موضوع فراخوان خودرویی چیز جدیدی نیست. اندکی اشتباه در تولید یک قطعه میتواند به معنی فراخوان میزان قابلتوجهی از خودروها باشد. البته یکی از چیزهایی که باید در نظر گرفته شود میزان درگیر شدن یک خودروساز در فراخوانها و تبعات مالی آن میباشد. اخیراً Carwow تصمیم گرفته تا از دادههای دولت بریتانیا برای معرفی بزرگترین فراخوانهای خودرویی این کشور استفاده کند.
فراخوانها معمولاً به معنی وجود عیب و ایراد در برخی قطعات است. در مورد جگوار، مدل ایکس تایپ تولید شده بین سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ به خاطر عدم کارکرد چراغهای چشمکزن در سرعت بالا فراخوان شد. ۳۰ هزار دستگاه از این خودروها فراخوان شد و خوشبختانه یک بهروزرسانی نرمافزاری این مشکل را رفع نمود.
تعداد مشابهی از سوزوکی سوئیفتها نیز به خاطر چراغترمز عقب فراخوان شدند جایی که یک اتصال کوتاه باعث ریسک آتشسوزی میشد. ۳۱ هزار دستگاه سوئیفت تولید شده قبل از سال ۲۰۰۹ مجبور به حضور در نمایندگیهای این خودروساز ژاپنی شدند.
اگرچه هدف از اعلام فراخوانها حذف کامل مشکلات خودروها میباشد اما درباره برخی از آنها چنین چیزی صدق نمیکند. برای مثال روور ۷۵ و سیتروئن پیکاسو، برلینگو و مولتی اسپیس را در نظر بگیرید. فنرهای سیستم تعلیق جلوی این خودروها در معرض شکستگی بود و احتمال ترکیدن لاستیک در آنها وجود داشت. البته مت واتسون میگوید دو خودروساز یاد شده بجای آنکه فنرها را با نمونههای بهتر تعویض کنند تصمیم به نگه داشتن فنر اصلی در جای خود گرفتند. شاید این کار از ترکیدن لاستیک جلوگیری کرد اما احتمالاً مالکان انتظار چنین چیزی را نداشتند.
کیسههای هوا نه تنها ابزار ایمنی بسیار مهمی هستند بلکه در فراخوانها نیز نقش مهمی ایفا میکنند. تاکاتا تأمینکننده تعداد زیادی از کیسههای هوای برندهای گوناگون بوده است اما فراخوان عظیم این شرکت منجر به ایجاد دردسر برای بیش از ۱,۳۰۰,۰۰۰ کیسه هوای محصولات فورد، هوندا، لکسس، تویوتا و ب ام و شد. تعویض کیسه هوای هر خودرو هزینه سنگینی در بر داشت و همین امر باعث ورشکستگی تاکاتا شد.
البته بزرگترین فراخوان بریتانیا در ۳۰ سال گذشته به کمپانی واکسهال تعلق دارد. واکسهال آسترای تولید شده بین سالهای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۹ از عیب طراحی رنج میبرد که باعث ورود آب به داخل کاپوت و ترکیب آن با روغن ترمز میشد. واکسهال تعداد ۶۳۶ هزار دستگاه آسترا را برای انجام اصلاحات لازم فراخواند.
Erfan
۶ خرداد ۱۴۰۰میشه به اینکه آنقدر این شرکت ها به مردم و کیفیت ماشین هاشون اهمیت میدن افتخار کرد که حتی گاهی به ورشکستگی ختم میشه اما برای حفظ سلامت مردم هرکاری میکنند.
شما فکر میکنین اگه ایربگ ماشین های ویرانخودرو اشکال داشته باشه اون ها فراخوان میدن؟
لایک بله
دیسلایک خیر
hssn
۶ خرداد ۱۴۰۰معلومه که فراخوان نمیدن چون واسشون نه اهمیتی داره نه هیچ آشنایی ای با این موضوع دارن ، سالهاست ماشین ها از درب کارخونه دچار مشکلن یک بار نشده که گردن بگیرن ، آخریش هم سوختن شاهین جلوی درب کارخونه یا نمایندگی ای چیزی بود درست یادم نیست ، از خود موتور ماشین تا آخر اگزوز سوخت ذره ای توضیح ندادن چیشده فقط برگشتن گفتن عوامل بیرونی بوده:/ کدوم عوامل بیرونی ای باعث همچین اتفاقی میشه؟
یا آشناترین اتفاقی که مطمئنم همه شنیدید ، بارها و بارها 405 های دوگانه سوختن ، هیچکدوم رو فراخوان ندادن ، فقط بعد از بارها از بین رفتن جون و مال مردم بلاخره راضی شدن یه حرکتی بزنن…
اگه ذره ای واسشون اهمیت داشت تا الان برای هر محصولشون بالای سی تا فراخوان میدادن و اینجوری ماشینا رو فقط سر هم نمیکردن
هیچوقت قرار نیست این موضوع توی ایران حل بشه چون هرچی سر هم کنن یه عده میرن واسش صف میکشن و توی ده دقیقه ظرفیتو پر میکنن…
BenzSLR
۶ خرداد ۱۴۰۰ماشین تخریب هم باشه بازم فراخوان تعطیله !!! خودتم بری به خودت فراخوان بدی باید سر کیسه رو شل کنی . شعارشونم اینه ( مرگ دست خداست ، ماشینای ما وسیلن ) :)
Hamid
۶ خرداد ۱۴۰۰قطعا فراخوان نمیدن … بیشتر ترسم اینه یهو هنگام رانندگی این ایربگ های مسخره باز شن و بدتر بجای نجات آدم ، باعث خطر آفرینی بشن!!!
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۶ خرداد ۱۴۰۰مگه ایربگ ۲۰۶برای بارها خود به خود باز نمیشد! فراخوان دادن؟نه….
اینا با پراید فقط ۱۰میلیون ایرانی رو کشتن انتظار دارید فراخوان بدن؟حرف خنده داریه….
Erfan
۷ خرداد ۱۴۰۰خیلی عجیبه یک نفر لایک کرده ??
Amirreza
۶ خرداد ۱۴۰۰این تاکاتا اومد همرو کشت و خودروساز هارو نابود کرد خودشم نابود کردی ، یعنی یه چیزی مثل بمب اتم بود این لعنتی
اشکان
۶ خرداد ۱۴۰۰ماشاالله هزار ماشاالله ژاپنی ها در صدر جدول فراخوانهای بزرگ یکه تازی میکنن???????????
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۶ خرداد ۱۴۰۰باز تو شروع کردی،دو دقیقه بزارین سایت آروم باشه چه ***
اوتیسم که ندارین…
mahan
۶ خرداد ۱۴۰۰ای خدا نکشتت آبتین،?????
اوتیسم ،???
عالی بود خیلی وقت بود این قدر نخندیده بودم.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۷ خرداد ۱۴۰۰لطف داری آقا ماهان،شما بزرگواری?
من یکی که دیگه حسابی خسته شدم از دست این جنگ کره و ژاپن،لامصبا نمیزارن یه دقیقه سایت آروم بگیره…
Ninja
۷ خرداد ۱۴۰۰نمیخوام جو بدم الکی ولی خدایی چیه کره با ژاپن قابل مقایسه هست اینا فقط بلدن بیان زیر فراخوان بگن ژاپن عزیز تویوتا بزرگترین خودروساز دنیاست حتی از فولکس هم بیشتر بیشترین فروش رو داره و بیشترین فراخوان چیز عجیبی نیست
Erfan
۷ خرداد ۱۴۰۰خوبه من اولش گفتم این کار اتفاقا خیلی هم اتفاق خوبیه که بعضی از خودروسازها بخاطر جزئی ترین مشکل ها هم فراخوان میدن بعد شما اینو میگی که جو رو متشنج کنی در ضمن این افراد اوتیسم ندارن ??
سادیسم دارن ??
mahan
۶ خرداد ۱۴۰۰???هر چی میکشن از دست تاکاتا هستش چند وقت پیش هم خبر فراخوان ایربگ بود باز به این بزرگوار ختم میشد.
مُحَمَّد رُستَمی نِژآد
۷ خرداد ۱۴۰۰ماهان عزیز❤
تو لطف داری خیلی به من ..
از تو به ما زیاد رسیده ?❤
حقیقتا اصلا دیگه نمیخواستم کامنت بدم …..
ولی به خاطر روی گُلِ تو هستیمتا ببینیم چی میشه.
mahan
۷ خرداد ۱۴۰۰لطف داری محمد عزیزم،❤️❤️
والا چه موهبتی بیشتر از رفاقت و صمیمیت
محمد جان هر وقت دیدی بهت زیاد انتقاد شد بدون کارت درست بوده.ممنونم که برای حرف من احترام قائل شدی.?
Ninja
۷ خرداد ۱۴۰۰ببین هر وقت پشتت حرف زیاد بود بدون ادم موفقی هستی تعداد این حرفا مساوی تعداد موفقیت هاست بعضیا چشم ندارن ببینن ?
مُحَمَّد رُستَمی نِژآد
۷ خرداد ۱۴۰۰قطعا درسته میگی مهیار جان .
من هم چشم ندارم اون رولزرویس جدید گران را ببینم??
عزیز هستی❤❤❤❤
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۶ خرداد ۱۴۰۰این تاکاتا چه ننگی بود برای خودش،بین اینهمه صنایع خوب ژاپنی این وسط تاکاتا همش نابود!