خودروهای خانهبهدوش (موتورهوم ها) از همان استانداردهای ایمنی و تصادف سختگیرانهی خودروهای استاندارد تبعیت نمیکنند اما آژانس حملونقل Trafikverket سوئد به منظور بررسی عملکرد این دسته از خودروها در تصادفات اقدام به برگزاری تستهای مخصوص کرده است. البته نتایج به دست آمده کاملاً شوکه کننده هستند.
Trafikverket پس از آنکه چندین تصادف منجر به فوت خانهبهدوشها در سوئد را مشاهده کرده تصمیم به انجام این تستها گرفته است. همچنین محبوبیت خودروهای خانهبهدوش در حال رشد بوده و از سال ۲۰۱۴ تاکنون رشد ۵۰ درصدی در فروش این دست از خودروها گزارش شده است. از آنجایی که این موسسه معمولاً ارزیابیهای ایمنی را روی کمپرها انجام نمیدهد بنابراین انجام این تستها مهم بوده است.
هیچیک از خودروها در تست عملکرد خوبی نداشتهاند. Trafikverket پیشبینی میکند رانندهی مدلهای نیمه یکپارچه در تصادف زنده نخواهند ماند. در مدلهایی با طراحی یکپارچه بدنه از شاسی جدا شده و ساختاری برای تصادف وجود ندارد زیرا سازنده پانلها را از چوب ساخته است.
در این تستها خودرو با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت با مانع برخورد داشته است. به خاطر وزن بالای خودروهای تفریحی، Trafikverket تخمین میزند تست انجام شده شبیه به برخورد سرنشینان با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت بوده است.
me84
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸.
فکر کنم اگه پراید رو با سرعت 64 km تست اورلپ بگیرن مثل اینه که ماشینهای جدید همین تست رو با سرعت 150 تا تست میکنن.
حامد
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸با کمال احترام به شما… ای کاش نظرهای کاربران تخصصی تر و در مورد موضوع مقاله و در تکمیل آن باشد.
موفق باشید.
امیر.عارف
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸من عاشق این نوع از ماشینها هستم ولی با دیدن این تست نگران کننده . موافق تحت فشار قرار دادن سازنده برای ایمنی بیشتر هستم
حسین
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸این ماشین ها و ون ها در اروپا پرفروش اند اما در ایران … .
حمیدرضا
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸الان منظورش کلاس بی هست و کلاس ای درسته چون تا جایی که میدونم کلاس سی میشه ون هایی که برای سفر تغییر شکل یافتن مثل ترانسپورتر
کار خیلی خوبی این تست ها ولی ته دل خریداران رو هم خالی میکنه
هادی 8سیلندر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸کاری نمیتونن بکنن عقب ماشین سنگین کل وزن عقب میاد جلو کمترین کار جلوش رو مثل اتوبوس یه تیکه کنن زه کشی و کلی سیستم الکترونیکی که قیمت اینا رو سرسامآور میکنه