اینترنتِ امروز از تخریبِ بدوندلیل لذت زیادی میبرد؛ موضوعی که مطمئناً سبب محبوبیت بالای کانالهایی مانند “Hydraulic Press Channel” در یوتوب شده است. اگر با این کانال آشنایی ندارید، باید گفت که در هر کدام از ویدیوها، یک مکانیک فنلاندی با دستگاه پرس هیدرولیکی، چیزها را خرد میکند. امّا این بار، وی قطعات فیبر کربن را مورد آزمایش قرار داده است.
فیبر کربن علاوه بر وزن کمی که دارد، به خاطر مقاومت بالایش شناخته شده است. امّا برخی قطعات از جنس این مصالح کمپوزیت نمیتوانند فشار ۱۰۰ تُن پرس هیدرولیکی را تحمل کنند. لائوری ووهنسیلتا (Lauri Vuohensilta)، مالک کارخانه در این ویدیو، چهار آیتم مختلف از جنس فیبر کربن، شامل سه استوانه با قطرهای متفاوت و یک قطعه صفحهای با لایهبندی ضخیم با عنوان «ساندویچ» به همراه آورده است. اولین لوله به صورت افقی در زیر فشار صاف شده و به راحتی تخریب میگردد. دو استوانه دیگر به صورت قائم در زیر دستگاه پرس با انرزی بیشتری خورد شده و منظره جالبی را ایجاد میکنند.
امّا «ساندویچ» بهترین نمایش را از مقاومت فیبر کربن ارائه میدهد. اولین تلاش برای خراب کردن این قطعه، بینتیجه باقی میماند. استفاده از یک ابزار فشار با قطر کوچک، اثر بزرگتری بر روی متریال میگذارد، ولی آن را فشرده نمیکند. در نهایت، «ووهنسیلا» یک مهره بزرگ را بر روی این صفحه فیبر کربنی قرار میدهد؛ مهرهای که پس از فشار دستگاه پرس، به نظر میرسد که ناپدید شده باشد. نیروی وارده باعث شده که مهره به داخل ساندویچ نفوذ کرده و در یکی از لایههای آن شکستگی ایجاد شود، ولی در عین حال، سایر لایهها دستنخورده باقی ماندهاند.
بنابراین اگر یک بال فیبر کربنی بر روی خودرویتان دارید، میتوانید با نشاندادن این ویدیو به دوستانتان، میزان مقاومت متریال به کار رفته را به آنها یادآوری کنید. [دانلود ویدئو]
منبع: automobilemag
امير علي
۷ شهریور ۱۳۹۵۱۰۰تن بچه بازی که نیست
Pagerrari LaZonda
۷ شهریور ۱۳۹۵کربوتیتانیوم نیست تازه.
فقط فیبر کربنه.
اگه کربوتیتانیومی بود پرس هیدرولیکش کم میاورد:-)
Mohammadreza
۷ شهریور ۱۳۹۵مطلب خیلی جالبیه. اما یه سوال چون من کلا فیزیکم زیاد خوب نیست.
وقتی برای خودرو استفاده بشه مقاومتش چطوره؟
و اینکه در حین تصادف چقدر نیرو وارد میشه (به ۱۰۰ تن میرسه اصلا)؟
مقطع تصادف هم مهمه دیگه صد در صد که کجا و چقدر باشه
REVENTоN ?
۷ شهریور ۱۳۹۵داداش این سوالی که تو پرسیدی باید رفت فیزیک هالیدی جلد مکانیکشو خوند تا بشه جوابش داد
بعدشم این از بیخ اشتباهه فشار صد تن نداریم ما
P=F/a
F= mg
که در نتیجه میشه واحد آن میشود
کیلوگرم جابجایی بر زمان به توان دو متر مربع
که همانطور که میبینید نویسنده بی سواد این متن (نه مترجم) فقط تن (کیلوگرم رو استفاده کرده که این نیس
حالا بحث ضربه j=یادم نیس?
جدی بحث مهندسیه شوخی نیس
Parker
۷ شهریور ۱۳۹۵فیبر کربن خیلی کلاس داره.
بگی من ماشینم از فیبر کربنه.
سعید
۷ شهریور ۱۳۹۵اگه من این پرس رو داشتم از کار و زندگی میفتادم، همش دنبال یه چیزی بودم بزارمش زیر پرس، لامصب خیلی حال میده، مثلا موبایل قدیمیتو…
uss zumwalt DDG-1000
۷ شهریور ۱۳۹۵باتشکر از اقای حسینی عزیز
Parker
۷ شهریور ۱۳۹۵خیلی ممنون از آقای حسینی.
بویژه واسه گذاشتن فیلم برای دانلود.
احمد باقری
۷ شهریور ۱۳۹۵جالب بود.
ارمان
۷ شهریور ۱۳۹۵چه قدر تست بی خودی بود مگه میشه یه بافت تو پر و به هم چسبیده رو با یه سری اشکال هندسی استوانه ای تو خالی مقایسه کرد؟ جای فیبر کربن چوب جنگلی هم میذاشتن همین نتیجه به دست میومد / ورق فولادی میذاشتن هم همین نتیجه /
واقعا گاهی اوقات خنده دار میشه
همون بهتر برن موش پلاستیکی پرس کنن
sami
۷ شهریور ۱۳۹۵نوکیا 1100 رو عمرا بتونه خورد کنه :D :D :D
آرش
۸ شهریور ۱۳۹۵2 تا چیز یاد گرفتم 1-فیبر کربن خوبه 2-لهجه انگلیسیم از بعضی اروپایی ها بهتره!
محمد زمانلو
۸ شهریور ۱۳۹۵کاش در کنار این چند قطعه ی فیبر کربن از قطعات هم اندازه ای از فولاد و آهن هم یه تستی می گرفت و با هم مقایسه می کرد بد نبود. لااقل درکش واسه خیلی ها راحت تر بود.