متفرقه

آرزوی یک توربو برای هر سیلندر

جیم کلارک مهندس اسبق فورد که مسئول ساخت پیشرانه‌های ۸ سیلندر مدولار و ۶ سیلندر دوراتک بوده ایده‌ای برای ایجاد انقلاب در پیشرانه‌های احتراق داخلی دارد.


ایده‌ی جذاب کلارک که برای به حداکثر رساندن راندمان سوخت طراحی شده شامل استفاده از دو بدنه خروج گاز و یک توربوشارژر برای هر سیلندر پیشرانه است.


این مهندس که با رئیس اسبق بخش پیشرانه Navistar و Kohler همکاری کرده می‌گوید نتایج به دست آمده به این معنی هستند که هر سیلندر به‌طور قابل توجهی سریع‌تر از سیلندر یک پیشرانه احتراق داخلی عادی پر می‌شود.

علاوه بر این، نصب توربوشارژر در هر سیلندر باعث می‌شود که توربو به‌طور قابل توجهی به سوپاپ‌های دود نزدیک شود. این توربوها بسیار کوچک‌تر از توربوهای معمول بوده و بنابراین می‌توانند سریع‌تر بچرخند. در اختراع ثبت شده برای این پیشرانه کلارک می گوید تنظیمات مورد بحث می‌توانند تأخیر توربو را از بین ببرند.


کار اند درایو گزارش داده طراحی پیشرانه کلارک کاملاً تئوری باقی مانده و هنوز نمونه‌ای پروتوتایپ ساخته نشده است. البته این نوع پیشرانه و همچنین پیشرانه بدون میل‌بادامک کونیگ زگ شاید از مرگ پیشرانه‌های احتراق داخلی حداقل در چند سال آینده جلوگیری کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Hemichan

    ۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (719 ديدگاه)

    چه ایده ی جالبی
    تصور شلبی ماستنگ 8 توربویی

  2. گیجو ویج توی دایره میچرخم مثه پرگار(LAST VIPER)

    ۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    توربو ها باید جوری ستاپ بشن که حجم هوای مساوی رو به هر سیلندر برسونن
    شایدم عملی شد کسی چه میدونه

  3. شاهین

    ۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1179 ديدگاه)

    اینجوری که موتور دماش خیلی زیاد میشه باید ی فکری هم واس کنترل دما بکنن

  4. (Ali(Chevy nova

    ۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (7385 ديدگاه)

    کار خوبى هستش
    اما موتور تنفس طبىعى ىه عشق دیگه اى داره

    1. parsa

      ۲ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (167 ديدگاه)

      با کاربرات مخصوصا، البته سوپرشارژ هم خوبه

  5. محمد

    ۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (266 ديدگاه)

    دوستان با توجه به ابعاد کوچیک توربو و حجم هوای ارسالی به موتور به نظرتون تغییر زیادی نسبت به حالت تنفس عادی به وجود میاد؟
    و سوال دیگه این که از لحاظ اصتحلاک و بحث تعمیر و نگهداری ؛توجیح داره؟
    عزیزانی که اطلاعات بیشتری دارند ممنون میشم راهنمایی کنند.ارادتمند

  6. احسان

    ۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (314 ديدگاه)

    خدای استهلاک

  7. me84

    ۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    با توربو 100% مخالفم. حالا هر تعداد که میخواد باشه.
    قدرت می خوای: موتورهای 8 سیلندر تنفس طبیعی آمریکایی و کم استهلاک (کم استهلاک نه به اندازه ژاپنیها)
    دوام می خوای: موتورهای تنفس طبیعی ژاپنی و پر قدرت (پر قدرت نه به اندازه آمریکاییها)
    موتور توربو : پر خرج، پر استهلاک، پیچیدگی الکی، هزینه طراحی زیاد که مصرف کننده باید بده. ………………………….
    توربو دیگه چه صیغه ایه جدیدا مد شده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا