جادههای خورشیدی چیزی شبیه به یک آینده علمیتخیلی هستند که شاید در آیندهای بسیار نزدیک بتوانیم از آنها استفاده کنیم؛ یک منبع انرژی پاک و پایانناپذیر که مستقیماً به درون خودروهای الکتریکی بدونآلودگیمان پمپاژ میشود.
اولین قدمها در این راه، مسیرهای آزمایشی با منبع انرژی خورشیدی هستند که آخرین آنها به نام واتوِی (Wattway) در فرانسه با هزینهای بالغ بر ۵ میلیون یورو راهاندازی شده است. طول این جاده جدید که خودش انرژی تولید میکند، تنها یک کیلومتر است، امّا برای قرارگیری پنلهایی به مساحت ۲۸۰۰ مترمربع کافی است. در طول دوره تست ۲ ساله این جاده خورشیدی، انتظار میرود که روزانه ۲ هزار وسیله نقلیه از آن استفاده کنند. همچنین این چالش نیز وجود دارد که شهری با جمعیت ۳۴۰۰ نفر که نزدیکی این جاده قرار گرفته، بتواند به میزان کافی از آن انرژی دریافت کند.
سیگولن رویال (Segolene Royal) وزیر اکولوژی فرانسه، کسی است که با دستان خودش این جاده را افتتاح کرده است. «رویال» یک وزیر بسیار آیندهنگر است و بهتازگی با انتقاد از سیاستهای محیط زیستی «ترامپ»، آنها را «کاملاً فاجعهبار» دانسته است. وی همچنین قبلاً در مورد ساخت EV به صورت مستقل در فرانسه صحبت کرده است.
Alireza.GT86
۶ دی ۱۳۹۵آینده ای بسیار نزدیک رو خیلی خوب اومد ?
در ایران که ۵۰۰ میلیون سال دیگه کلیپش رو مسئولان میبینن تازه !!
Bavaria
۶ دی ۱۳۹۵چند وقت دیگه کشورهای توسعه یافته و حتی توسعه نیافته همین نفت ماروهم نمیخرن
واقعا از مسولین کسی به فکر هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟(نه چون هرجوره از ملت در میارن)
دیزل که کم کم داره غزل خداحافظی رو میخونه
بنزین هم که داره با برق میجنگه
احسان(احسان سابق)
۶ دی ۱۳۹۵همین الانم با اکراه دارن نفتمون رو میخرن
Ashkann
۶ دی ۱۳۹۵هیچوقت برق بر بنزین غلبه نخواهد کرد.
به نظر من تکنولوژی نباید اینطور دوپله ای میپرید.
به نظرم وسایلی درآینده همه گیر خواهند شد که با استفاده از پسماند های غذایی اتانول تولید میکنند.
اتانول هم پس از سوختن آب و کربن 2 اکسید آزاد میکنه.
همین الان هم توی کشوری مثل برزیل اتانول رو با بنزین قاطی میکنن) هیچ آپگریدی هم روی موتور نمیذارن (
هیچکس پوست پرتقال و هندوانه اش رو نمیخوره پس این روش تا همیشه ماندگاره… و سرعت مصرف بنزین رو کم میکنه و حتی بعد از اتمام نفت در درون موتورهای درون سوز خواهد سوخت!!!
اتانول……. مکملی برای برق هست… برق هزینه زیادی میطلبه مثل توربین های بادی و سلول خورشیدی و امثالهم ولی اتانول از پسماند مواد غذایی و البته متان از پسماند های کثیف به راحتی تولید میشن.
امیدوارم جو برق و الکتریسیته زیادی مردم رو نگیره و با شگردهای تبلیغاتی باعث مرگ موتورهای خوش صدای درونسوز نشه.
امیدوارم…. ?
madjid911 gt2
۶ دی ۱۳۹۵احسنت به این مسئولان آینده نگر…
هزینه ی این اقدامات چندان مهم نیست. مهم کار خوب و بزرگی هست که میکنن.
این میتونه یک استارت برای اقدامات بزرگتر در راستای بالابردن سلامتی مردم و پاک کردن زمین باشه.
خیلی خوبه که به فکرن.
Alireza.GT86
۷ دی ۱۳۹۵بله درسته ، مسئولان آینده نگر …. امروز رفتم بانه چند نمونه قاچاقی دیدم وارد کردن!! به نظرتون تو ایران چند تا هست؟
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۶ دی ۱۳۹۵یه حساب سر انگشتی کنیم ببینیم آیا واقعا ارزشش را دارد؟
عرض جاده رو 2 متر بگیریم و طولشم که 1000 متر پس ما 2000 متر مربع مساحت داریم که سلول خورشیدی داره.. بیشترین بازده برای سلول های خورشیدی حدود 5 درصد هست که با احتساب میانگین شدت نور تابشی خورشید به زمین چیزی در حدود 175 وات بر متر مربع در بهترین نمونه ها میرسیم (که یقینا صفحه خورشیدی که قراره نقش آسفالتو بازی کنه و روزانه هزاران ماشین از روش رد بشن پر بازده ترین نیست ولی ما فرض می کنیم که هست!) پس ما در کل این جاده چیزی نزدیک به 350000 وات تولیدی توان در این جاده داریم که البته نصف شبانه روز رو آفتاب نداریم پس مقدار نصف میشه یعنی 175 کیلووات توان تولیدی متوسط به ازای 5 میلیون دلار هزینه ! که تازه از هزینه های نگهداریشم صرف نظر کردیم … شما با این پول 2-3 تا لافراری بخری موتورشو در بیاری بقیشو بندازی دور و با نیروی موتور و یک ژنراتور متصل برق تولید کنی نزدیک به 2000 کیلو وات توان دریافت می کنی آلایندگیشم اونقدر بالا نیست…(لافراری صرفا یه مثال بود خیلی جدی نگیرید)
باور کنید اینها چیزی جز ژست های تبلیغاتی نیست که مثلا ما هم داریم روی این معضل کار میکنیم و این حرفا … شایدم کارشون نفس حقیقی داشته باشه اما این راهش نیست…
الان تو اروپا و امریکا و کشورای صنعتی سر این دعواست که فلان کامیون ها و سواری ها آلایندگیشون یورو6 باشه یا یورو7 و فیلترشون چه ویژگی هایی داشته باشه و غیره اما در همین خاور میانه و هند و چین و جنوب شرق اسیا ماشین های با استاندارد های الایندگی یورو2 و حتی یورو1 (شایدم پایین تر!) تردد میکنن که باور کنین حجم بالایی از الایندگی خودرو ها مربوط به اینا هست و با تحقیق و توسعه کمپانی های معتبر مثل بنز و بی ام و فولکس و تویوتا در زمینه الایندگی ، مشکل اینا حل نمیشه چون اینها (که شامل ما هم میشه) ماشین های جهان سومی خودشونو دارن که اصلا ازین قوانین قرار نیست پیروی کنن. کمی به وسایل نقلیه دور و برتون نگاه کنید. اتوبوسای ما یورو 2 هستند و در بهترین حالت وسایلمون یورو3 و وقتی خبر میاد تو کشور در حال تولید گازوئیل یورو4 هستیم از خوشحالی ذوق مرگ میشیم که به چه پیروزی بزرگی دست یافتیم! تازه ما از این منظر خیلی بهتر از باقی کشور هایی که اسم بردم هستیم (از بعضی امار غیر حقیقی که در مورد خودروهای تولید داخل هم میشه صرف نظر کنیم) … مشکل آلایندگی با این هزینه های بالای صفحه های خورشیدی و این مسخره بازیا حل نمیشه همه هم اینو خوب میدونن … مشکل ازینه که خیلی از قوانین تو دنیا فقط روی کاغذه و اجرا نمیشه مطمئن باشین اگه روزی در دنیا بیاد که هیچ ماشینی با استاندارد آلایندگی زیر یورو4 (نمیگم 5 و 6 یا7 همون 4 کافیه) در جاده ها تردد نکنه کمکی به مشکل آلایندگی میشه که 100 ها کیلومتر ازین جاده برقیا نمیتونن بکنن !!!
Saied
۶ دی ۱۳۹۵ولی این کار قطعا بعد ۱۰۰ سال تو کل دنیا إلزامی میشه . و بجایه استفاده از سوخت فسیلی یا صرف وقت برایه ژارژه باطری ماشین شما فقط رانندگی میکنی و خودش از طریق وایرلس برق رو از پنل ها خواهد گرفت. و این اتفاقیه که قطعا خواهد افتاد
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۶ دی ۱۳۹۵بابا چاپ کنین این کامنت مارو دیگه حالا انگار چی گفتم :|
پدال حسایت روی کامنت ها یکم زیادی بالاست
محمدرضا
۶ دی ۱۳۹۵یکی از احمقانه ترین ایده های قشنگی که دیدم این بوده. 5 میلیون دلار 1 کیلومترش دراومده و کارایی سلول های خورشیدی به شدت با آلودگی و خلاصه شرایطی که تو جاده هست پایین میاد. خلاصه ایدش قشنگه ولی اصلا کارا نیست. سلول های خورشیدی برای این ساخته نشدن که وسایل چهارچرخ 1.5 تنی مدام از روشون رد بشن. اصلا مقرون به صرفه نخواهد بود و کارایی نخواهد داشت
MaZi Zo0M Z0oM
۶ دی ۱۳۹۵با سلام.
تصور کنید مشابه این ایده در ایران بخواد پیاده سازی،اجرا و مورد بهره برداری قرار بگیره صرفا برای تردد خودروهای سواری سبک:
درست پس از بهره برداری و افتتاح تا یک هفته که نهواهید توانست روی همین مسافت 1 کیلومتری تردد کنید.چرا که همه زودتر از شما اومدند و خودرو رو متوفغ کردند و در حال گرفتن عکسهای سلفی از جاده و خودشون و ماشینشون هستند،طبیعی است اگر که تصاویری با حضور جناب قلیان و زیر انداز و منقل ذعال و در حین پخت کباب باشیم.
بعد از اون که قضیه عادی میشه شاهد احداث گیت اخذ عوارض راه هستیم که هزینه های احداث این جاده خورشیدی بالاخره تأمین بشه.بعد از گذشت چند ماه شاهد عملیات های عمرانی در بخشهای مختلف این مسیر یک کیلومتری هستیم اعم از کارهای عمرانی شرکت ملی گاز ایران،مخابرات تلفن،آب و فاضلاب،برق منطقه ای و … هستیم.از اونجاییکه معمولا عادت نداریم که سطح محل اجرایی عملیات عمرانی رو بدرستی ترنین کنیم و حتما باید دست اندازی به منزله اینکه بدونیم فلان شرکت کارش رو درست انجام داده بر روی سطح جاده بوجود بیاد،از این رو چون هزینه تعمیر بخش آسیب دیده زیاد است و جهت اطلاع رسانی به رانندگان از این قبیل دست اندازها حتما 20 متر قبلش اقدام به نصب سرعت گیرهای پلاستیکی و نصب علائم هشدار دهنده بر روی آنها خواهیم کرد.بهد از اون میبینی برق تولیدی کل مسیر نهایتا به 50% مقدار واقعی بیشتر نمیرسه،میای میبینی یک سری افراد که ساکن اون محدوده بودن برق منازلشون رو از طریق انشعاب فیر ثانونی دارن از این جاده تأمین میکنند.یعد از مدتی مجددا افت توان تولیدی رو به میزان 25%شاهد خواهیم بود و علت آن انجام خط کشی طرفین مسیر توسط راهداری و همچنین اختصاص خط کشی مخصوص عابر پیاده در چندین نقطه از این مسیر هستیم،بعد از مدتی دیگر توان تولیدی به 10$ مقدار واقعی میرسه و پس از بررسی مشخص میشه در مراسم 4 شنبه سوری تعداد زیادی از انواع نارنجک ها بر روی این سلول های خورشیدی منفجر شده و انواع پوست تخمه و پوست انواع میوه از موز و پرتغال گرفته تا پوست هندوانه و خربزه و البته تعداد کثیری ته سیگار بهمراه مفادیر قابل توجهی بنزین،گازوئیل و انواع سیالات روغنی ناشی از نشتی بخشهای مختلفی از خودروهای عبوری بر روی سطح مسیر ریخته شده.نهایتا اگر بعد از گذشت مدت 2-3 سال از زمان بهره برداری به علت عبور خودروهای دارای لاستیک یخ شکن یا دارای زنجیز چرخ تعدادی از این صفحات سالم مونده باشه و البته اگر سارقان اقدام به سرقت این صفحات و تحهیزات مرتبط با اون ها نگرده باشند،بدلیل ازدحام و ترافیکی که ناشی از تردد خودروها در کل این مسیر بوجود خواهد آمد و در راستای توسعه حمل و نقل عمومی و خودروهای مسافربری عمومی و تسریع در عبور و مرور این خودروها و افزایش سرعت میانگین خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش مدت زمان سفر با این قبیل از خودروها،اقدام به جداسازی مسیر توسط گاردریل کرده و این مسیر خورشیدی رو به خط ویژه اتویوس های تندرو BRT تبدیل میکنیم که هم عبور سایر خودروهای عبوری رو با کندی بیشتری مواجه کنیم و ترافیک مسیر رو کلا برای همیشه ایجاد کنیم و عبور و مرور رو مختل کنیم و مردم هم وقت بیشتری جهت طی کردن این مسیر با خودروهای شخصی طی کنند،هم سوخت بیشتری به هدر بدهند و آلودگی هوا هم بیشتر بشه و اعصاب بیشتری از رانندگان در ترافیک گرفتار بصورت روزانه خورد بشه و با روح و روان هموطنان بازی بشه،هم اینکه در طی این مدت اشتعالزایی برای بخشهای مختلف ایجاد کرده باشه و معضل بیکاری رو با سر کار گذاشتن افرادی از جامعه بهمراه درامدزایی برای تعدادی از اصناف و سازمان ها ایجاد کرده باشه …!
تازه از موارد و مشاغل مربوط به نگهداری و تعمیرات این مسیر خودداری کردم.وگرنه بالاخره نیازه که هر روز یک خاور دارای تانکر آب بیاد مسیر رو با آب روزانه شستشو بده که راندمان صغحات کاهش پیدا نکنه و اگر زمستان باشه که آب بر روی سطح صفحات یخ بزنه و اگر تابستان باشه و هوا گرم باشه با آب پاشیده شده جهت شستشو،صغحات به علت سرد شدن یکباره ترک نخوره و نشکنه!
نوید جهرمی
۷ دی ۱۳۹۵عالی بود. دمت جیز :)
نوید جهرمی
۷ دی ۱۳۹۵کار به هیچیش ندارم. فقط خداوکیلی افتتاحشون رو نگا کن با افتتاح های خودمون مقایسه کن. نه اداره ای تعطیل شده نه بخور بخوری را انداختن. نه حاج خانم بزک دوزک کرده و وعده سرخرمنی میده. نه خواننده و بازیگری برای تبلیغ آوردن. دمشون گررررم :)