ایربگ یا کیسه هوا می تواند جان انسانها را در تصادفات شدید نجان دهد. بسیاری از افراد زنده ماندن خود را مدیون این بادکنکهای انفجاری هستند. با اینحال ممکن است همین وسیله نجات بخش و ایمنی جان ما را تهدید کند.
به عنوان مثال در صورت نبستن کمربند ایمنی و فعال بودن کیسه هوا، باز شدن ایربگ می تواند سرمشینی را که به جلو خم شده با سرعتی زیاد به عقب پرتاب کند. این مسئله برای کودکانی که روی صندلی جلو می نشینند می تواند همانند یک شلیک و پرتاب ناگهانی کشنده باشد.
بعلاوه ایربگ ها در کسری از ثانیه ممکن است سیگار روی لب راننده را روی صورت وی خاموش کنند یا عینک او را روی صورتش خورد کنند.
اما این همه خطرات این کیسه ها نیست. کیسه هوا بر خلاف نام آن با هوا پر نمی شود. بطور خلاصه یک واکنش شیمیایی باعث ایجاد گاز نیتروژن می شود تا کیسه پر شود. اما این واکنش شیمیایی می تواند یک محصول جانبی بنام سیلیکات آلکالین تولید نماید. این ماده به شکل یک پودر سفید رنگ است که پیش از این تصور می شد بی ضرر است. اما نتایج بررسی های جدید چیز دیگری را نشان می دهد.
رونالد اسمیت، راننده اسکاتلندی که در سال ۲۰۱۰ با واکسهال اینسیگنیای خود در یک تصادف زنجیره ای با شش خودروی دیگر برخورد داشت، نمونه این تاثیرات است. بعد از تصادف کیسه هوا باز شد و سپس توسط ذرات خورده شیشه پاره شدو پودر سفید رنگی از آن منتشر شد. رونالد بلافاصله احساس نامطبوعی را تجربه کرد و دو هفته بعد در بیمارستان بعلت بیماری ذات الریه جان خود را از دست داد.
کیسه هوا زندگی رونالد را نجات داد و دوباره از او گرفت! نتایج پزشکی و تحقیقات پس از دوسال اکنون به وضوح نشان می دهند که رونالد بر اثر استنشاق این پودر درگذشته است.
توصیه ها: هیچ گاه برای ایمنی تنها به کیسه هوای خودروی خود بسنده نکنید. چه بسا این وسیله در تصادفات عمل نکند (همانند خودروی علی دایی) و حتما کمربند ایمنی را ببندید. نه برای جریمه بلکه برای ارزشی که برای زندگی خود قائلید.
کودکان را روی صندلی جلو ننشانید. مخصوصا بدون بستن کمربند ایمنی.
پس از باز شدن ایربگ آن را پاره نکنید یا در صورت نشت گاز و یا پودر، بدون استنشاق از آن فاصله بگیرید. تعمیرکاران نیز هنگام تعویض ایربگ بازشده از ماسک استفاده کنند.
ایمن و با احتیاط و حواس جمع برانید. ما هم آرزو می کنیم که هیچ گاه تصادف نکنید.
علیرضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۱وقتی کیسه هوای پرادوی علی دایی کار نمیکنه میخواین ما کیسه هوای زانتیای فکستنی رو فعال کنیم؟ :-؟
علی
۲۶ آبان ۱۳۹۲بررسی تویوتا نشان داده کیسه هوای نامبرده فعال نبوده است
آرمان
۱۵ دی ۱۳۹۲شرایط باز شدن کیسه هوا در تمام دفترچه های راهنمای ماشینهای خارجی توضیح داده شده است.
مثلا اگر یک طرف ماشین بخورد یا تصادف از پشت باشد یا اریب باشد یعنی حدود 45 درجه یا در اثر ترمز شدید دماغه ماشین بره پایین و جلوی ماشین بره زیر ماشین جلویی و … ایربگ عمل نمی کند.
اگر ماشین غلت بخورن نه ضربه ایربگ ها باز نمی شوند.
در خیلی از ماشین ها اگر کمربند ایمنی بسته نشود بدلیل خطر مرگ در اثر باز شدن ایربگ، ایربگ ها غیرفعال می شوند.
ایربگ در دو حالت صد در صد باز می شود
1- اختلاف سرعت در لحظه تصادف بالای 16 کیلومتر بر ساعت باشد(کمتر از این سرعت عمل نمی کند – ضربه نسبتا شدیدی هم نیست که عمل بکند)
2- ضربه از پهلو با حداقل سرعت 16 کیلومتر بر ساعت.
شروین
۱۵ مهر ۱۳۹۳شروین
سوابق: (4 دیدگاه)
14 مهر 1393
توجه توجه:
کسایی که … رو ایرانخودرو و…….الگو قرار دادند هیچکدام از ماشین سر در نمیاورند وشاید هم ندارند
ایربک کلیدی داره ک خاموش روشنش میکنه
ایربک ب راحتی باکوچیک ترین ضربه باز میشه(فرق نداره پراید تیبا ال نود پرادو)و1میلیون هزینه شارزو جمع شدنشه بخاطر همین همه خاموشش میکنن و مال علی دایی هم خاموش بوده احتمالا
ولی ماشین محکمومطمینی داشته البته نه سایپا مطمین شماییی که اینو نوشتی برو فعال کن
مهدی
۱۵ خرداد ۱۳۹۱اگه ایربگ پرادوی علی دایی عمل نمیکنه پس برای چی ایران خودرو میخواد رو پارس …… ایربگ بذاره و ما رو هم اومیدوار کنه
سعید
۱۶ خرداد ۱۳۹۱ایران خودرو چند سال پیش مردمو توی 405 میسوزوند الان داره با ایربگ می کشه…ولی موقع تولید میشه سردمدارا میگن حمایت از تولید..ببینید چقدر تولید بالاست به این میگن حقوق از نوع مصرف کننده
سعید
۲۳ مرداد ۱۳۹۱مثل این که خبر نداری ال نودای جدید آتش میگیرند.
من با یه آتش نشان صحبت کردم گفت توی 6 ماه اخیر فقط 3 مورد به واحد ما گزارش شده که آخریش تیرماه بود 2 نفر متاسفانه فوت کردند
Ferya
۲۱ خرداد ۱۳۹۱ایران خودرو بجای ایربگ باید رو محصولاتش ترمز ضد قفل بذاره.تو محصولات ایران خودرو فقط ال 90 ABS واقعی داره .هیچ پارسی نداره . جلو چشمام بهم ثابت شده .
بابک
۱۵ خرداد ۱۳۹۱سلام دوستان ، من حتی موردی رو شنیدم که به علت تنظیم نبودن پشت سری راننده که خانم جانی بوده به علت ضربه ناگهانی ایربگ به سرش و نداشتن تکیه کاه سر دچار ضایعه شدید نخاعی در ناحیه گردن شده پس لطفا پشت سری های ماشینتون رو هم نتظیم کنید .( البته این مورد بیشتر برای کسانی که از قدرت بدنی ضعیفتری برخوردارن خطرناک تره )
محسن آبادان
۱۵ خرداد ۱۳۹۱علی دایی با 200 تا چپ کرد ولی چی شد؟ مرد؟ همش به خاطر ایمنی پرادو بود
سعید
۲۰ آذر ۱۳۹۲مطمئن هستی 200 بار , ایربگ خاموش بوده البته وقتی چپ میکنی ایربگ جانبی میتونه جانتو نجات بده , ایربگ جلو بلافاصله خالی میشه تا از خفگی راننده جلوگیری کنه.
ali89
۱۶ خرداد ۱۳۹۱سوال:صندلی شاگرد در هیوندای آوانته مجهز به وزنه که برای وزن بیش از 10 کیلو فعال میشه چرا این سیستم حتی روی خودروهای گران قیمت تر و جدیدتر دیده نمی شود؟
سهیل 561
۱۶ خرداد ۱۳۹۱خوب این روش هزینه برداره که به قول شما مجهز به وزنه است ولی بیشتر ماشینا دکمه غیر فعال کردن یا فعال کردن ایربک شاگرد وجود داره
هرچند این سیستمی که میگید نقصی هایی هم داره که شاید با وزن بالاتر از 10 کیلو غیر فعال باشه
amir
۱۶ خرداد ۱۳۹۱توی ایران فقط ظاهر رو نگاه میکنن که ماشینی کیسه هوا داره یا نه یا چرا مال علی دایی باز نشد چون اون چپ کرد وچپکردن از موارد باز شدن نیست یا فقط میگن abs نمیگن کامپیوترای ما تاخیر داره و توی تصادفت 0.5 ثانیه دیر تر عمل میکنه و ترمز abs هم که بوستر داره پس قفل میکنه و از ترمزای عادی هم بدتر میشه و تاخیر تو پدال گاز هم مشاهده میشه
a-x1
۱۶ خرداد ۱۳۹۱هفته پیش یکی رو که میشناختیم تصادف کرد….
کمربند نبسته بود و ایر بگ باز شد و زیر گردنشو گرفت بلندش کرد سرش خورد به سقف
علت مرگ : قطع نای
:D
-
۱۶ خرداد ۱۳۹۱این سیستم که با نشستن افراد کیسه هوا عمل کنه در خودرو های دیگر هم وجود داره و اصطلاح SRS برای اون به کار میره
و در خودرو های جدید نه تنها این سیستم وجود داره بلکه سیستم های دیگری هم هستند که با محاسبه وزن سرنشین مقدار باد شدن کیسه هوا رو محاسبه می کنن
سهیل 561
۱۶ خرداد ۱۳۹۱اولین اصل بدنه ماشینه بعدش abs و airbag
تو ایران به هیچکدوم توجه نمیکنن فقط و فقط پول براشون مهمه
ترمزای abs ایران استاندارد اصلی رو ندارن مثل ترمزای پراید که اکثرا تولید چین هستن و کیفیت پایین دارن
واسه جلوگیری از تصادفات بهتره خیابونای خارج از شهر رو درست کنن و بیشتر ازاد راه یا بزرگ راه باشه
galardo
۱۷ خرداد ۱۳۹۱سلام من شنیدم که کیسه هواى پراید بعد از 3 ثانیه باز میشه. آیا این درسته ؟
مرده شور هرچى خودروساز چینى و ایرانیه!
محمد سیار
۱۷ خرداد ۱۳۹۱نصب ایر بگ شاید برای نجات جون سرنشین باشه،اما بیشترش به خاطر اینه که قیمت ماشین رو افزایش بدن.
کریم
۱۷ خرداد ۱۳۹۱کیسه هدای خودروی آقای دایی مشکلی نداشته بلکه طبق تایید کارشناسان فنی تویوتا کلید کیسه هوا در حالت خاموش بوده یعنی اقای دکتر یادشون رفته بود که ….
محمدعلی
۱۷ خرداد ۱۳۹۱ما که خیالمون تخته تخته ماشین های ما ایربگ نداره پس ایمنی بالاست ای ول سایپا و ایران خودرو
galardo
۱۸ خرداد ۱۳۹۱قابل توجه آقا کریم عرض کنم که اینطورى که شما فکر میکنید نیس
آقاى على دایى برا همین منظور به پلیس بین الملل شکایت میکنه و پلیس پیگیرى میکنه و مدیر شرکت تویوتا براى پیچوندن میگه که یه دکمه فعال و غیر فعال کیسه هوا داره و على دایى اینو انکار میکنه و میگه همچین دکمه اى وجود نداره و اگه همچین دکمه اى توى خودروى من وجود نداره و اگه چنین دکمه اى پیدا کنین حتى حاضرم جایزه هم بهتون بدم. و پلیس بین الملل هم شرکت تویوتا رو مبلغ هنگفتى جریمه کرده
amir
۱۸ خرداد ۱۳۹۱اون پوله کجا میره
احمد.ف
۱۸ خرداد ۱۳۹۱متاسفانه در کشور ما فقط به بودن یک موضوع توجه می شود و کاری به کیفیت و مزایا و معایب آن ندارند. مثلا فهمیدن که مصرف بنزین زیاده، رفتند سراغ cng بدون اینکه بررسی بشه که چه مزایا و چه معایبی داره و آیا صرفه داره یا نه. نمونهی دیگرش همین ABS یا ایربگ. همین که اسمش باشه که ماشینی اونها رو داره یا نه کافیه (چون در ماشینهای خارجی هست) و اینکه آیا درست کار می کند یا نه و آیا درست نصب شده و … اصلا مهم نیست!
مرگ
۱۹ خرداد ۱۳۹۱توی کشور ما جون ادما هیچ ارزشی نداره،تا می تونن جیب آدما رو بیشتر خالی می کنن!دنیا به چه سمتی می ره و ما به چه سمتی!ایمن ترین ماشینای دنیا فروش نمی رن و قاتل های مدل ایرانیشون با چندین ماه نوبت و پول های گزاف چند برابری به فروش می رن!تو مغز مردم ما چیه که بازم اینا رو میخرن؟ شرف ایرانی شرکتای سازنده کجاست؟
مجید
۲۲ خرداد ۱۳۹۱بچه ها راست میگین ما glxداریم لی abcمفت نمی ارزه اصلا نگه نمیداره تو سرعت بالا
از همه چیزشم دزدیدند
فرید
۲۵ خرداد ۱۳۹۱میگن کمربند نبندی ایربگ میزنه آدمو داغون میکنه!
برای افراد عینکی هم میگن خطرناکه! عینکو تو صورت خورد میکنه!
پرادو علی دایی هم برای این ایربگش باز نشد که میگن چپ شدن ماشین ربطی به ایربگ نداره، ایربگ فقط بر اثر ضربات و تصادف از روبرو و جناحین باز میشه، اتفاقن اگه علی دایی ایربگش باز میشد براش خطرناک تر بود!
مهمان
۱ تیر ۱۳۹۱اقا این هرفا چیه در مورد ایربگ ماشین دایی و پلیس بین الملل و…
هر کی یه خورده از ماشین اطلاعات داشته باشه و تو اینترنت بجای نگاه کردن فقط به چراغ و رینگ ماشینا یه خوده فنی به قضایا بنگرد. میدونه که ایربگهای جلو زمانی باز می شه که ضربه کامل از جلو به ماشین وارد بشه نه موقه چپ شدن در مورد ایربگ جانبی هم همینطور موقه ای که ضربه کامل از بغل وارد بشه باز میشن .
به سایهای تست تصادف سری بزنید….
محمد
۱ تیر ۱۳۹۱حتی بعضی اوقا بازشدن ایربگ و اون پرتابی که داره ممکن هست آدم رو قطع نخاع کنه..
Mostafa
۷ تیر ۱۳۹۱برادر من ی 206 تیپ 3 داشت با سرعت 90تا منحرف شد خورد به جدولای وسط و بعدشم تو هوا غلطیت و روی سقف 200متر رو زمین کشیده شد -وقتی به جدول خورد جفت کیسه هواها عمل کردند و کمربند هم داشت و پشت سریش هم مناسب بود-کمربند راحت باز شد و اومد بیرون-در کمال ناباوری حتی ی خط هم رو بدنش نیوفتاد در صورتی که جلوی سقف تا نزدیک سرش پااین اومده بود-کیسه هوا شوخی نیست که خود شرکتای داخلی تولیدش کنن-یعنی تکنولوژیش رو ندارن و اجبارا شرکتا خارجی این کارو انجام میدن اعم از محاسبات و نصب-پس از این مورد میشه خاطرجمع بود-راستی چون کمربندش پیش کشنده بود اصلا پرتاب به جلو نداشت و عینکی هم هستش و عینکش هیچی نشد
مهیار
۱۵ تیر ۱۳۹۱شرکت های وطنی جای ایربگ روی خودرو ها بادکنک میگذارند
امين
۲۳ مرداد ۱۳۹۱کیسه هواش srsبود شاید فعالش نکرده
بود
ملا
۲۰ آبان ۱۳۹۱فقط یکی از نظرات فنی بود(مهمان) و بقیه …
ما ایرانیا استاد ساختن کوه از کاه هستیم و متاسفانه مردم هم زود باور
دوستان عزیز همانطور که مهمان عزیز هم فرمودند کیسه هوا فقط زمانی باز میشه که شتاب سنج اون ضربه از جلو احساس کنه و ضربه از پشت؛ چپ کردن؛ تصادف از بغل و … به هیچ عنوان کیسه را باز نخواهد کرد.
حتی برخی از دوستان پا را فراتر گذاشته و صحبت از بازشدن خودبه خودی کیسه هوا در اثر ترمز ناگهانی میکنند که کذب محض است
عزیزان خواهش میکنم اینقد زودباور نباشید
کیسه هوا در تصادف با مانع ثابت با سرعت معمولا بالای 35 کیلومتر بر ساعت باز شده و چنان نیرویی وارد میسازد که قادر است دستان انسان را خورد نماید!
رضا
۸ مرداد ۱۳۹۲چی میگین شما بابا….. شرکت تویوتا میخواهد به علی دایی که تونسته این ماشین را واژگون کنه جایزه بده
سینا
۶ مهر ۱۳۹۲ایربگ های ماشین های ایرانی مطمعن هست ماشین هایی مثل 206 وسمند خوب عمل کردند خدا کنه کار کسی به کیسه هوا نکشه
سینا
۶ مهر ۱۳۹۲من از عزیزانی که در این مورد اطلاعات کافی دارند سوال دارم من یه سمندEF7مدل 90 دارم دریچه فرمونو بازکردم ولی خبری از ایربگ نبود یه چیزی که من خیلی از اون تعجب کردم این بود که روی صحفه نمایش ماشین اون علامت آدمک با ایربگ بود تو همشهری ماشین های هم مدل من ایربگ دارند ولی برای من اینجوریه تو سندش هم چیزی قید نشده لطفا راهنماییم کنید
محصولات سایپا از دوران هشت ساله جنگ هم بیشتر آدم کشته
۱۱ آبان ۱۳۹۲من خودم با تیبای مدل 90 مثلا ایربگ دار تو سه راه افسریه تهران روبروی مرکز خرید خورشید تصادف کردم البته یه میکسر سیمان من و سه تا ماشین دیگه را بهم دوخت . من ماشینم هم از عقب تا صندوق جمع شد هم از جلو اما هیچکدام از ایربگهای قلابیش کار نکردند . دلم خوش بود ایربگ دارم و کمربند را خیلی جدی نمی گرفتم . . . این است افتخار ملی سایپا همیشه مطمئن
شروین
۱۴ مهر ۱۳۹۳توجه توجه:
کسایی که … رو ایرانخودرو و…….الگو قرار دادند هیچکدام از ماشین سر در نمیاورند وشاید هم ندارند
ایربک کلیدی داره ک خاموش روشنش میکنه
ایربک ب راحتی باکوچیک ترین ضربه باز میشه(فرق نداره پراید تیبا ال نود پرادو)و1میلیون هزینه شارزو جمع شدنشه بخاطر همین همه خاموشش میکنن و مال علی دایی هم خاموش بوده احتمالا
ولی ماشین محکمومطمینی داشته البته نه سایپا مطمین شماییی که اینو نوشتی برو فعال کن
محمد
۱۴ مهر ۱۳۹۳احسسسسسنت اقا شروین ای ول کل جوابو دادی
شروین
۱۴ مهر ۱۳۹۳سیناجان موقعه ای داشتی ثبتنام میکردی اون طرف ازت پرسید فول /اپشن دار یا….یا این سمند یه تومن کمو زیاده ازرون ترشوانتخاب کردی اینجوریه 100درصدخودتبدون ایربک برداشتی ک تو سندشم قید نشده
درضمن برا شما صفخحه نمایشگر جدا نمیتونن بذارن