وقتی که افراد عادی درباره صدای خودروها صحبت میکنند معمولاً گفتوگوها به صداهای ناخوشایند داخل کابین معطوف میشود. طرفداران خودرو به صدای تولیدی یک خودرو بیشتر اهمیت میدهند هرچند آنها روی زیبایی صدای تولیدی پیشرانه و اگزوز تأکید دارند. اکثر افراد به صدای بسته شدن درب خودروها اهمیتی نمیدهند اما ظاهراً خودروسازان اینگونه نیستند. آنها واقعاً روی صدایی که درب خودرو در زمان بسته شدن تولید میکند کار میکنند!
در واقع صدای بسته شدن درب خودرو جزو مهمترین صداها برای مهندسان است. آنها تلاشهای زیادی انجام میدهند تا مطمئن شوند بسته شدن درب خودرو صدای بسیار خاص و بدون لرزشی تولید کرده و کیفیت را به شنونده القا میکند. شاید برخی افراد بگویند صدایی که میشنویم در واقع غیرواقعی است اما این صدا همانند صدای غیرواقعی پیشرانه که از بلندگوها پخش میشود نیست.
صدای خاصی که به گوش میرسد با استفاده از متریال متنوعی که در واقع صدا را جذب میکنند تولید میشود. در واقع باید صدایی را در نظر بگیریم که از برخورد دو تکه فلز به هم تولید میشود. ظاهراً مطالعات نشان دادهاند صداهای بلندتر باعث میشوند افراد حس کیفیت ساخت پایین را داشته باشند. وقتی بحث خودروهای صفرکیلومتر به میان میآید اولین صدایی که خریداران میشوند صدای بسته شدن درب است؛ و همه ما ضربالمثلهای گوناگون درباره حس اول روبرو شدن با یک چیز را شنیدهایم…
طبیعتاً خودروسازان خودروهایی با بهترین صدای ممکن را طراحی میکنند. البته در درب خودروها از لاستیکهایی برای جلوگیری از ورود آب و صدا استفاده شده اما نگاه عمیق این مطالعه به مهندسی نهفته در صدای تولیدی دربها بسیار جالب است. این بخشی از فرایند طراحی خودروست که معمولاً در نظر گرفته نمیشود اما با توجه به اهمیت زیادی که چنین صدایی در برخورد اول مشتریان دارد، انجام تلاشهای زیاد برای ایجاد صدایی مطلوب و باکیفیت کاملاً منطقی است.
[دانلود ویدئو]
آرین
۱ شهریور ۱۳۹۹صدای درب فقط درب عقب راست تیبا و تیبا2
علیx76
۱ شهریور ۱۳۹۹البته میشه تا حد زیادی درستش کرد
اول رفع ایرادات لولا و رگلاژ درب و لاستیک با کیفیت دور درب
در مرحله بعدی میشه از عایق های صوتی ( دمپینگ مت ) استفاده کرد که تو ایران ، برند STP خیلی جا افتاده . اما برند های دیگه ای هم هستن
به عنوان اخرین راهکار میشه از قیرگونی و الیاف لایکو و شونه تخم مرغی های ارزون استفاده کرد
نحوه کار هم اولین لایه روی فلز ( شکم درب و دوبل رویی ) لایه ضد ارتعاش باید بخوره ( حالا قیرگونی و ایزوگام یا دمپینگ بلک گلد STP ) که نزاره صدا تولید شه وبعدش هم لایه ی مستهلک کننده صدا ( شونه تخم مرغی . نمد . لایکو . پشم سنگ ( که توصیه نمیشه ) . حتی موکت . و در بهترین حالت دمپبنگ )
NAVID۰۰۹۸
۱ شهریور ۱۳۹۹علی x76
باور کن هیچ جوره نمیشه درستش کرد و مربوط میشه به مهندسی اتاق خودرو .
شما اگر هر کاری هم بکنی ، نمیتوانی درهای وانتهای تولید داخل را درست کنید یا حتی سواریها رو .
فکر کنم حدود یکسال پیش بود که من این موضوع را در مورد کیفیت خودروهای چینی بیان کردم و گفتم اگر گرونترین خودروی چینی هم بخرید ، یه در باز یا بسته که میشه ، همه پی میبرند چینییه .
به طور مثال شما یه تویوتا کمری یا کیا اپتیما را از صفر کیلومتر تا ۵۰۰هزار کیلومتر ، درهاشو باز یا بسته کن ، مثل روز اول میمونه که با کمترین فشار ممکن درها با صدای زیبا بسته میشه و آدم کیف میکنه از کیفیت منتاژ و ساخت .
زیزیگولو
۱ شهریور ۱۳۹۹نوید باهات موافقم منم الآن میخاستم نظرممو بنویسم که دیدم تقریباً مشابه اون چیزی که میخاستم بگم نوشتی
UNAS
۱۵ شهریور ۱۳۹۹وای نوید
تو یه سال چی رو میدی که ما نمی دیدیم!!!
ما همیشه خیلی دیر
خیلی دیر به حرف های تو می رسیم
محمد
۱ شهریور ۱۳۹۹ببین اونا در چه فکرین و ما در چه فکری
AMG///
۱ شهریور ۱۳۹۹خدایی لکسس و تویوتا همه جاش مهندسی شدس
از درش گرفته تا جا لیوانیش
این ژاپنیا فکر همه جارو کردن
مسعود
۱ شهریور ۱۳۹۹دهن سرویسا به چه چیزایی که اهمیت نمیدن
لکسس واقعا ماشین فوق العاده ای هست کسایی که تجربه رانندگی یا حتی سواری باهاش رو دارن اینو بیشتر درک میکنن
لامصب انگار مهندساش دور هم جمع شدن گفتن بیاین یه ماشینی بسازیم که هیچ بنی بشری از هیچیش نتونه ایراد بگیره البته به جز ظاهرش که اون یه بحث سلیقه ایه و شاید محدود افرادی مثلا از طراحی هاش خوششون نیاد!
لکسس lx که انگار سوار هتل سیاری
محمد
۱ شهریور ۱۳۹۹اون ها کجا و ما کجا ! وقتی ارزش ها عوض بشن عوضی ها با ارزش میشن , مشکل این مملکت با ارزش شدن عوضی هاست …
Malt hill
۱ شهریور ۱۳۹۹صدای در رانگلر و G class رو دوست دارم.
Hussein
۱ شهریور ۱۳۹۹لکسس خوبه ولی به نظرم از این لحاظ فقط بنتلی و رلز حرف اولو میزنن ?
RoadRunner
۱ شهریور ۱۳۹۹واسه من همین که مثل ماشین های تولید داخل صدای قیژ قیژ و سایش فلزات روی همدیگه تولید نشه کافیه.
این ویدئو هم به نظر میاد بیشتر یک کلیپ تبلیغاتی از لکسوس باشه، همه ی خودروسازان لوکس روی صدای در خودرو کار میکنن و این تلاش فقط مختص لکسوس نیست
MAHDI
۱ شهریور ۱۳۹۹دقیقا خودروسازها دیگه هم همینطور هستن. حتی رولزرویس و SUV لوکس و سدان های لوکس BMW و مرسدس دیگه این صدا روهم ندارن چون کافیه در رو نزدیک کنن تا بدون هیچ صدای خودش کشیده شه و بسته بشه. من تست های زیادی ازشون دیدم که واقعا بیصدا بود مخصوصا رولزرویس!!!
ali
۱ شهریور ۱۳۹۹واقعا بی صدا و نرم بسته شدن درها تاثیر داره تو دیدمون از کیفیت یه ماشین… خودروسازای خوب میدونن مشتری از ماشین چی میخواد…
Hadi
۱ شهریور ۱۳۹۹صدای بسته شدن در فقط پیکان ?
قشنگ با روح و روان آدم بازی میکنه…
نیما
۱ شهریور ۱۳۹۹هر موقع پیاده و یا سوار میشمو در ساینا رو میبندم بقدری صدای گندی داره که دو تا فحش حواله طراح این ماشین و صدای بسته شدن درهاش میکنم .بخدا صدای بسته شدن درب پیکان رو تحمل میکنم ولی ساینا یا تیبا خیر..صدای بسته شدن در پراید که دیگه بنظرم عالیه در مقابل این خودرو .خودرو سازان ما در تلاشن که بدترین کیفیت رو در اختیار مشتری قرار بدن .اما خودروسازان خارجی در تلاشن بهترین کیفیت رو در اختیار مشتریاشون قرار بدن اگه دروغ میگم بگین دروغ میگی