شاید با مشاهده وضع نامطلوبی که بر خودروسازیمان حاکم است، هر نوع امیدی به صادرات فزونتر را از دست رفته پنداریم. ولی شواهد گویای آن است که این گمانه چندان صحیح نیست و در تمامی گیتی هم مصداق ندارد. گرچه کمابیش در اکثر نقاط این عالم، بازاری بالنسبه آزاد حاکم است و دادوستد و بازرگانی هم به روانی هر چه تمامتر جاری است، ولی از آنطرف هستند اقالیمی که نهتنها از این موهبت برخوردار نیستند بلکه از نغمت سازندگان انحصاری نیز بیبهرهاند! شاید بتوان این ممالک را از زمره شوربختان عالم دانست، جوامعی که نه ورود خودرو بدانها به راحتی میسر است و نه حتی صنعتگری در آنها وجود دارد که چهارچرخهای بهظاهر نو تحویلشان دهد!
یکی از همین نوادر که در این دنیای فانی جای گرفته، سرزمین کوباست که کمتر از ۲۰۰ کیلومتر با بزرگترین بازار آزاد دنیا فاصله دارد.جزیرهای با ۱۱۰ هزار کیلومترمربع مساحت و نزدیک به ۱۲ میلیون نفر جمعیت و واقع در دریای کارائیب. در این اقلیم، بیش از نیم قرن، ورود و معامله هر نوع خودرویی با محدودیت شدید مواجه بوده است تا اینکه در سال ۲۰۱۳ میلادی، دولت این کشور خرید و فروش خودرو را برای اتباع ساکن در آن آزاد نمود. پیامد این عمل هم باز شدن نسبی درهای گمرک و ورود تعدادی خودرو با بالاترین بهای ممکن بود. قیمتهایی که در مخیله کمتر بنی بشری میگنجد! از جمله ۷۹,۳۰۰ دلار برای ۲۰۶ پلاس (۲۰۷ آی خودمان!) و ۲۲۹,۰۰۰ دلار برای پژو ۵۰۸. بهای تقریبی برخی از خودروهای دستدوم و نوی سالهای پیش هم بدین شرح است:
هیوندای اکسنت مدل ۲۰۱۱ – ۳۹,۰۰۰ دلار (خودروی نو)
جیلی MK مدل ۲۰۰۹ – ۲۶,۱۰۰ دلار (خودروی نو)
فولکس واگن جتا مدل ۲۰۱۰ – ۴۴,۴۰۰ دلار (خودروی نو)
هیوندای سانتافه مدل ۲۰۰۹ – ۷۸,۳۰۰ دلار (دستدوم)
هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۹ – ۷۵,۰۰۰ دلار (دستدوم)
پژو ۲۰۶ مدل ۲۰۰۴ – ۲۶,۱۰۰ دلار (دستدوم)
پژو ۴۰۶ مدل ۱۹۹۹ – ۲۴,۴۰۰ دلار (دستدوم)
تویوتا کرولا مدل ۲۰۰۶ – ۳۴,۰۰۰ دلار (دستدوم)
فولکس پاسات مدل ۲۰۱۰ – ۵۸,۷۰۰ دلار (دستدوم)
کافی است که این اعداد را با متوسط درآمد ماهیانه ۲۰ دلاری ساکنان این کشور قیاس نماییم تا حجم گرانیها را بهتر درک کنیم. این را هم بگویم که مردمان این دیار نیز قیمتهای فوق را سرسامآور و جنونآمیز دانستهاند! علت وقوع این وضع را برخی به اقتصاد سوسیالیستی این خطه مرتبط میدانند و دستهای دیگر نیز به تحریمها. برای آنکه بهتر بتوانید با وضعیت نابسامان حملونقل در این کشور، در سالهای نهچندان دور آشنا شوید، توجهتان را به متن ذیل که برگرفته از کتاب «دشمنان بیشمار» نوشته نویسنده آمریکایی – جاناتان کویتنی- است، جلب میکنم.«رژه روهاس (ROGER ROJAS) سیودو ساله، در شهر سانتیاگو، دومین شهر بزرگ کوبا، سرمکانیک یک تعمیرگاه پنج کارگری پرکار، به نام -TALLERES PROVINCIALE- میباشد. وی یک از افراد ارتش کوچک جادوگرانی است که ناوگان خودروهای آمریکایی مدلهای دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ کوبا را، با وجود تحریم ارسال قطعه یدکی (از آمریکا)، در حال حرکت نگاه داشتهاند. با آن که در سالهای اخیر تعداد روزافزونی از اتومبیلهای ساخت روسیه و آرژانتین واردشده، کوبا هنوز هم اتکایش به بقایای روزگار اوج اتومبیلهای دم کشیده دیترویت میباشد؛ تا بدان حد که یک جهانگرد آمریکایی ممکن است احساس کند که قدم به دوران گذشته نهاده است. برخی از خودروها هنوز در مالکیت خصوصی هستند و دارندگان آنها برای کسب درآمد اضافی، به عنوان تاکسی از آنها استفاده میکنند. در عین حال، دولت دارندگان اتومبیل را تشویق میکند که وسیله خود را به ازای تضمین شغل رانندگی، در اختیار دولت قرار دهند.
چگونه آن اتومبیلهای قدیمی را در حال کار نگاه میدارند؟ روهاس میگوید:آنچه در سطور فوق به آن پرداخته شد، بخشی از معضلاتی است که پیش از این بر سیستم حمل و نقل این کشور جاری بوده است. با اینکه متن مذکور در بیست و اندی سال پیش نوشته شده ولی کماکان وضعیت خودرو و حواشی مرتبط با آن در این خطه اسفناک است؛ به حدی که همان خودروهای زنگ زده و پنجاه و شصت ساله آمریکایی که بیشترشان هم به علت استفاده از قطعات غیراستاندارد، اصالت تاریخی خود را به تمامی از دست دادهاند، با قیمتهای بالای ده هزار دلار خرید و فروش میشوند! پرسشی که در این بین پیش میآید نحوه مواجهه خودروسازان ایرانی با این بازار است، آیا اصولاً ارزشش را دارد که وارد این بازار شده و رنج حمل خودرو را از این سوی گیتی بدان سوی متحمل شویم؟ علاوه بر آن هم نمیتوان مصائب بازاریابی و استقرار در محل را نیز نادیده انگاشت. پاسخ این سؤالات را بهسادگی نمیتوان داد، چون اگر تنها شرایط امروز این اقلیم را مدنظر خویش قرار دهیم، بازار جذابی را پیش روی خودمان نمیبینیم، ولی با دگرگونیهایی که در چند ماه اخیر در این کشور شروع شده و نیز تجدید روابط آن کشور با ایالاتمتحده و همچنین لغو تدریجی تحریمها – که احتمالاً سیل توریست و دلار را به این جزیره سرازیر خواهد کرد- میتوان به آینده این بازار کمی امیدوارتر بود.گاهی پیستون روسی در آنها کار میگذاریم؛ البته سیلندر را تراش میدهیم تا پیستون با آن جور شود. ما کاربراتور روسی را هم با خودروهای آمریکایی سازش دادهایم؛ همچنین جعبه دنده را. اینها برای ما کار غیر عادی نیست. اگر چنین نکنیم خودرو خواهد ایستاد. امروز او سرگرم نصب یک موتور چهار سیلندر ولگای روسی روی یک استیشن واگن ویلیز مدل ۱۹۵۲ میباشد. میگوید: «موتور اصلی خیلی کهنه شده بود و زیاد کار میبرد.» دانههای عرق روی صورت سیاهش برق میزد. اگرچه یک موتور با قدرت مناسب برای نصب در آن یافته بود، اما برای تطبیق دادن آن با جعبه دنده آمریکایی، هنوز کار زیادی در پیش بود؛ شاید هم مجبور میشد که جعبه دنده را با یک مشابه روسی عوض کند.
شاید این همان آیتم مهمی باشد که عرصه باز و فراخی را برای خودروسازانمان مهیا کند، بهخصوص دستهای از آنان که خودروهای ارزانتر و سادهتر را تولید مینمایند. در حال حاضر و تا زمانی که جای چایمان در آن مملکت محکم نشده، هیچ لزومی ندارد که سرمایههای کشورمان را بیهوده هدر داده و در آنجا کارخانه احداث کنیم، بلکه شیوه صحیح عمل آن است که تنها به فروش خودرو و نیز پشتیبانی خدمات یدکیاش متمرکز شده و از هر نوع شیوه ناصواب دیگر و نیز برآوردهای متوهمانه و اغراقآمیز سخت بپرهیزیم. برای شروع هم میتوان به یک خودروی ساده همچون پراید و…. اکتفا نمود و آن را با چند تیپ متفاوت کاملاً ساده، نیمه مجهز و… روانه آن بازار کرد؛ پس از آن تنها یک نمایندگی را جهت فروش و تعمیرات تجهیز نمود و متعاقب آن نیز پرسنل بومی را آموزش داد و… این را هم به خاطر بسپاریم که ناوگان تاکسیرانی و خودروهای دولتی این کشور هم نیاز به نوسازی دارد و همین مسئله خودش به تنهایی میتواند چندین هزار خودرو را جذب این بازار نماید؛ جدای از همه این موارد، در دنیای امروز اولین بودن و پیشرو بودن در هر کاری بسیار مهم است و اگر ما در کوتاه مدت و یا حتی میان مدت بتوانیم تصویر و یا باور مثبتی از خودروهای ساخت ایران را در اذهان کوباییها حک کنیم، این خودش به تنهایی امری بسیار مهم و ارزشمند است و میتواند تا سالها تضمین کننده فروشمان در این بازار باشد. در حال حاضر وقت بسیار محدود است و بهتر است تا هنگامی که دیر نشده و رقبای چینی و برزیلی و مکزیکی و…. این بازار را تصاحب ننمودند، موقعیت خودمان را در آنجا تثبیت کنیم. در دنیای امروز این صادرات است که ارزشمند است وگرنه فروش خودرو در پشت دیوارهای بلند گمرکی کار چندان شاقی نیست و از ضعیفترین سازندگان هم بر میآید. در خاتمه و در جمعبندی نهایی پیشنهادات ذیل را به متصدیان محترم خودروسازی ارائه میکنیم:
۱ – از آنجایی که در کشور کوبا اقتصاد دولتی حاکمیت دارد و از طرفی هم بین ایران و این کشور روابط دوستانهای برقرار است، پیشنهاد میشود که جهت تسهیل ورود خودروهای ایرانی و همچنین کالاهای صنعتی ساخت کشورمان به آن سرزمین، قرارداد یا موافقتنامه تجارت آزاد و یا چیزی شبیه به آن با سررشتهداران امور در این اقلیم امضاء شود تا هم کالاهای ساخت ایران مشمول عوارض و مالیات کمتری شود و هم بازار تضمینشدهتری در اختیار برندهای ایرانی قرار گیرد. البته ممکن است که این امر تا حدی برای معدودی از اقلام کشاورزیمان زیانآور باشد ولی تا آنجایی که بنده میدانم این کشور کالای درخوری ندارد که صنایعمان را تهدید کند.
2- بهتر است تیمی کاملاً متبحر و آموزش دیده و مسلط به زبانهای اسپانیولی و انگلیسی تشکیل گردد تا به مطالعه بازار و شناسایی امکانات و حتی فرهنگ این کشور پرداخته و سود و زیان ناشی از ورودمان را به این بازار به دقت سنجیده و ارزیابی کند؛ فایده این کار لااقل آن است که پیش از عزیمت، با شناخت بهتر و دقیقتری وارد آن اقلیم شده و کمتر محتمل زیانهای ناخواسته ناشی از بیبرنامگی و سردرگمی خواهیم شد. 3- ازآنجاییکه خاک این کشور به صورت جزیرهای محصور در آب میباشد و در نیمکره غربی نیز واقع است، لذا حمل خودرو با کشتی و هزینههای مربوط به آن میتواند در قیمت تمام شده خودرو بسیار تأثیرگذار باشد، پس بهتر آن است که از محلی نزدیکتر، خودروهایمان به این کشور صادر کنیم؛ به همین خاطر پیشنهاد میشود که از ظرفیت بلااستفاده سایت مشترک خودروسازی ایران – ونزوئلا، به نام ونیراتو (VENIRAUTO) جهت انجام این کار استفاده گردد. این مجموعه مشترک سالها پیش، با سرمایهگذاری ۵۱ درصد طرف ایرانی و ۴۹ درصد شریک ونزوئلایی و با صرف هزینهای معادل ۱۱ میلیون دلار ایجاد شده و به تولید دو خودروی سمند به نام «سنتارو» و پراید ۱۴۱ با نام «تورپیال» میپرداخت. این کارخانه در سال ۲۰۱۱ میلادی تعداد ۵۳۹۰ دستگاه خودرو سمند و پراید را تولید نمود، که این تعداد در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۱۶۰ دستگاه و آنهم پراید ۱۴۱ کاهش یافت. برخی از کارشناسان دلایل وقوع این امر را به مسائل ناشی از تحریمها و نیز بیبرنامگیهای خودروسازانمان مرتبط میدانند. هماکنون در این مجموعه، بیشتر خودروهای تولیدی آرم شرکت چری چین را بر پیشانی خویش حمل میکنند. 4- پیش از این نیز گفته شد که مهمترین کار و یا خاتمه دهنده تمامی این اعمال، خرید و یا اجاره محلی مناسب و درخور جهت خرید و فروش و پشتیبانی یدکی خودروهای صادراتی و همچنین آموزش پرسنل بومی است. استمرار در این کار و نیز برنامهریزی درست و واقعبینانه میتواند تا حد زیادی ضامن موفقیتمان در سالهای پیش رو باشد. نوشته: سام کاویانی
masoud v12
۱۰ بهمن ۱۳۹۳بازار خودرو فقط و فقط ebay
سامورایی
۱۰ بهمن ۱۳۹۳عاشق موتور و ماشین کلاسیک ام
4MATIC
۱۱ بهمن ۱۳۹۳یا خدا چه خبره؟؟؟؟؟/
دوچرخه هم نمی شه سوارشد بااین قیمت ها
PlayStation
۱۱ بهمن ۱۳۹۳کلاسیک باز نیستم.
خاوری
۱۱ بهمن ۱۳۹۳به عمر و عزت کشور ایران دعا کنید که یه 206 رو اینجا 40 تومن میخرید نه 200 میلیون تومن…خدایا شکرت ما چقد خوشبختیم… خدایا خودت شر این امریکای جهان خوار و غرب پلید رو از سر ما دور کن که با کالاهای باکیفیت و خوبش دل مارو از تو دور میکنه…موندم خدا رو بردارم یا خرما رو!
فرزاد
۱۰ بهمن ۱۳۹۳آقا هر چقدر که از این مقاله ها رو بنویسین.گوش این ها به این حرف ها بدهکار نیس که نیس.اول بیاد این بازار گند داخلی رو درست کنن کوبا پیشکش.اینجا بدتر از کوباست.باز اونجا یکی دو تا توریست میان که این ماشین ها رو از نزدیک ببینن.ما چی داریم.پراید.
ALIUnited
۱۰ بهمن ۱۳۹۳اگه وضع کوبا از نظر ماشین از ما هم بدتر باشه لا اقل یه مزیت داره که میزان تلفات تصادفیش کمتر از ما هستش چون ماشیناش هرچی باشه از پراید بهتره و ایمنی بالایی داره
نوید
۱۰ بهمن ۱۳۹۳البته فرهنگ رانندگی یا بهتر بگم شعور(رانندگی) هم خیلی موثره
kasra
۱۰ بهمن ۱۳۹۳بله حداکثر سرعت اونا در ساعت در اتوبان هاشون70تاست.
اگر کشور ما هم حداکثر سرعتش70 تا بود معلوم بود اصن کشته نمیداد
نوید
۱۱ بهمن ۱۳۹۳دوست عزیز جایی که نهایت سرعتش 70 باشه رو که دیگه بهش نمیگن اتوبان
از شوخی گذشته
حتما درباره ی اتوبان های آلمان که محدودیت سرعت ندارند چیز هایی شنیدی
و آمار تلفاتشون
حالا ماجرا چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
kasra
۱۱ بهمن ۱۳۹۳درسته
چون المانی ها ماشین های بروز دارند و فرهنگشون خیلی از من و تو بالاتره.
ولی اونا بهش میگن اتوبان
حسین
۱۰ بهمن ۱۳۹۳سلام میخوام جک جی 5 بخرم نظرتون چیه لطفا با دلیل انتقاد کنید من الان تندر90 دارم ولی خسته شدم می خوام جک بخرم
kasra
۱۰ بهمن ۱۳۹۳درود
تندر90 طلاست
نفروشش که بد ضرر کردی
پوری پوریا!
۱۰ بهمن ۱۳۹۳سلام
لوگان فوق العاده اس !! نفروشش!! یه ماشین جون سخت که موتور هم عملکرد خوبی داره! میدونم فضای داخلی کسل کننده ای داره ولی این ماشینای زرق وبرقی چینی یه قرون هم نمی ارزن!!درسته که جفتشون تو ایران منتاژ میشن اما تو اگه خودنت باشی جنس چینی بر میداری یا فرانسوی؟؟
البته من نمیگم فرشته س! لوگان یه سری ایراداتی هم داره داره ولی به نظر من اکثر همون ایراداتش هم واسه مونتاژه!!
به نظر من اگه میخای لوگان مدل بالاتر بگیری بگیر ولی جک نه!!
موفق باشی :)
یه پسر
۱۰ بهمن ۱۳۹۳ال نود طلا هست فرشته هس با کیفیت هست ، همه چی هست
اما
اما ماشین نیست
نه طراحی بیرونی خوبی داره
نه اتاق خوبی داره
فقط یه وسیله جون سخته برای عبور و مرور
جک جی 5 رو والا نمی دونم چه جور ماشینیه
اما هم طراحی خوبی داره هم آپشن های مورد قبولی
والا من بشخصه به ماشین به عنوان یه وسیله رفاهی نگاه می کنم تا تانک جنگی ، که البته داشتن اتومبیل شیک هزینه هم داره
فرامرز
۱۲ بهمن ۱۳۹۳لوگان فرانسوی نیست و همه چیش مال داچیا رومانیه! مثل این که بگن چون لامبورگینی متعلق به فولکس هست بگیم فولکس اونتادور!!! فقط تو کشورایی مثل ایران داچیا رو تحت برند رنو میفروشن. تو اروپا داچیا مظهر عدم ایمنی و قابلیت اطمینان هست. حتی خود خودروسازای فرانسوی تو آلمان بدنام هستن و فقط خودروهای شهریشون بخاطر ارزونی فروش میره.
sunmartin
۱۰ بهمن ۱۳۹۳بنده این موضوع را در سال 90 در سایت پدال عنوان کردم در کوبا خودروهای یک قرن پیش مشغول رفت و آمد هستند و مردم برای تماشای تلوزیون در یک خانه جمع میسوند چون از هر 20 خانواده یکی تلوزیون دارد به امید روزی که کوبایی ها صاحب پژو 405 نابودشدنی این اسطوره تاریخ شوند و ویران خودرو این ابر خودرو با انواع موتورهای نیم قرن پیش را به این کشور مجانی صادر کند
kasra
۱۰ بهمن ۱۳۹۳سام جان ممنون از مطلبت.
ولی جای شکرش هست که ما تو ایرانیم!
اینجارو دیدم وحشت کردم.
خودروی 206 پلاس یا همون 207 ای تو کشور ما قیمتش با دلار میشه حدود13هزار دلار،ولی اونجا73000هزار دلار!
206 کارکرده 86 تمیز اینجا گیر میاد تیپ5 برات حدود23تومن که میشه حدود6500دلار.
دنا و رانا و سمند سورن و حتی خود سمند میتونن پایه گذاری برای این صنعت به هم ریخته باشند.
دنا خودروی نسبتا خوبی میشه البته اگر ورژن دومش با سانروف و توربو بیاد بیرون.
این خودروی اگر واقع بین باشیم نسبت به خودرو های داخلی دیگه بهتره.
کروز کنترل
داشبورد جدید
مانیتور
چراغای ال ای دی
دریچه تهویه برای عقب
و ورژن دومش به علاوه اینا که در بالا ذکر شد
موتور توربو با قابلیت144 اسب بخار
سانروف
گرمکن صندلی راننده و شاگرد
کیسه هوای جانبی و پرده ای
پشت سری های فعال هنگام تصادف
و…
که همه اینا به گفته ی ایرانخودرو فقط7میلیون تومان با ورژن اول تفاوت خواهد داشت
که طبق بد قولی ما ضربدر 2 میکنیمش میشه14 میلیون
به علاوه ی 42 تومن قبلی
میشه 56میلیون که به دلار میشه حدود16 هزار دلارکه میشه با خودروی تولید شده ی سال2003 فرانسه مقایسه نمود.
ولی اینا چی؟
خودرهای حداکثر1970 به قبل رو سوار میشن
بیاین یکم واقع بین باشیم
نوید
۱۰ بهمن ۱۳۹۳حرف شما کاملا متین
ولی باید توجه داشت که از هرکسی یه انتظاری میره
بدیهیست که از کشوری که در آسیاست و این همه منابع در دست داره و صد البته سابقه ی ……..
انتظار خیلی بیشتری میره تا ….
kasra
۱۰ بهمن ۱۳۹۳درسته
ولی من فقط در صنعت خودرو عرض فرمودم.
دانشمندامون که همه میرن خارج
نفتمون که فقط میره تو جیب اقایون
فقط یه صادرات کممون میمونه که فقط اون پولش صرف این ملت میشه
همین و بس
kasra
۱۰ بهمن ۱۳۹۳درود
مهمترین چیزی که ایران داره امنیتشه
الان کشورای منطقه مارو ببینید
عراق-لبنان-سوریه-افغانستان-پاکستان و…
همشون تو جنگن
ولی ایران درسته 8سال جنگ کرد ولی در نهایت جنگ رو برد
و همین جنگ باعث شد تا امنیت ایران تامین بشه و تو عرصه نظامی ماغولی بشیم برا خودمون
انرژی هسته ای که داریم
سانتریفیوژامون از مال کره شمالی بیشتره
بعد امریکا،روسیه،چین چهارمین قدرت موشکی دنیا هستیم.
همین سال پیش ژاپن و المانو پشت سر گذاشتیم
13امین قدرت نظامی دنیا هستیم.
جنگ باعث این پیشرفتا شد
به نظر من باید خودروسازی ما تو جنگ بره تا درست بشه
اقتصاد ما الان تو جنگه
و بعد از مذاکرات
اینده روشنی رو برای اقتصاد میبینم
میدونید جنگ صنعت خودروسازی باید چجور بشه؟
ازاد کردن واردات
پایین اوردن قیمت انها بیش از حد
دولت دیگه از خودروسازا حمایت نکنه
سپردن خودروسازان به بخش خصوصی
این میشه جنگ صنعت خودرو سازی
که یه حال درس حسابی به این خودروسازا میده
احمدرضا
۱۲ بهمن ۱۳۹۳ظاهراً آقا کسری اینجارو با […] اشتباه گرفته. بابا اینجا یک سایت در مورد خودروست. نه اینکه در هر مورد بیربطی اونم بدون منبع و خالی از منطق و از رو هوا حرف زد. پیروزی در جنگ ، سانتریفیوژ، قدرت نظامی ، امنیت ؟؟!! در مورد کجا حرف میزنید ؟؟ در مورد ایران ؟ یا شما نمیدونید ایران کجاست ؟ یا اشتباهی دارید در مورد یک کشور دیگه حرف میزنید!!
بابا این تحریمها کمر مردمو خم کرده. مردم توی نون شبشون موندند شما دارید از چی حرف میزنید ؟
این جور بحثها جاش توی این سایت نیست.
سام
۱۰ بهمن ۱۳۹۳با سلام
خواهش می کنم کسری جان،لطف داری شما.راستش من هم اولش قیمت این ماشین ها رو دیدم خیلی حیرت زده شدم!اصلا معقول نیست.جالب اینجاست که در ونزوئلا و برزیل هم قیمت ماشین خیلی گرانتر از آمریکاست،البته نه به اندازه کوبا.
kasra
۱۰ بهمن ۱۳۹۳درود
سلام سام عزیز
ونزولا که تا همین چند سال پیش خودروی لوکسش سمند سورن ما بود!
ولی من با توجه به چیزایی که از این اقای یکه زارع شنیدم،میشه برای ایرانخودرو اینده خوبی رو دید.
میگفت که هر4سال یک بار،ماشین های ملی بروز می شود.
و هر 2سال یک بار هم ماشینهای جدید به محصولات ایران خودرو اضافه میشه و 1 محصول هم از رده خارج میشه.
سال94 با اومدن دنا و از قبل اومدن رانا،وانت باردو خط تولیدش متوقف میشه.
و همینطوری با اومدن رنو کپچر و رنو کلیو هم تولید 405 متوقف میشه
و در برهه ی بعدی با تولید محصول بنز سی 200 ویه محصول جدید ایرانی دیگه که اسمشو نام نبرد،یا خودروی سمند ال ایکس و یا خودروی پرشیا از خط تولید کنار میره.
حداقل از این روند یکنواخت پرشیا و سمند و 405 راحت میشیم و من حساب کردم هر محصول فقط میتونه8 سال تو خط تولید بمونه.
که البته این هم جای تاسف داره ولی حداقل بهتر از اینه که 405 داره25سال تولید میشه!
خاوری
۱۱ بهمن ۱۳۹۳ایران جنگ رو برد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ جانان من کسری، لطفا در مورد موضوعاتی مث جنگ که دارای رگه های متناقض و گسترده ای از سیاست و اقتصاد تا روابط بین الملل و مسائل تاریخی است اینقد ساده لوحانه حرف نزنید… به خدا در مورد چیزی که نمی دونید حرف نزنید سخت نیس..فقط بگذرید…
kasra
۱۱ بهمن ۱۳۹۳منظورم از اینکه ایران جنگو برد یعنی که الان تجهیزات نظامی ایران خیلی پیشرفتس
نه اینکه اون جنگو برد!نه!
Mostafa&S
۱۰ بهمن ۱۳۹۳کوبا چوب قطع کردن رابطه با امریکا رو خورد
صادق
۱۰ بهمن ۱۳۹۳داش مصطفی درست میگی، الان هر کشوری رابطشو با آمریکا قطع کنه چوبشو میخوره
کشوریه که هم بزرگترین ارتش و قدرت نظامی رو داره – بیشترین نفوذ روی قدرتای برتر جهان رو داره – دانش و علمش از هر کشوری جلوتره – جزء ثروتمندترین کشورهاست از نظر منابع طبیعی – پولش پول واحد جهانه – جزء پردرآمد ترین دولتهای جهانه (اگه پر درامد ترین نباشه) و…
خب حالا با اینهمه مزایا و توانایی ها آیا قطع رابطه باهاش چوب خوردن نداره؟؟!
kasra
۱۰ بهمن ۱۳۹۳اما به نظر من بهترین کشوری که تاحال تونسته خودشو با قطع رابطه کردن با امریکا خوب نگه داره،ایران و روسیه هستن.
کوبا-کره شمالی و… در رتبه های بعدی قرار دارن
صادق
۱۰ بهمن ۱۳۹۳داش کسری راستش بقیه ی کشورا رو نمیدونم ولی ما همچین هم قطع رابطه نکردیم
اینا جون تو یه قالبن، بازی درآوردن سر منو تو رو گرم کنن،
دوستانه میگم داداش، در مورد به وجود اومدن ا.ن.ق.ل.ا.ب تحقیق کن
ارادت
kasra
۱۰ بهمن ۱۳۹۳ای صادق کلک
ویرایشو زدی اون قسمتی که تو کامنت بالاییت نوشته بودی یکیش خودمونو پاک کردی!
ولی به هر حال
من8 سال جنگ رو از طرف عراق نمیدونم،از طرف امریکا میدونم
الکی که جنگ سرد راه نمیندازن.
الکی که تورم نمیشه
الکی که تحریم نمیشیم
صادق
۱۰ بهمن ۱۳۹۳کسری جان خب ویرایشو گذاشتن که اگه دیدی چیزی اشتباه نوشتی درستش کنی دیگه
منم وقتی یادم افتاد چه جوری اون اتفاق به وجود اومد (کامنت بالایی گفتم) فهمیدم ( یکیش خودمونو) رو اشتب نوشتم،
در مورد جنگ هم فقط یه چیزو میگم، چون بیشتر نمیشه ادامه داد:
“سیاست خیلی کثیفه، هیچ وقت چیزیو که میبینی یا میشنوی باور نکن”
ارادت
مجتبی(ساروی)
۱۱ بهمن ۱۳۹۳برادر کی گفته روسیه رابطش رو با امریکا قطع کرده ؟؟؟؟؟؟
احمدرضا
۱۲ بهمن ۱۳۹۳تا به چی بگیم خوب. شاید برای شما خوب باشه. ولی اکثریت مردم در بدترین شرایط دارند زندگی میکنند. حرف بیربط نزنید لطفاً. توی همین بحث خودرو صنعت خودروی ما توی این 40 سال نه تنها پیشرفتی نکرده، بلکه با این قوانین وضع شده دسترسی اکثریت مردم به خودروهای فقرا در اروپا هم قطع شده. اگه اینو شما اسمشو میگذارید وضعیت خوب بحث دیگه ایه.
Mostafa&S
۱۰ بهمن ۱۳۹۳داداش صادق هر کشوری که با دنیا همراه نباشه وضعش میشه مثل کوبا و ایران و … تو ایران مردم میرن پراید می خرن انقدر خوشحال میشن بعضی هاشونم خودشونو میگیرن به جون مادرم اینارو دیدما
صادق
۱۰ بهمن ۱۳۹۳قسم نخور داداش، آنچه عیان است چه حاجت به بیان است، آدم هست با موتور خریدن خودشو میگیره، پراید که جای خود داره
مرتضی
۱۱ بهمن ۱۳۹۳دوست عزیز یه چیزو جواب بده تا بفهمم از روی جهل نظر نمیدی یونان مگه روابط حسنه با این نداشت چرا کله پا شد؟؟ ایتالیا فرانسه و .. مگه اینا با آمریکا رابطه نداشتند پس چرا اینقدر ضرر کردند؟؟ میشه بگی این ارقام و اعداد و مقام هایی که برای امریکا جور کردی از کجا آوردی؟؟؟ واقعا توی جوان نمیدونی آمریکا بدهکار ترین کشور جهانه؟؟؟ و هر کشوری که رابطه بیشتری باهاش داشته بیشتر هم ضرر کرده؟؟ کوبا قبل از رابطه با اینا هم کسی نبود که حالا بعد از اینا کسی شه!! چرا اینقدر سطحی نگری؟ چرا تو رو با هالییود(خالیوود) اینقدر جوگیرت کردند؟ مگه اینترنت نداری که بتونی درک کنی وضعیت امریکا الان فاجعست ولی مثل زالو داره خون بقیه رو میخوره تا سر پا بمونه خودش سایت زده میزان بدهیش رو درج کرده ببین اصلا میتونی بخونیش از بس رقم بالاست!! دوستان کمی از دنیای مجازی فاصله بگیرین بیان تو دنیای حقیقی که این نظرات خجالت آور رو ننویسین که ادم نگران این مملکت بشه با این نسل جدید!!!!! (که از همه نسل های قبلی عقب تره!) بجز استثنائات که قابل احترامند!!
صادق
۱۱ بهمن ۱۳۹۳درود
اولا که شما میتونستید کامنتتون رو با لحن بهتری بنویسید، ادب خرجی نداره ولی همه چیزو میخره
دوما، یه روزی ایتالیا بدهکارترین دولت جهان رو داشت ولی سومین اقتصاد جهان بود (اینو گفتم که بدهی اگه درست برنامه ریزی و اداره بشه لطمه ی زیادی رو وارد نمیکنه)
در مورد ایتالیا و… باید بگم این مشکلات به وجود اومده به خاطر پول واحدشون یعنی یورو هستش، وقتی که یورو دچار تورم و مشکلات بشه تمام کشور های استفاده کننده از واحد یورو دچار مشکل میشن (مث بقیه ی واحدهای پولی)، پس یعنی فرانسه و ایتالیا و حتی آلمان و بقیه به این خاطر بود، (آلمان به خاطر صنعت قوی خودش کمتر از بقیه لطمه دید)
که همه ی اینا به خاطر بحران مالی هستش که مدتیس گریبان گیر دولت های مختلف هستش حتی آمریکا
پس ربطی به رابطه نداره، که مثلا آمریکا بگه ایتالیا چون تو با من دوستی بیا این صد میلیارد برا تو!
اینجا بحث پیشتر روی تحریم هستش که کشورهایی هم که نام بردی یا تحریم نیستن یا از اقلیت تحریما برخوردارن (که جالب اینجاس بیشتر تحریم ها در سطح جهان رو هم آمریکا تعیین میکنه)
در مورد دوستی با و رابطه با آمریکا هم یه نگا به عربستان و از اون طرف یه نگا هم به کره شمالی بنداز، همه چیز میاد دستت
ارادت
P.G
۱۱ بهمن ۱۳۹۳آقاى عمقى نگر!پس طبق صحبت هاى شما الان ایران که مثلاً در ظاهر با آمریکا قطع رابطه است و به قول مسئولانش میخاد آمریکا رو له کنه(که البته لازم به توضیح نیست که همین مسئولان ما در باطن از همه آمریکایى ترند و دلشون براى آمریکا میره و از خداشونه با آمریکا رابطه داشته باشن اما براى عوامى امثال شما فقط ظاهرو حفظ میکنن!)،باید بهترین و قوى ترین اقتصاد دنیا رو داشته باشه دیگه،چون هر کى با آمریکا بوده بد بخت شده طبق فرمایشات شما؟!عجب!
اگر هالیوود خالیووده نکنه میخاى بگى فقط ضرغام تى وى تلویزیون مستقل و راستگوى دنیاست،هاه؟!
برادر شما که اینقدر عمقى نگرى میشه براى ما توضیح بدید که اینکه میفرمایید آمریکا بدهکارترین کشور جهانه یعنى چى؟میشه بفرمائید آمریکا به کجا بدهکاره؟به کشوراى آسیایى یا اروپایى یا خاور میانه که همشون زیر چتر خودش هستن و خیلى از این کشورها خودشون وام ها و کمک هاى سنگین مالى از آمریکا دریافت کردن؟یا به صندوق بین المللى پول که عملاً براى خودشه و بیشتر سرمایه اش هم از خود آمریکاست؟عزیز من این ها همش بازى هاى سیاسى و اقتصادیه،آمریکا تا جایى که خاطرم هست حدود هفده ترلیون دلار به بانک مرکزیش بدهکاره،به نظرت این یعنى چى؟غیر از یه بازیه از این جیب به اون جیب براى یه سرى اهداف سیاسى و اقتصادیه؟
در ضمن این از صداقتشون در برابر مردمشونه که آمارشونو خیلى رک و شفاف به صورت لحظه به لحظه به مردم ارائه میدن که تا به حال همچین اتفاقى تو ایران نیوفتاده که حتى یک بار به صورت شفاف و علنى و صادقانه آمارهایى مثل بیکارى،تورم،بدهى هاى داخلى و خارجى دولت و… اعلام بشه و آمار مراکز مختلف دولتى هم اکثراً اختلاف فاحشى با هم دارن که این نشون دهنده ى شیره ایه که دارن سر من و شماى به اصطلاح عمقى نگر میمالن!
در ضمن شما که به اینترنت دسترسى دارى برو ببین که اقتصاد و صنعت آمریکا کاملاً رکود رو پشت سر گذاشته و داره رشد خوبى رو تجربه میکنه و به همین دلیله که حتى ضرغام تى وى هم دیگه جدیداً خیلى کم در مورد وضعیت بحرانى اقتصاد غرب به خصوص آمریکا!!! خبرى پخش میکنه
اگر منصفانه نگاه کنیم یکى از بحرانى ترین اقتصادهاى دنیا رو الان ایران داره و اگر این نفت و گاز نبود که از دل زمین دربیاریمش و مفت بفروشیمش تا گندکارى ها و دله دزدى ها و خیانت هامونو پوشش بده الان خیلى وقت بود که هممون افقى شده بودیم!
هر چند که خود من مدافع همه ى سیاست هاى آمریکا نیستم و معتقدم در خیلى از موارد به کثیف ترین شیوه عمل میکنن چون فقط منافعشونو در نظر میگیرن اما نباید چشم بسته هر چیزى که تلویزیون پخش میکنه یا دیگران به آدم میگن باور کرد!
احمدرضا
۱۲ بهمن ۱۳۹۳آقا مرتضی ، مثل اینکه زیاد اخبار صداوسیما نگاه میکنی. همه دنیا بدبختند همه بدهکارند، همه در حال فروپاشی اند و فقط این وسط ما ایرانی ها خوشبخت ترین آدمهای دنیا هستیم. حقیقت اینی هست که ما داریم با پوست و گوشتمون حس میکنیم. حقیقت اینه که درصد بالایی از جمعیت کشور ما زیر خط فقر زندگی میکنند. حقیقت اینه که من تحصیل کرده بهترین دانشگاه های این ممکلت اینقدر درآمدم پایینه که برای خرید یک ماشین اقشار کم درآمد اروپا و آمریکا چند سال باید کار کنم و پس انداز کنم تا مثلاً صد میلیون جمع کنم و یکی از این ماشینهارو بخرم. حقیقت اینه. حالا شما هی بیایید بگید که ما بهترین دنیاییم و آمریکاییها بدبختند.
خاوری
۱۲ بهمن ۱۳۹۳مرتضی جان اقتصاد نخوندی و معنی سیاست های پولی و مالی رو نمیدونی از بدهی های بانکی آمریکا حرف نزن…آخه چن بار بگم بابا به خدا سخت نیس در مورد چیزی که نمیدونی حرف نزنی…آقا یه نظر از من بیارید درباره گیربکس یا موتور خودرویی بحث فنی کرده باشم … آقا مرتضی تو همون اینترنتت اگه یه ذره بچرخی و سر سرچو از ضرغام تی وی و خبرانلاین و مشرق نیوز بپیچونی سمت تایم و فارین پالیسی و اکونومیست میفهمی آمریکا همین الان در بهترین موقعیت اقتصادی ده سال اخیر قرار داره..بنده خدا همین وضعیت صنعت خودروسازی خودش نشون میده چقد حال آمریکا خوبه ..همه شرکتاشون ترکوندن..کادیلاگ..بیوک… لینکلن..فورد .. جنرال موتورز… بعدشم یونان قضیه ش کاملا متفاوته..بحث یونان بحث دولت رفاهه ..دولتای بزرگ بی خاصیت که تو همه چیز دخالت کردن …اتحادیه اروپا به رهبری آلمان نسخه خوبی برا اسپانیا و یونان و پرتغال پیچیده منتهی چون مصرف در این کشورا یه خورده پایین اومده و دولت کوچیک شده تعدیل اقتصادی با بیکاری و کاهش دستمزدا همراه بوده و اینم طبیعیه… 60سال دولت بزرگ مداخله گر رو نمیشه تو دو سه سال کوچیک کرد و مردم اعتراض نکن…براردرم یه کم حرکات تندروانه رو کم کن و دوراندیش باش… مطمئن باش نتایج خوبی داره… خدا یه زبون داده و دوتا گوش که بیشتر بشنوی و کمتر حرف بزنی… خواستی ایمیل بدم تا باهم حرف بزنیم … حرصم میگیره جوون مملکتم اینقد ساده به موضوعات مهم و چندوجهی نگاه میکنه
صادق
۱۰ بهمن ۱۳۹۳درود
این کوبا دیگه چقد بدبخته، مگه مسئولین ما اونجا رو هم اداره میکنن؟؟
kasra
۱۰ بهمن ۱۳۹۳چرا مسوالان ما؟
چرا فکر به این نکردی که ممکنه مسولان کوبایی کشور مارو اداره کنن؟
صادق
۱۰ بهمن ۱۳۹۳کسری جون چون اگه کوبا منابع و ثروت خاک ما رو داشت اینقد بدبخت نمیشد که ما هستیم!
پوری پوریا!
۱۰ بهمن ۱۳۹۳اره والا!
خاوری
۱۱ بهمن ۱۳۹۳صادق جون به نکته ی ظریفی اشاره کردی…
در باب صحبت آقا کسرا باید بگم
البته عمریکا خیلی جهانخار و زشت و اخ و بده و جنگ احد و بدر هم تقصیر ایشون بوده و کلا ما بچه های خوبی هستیم و آسه میایم و آسه میریم و نه تو سوریه و نه تو سودان و یمن و عراق و افغانستان و … دخالتی نداشتیم و همواره عمریکادوست ها را نفرین میکنیم و دوست داریم عمریکا نباشد البته اگه دلار و هواپیماهای پهن پیکر و جنگنده ها و اسلحه هاش و ماشینا و تکنولوژی و موبایلاو لب تابای اپلش رو فاکتور بگیریم
صادق
۱۱ بهمن ۱۳۹۳خاوری جان دمت گرم و سرت خوش باد
آره والا، این مردم ایران از جوراب پاشون بگیر تا موبایل دستشون، از سیگاری که میکشن تا دارویی که مصرف میکنن همشون آمریکایی ان، بعدشم آمریکا بده!!!!!!!!!!!!!!!!!!
گفتی لپتاپای اپل، حتما نیاز نیست اپل داشته باشن داداش، فقط یه کامپیوتر داشته باشن خودش نشونه وجود محصول آمریکایی تو خونشونه، از CPU و گرافیکش بگیر تا لوازم داخل مانیوتور و…
من نمیگم الان اگه آمریکا نبود ما همه میمردیم و نابود میشدیمو این حرفا ولی میتونم بگم اگه نبود از نصف الانمونم کمتر بودیم
یه جمله ای هست داداش میگه “وقتی انگشت اشارتو به سمت کسی میگیری یادت باشه 3 تا از انگشتات طرف خودت هستن”
حالا نقل ما، یادتون باشه اگه آمریکا بده، ایران 3 برابرش بدتره (اگه 30 برابر نباشه)
بگذریم داداش
ماهان گاز
۱۰ بهمن ۱۳۹۳کسری جان عرض کردم.شمافرمایش کردید………… /البته جسارت کردم عذر مخواهم
REZA.BMW
۱۰ بهمن ۱۳۹۳اونجا برای بعضی ها بهشته
برای بعضی های دیگه هم بهشته
میدونین اینا کی هستن؟؟؟
اون عده دومی خیلی بهشون خوشمیگذر
REZA.BMW
۱۰ بهمن ۱۳۹۳یه جایی پیدا شد ما الگوشون باشیم
افتخار کنید
afish
۱۱ بهمن ۱۳۹۳با عرض ادب خدمت دوستان با خوندن این مقاله یاد این جمله افتادم “مالیات و با آلمان و سوییس مقایسه میکنن کیفیت زندگی و با کومور و گواتمالا
زیگما
۱۰ بهمن ۱۳۹۳به به چه مطلبی لذت بردم جناب کاویانی
راستش فکر نمیکنم طرف کوبایی به این راحتیا با ایران کنار بیاد
با توجه به علاقه زیاد سیاست مدارای کوبایی به برقراری رابطه دوباره با امریکا و غرب، آن ها ریسک رابطه با کشور بدنام و تحریم شده ای مثل ایران را در چنین زمان حساسی، نمی پذیرن(منظور گشایشی است که در روابط کوبا و امریکا به وجود امده. قرار است تمامی تحریم ها برداشته شود)
و با این اوصاف بعید است که خودروسازای اصلی دنیا به فکر بازار کوبا نباشن
به خصوص امریکایی ها
که سال هاست خودروی های قدیمیشون در این کشور استفاده میشه و با ورود دوباره امریکایی ها به این کشور، قطعا کوبایی ها استقبال زیادی ازشون میکنن(به خاطر سابقشون)
جدا از این بحث
هر کس زود تر وارد کوبا بشه، نونش تو روغنه
مصرف کننده های کوبایی مثل یه بچه هستند که نه چیزیو دیدن و نه چیزی میدونن
هر چی به اون بچه بگی یا بدی، قبول میکنه! چون معیار مقایسه نداره !
kasra
۱۰ بهمن ۱۳۹۳خب زیگما جونم چه حرفیه میزنی!
اگر اینطوریه تحریمای ایرانم میخواد برداشته شه و اونوقت ایران میشه گلستون
همین احمدی نژاد اگر4سال دیگه میمون شرط میبندم الان405 70 میلیون بود.
یا اصن جنگ شده بود.
همین روحانی که توافق ژنو رو کرد.
قیمت سمند تا38 تومن رفته بود ولی شد 29 تومن.
الانم که 206 ها و 405 ها حدود 1تومنی افت داشتن
این نشونه اینه که تو دولت روحانی میشه امید داشت به اینکه کشور ما حتی خییییییییییییییییلی بهتر از سالای قبل84بشه
صادق
۱۰ بهمن ۱۳۹۳درود
زیگما درست میگی، ولی حتی اگه قدرت مقایسه هم داشته باشن بازهم ایران میتونه یه چشمه امید هایی داشته باشه
الان ایران توانایی تولید خودرو زیر 10 هزار دلار رو داره (میدونم آشغالن ولی نکته داره که حالا میگم) نزدیک ترین رقبا میشه نیسان ورسا و میتسو میراژ چندتا ماشین به درد بخور دیگه که باز اونا هم بالاتر از 10 هزارتان
میمونه یه مشت ماشین هندی و چینی و امثالهم، اولا معلوم نیست که هند به اونجا برسه یا نه، اگه برسه بازهم ایرانیا میتونن حرفایی برای گفتن داشته باشن (حالا یا با زودتر جنبیدن یا با استفاد ه از روند تبلیغاتی و…، زیاد وارد جزئیاتش نمیشم)
حالا چرا ماشینای زیر 10 هزارتا حداقل تا چند سال میتونن فروش خوبیو تجربه کنن،
اقتصاد یکی از رکن های یه جامعه اس که اگه خوب مدیریت نشه به یه چشم به هم زدن دچار مشکلات خیلی شدید میشه (که نمونش رو خودمون تجربه کردیم) ولی وقتی میخوای گندی که توی یه مدت کوتاه بوجود اومده رو جم کنی شاید چند سال طول بکشه
اقتصاد کوبا میشه گفت یه جورایی نابود شده، حتی اگه کوبا بشه رابط درجه 1 آمریکا بازم شاید نزدیک 10 سال طول بکشه که مردم این کشور از فشار اقتصادی بیرون بیان و خرجای اولیه ی زندگیشون رو رسیدگی کنن و بعد به سراغ ماشین برن، پس اینجاس که نقش خودروهای زیر 10000 اهمیت پیدا میکنه و میتونه جولان گاهی برای خودروهای ایرانی باشه (که البته اونم تدبیر و برنامه ریزی خیلی دقیق میخواد)
ببینیم چی میشه
ارادت
زیگما
۱۰ بهمن ۱۳۹۳بله درست میگید کسری و صادق عزیز
ولی صادق جان این جور رفتار ها، فقط در کوتاه مدت نتیجه میده(همون جور که خودتون گفتید)
شما یه ماشین 10 هزار دلاری رو با کلی عیب و ایراد میخواید بفرستید کوبا
فرض بگیریم از رقبای چینی و هندیش بهتر باشه
بعد از 10 سال که مردم کوبا وضعشون بهتر شد چی؟ آیا اون موقع هم روی خودروهای ایرانی حساب باز میکنن؟؟مطمئنا نه
چون در ذهنشون ماشین های ایرانی ماشین های ارزون و بدی هستن
پس این یه سرمایه گذاری کوتاه مدته
ولی در کل من فکر نمیکنم مثلا پراید مزیت خاصی نسبت به ام وی ام 110 داشته باشه که بشه این چنان روی صادراتش حساب باز کرد
——————————————————-
خیلی حس خوبی از این بحث بهم دست داد!
میخوام بدونم ژاپنی ها و کره ای ها هم قبل از اینکه پیشرفته بشن همین بحثارو درباره صادرات محصولاتشون میکردن؟
kasra
۱۰ بهمن ۱۳۹۳درود
زیگما پیشاپیش 3000 تایی شدنت مبارک.
kasra
۱۰ بهمن ۱۳۹۳درود
زیگما این بحث خوبی بود.
میشد بهش فکر کرد.
و از همه مهمتر این بود که دعوایی نبود…
من نمیدونم چرا ایرانخودرو و سایپا مدیر بازاریابی هاشونو اینجا نفرستادن.
میتونست مثل خود ایران بازار سود اوری براشون باشه و قیمت رو حتی بالاتر از قیمت ایران با هزینه های جیب اقایون هم ببرن
زیگما
۱۰ بهمن ۱۳۹۳اره
3000 تا شد
خیلی ممنون
صادق
۱۰ بهمن ۱۳۹۳آره زیگما جون، این بحثا دو سر سوده، بلاخره یه چیزی شما میگی، یه چیز من میگم، اطلاعات بالا میره
در مورد کره و ژاپن حاضرم باهات شرط ببندم هم الانم مردمش از این حرفا میزنن فقط شاید هدف حرفاشون با گذشته فرق میکنه، قبلا برای ورود به بازار بوده الان برای موندن در بازار
یه نکته ی دیگه هم عارضم اینه که حرفت رو در مورد بازار کوتاه مدت قبول دارم و حرفت رد خور نداره ولی یه چیزی:
دوری خاتمی بود که پیشنهاد داده شد سالی 10 درصداز گمرک برداشته بشه و بعد از 12 سال این تعرفه ها به صفر برسه (چون تعرفه ی گمرک 120 درصد بود) گفته شد که خودرو سازان داخلی این 12 سال رو برای بازیابی و پیشرفت خودشون وقت دارن تا بتونن به همتایان اروپایی و ژاپنی و آمریکایی خودشون برسن تا هم بتونن یه بازار رقابتی رو در داخل ایجاد کنن و هم بتونن صادرات خودرو رو به شکل خیلی اصولی پیگیری کنن، خب واقعا طرح بسیا بسیار بسیار خوبی بود (حالا بماند که با باند بازی طرح اجرا نشد که اگه اجرا میشد الان دیگه گمرک صفر شده بود و قطعا گزینه ی ایرانی رو هم کنار گزینه های خارجی برای خرید داشتیم)
این حرف رو زدم تا اینو بگم: اگه این مثلا 10 سالی که داریم بیشتر فروش خودمون رو روی ماشینای ارزون قیمت حدود 7-15 هزار معطوف میکنیم، درامد حاصل رو صرف پیشبرد صنعت خودرو سازی کنیم، یه پیشرفت خیلی بزرگ حاصل میشه، که بعد از 10 سال (که زمان کمی نیست و میشه گفت پیشرفتی اس که توی زمان مشابه برای کره ای ها اتفاق افتاد و الانم برای چینی ها داره اتفاق میوفته) توانایی رقابت با ماشینای بهتر و سر زبون تر رو خواهیم داشت
البته داداش این مواردی که گفتیم به یه مدیریت خیلی حساب شده نیاز داره که با حساب شروع بشه، با حساب هم ادامه پیدا کنه
خلاصه میتونه یه برگ برنده باشه به شرطی که ازش درست استفاده بشه
ارادت
زیگما
۱۱ بهمن ۱۳۹۳کاملا درسته صادق جان
روی کاغذ همه چیز عالیه
ولی در عمل ، نه تنها بهبودی در وضعیت صنعت کشور به وجود نمیاد، بلکه چند قدم هم به عقب میریم
منظورم رشد اقتصادی منفی و تعطیلی واحد های تولیدی و …. در چند سال اخیره
در مورد مدیریت
رسیدن به اون حد از پیشرفته شدن نیازمند یک مدیریت یکپارچه و بدون ایراده که در این کشور نه آدمش هست، نه شرایظ کارش هست
شاید حرفم بی ادبی باشه برای عده ای
ولی ما در دانشگاهامون مدیر های خلاق و کاربلد تربیت نمیکنیم
از میان مدیرای امرکایی افرادی مثل آلفرد اسلون، ویلیام دورانت، جک ولش(مدیر افسانه ای جنرال الکتریک که به عنوان مدیر قرن 20 انتخاب شد)
در میان ژاپنیا خانواده تویودا، کونوسوکه ماتسوشیتا موسس پاناسونیک
و….
اینا افرادی که صاحب سبک در مدیریت بودن
خلاقیت از هر انگشتشون میبارید
مدیریت اصولی رو از اینها باید یاد گرفت
صادق
۱۱ بهمن ۱۳۹۳آره واقعا زیگما جون، این چیزایی که ما میگیم از سر دلسوزی و خیرخواهی هستش، چیزی که توی وجود مسئولان ما نیست، گفتم هم که به یک برنامه ریزی دقیق و بازار سنجی حساب شده نیاز داره که به قول تو ما آدمای همچین کاری رو نداریم
از اون طرف هم به قول خودت تدریس و آموزش مدیریتی توی ایران وجود نداره اگه 10 سالی 4 تا مدیر با سواد از این دانشگاها بیرون بیاد (منظور استعداد مدیریتی داشته باشن) اونا هم یا به دلایل سیاسی زندان و اعدام میشن یا میرن به کشورهای خارجی که بودن نمونه هاش مث مدیر ebay یا مدیر شبکه ی CNN و… که اسماشون رو هم فراموش کردم که همگی بیرون از این خاک از استعدادشون استفاده کردن
خلاصه اینکه منم چشمم آب نمیخوره از اینا بخاری در بیاد
اگه مث برنامه های قبلیشون توی باقی کشورا گند نزنن، دست گرفتن بازار کوبا پیشکش
خیلی لذت بردم زیگما جان از این بحث
امیدوارم بازم از این بحثا پیش بیاد
ارادت
kasra
۱۲ بهمن ۱۳۹۳به قول صادق
انچه که عیان است چه حاجت به بیان است!
ایران توی کدوم کشور خوب بوده؟عراق؟
همه عراقیا ایرانیارو به تمسخر میگیرن و میگن،ایران قوطی روغن حلبی نباتی ساز!
به سمند چی میگن؟
شکمو و تنبل!
همین کارا شد و مسخره بازیا شد که موفق نشد ایران و تولید سمند و پراید141 تو اونجا قطع شد!
یعنی ما انقدر ضعیفیم (در صنعت خودروسازی فقط)همه دنیا مارو به تمسخر میگیرن.ولی خب،تو ماشین شورلت کامارو بنز اس کلاس و اینا و خونه چن صد میلیونی داشته باش و حتی کشورتم تورم نداشته باشه،ولی جنگ باشه تو اون کشور،یعنی اقا همه اینا به فنا،جونت به لبت میرسه اگر بخوای تو اون کشور زندگی کنی!
kasra
۱۲ بهمن ۱۳۹۳ولی صادق جان به نظر من همه ی اونایی که میرن خارج،تو اون کشور یه فامیلی،پارتی چیزی دارن که میرن.مثل همین شوهر خاله و خاله ی من که تو المان زندگی میکنن.
الان پسذر خالم تحصیلات مکانیک کرده یه طرح داده بیرون و فرستاده المان،اونا رفتن شرکت بنز و طرحو نشون دادن و قراره بعد عید بره المان.
پاس و همه چی هم جوره
اینطوری میشه که یه فرد همه کاره میشه و میره انور اب
همین طراح ایرانی بی ام و،شایعه شده تو المان پارتی داشته تونسته بره اونجا
البته همه اینا جوون کار بلد و درس حسابی میخواد
جوونی که اهل کار باشه.
جمع بندی:کلا این ملت همیشه در صحنه در یه چیزی عقبن،اون هم کار و تلاشه.
ولی خود ایران هر چیش باشه امنیتش تضمینه و فقط من نمیدونم چرا اینا میخوان ظاهر سازی کنن و جنگ سرد راه بندازن.
اگر یه ذره این مسویلین رو کارشون متمرکز نشن و فقط وعده های دروغین و الکی بدن،ایران میشه مثل شوروی سابق
کشوری که از درون اب روغن قاطی کرد و الان هم نتیجشو میبینی.
در کل تو ایران با3 تا چیز میشه همه چیو گرفت
پول
پارتی
پست
Mostafa&S
۱۰ بهمن ۱۳۹۳داش صادق پرچمت بالاست
ارادت
صادق
۱۰ بهمن ۱۳۹۳ارادت مصطفی جون، پرچم همه ی بچه های پدال اللخصوص خودت بالاس
ما هم یه لُنگ داریم از اون دور تکونش میدیم ;)
سام
۱۱ بهمن ۱۳۹۳با سلام
زیگمای عزیز و گرامی،باعث خرسندی بنده است که این متن مورد توجه جنابعالی قرار گرفت.
TerraByte
۱۰ بهمن ۱۳۹۳چقدر خوب میشه سایپا رو با جاش بفرستیم کوبا!
دیگه مشکل کمبود جمعیتمون هم بعد چند سال حل میشه :D
kasra
۱۰ بهمن ۱۳۹۳خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
بابا ایول کلی خندیدیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
sorena
۱۰ بهمن ۱۳۹۳مشکل(؟!) کمبود جمعیت؟
TerraByte
۱۰ بهمن ۱۳۹۳آره دیگه، وقتی تلفات کم بشه دیگه هی نمیگن فرزندبیشتر زندگی بهتر :|
مرتضی
۱۰ بهمن ۱۳۹۳هاوانا بهشت امثال زیگماست!! البته برای همه این مدلای قدیمی خاطره انگیزه!
Night Fury
۱۰ بهمن ۱۳۹۳الآن تعداد مرگ و میر تو کوبا دو برابر می شه!
حسین
۱۰ بهمن ۱۳۹۳درود. صنعت خودرو سازی ما بارها در صادرات و تولید محصولاتش در کشورهای دیگه شکست خورده.. همیشه هم عامل اصلی شکستهاش عدم برنامه ریزی و مدیریت بوده. وقتی که در یک کشور افریقایی (متاسفانه یادم نمیاد کدوم کشور بود :-( ) که عمده بازارش رو پژو های 405 ساخت فرانسه تشکیل میدادن که همگی از فرانسه به اون کشور صادر میشدن، ایرانخودرو یک سایت تولیدی راه اندازی کرد، به این فکر نکرد که چرا فرانسه بعد از این همه سال صادرات 405 به اون کشور، هنوز خودش سایت تولیدی راه اندازی نکره!!! بله، ایرانخودرو اصلا بازار اون کشور رو نسنجید و تصمیم گرفت در بازاری که در سال (اگه اشتباه نکنم) سالی 3000 خودرو به فروش میره، سالانه 5000 خودرو تولید کنه!!!! الان اون تجهیزات دارن خاک میخورن
* شاااید ارقام رو اشتباه گفته باشم. متاسفانه موقعیتش نیست که به منبع دسترسی داشته باشم و اطلاعات دقیق بدم اما کلیت مطلب همین بود که حدود یک سال پیش مطالعه کرده بودم و اینجا گفتم
مخلص همه…
حمید سیمرغ یکی از تحریم کنندگان خودروی داخلی
۱۱ بهمن ۱۳۹۳همیشه شنیدیم که ما ملتی هستیم با تاریخ چند هزار ساله و سر ما رو همیشه با این جمله شیره میمالن که ما چنینیم و چنانیم هنر نزد ایرانیانست و علم اگر در سیاره سریا باشد مردان پارسی به آن دست میابند و از این …… ها. حالا چی شده پدال عزیز با این همه فرهیخته گی میاد مارو با یه کشور کمونیستی سیاست زده درب و داغون مقایسه میکنه من که شباهتی نمیبینم امید وارم منظورتون این نباشه که ما با دیدن کشور هایی که وضعیت خودرویی بد تر از ما دارن با وضعیت حال حاظر خودرویی کشورمون کنار بیایم.فکر کنم هممون چند هفته پیش حرفهای رئیس جمهورمون رو شنیده باشیم که میگفت دولت ایران یه دولت یارانه ای یه تلویحا یه بخش از حرفش مربوط میشد به صنعت خودرو که هر کس میخاد یه چهار چخش داشته باشه باید دو برابر اندازه مبلغ اصلی این چهار چرخ رو به دولت یارانه بده نظر شما چیه خود رئیس جمهور هم گفت با دولت یارانهای هیچ پیشرفتی حاصل نمیشه ومن همچنان این به اصطلاح صنعت خودرو رو تحریم میکنم حالا بعضیها برن 10 تا 10 تا پراید ثبت نام کنن
احسان(احسان سابق)
۱۱ بهمن ۱۳۹۳خیلی مطلب جالبی بود.میگن هر کس و هر چیزی مثل همنشینش میشه.دقت کردید چقدر ایران با کشورهای کمونیستی رابطه داره؟
حسین
۱۱ بهمن ۱۳۹۳مطمئن باشید قبل از اینکه خودروسازای ایرانی قدم اول را بردارن کمپانیهای چینی بازار اونجا را تسخیر کردن
ناصرساتیا
۱۱ بهمن ۱۳۹۳دادا شب نقطه چین درازه اونها 50سال تحریم بودن این رقمها نصیبشون شده ما 10سال نشده پراید 5تومانی 400درصد گرون شده 40سال اینده را خودتون بررسی فرمایید
ahmad
۱۱ بهمن ۱۳۹۳ایران خودرو و سایپا تا وقتی که یک بازار مفت و مجانی توی کشور براشون وجود داره اصلا زحمت به خودشون نمیدن تا برند سازی کنن و صادرات هدفمند انجام بدن…
اشكان
۱۱ بهمن ۱۳۹۳خیلی جالب بود
احمدرضا
۱۲ بهمن ۱۳۹۳اینهمه کشور توی دنیا مجبوریم با کوبا خودمونو مقایسه کنیم تا یک مقدار احساس خوشبختی کنیم. حتماً بعد از این هم نوبت مقایسه با کره شمالی و افغانستان و گینه بیسائو میرسه. خدایا این همه رفاه و خوشبختیو از ما نگیر.
سام
۱۲ بهمن ۱۳۹۳با سلام
دوست عزیز اگر خوب به متن دقت کنید و آن را به تمامی بخوانید، به این نکته پی می برید که در این مطلب تنها بازار کوبا و نحوه صادرات آن به کشور بررسی شده است نه مقایسه آن با ایران! مثلا در حال حاضر کشوری مانند کره و یا آلمان و… تمامی بازارهای موجود در دنیا، از جمله آمریکا،آسیا،آفریقا و…. را پیش از ورود بررسی می کنند تا بتواند با شناخت بیشتری بدان ها نفوذ نمایند، آیا این به معنی آن است که کره یا آلمان خودشان را با آفریقا مقایسه می کنند؟!در دنیای امروز تنها صادرات است که باعث توسعه و رفاه درازمدت می شود و صادرات موفق هم بدون شناخت صحیح یک بازار امکان پذیر نیست.
مهمان
۱۲ بهمن ۱۳۹۳فکر کنم این مقاله واسه چند ماه پیش باشه چون الان مدتیه روابط آمریکا و کوبا در حال عادی شدنه و البته به همراهش تجارت بین دو کشور هم عادی میشه
بطور کلی تمام کشورهای هدف صادراتی ایران از سر ناچاری مثلن بخاطر جنگ و مسائل اقتصادی شدید خودروهای ایرانی رو میخرن که البته اونا هم کلی ناز میکنن و مفت میخرن
سام
۱۲ بهمن ۱۳۹۳با سلام
دوست عزیز، من این مقاله را کمتر از سه هفته پیش به پدال پست نمودم. روابط بین دو کشور کوبا و آمریکا نیز حول و حوش یک ماه است که به طور رسمی آغاز شده است(با اعلام رسمی آغاز روابط توسط رئیس جمهور آمریکا).