تعدادی از کمپانیها، اخیراً الکتریکیسازی و خودروهای الکتریکی را کاملاً پذیرفتهاند اما این حقیقت که اغلب مردم هنوز هم از خودروهایی با پیشرانههای احتراق داخلی استفاده میکنند پابرجاست.
مدیرعامل شرکت سعودی آرامکو این حقیقت را به خوبی میداند زیرا رئیس بزرگترین کمپانی نفتی جهان میباشد. او اخیراً در شبکه CNBC ظاهر شده و ادعاها درباره افزایش فروش شدید خودروهای الکتریکی و آینده مبهم صنعت نفت را رد کرده است. او میگوید:
خودروهای الکتریکی به رشد خود ادامه خواهند داد. این محصولات سهم خوبی از بازار به دست خواهند آورد اما برای اینکه بتوانند درصد قابلتوجهی از ترکیب انرژی را کسب کنند چندین دهه طول خواهد کشید.
فروش خودروهای الکتریکی سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش یافت اما آنها هنوز حدود ۰.۲ درصد از بازار را در اختیار خود دارند. حتی این عدد کوچک نیز فریبنده است زیرا مدیرعامل آرامکو میگوید این آمار شامل حدود ۸۰۵ هزار دستگاه خودروی پلاگین هیبریدی نیز میباشد.
آژانس انرژی بینالمللی پیشبینی کرده تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲ میلیارد خودرو در جهان وجود خواهد داشت که تعداد ۱۶۰ میلیون دستگاه از آنها از نوع الکتریکی خواهند بود. اگر این موضوع رخ دهد، خودروهای الکتریکی ۸ درصد سهم بازار را به خود اختصاص خواهند داد. مدیر ارشد آرامکو اضافه میکند:
تعداد خودروهای مرسوم موجود در بازار حتی با اینکه الکتریکیها راندمان بالاتری دارند هنوز هم بالا خواهد ماند.
البته این مدیر نفتی، ورود بازیگران بزرگ و قدرتمند نظیر فولکس واگن به عرصه خودروهای الکتریکی و امکان تغییر ناگهانی رویکرد مردمی به این نوع خودروها و همچنین امکان رفع نواقصی نظیر شعاع حرکتی و زمان شارژ خودروهای الکتریکی و درنتیجه برتری محسوس آنها به انواع سوخت فسیلی و همچنین کاهش روزافزون قیمت و هزینههای این مدلها را به حساب نیاورده است.
صنعت نفت میداند که خودروهای الکتریکی تأثیری بزرگ در آینده خواهند داشت اما مدیر آرامکو میگوید نفت خام نقش مهمی در صنعت هوایی، حملونقل سنگین و تولید مواد پتروشیمی خواهد داشت. صنعت پتروشیمی به خصوص اهمیت بالاتری دارد زیرا دارای رشد بیشتری نسبت به بخش حملونقل بوده و این بخش به دنبال کاربردهای جدید برای نفت خام است.
datsun
۹ آبان ۱۳۹۶درود دوستان ببخشید بی ربطه
چند روزیه یه تبلیغاتی از چری تیگو ۷ میشه هم تو فضایی مجازی هم تو رسانه ملی و اونو برترین خودرو نمایشگاه ژنو امسال میخونن !!! ینی کل نمایشگاه ژنو امسال رو زیر سوال بردن!!!
شایان
۹ آبان ۱۳۹۶این که چیزه عجیبی نیست رسانه ملی بگه الان شبه من باورم نمیشه
محمد حسین
۹ آبان ۱۳۹۶اگرچه سوخت های فسیلی شاید تا بیش از 2 دهه آینده گزینه اول تأمین انرژی دنیاست ولی درحوزه خودرو احتمالا با تغییر جهت فولکس و تویوتا و جی ام و فورد و هیوندای در زمانی خیلی کوتاه تر سهم الکتریکی ها اونقدر زیاد خواهد شد که کشورهای نفت خیز در تلاش برای فروش نفت مجبور به کاهش شدید قیمت ها بشن.
Fericuda
۹ آبان ۱۳۹۶چه دوست داشته باشیم چه نه واضحه که آینده متعلق به خودروهای الکتریکی هستش
قطعا اون لذتی که خودروهای درونسوز دارن رو نمیشه از الکتریکی ها انتظار داشت اما مسایلی مثل کاهش آلودگی هوا کاهش آلودگی صوتی حذف هزینه سوخت و غیره فاکتور هایی هستن که برای آینده ی بشریت واقعا لازمن
مشکلاتی مثل کوتاه بودن برد حرکتی هم با این سرعت رشد تکنولوژی قطعا به زودی از بین میرن
احمد
۹ آبان ۱۳۹۶نفت غیر از مصرف اون به عنوان سوخت ماده اولیه کالا هاابزار ها و قطعات پلاستیکی مورد استفاده قرار میگیره پس مصرف نفت در یک دنیای تمام الکتریکی ممکنه باز هم کاهش پیدا نکنه
Achtung
۱۰ آبان ۱۳۹۶کاهش شدید پیدا میکنه چون قراه در آینده نزدیک آمریکا محصولات پتروشیمی دنیا رو تامین کنه اونم با استفاده از گاز که ظرف ۳ سال گذشته تولیدش تو آمریکا ۲ برابر شده و قراره باز هم ۲ برابر بشه و بنابر این قراره آمریکا ۳ برابر روسیه گاز تولید کنه
محسن
۱۰ آبان ۱۳۹۶تا اونجایی ک میدونم مواد پتروشیمی از مشتقات نفته و مصارفش ورای گاز که فقط برای تامین انرژی استفاده میشه…بیشترین بهره وری نفت برای تولید محصولات پتروشیمیه…
امیرحسین بشیرفرهمند
۱۴ آبان ۱۳۹۶قطعا باید به سمت الکتریکی بریم . اما برای تولید همون حجم الکتریک از چی استفاده میشه ?
هیچ وقت طلا ارزشش رو از دست نمیده ، حالا چه زرد باشه چه سیاه ، باید به فکر تامین آب کشور باشیم ، تا فروش نفت ، مطمعنا اون مشکل بزرگتر و بدتر هست برامون …