چین با وضع تعرفه روی کالاهای متنوع آمریکایی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار جنگ تجاری با این کشور را وارد مرحله جدیدی کرد. از جمله این محصولات میتوان به خودروها و موتورسیکلتهای وارداتی به بازار چین اشاره کرد. این حرکت در پاسخ به وضع تعرفه روی ۱۶ میلیارد کالای چینی از سوی آمریکاییها صورت گرفته است.
تعرفههای جدید کشور چین از ۲۳ آگوست عملیاتی خواهند شد بنابراین زمانی برای گفتوگو درباره یافتن جایگزینهایی وجود دارد. البته انتظار نمیرود این وضعیت بهبود یابد. تا به اینجا آمریکا و چین از مواضع یکدیگر کوتاه نیامده و هر یک دیگری را به وضع تعرفههای بیشتر تهدید کرده است.
چینیها علاوه بر خودروها و موتورسیکلتهای آمریکایی در کل ۳۳۳ قلم کالای آمریکایی شامل زغالسنگ، روغن، گریس، آسفالت، محصولات پلاستیکی و بازیافتی را نیز شامل تعرفههای جدید نمودهاند.
اد کیم معاون رئیس شرکت تحقیقات صنعتی در اتوپاسیفیک میگوید:
هیچکدام از این اخبار برای خودروسازانی که به سرعت جهانیتر میشوند و برای سودآوری بیشتر به شبکه جهانی تأمین وابسته میشوند خوب نیست. برای مثال جنرال موتورز را در نظر بگیرید که قبلاً دو محصول را از چین وارد آمریکا میکرد. فورد هم به زودی اقدام به واردات فوکوس خواهد کرد. هر دو شرکت حجم قابلتوجهی از خودروها را نیز از آمریکا به چین صادر میکنند. جنگ تجاری بیشتر میتواند باعث آسیب شدید به محصولات خودروسازان شود.
گفته میشود آمریکا در سال ۲۰۱۷ اقدام به صادرات خودروهای جدید و کارکردهای به ارزش ۱۰.۲ میلیارد دلار به چین کرده است.
تعرفههای جدید آمریکایی روی محصولات چینی هماکنون کالاهایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار در سال را شامل شده است و البته نشانی هم از پایان این وضعیت دیده نمیشود. ترامپ قبلاً لیستی از کالاهایی چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار که شاید شامل تعرفههای جدید شوند را در نظر گرفته است.
خودروسازان قبلاً استراتژیهای جدیدی به منظور دوری از تأثیرات منفی تعرفههای جدید را اتخاذ نمودهاند. برای مثال جنرال موتورز درخواست معافیت بیوک انویژن که در چین تولید میشود را ارائه نموده درحالیکه ولوو هم تلاش دارد تولید XC60 را از چین به آمریکا منتقل کند.
یانکی
۲۰ مرداد ۱۳۹۷به خدا چین و اروپا نامردن یه عمره آمریکا برا پیشرفت اینا از جنسشون مالیات نگرفت و اجازه داد از اجناس آمریکایی مالیات بگیرن تا پیشرفت بکنن حالاکه به ثبات رسیدن نمیخوان تجارت منصفانه بکنن.جالبه که یه عمر آمریکا هزیمهایه ناتو رو داده حالا که میگه رو پا خودتون باشید نارحت شدن
محسن
۲۰ مرداد ۱۳۹۷فکر میکنم که اشتباه میکنی، طبق عضویت در سازمان تجارت جهانی تقریبا روی همه محصولات تعرفه های اندک 4-5 درصدی میبندن؛ حرف ترامپ اینه که تراز تجاری دو کشور نزدیک 300 میلیارد دلار به نفع چین سنگینی میکنه و باید کم بشه، دلیل بدهی زیاد امریکا به چین عملا همین کسری تجاریه.
Ferrari
۲۰ مرداد ۱۳۹۷اتفاقا برعکسه ترامپ بخاطر تعرفایی که چین روی محصولات امریکایی گذاشته ناراضیه چینی ها روی تسلا مدل اس قبل از اینکه جنگ تجاری اتفاق بیفته ۱۶ درصد تعرفه گذاشته بودن الان که جنگ تجاری اتفاق افتاده چینی ها تعرفه رو به ۴۰ درصد روسوندن خبرش تو همین پدال هست سرچ کنید.حالا به نظر شما این عدالته؟؟؟ برای من امریکا و چین هیچ اهمیتی ندارن اصرار من روی برداشت درست هست اگه تو این پست های جنگ تجاری زیاد کامنت میذارم دلیلش همینه منم اگه جای ترامپ بودم همن کارو میکردم چون میدونم چین راه فراری نداره و نمیتونه از قید ۵۰۰ میلیارد دلار پولی که از صادرات به امریکا داره چشم پوشی کنه .ضمنا چین هم یکی از بزرگترین بدهکارهای دنیاست
نوید جهرمی
۲۰ مرداد ۱۳۹۷دوتا دیگه بحثشونه شما چرا ناراحتی؟ :)
shirko
۲۰ مرداد ۱۳۹۷چه از لحاظ جنگ ، چه اقتصاد ، چه فناوری و چه ……..هر کی با امریکا در بیوفته سقط و نابود می شه .
شایان
۲۰ مرداد ۱۳۹۷فقط کالیفورنیا به تنهایی 5امین اقتصاد دنیاست دیگه بقیشو خودتون حساب کنین
نوید جهرمی
۲۰ مرداد ۱۳۹۷چین الانش اقتصاد دوم دنیاس. تا 2030 به اقتصاد اول تبدیل میشه. اقتصاد چین و امریکا به هم وابستس و دود این درگیری تو چشم همه دنیا میره.
اگ چین فقط اوراق قرضه ای که از امریکا داره رو بخواد وصول کنه و ازش طلا یا نفت بگیره امریکا فرومیریزه.البته خود چین هم با این کار تیر خلاص به خودش میزنه.
این دعواهای تجاری ک ترامپ را انداخته مثل قماره. یا سود زیاد یا ضرر هنگفت.
Ferrari
۲۰ مرداد ۱۳۹۷چین باید هرچه سریعتر با امریکا وارد مذاکره بشه اگه این کمپانی هایی که الان تو چین کالا تولید میکنن و به امریکا صادر میکنن تصمیم بگیرن برای تولید همون کالاها تو امریکا خط تولید رو به امریکا منتقل کنن چین دیگه با مذاکره هم نمیتونه اون کمپانی هارو برگردونه.الان ولوو تو چین یه کراس اوور تولید میکنه و به امریکا صادر میکنه اگه خط تولید همین مدل رو به امریکا ببره محبور میشه تعدادی از کارگرهارو اخراج کنه چون دیکه نیازی بهشون نداره.کار چین یه حماقت محضه
پویان
۲۰ مرداد ۱۳۹۷اگه جایگزینی محل کارخونه ها به این راحتی بود که تا جالا کرده بودن .
فعلا شرکتای امریکائی همون واردات رو انجام میدن و قیمت تعرفه رو میکشن روی قیمت محصول.
مثالش ماشین لباسشویی که از پارسال تا امسال حدود 16.5 درصد توی امریکا گرونتر شده
پویان
۲۰ مرداد ۱۳۹۷البته قضیه به این سر راستی هم نیست .ببینید الان چین روی تسلا تعرفه گذاشته و فروش تسلا اگه کم بشه فروش خودروهای برقی چین مثل بی وای دی یا بایتون که سال اینده می یاد زیاد میشه و با سرمایه به دست اومده وارد بازار جهانی میشن .
قاطعانه بگم با مشکلاتی که چند ماه پیش تسلا داشت و فروش مدلای اس و ایکس در چین خیلی کمکش کرد .اگه چین 6 ماه پیش ایتن تعرفه رو گذاشته بود الان تسلا ورشکست بود
پویان
۲۰ مرداد ۱۳۹۷مذاکره با کی؟ با کسی که خوب باهاش توافق کنن میزنه زیرش
yashar
۲۰ مرداد ۱۳۹۷سلام
در مورد خودرو بحث روی بزرگی بازاره، یعنی هر کشوری که بازار بزرگتری داشته باشه تو جنگ تعرفه برنده میشه. الان چین بزرگترین بازار خودرو جهانه از نظر تعداد از نظر مبلغ نمیدونم.
اروپا هم وارد جنگ تعرفه با امریکا شده و خودروهاش هم فروش خوبی تو چین داره فکر نمیکنم بخاطر امریکا چین رو ترک کنن بلکه در دراز مدت با توجه به افزایش قدرت خرید مردم چین احتمال برنده شدن چین بیشتره البته فقط در مورد خودرو گفتم اگه باقی محصولات رو در نظر بگیریم شاید شرایط عوض بشه
در کل هر کشوری که بازار بزرگتری داشته باشه و کشورهای دیگه رو به واسطه صادرات به اون کشور به خودش وابسطه کنه موفق تره همینطور که الان امریکا خیلی از کشور ها رو به همین دلایلی که گفتم به خودش وابسطه کرده (مهمترینشون ژاپن و کره) تا حدی که در مسائل سیاسی خیلی از این کشورها دخالت میکنه و پیرو خودش کرده
Ferrari
۲۰ مرداد ۱۳۹۷برداشت شما از نظر من ساده لوحانه بوده معلومه که تغییر محل کارخانه کار سختیه و ضرر زیادی داره اما ضرر بزرگتر بیخیال شدن بازار امریکاست.الان تویوتا یکی دوتا از مدلهاشو تو چین تولید میکنه و به امریکا صادر میکنه حالا این جنگ تجاری باعث میشه تویوتا خط تولید همین ماشینارو به امریکا ببره تویوتا ضرر میکنه چون باید خط تولید جدید راه بندازه تو امریکا ولی نمیتونه از حدودا صدهزار دستگاه فروش اون مدلها چشم پوشی کنه ولوو هم همینطور کادیلاک هم مجبوره همین کارو بکنه
پویان
۲۰ مرداد ۱۳۹۷ولوو قبل از جنگ تجاری قرار بوده ببره امریکا میدونی چرا؟ چون قراراه کم کم جیلی هم به کمک ولوو خودروهاش وارد امریکا بشه .
لوتوس رو هم برای این خرید که وارد اروپا بشه خودروهای جیلی .
تویوتا به خاطر فروش بالا ممکنه ببره به امریکا . ولی چون سیاست امریکا الان مشخص نیست ممکنه سر یه چیز دیگه بهش گیر بدن .
در ضمن ساده لوحی انقدر ساده دیدن نحوه تولیده .
خودروهای برقی حدود 60 درصد قطعات خودروهای فعلی رو ندارن .در اینده با فراگیر شدن خودروهای برقی اختلاف کیفیت خودروهای چینی مثل byd با تویوتا خیلی کم میشه .چین هم میخواد با افزایش قیمت خودرو تسلا خودروهای خودش رو بیشتر بفروشه
Ferrari
۲۰ مرداد ۱۳۹۷اولا تویوتا بخش بزرگی از اتومبیل هایی که تو امریکا میفروشه تو خود امریکا تولید میکنه پس اگه تصمیم بگیره بخش بزرگی از صادراتش به امریکا رو هم تو خود کشور امریکا تولید کنه نه تنها مشکلی پیش نمیاد بلکه با استقبال هم مواجه میشه پس لطفا ساده لوحانه نظر نده دوما تولید کردن کار سختی نیست فقط به یه مکان یاهمون خط تولید نیازه که هم هزینه بره هم زمان بر. سوما الانم ولوو مدل s90 رو تو امریکا تولید مکینه و الان تو امریکا هست اگه این جنگ تجاری ادامه داشته باشه ولوو مجبور خط تولید مدل xc60 رو هم به امریکا ببره
اخر کامنتت هم اشاره کردی به تعرفه زیاد چین
میثم
۲۰ مرداد ۱۳۹۷.
بنظر من چین هدف اصلیش، تغییر موازنه قدرت اول جهانی از آمریکا به خاک خودشه. بشدت داره هم زیرساخت ها رو فراهم میکنه و هم قوانین رو طوری تعیین میکنه که فقط به این هدف برسه و اگه این اتفاق بیافته، خیلی خیلی قدرتمند تر از آمریکا در هر مقطع زمانی خواهد بود. اگر هم آمریکا اینهمه از تغییر رژیم در ایران حرف میزنه، بخاطر اینه که ایران الان برای چین تبدیل شده به یه چاه نفت مفت و مجانی و همه جوره داره از ایران بهره میبره. اگه آمریکا شرایط ایران رو به نفع خودش تغییر بده، چین رو از هدفش خیلی دور میکنه یا حداقل این روند رو خیلی کند میکنه.
تکلیف ایران این وسط کاملا مشخصه: مسئولان فعلی که امیدی بهشون نیست برای مردم کاری کنن و اگه خارجیها هم انقدر از حقوق مردم ایران حرف میزنن، مطمئنا “”فقط”” بفکر منافع خودشونن. حالا چه آمریکا، چه چین و چه هر قدرت دیگه ای که باشه.
در نهایت چیزی که قطعیه و در طول تاریخ ثابت شده اینه که ما تا وقتی منتظر ایجاد تغییرات یا اصلاحات از خارج باشیم، این روند سینوسی که چند صد ساله داریم تجربه میکنیم همینطور ادامه خواهد داشت، اما اگه خودمون از داخل بفکر خودمون باشیم و روند فکری “”غالب مردم”” تغییر کنه، هیچ قدرتی از هیچ جای دنیا نمیتونه سرنوشت مارو تعیین کنه. همه کاره خودمون میشیم و اینطوری به سعادت و پیشرفت واقعی و ماندگار میرسیم. در حال حاضر بشخصه هیچ نشونه ای از این روند فکری در غالب مردم جامعه نمیبینم. انگار که به یه خواب ابدی فرو رفتیم.
نمونه بارز طرز فکر غالب مردم رو میتونیم موقع پیش فروش خودروها در این شرایط بد ببینیم که تو کمتر از نیم ساعت سایتهای فروش بسته میشن. نارضایتی فقط در حرفه و در عمل اکثرا دارن به همه چیز تن میدن.
نوید جهرمی
۲۰ مرداد ۱۳۹۷حرف خدابیامرز که زدنش کنار همین بود. میخواست ایران رو تبدیل کنه به ابرقدرتی ک به گفته خودش چشم آبی ها بیان پیش چشم قهوه ای ها زانو بزنن. اما …
emad1990
۲۰ مرداد ۱۳۹۷دقیقترین تحلیل سیاسی که تو یه سایت خودرویی خوندم همین بود
مهدی
۲۰ مرداد ۱۳۹۷یک فاکتور مهم امریکا به عنوان قدرت برتر دنیا حفظ میکنه و ان تکنولوژی هستش که چین چندان نمی تواند در ان به امریکا برسه دلایل زیادی هم داره یکیش تمرکز امریکا بر نواوری و دانش های جدید و توسعه منابع انسانی که چین در ان ضعف زیادی داره مخصوصا توسعه منابع انسانی به خاطر ساختار کمونیستی فساد اقتصادی و سومدیریت سوسیالیستی حاکم و بعیده به پای امریکا برسن ولی تمرکز گذاشتن روی تولید کالای با ارزش افزوده کمتر به خاطر وجود کارگر ارزان اما با رشد اقتصادی دیگر در اینده کارگر چینی ارزان نخواهد بود کم کم رشد اقتصادی چین کاهش میابد و انموقع نوبت هند و فردای اینده افریقاست