان ۱۳۹۵تو فرانسه و بلژیک این خودرو رو زیاد میشه دید.ولی من بشخصه اصلا باهاش ارتباط برقرار نمیکنم.ماشین باید ابهت داشته باشه
بیژن
۲۵ آبان ۱۳۹۵این خودرو برای مصارف شهری بسیار کاربردی بنظر میرسه. مخصوصا با این وضعیت ترافیک ، آلودگی ، کمبود جا و….
اما با این حجم ورود خودروهای خارجی به داخل کشور ، یه معضلی بنام خدمات پس از فروش داریم که کاملا با نام خودش بیگانه است. متاسفانه هرکسی که سرمایه و نفوذ داره ، واردات خودرو براش مث خرید از سوپرمارکت میشه!
حتی مشهورترین برندهای وارداتی نیز ضعیف ترین خدمات رو ارائه میدن چه برسه به این برندها…
نبود نظارت و عدم تعهد در قبال مشتری ضرروزیان فراوانی رو متوجه مالکین این خودروها میکنه…
volvo fh
۲۵ آبان ۱۳۹۵ماشین قحطی اومده که میخوان این را وارد کنند.
اصلا ارزش خرید نداره.206 بهتر از اینه
احمد باقری
۲۶ آبان ۱۳۹۵به اندازه قیمتش نمی ارزه.