متفرقه

پایان کار گیربکس‌های دستی را کدام رقم می‌زند: الکتریکی‌ها یا تکنولوژی ایمنی؟!

گزارش جدید اتوموتیونیوز کانادا نشان می‌دهد پیشرفت تکنولوژی ایمنی شاید مرگ گیربکس‌های دستی را سرعت بخشد. به‌طور خاص تکنولوژی ترمز خودکار و دیگر تجهیزات ایمنی فعال شاید میخ آخری بر تابوت این گیربکس‌ها باشند. واضح است که مشتریان بیشتری به سمت گیربکس‌های اتوماتیک گرایش پیدا می‌کنند.

واقعیت این است که نفس گیربکس‌های دستی از قبل به شماره افتاده است. تکنولوژی ایمنی شاید جدیدترین سرعت بخش این قضیه باشد.

  • جرقه اول با ترمز اضطراری خودکار

با همه‌گیر شدن خودروهای الکتریکی و افزایش استفاده از تکنولوژی خودران، خودروهایی که به گیربکس دستی مجهز هستند سهم کوچکی از فروش کلی را به خود اختصاص می‌دهند. اگرچه خریداران در سال‌های پیش مزیت‌های مربوط به پرفورمنس و مصرف سوخت گیربکس‌های دستی را ترجیح می‌دادند اما تکنولوژی جدید گیربکس‌های اتوماتیک فاصله را پر کرده و باعث شده گیربکس‌های دستی فقط بین ماشین بازها طرفدار داشته باشند.

البته علیرغم این موضوع هنوز هم برخی خودروسازان اقدام به ارائه گیربکس‌های دستی می‌کنند. البته سؤالی که پیش می‌آید این است که با الزامی شدن سیستم‌های AEB، این خودروسازان تا چه زمانی گزینه گیربکس دستی را در اختیار خریداران خواهند گذاشت. هماهنگی سیستم‌های AEB با گیربکس‌های اتوماتیک پیچیدگی بسیار کمتری نسبت به نمونه‌های دستی دارد.

سوباروی کانادا بسته ایمنی Eyesight خود را روی مدل‌های گیربکس دستی ارائه نمی‌کند. این خودروساز ژاپنی دلیل کار خود را نداشتن ترمز پارک الکترونیکی موردنیاز برای هماهنگی با سیستم AEB ذکر کرده است. اگرچه استفاده از این سیستم از نظر فنی امکان‌پذیر است اما سوبارو عدم ارائه آن در مدل‌های دستی را دلایل اقتصادی دانسته است.

مزدا در سال ۲۰۱۶ گزارش داده ۱۹.۲ درصد خودروهایش با گیربکس دستی به فروش رفته‌اند اما این آمار در سال ۲۰۲۰ فقط ۶.۴ درصد بوده است. با افت تقاضای ادامه‌دار برای گیربکس‌های دستی واضح است که سرمایه‌گذاری چندانی هم روی آن انجام نخواهد شد.

اگرچه سوبارو گفته مدل‌های دستی سهم کمتر از ۱۰ درصدی از فروش در سال ۲۰۱۹ را داشته‌اند اما تقاضا برای خودروهای اسپورت دستی همچون WRX/STI و BRZ در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

سخنگوی مدیریت تولید سوبارو گفته که این خودروساز همچنان به تولید خودروهای مجهز به گیربکس دستی متعهد است. البته قوانین شاید در سایه الزامی شدن نصب AEB در خودروها تغییر کند. او گفته است: “اگر این سیستم روزی الزامی شود ما مجبور به بررسی گزینه‌های دیگر خواهیم بود.”

  • تنگ شدن فضای گیربکس‌های دستی با ورود خودروهای الکتریکی

دیگر فاکتور مرتبط با مرگ گیربکس‌های دستی تغییر در قوای محرکه خودروهاست. استفاده از گیربکس دستی در خودرویی الکتریکی منطقی نیست. همین موضوع درباره خودروهای هیبریدی نیز صدق می‌کند.

مدیر تکنولوژی قوای محرکه الکتریکی شده در شرکت ZF می‌گوید اضافه شدن گیربکس دستی به قوای محرکه هیبریدی نیازمند تکنولوژی بیشتر همچون کلاچ الکترونیکی خواهد بود.

به همین خاطر اکثر خودروسازان به سمت گیربکس‌های اتوماتیک حرکت می‌کنند. این امر به ویژه در آمار جدید HIS Markit و گروه ZF خودش را نشان می‌دهد. گفته شده بازار جهانی گیربکس‌های دستی به ۱۷.۱ درصد کاهش یافته و این آمار در آمریکای شمالی فقط ۱.۲ درصد است. گفته می‌شود فروش خودروهای الکتریکی در آمریکا باعث کاهش شدید خرید خودروهای گیربکس دستی در سال پیش شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. مُحَمَّد رُستَمی نِژآد

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1180 ديدگاه)

    به دلیل فضای کامنت‌ها و بعضی ها و اخبار روز افروزند برقی و سایر دلایل که نمیتونم بگم .
    خداحافظ تا همیشه .
    بمانید با طرفدار های جدید ماشین بازی خود .
    تا میتونید خودتون رو گول بزنید.
    دیگه حالم به هم میخوره از هرچی خبر ماشین شده…همه برقی با یک سری طرفدار های جدید که تازگی ظاهرا بزرگ شدن یه شتاب ۲ ثانیه میشنون کَف بُر میشن .
    خداحافظ.

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. rezars pc

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (475 ديدگاه)

      تو سفر کردی به سلامت تو منو کشتی ز خجالت
      دیگه حرف آشتی نباشه با تو قهرم تا به قیامت

      لطفا بعد از این کامنت فاتحه ای نصیب روح مرحوم مغفور شادروان نعمت اله آزموده (‌آغاسی )‌فراموش نشود

      موافقم 11
      مخالفم 2
      1. شاهین

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (4696 ديدگاه)

        رضا 🤣🤣🤣🤣

      2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        👎

        موافقم 2
        مخالفم 2
        1. rezars pc

          ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (475 ديدگاه)

          من با رفیق هم شهریم با اهنگ خواننده ی هم شهریمون شوخی میکنم حاجی ربطش به دیس شمارو نمی فهمم شمام اهوازی ؟

          موافقم 1
          مخالفم 1
      3. فورد

        ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (892 ديدگاه)

        سفر همسایه ماست😂😂😂

    2. Ninja

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1162 ديدگاه)

      به سلامت دوست عزیز ولی گه گاهی به ما هم سر بزن
      در انتظاریم

      موافقم 2
      مخالفم 1
    3. MOS

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (715 ديدگاه)

      فعلا خداحافظظظظظظظ

    4. AHMET 2002

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      مارو دور نندار
      ما اونقدرام به درد نخور نیستیم

    5. hssn

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (491 ديدگاه)

      تشنه توجهی ، این چندمین باره داری خدافظی میکنی ، حالا حالا ها نمیری تو

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        تشنه توجه نیست،فضای کامنتا اذیتش میکنه،فضایی که شده طرفداری از یه مشت برقی بدردنخور که هیچ وقت جای یه ماشین درون‌سوز رو نمیتونن براش پر کنن،ایشون چه بدی به شما کرده حالا اینقدر پدرکشتکی دارید؟

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. hssn

          ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (491 ديدگاه)

          الان میتونی ببینی که برگشته ، تشنه توجه بود یا نه؟😂

    6. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      آقای رستمی نژاد باز چرا تنهامون گذاشتی؟ شرکتای خودروسازی به دلامون رحم نکردن شما دیگه چرا؟برگرد برادر،بدون تو پدال اومدن هم سخت میشه…

      موافقم 1
      مخالفم 2
    7. Unknown

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (25 ديدگاه)

      قدیم زیاد میومدم اینجا از خوندم اخبار خوشحال میشدم
      ولی الان خیلی کم میام روزی نیست که خبر از جاروبرقی سازی نباشه و این بیشتر اعصابمو خورد می کنه …
      ماشین های پرنده در حال ساخت هم حتی برقی هستن دیگه

  2. ابر+عظیم+سلطان+خانِ+خفن+باحال+سوپر+ویژه+توپِ+دمش+گرم!

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (335 ديدگاه)

    هیچ کدام!
    تا وقتی شرکتهایی مثل سایپا و ایران خودرو هستند درون سوز ها و گیربکس های دستی پایانی ندارند!

    1. ابر+عظیم+سلطان+خانِ+خفن+باحال+سوپر+ویژه+توپِ+دمش+گرم!

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (335 ديدگاه)

      سلام به همه
      چقدر حیف!
      بعد از حدودا یه ماه اومدم به سایت سر بزنم که ای کاش نمی زدم!
      اینقدر کلمه ی الکتریکی و برقی رو خوندم و شنیدم که حس می کنم اگر چند بار دیگه هم بخونم یا بشنومش باید تیمارستان بستری شم(هیچ اشتباهی نشده.تیمارستان یا دیوونه خونه!)
      .
      .
      .
      ای خدا! تووووووبه!!!😣😢😡😵😱😡😞☹

  3. Erfan

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (241 ديدگاه)

    البته همه جا بجز ایران…
    فک کنم ایران میشه مهد طرفدارای خودروهای بنزینی چون اینجا نه تا 30 سال دیگه ماشین برقی تولید میشه و نه با قیمت معقول وارد 🤣🤣🤣🤣

    1. AHMET 2002

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      اره
      شاید حتی بشه باهاش جذب توریست هم کرد
      یه موزه زنده که مردم هر روز توش با ماشینای دستی شون این ور اونور میرن

      1. AHMET 2002

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1465 ديدگاه)

        از صحت ماجرا مطمعن نیستم
        ولی
        یه خانوم اروپایی چن وقت پیش با یه جونیور دو در عکس گرفته بود و فکر میکرد یه جور آثار باستانی هست🤦🏻

        1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (4617 ديدگاه)

          😂😂😂😂😂
          بابا دست خوش سایپا،هم سفیر ژاپن باهاش دور دور میکنه،هم توریست جذب می‌کنه!😂😂😂

    2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      بابا بهتر!

  4. مهدی

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    من گیربکس های دستی رو بیشتر از اتوماتیک ها دوست دارم
    لذت خیلی خوبی دارن
    فرق بین گیربکس اتوماتیک و دستی این فرق خودروی الکتریکی و درون سوز میمونه
    گیربکس های دستی خیلی جذاب هستن

  5. Saipa

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (27 ديدگاه)

    تو ایران نه گیربکس اتوماتیک خواهیم دید و نه پیشرانه الکتریکی و سیستم های خودران

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. Hamid

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2464 ديدگاه)

      سایپا مطمئن
      میگم ی چیزی
      میشه ماشین الکتریکی نسازین فعلا؟!
      چون برق کم داریم
      مرسی

      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        برق کجا بود! قطعه!

        1. Hamid

          ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (2464 ديدگاه)

          هعی …
          چی بگم والا
          چقدر گفتم بیت کورن استخراج نکنین! هی رفتین معدن کاری!!!

        2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (4617 ديدگاه)

          الان تو فاز اتریوم رفتن!جای نگرانی نیست! دو ساعت بره که مشکلی ندارن!

    2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      به به سایپا مطمئن! وارد مدار میشود!😂😂😂
      فقط یه خواهشی ازتون دارم اون لوله ای که وسط انسان گذاشتن رو محکم بکنید تو دهن مدیر عامل سایپا چون بعد از ۱۰,۵میلیون کشته بخاطر پراید هنوزم میان میگن افتخار میکنیم سازنده خودرو در ایرانیم!

      موافقم 1
      مخالفم 1
  6. محمد مختاری آذر

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    نباید حذف بشن به نظرم گیربکس دستی بهتره چون به نظرم وزن گیربکس اوتوماتیک بیشتر از دستی هستش
    در گیربکس دستی شما ست های خیلی مختلف از دنده ها را دارید که شامل یه چند تایی می شوند همچنین کلاچ های مختلفی به هم چسبیده اند و برای هر دنده هستش خوب اینا وزن نداره؟؟؟؟ یکم باید با علم فکر کرد

  7. تحت پیگرد

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (359 ديدگاه)

    چرا اینقدر نگرانید دوستان در ایران تا ابد گیربکس دستی و موتور درون سوز و آلودگی هوا وجود خواهد داشت حتی میتوانیم از این مزیت در سال 2070 به عنوان جاذبه گردشگری استفاده کنیم.

    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      اینا وقتی خوبه که ماشین های مد روز این آلودگی رو تولید کنن!نه محصولات داخلی!!

  8. BenzSLR

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    خداحافظ تا ابد ……

  9. MadMehrshad

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تنفر دارم از هرچی الکتریکی.دنیا بدون v8 ماستنگ و v12 فراری معنی نداره

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      یا v10وایپر…

      موافقم 2
      مخالفم 1
  10. زیزیگولو

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    کمپانیای خودروسازی واسه اینکه بتونن لذت گیربکسای دستی رو با آرامشو راحتی گیربکسای اتوماتیک مخلوط کنن از گیربکسای تیپ ترونیک ( تعویض دنده بصورت دستی از زیر فرمون) تو ماشیناشون استفاده کردن جوری که اگه راننده بخاد با ماشینش با شتاب بالا حرکت کنه و یا از رانندگی کسل کننده تو خیابونا خسته شده قطعاً گیربکسای اتوماتیک واسه ش مناسبی نیستش، پس بخاطر همین کمپانیا گیربکسای تیپ ترونیک رو اختراع کردن تا هم سیستم گیربکس اتوماتیک در اختیار راننده باشه و هم اینکه راننده این امکانو داشته باشه تا هر وقت که دلش خاست کنترل گیربکسو تعویض دنده رو در اختیار بگیره ………. ولی گیربکسای تیم ترونیکم هیچوقت نمیتونن لذت گیربکسای دستی واقعی رو به ماشین بازا القاء کنن

  11. Swedish arrogant tiger

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    متنفرم از این قوانین مسخره.

  12. Unknown

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (25 ديدگاه)

    به غیر برقی سازی اتوپایلوت هم دشمن ماشین بازی هست زمانی میرسه ماشین های بدون فرمان و گاز و ترمز بیاد و ۴ صندلی روبروی هم داشته باشه و لذت رانندگی از بین بره شاید فقط سوپر اسپرتها فقط این قابلیت را داشته باشن
    خلاصه بگم اگر اجازه ندن ماشین بنزینی با بیودیزل تردد کنن دیگه استارت نابودی مفهوم ماشین و ماشین بازی به معنای امروزی نابود شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا