در مورد تایرها، سه موضوع اصلی وجود دارند که بیشتر مورد توجه قرار میگیرند؛ ابعاد، عمر آجها و فشار باد. در واقع، پس از انتخاب اندازه تایرهای جدید و نصب آنها بر روی خودرو، تا تمام طول عمر این تایرها میبایست مراقب آجها فشار باد آنها باشید. امّا چه خوب میشد اگر نگرانیها در مورد بالا و پایین شدن فشار باد لاستیکها در تایرهایی مانند نسخههای جدید «پایلوت اسپورت 4S» وجود نداشت. این همان موضوعی است که «بریجستون» به آن فکر کرده، آن را امکانپذیر میداند و قدمهایی نیز در جهت توسعه آن برداشته است.
البته «تایرهای بدونباد» ایده جدیدی نیستند. در واقع، در حدود یک دهه پیش، این «میشلن» بود که اولین بار این نوع تایرها معرفی کرد. اینهای تایرهای توویل (tweel) در حال حاضر، به صورت تجاری برای ماشینهای چمنزنی و گلف به فروش میرسند. امّا دو فاکتور در رویکرد بریجستون وجود دارند که آن را از دیگران متمایز میکنند؛ طراحی منحصر به فرد و نوع کاربری تایر.
فاکتور نخست، طراحی است. طراحی «توویل» در میشلن متشکل از پرههای پلیاورتان انعطافپذیر است که تکیهگاه حلقه داخلی تایر هستند. تفاوت طراحی بریجستون درجایگزینی توپی داخلی و بخشی از پرههای چرخ با تکیهگاههای رزین ترموپلاستیک است. توسعه این تایرها در بزرگترین سازنده تایر جهان، مدت زیادی است که ادامه داشته است. بریجستون قبلاً از کانسپت تایرهای بدونباد خود در سال ۲۰۱۱ رونمایی کرد و ۲ سال بعد از آن نیز، نسل دوم آن را به نمایش گذاشت. اکنون این کمپانی اعلام کرده که بالاخره این تایرهای برای تولید انبوه آماده هستند. البته برای دیدن آنها، ۲ سال دیگر نیز باید صبر کرد.
طراحان بریجستون برای توسعه این تایرها، کار خود را از دوچرخهها آغاز کردهاند. این در حالی است که این نوع تایرها میتواند مزایای زیادی برای اتومبیلها داشته باشند؛ از جمله اینکه دیگر با پدیدهای مانند پنچر شدن روبرو نخواهیم شد و نیازی هم به حمل کردن یک تایر زاپاس وجود نخواهد داشت. کنار گذاشتن زاپاس نیز باعث میشود که از وزن کلی خودرو کاسته شده و در نتیجه، بازدهی بیشتری در مصرف سوخت ایجاد گردد. در عین حال، به گفته بریجستون، به دلیل اینکه در این حالت، اصولاً مقاومت غلتشی وجود ندارد، از میزان آلودگی دیاکسید کربن نیز کاسته خواهد شد. همچنین این تایرها از مواد بازیافتی تولید میشوند و میتوانند به حفظ محیط زیست کمک کنند.
بسیاری از تولیدکنندگان علاقه دارند تا تایرهای بدونباد را در تمام خودروها در دسترس قرار دهند. امّا تا آن زمان، باید وسیلهای با دو چرخ و دو پدال در اختیار داشته باشید تا بتوانید با تایرهای بدونباد حرکت کنید.
sami
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶توی یه کلیپ دیدم روی یه هامرh1 نصب کردن .خیلی واسم جالب بود.
reza-a
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶خیلی خوب میشه اگر بشه روی همه ماشین ها استفاده بشه اینطور فقط مشکل آج تایر میمونه
جالبه که اولین بار تایر ها بادی هم روی دوچرخه امتحان شد
سامان اذری
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶بریجستون رو خیلی قبول دارم
لاستیکهاش به نرمی میشلن نیست ولی خیلی خیلی خرکارند بعد یک سال می بینی اج لاستیک اصلا تکون نخورد
ارمان
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶خیلی جالبه فکر کنم رو ماشین سنگین عالی باشن مثل کامیون و اتوبوس خیال راننده راحت میشه کلا و اینکه از مواد بازیافتیه که دیگه عالی
اما ایا میشه به شکل تایر فاق کوتاه دور یه رینگ خوشکل دیدش؟
علي
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶خدا عمرشون بده با این اختراع اگر انجام بشه خیلی عالیه . فقط امیدوارم وقتی باهاش میریم تو جاده خاکی جواب بده و هی نزنیم بغل از توش سنگ ریزه جدا کنیم !!!؟
با تچکر !!!!
ASA
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶هر طرحی اولش از یه طرح آرمانی شروع میشه، بعد واقعیت ها کم کم باعث پخته شدن اون میشن
طبیعتا این نوع تایر هم مشکلاتی خواهد داشت که با عمومی شدن برطرف میشه
یه مشکل هم برا ماشین بازا داره:
اگر فاق کوتاه باشه کارایی اولیه خودش رو نخواهد داشت
آریا
۷ اردیبهشت ۱۳۹۶لاستیک فقط میشلن البته اگه پولشو داشته باشی ما رو ماشینمون رودستون میندازیم چون هم قیمتش مناسبه و هم نرمه. بریجستون هم همچین حالتی داره.