سیستمهای رانندگی نیمهخودکار بیش از پیش همهگیر میشوند اما نتایج یک تحقیق جدید نشان میدهد رانندگان به سرعت به این دسته از تکنولوژیها متکی میشوند.
این مطالعه که توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراهها و آژانس تکنولوژی ماساچوست صورت گرفته روی عدم درگیری راننده در خودروهای مجهز به سیستمهای خودران و دستیار راننده پیشرفته تمرکز داشته است.
گروهی متشکل از ۲۰ داوطلب برای این مطالعه انتخاب شده و سپس ۱۰ نفر آنها پشت فرمان یک دستگاه رنجروور اووک مجهز به کروز کنترل تطبیقی نشستهاند. ۱۰ نفر دیگر هم ولوو S90 دارای کروز کنترل تطبیقی و همچنین دستیار پایلوت با عملکرد حفظ خودرو بین خطوط را راندهاند.
بر پایه نتایج به دست آمده، در زمانی که اولین دسته از رانندگان پشت فرمان نشستهاند تفاوت بسیار کمی در تکرار نشانههای عدم درگیری در فرایند رانندگی همچون برداشتن هر دو دست از روی فرمان یا چشم برداشتن از جاده وجود داشته است.
البته رفتار رانندگان طی یک ماه بهطور قابلتوجهی تغییر کرده زیرا به احتمال بیشتری چشم از جاده برداشته یا هر دو دست خود را از روی فرمان برداشتهاند. بهطور خاص این مطالعه نشان میدهد که سطوح بالای تکنولوژیهای خودران منجر به سطوح بالای عدم دخالت در امر رانندگی میشود زیرا تأثیر سیستم سطح ۲ ولوو بیشتر از کروز کنترل تطبیقی تنها بوده است.
محقق ارشد IIHS میگوید:
پس از یک ماه استفاده از دستیار پایلوت و در مقایسه با آغاز این مطالعه، احتمال بروز نشانههای عدم دخالت در فرایند رانندگی دو برابر بیشتر بوده است.
او میافزاید:
در مقایسه با رانندگی دستی، رانندگان ۱۲ برابر احتمال بیشتری برای برداشتن هر دو دست خود از روی فرمان داشتهاند.
این مطالعه همچنین نشان داده که رانندگان اووکی که معمولاً از کروز کنترل تطبیقی استفاده کردهاند احتمال بیشتری برای حواسپرتی در استفاده از گوشی تلفن خود خواهند داشت. IIHS میگوید هرچقدر رانندگان با کروز کنترل تطبیقی آشناتر شوند بیشتر به گوشی تلفن خود توجه نشان خواهند داد.
این موسسه میگوید نتایج حاصل از این مطالعه اهمیت اطمینان از توجه رانندگان به امر رانندگی و عدم وجود حس کاذب اطمینان را گوشزد میکند. به همین خاطر IIHS درخواست پایش سختگیرانه تر رانندگان برای اطمینان از آمادگی آنها برای به دست گرفتن هدایت خودرو در مواقع ضروری را داشته است.
JoJo
۶ آذر ۱۳۹۹هر انقلابی در ابتدای کار با خطرات و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنه ولی بعد یه مدت که تجاربش بیشتر و پخته تر شد میشه گفت به موفقیت رسیده
خودرو های دارای کمک راننده میتونن انقلابی در صنعت خودرو باشن باید یکم بهش وقت بدیم تا با آزمون و خطا تجربه هاشو کسب کنه
آینده درخشانو جذابی برای این پدیده میبینم
NAVID۰۰۹۸
۶ آذر ۱۳۹۹برو بابا !!!
هرچی موافقِ پیشرفت در برقیها و هیدروژنیها هستم ، اما از طرفی هم مخالف خودرانها هستم .
چون وقتی لذتی از رانندگی نبری ، یعنی دیگه عشق به خودرو هم وجود نداره و هیجانات تبدیل میشوند به افسردگیها که مثلاً میشینی تو ماشین و به جای لذت از رانندگی تا مقصد ، خودت پلیاستیشن بازی میکنی و ماشین تو را به مقصد میرسونه بدون توجه به خیابان و زیباییهای زندگی و کلاً همه چیز میشه مجازی و اتوماتیک از خانه گرفته تا بیرون از خانه .
نه ، این تعادل کاش حفظ میشد و پیشرفت میکردیم اما هر لذتی را فدا نمیکردیم ، خودرانها اگر بیشترین قدرت هم داشته باشند باز فایدهای ندارند برای لذت از ماشینبازی و احساس آرامشی که میشه در رانندگی گرفت .
بخدا برخی اوقات که کلافه و خسته هستم ، رانندگی شبانه شهری یا جادهای حالم را جا میاره ، مهم نیست ماشین آدم چی باشه از ژیان بگیر تا بنز S یا حتی موتور ، مهم احساسی هست که هر رانندهای از رانندگی خودش به دست میاره و لذت میبره .
??Amin_sto??
۶ آذر ۱۳۹۹موافقم
علاقه ای به خودران ها ندارم
Joseph
۶ آذر ۱۳۹۹من که از سرکار میام خیلی خسته میشم بعضی موقع ها احساس خواب الودگی میکنم و اگه یه سیستمی مثل اتوپایلوت تسلا باشه راحت استراحت میکنم هر وقت سرحال بودم از حالت اتوپایلوت خارج میکنم ایشالا هر چه زودتر این سیستم کامل بشه تا وقت بیشتری برای زندگی کردن داشته باشیم ،تو ماشین استراحت میکنی میای خونه یه وقتی برای خانوادت میمونه که یه مقدار سرحال باشی
Hadi
۶ آذر ۱۳۹۹به نظرم بهترین گزینه نیمه خودران ها هستند…
پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??
۶ آذر ۱۳۹۹بله نوید جان ماشین اصلا برای رانندگیه. خودران کردن ماشینا هم شاید خطر تصادف رو بیشتر می کنه هم لذت نمیبره ولی به شخصه میگم بعضی وقتا ادم داخل مسافرت های طولانی از رانندگی خسته میشه و حالت اتو پایلوت میزنه این اشکالی نداره و فکر کنم خودرو ساز ها تا پنجاه سال نتواند حالت دستی رو بردارند.
ولی باز ما چه خوش شانس هایی از این نظر هستیم تو ایران پنجاه سال طول می کشه که این راه اندازی بشه که فکر نکنم بشه چون جاده های ایران اصلا مناسب خودران نیست و هیچ وقت هم درست بشو نیست.
زیزیگولو
۶ آذر ۱۳۹۹سیستم خودران هم مزایای خودشو داره و هم معایب خودشو داره،خُب این خیلی عالیه در حالی که تو ماشین خودرانمون نشستیمو داریم میریم سر کار یا مسافرت ولی در عین حال میتونیم به جای رانندگی کردن فیلم یا سریال مورد علاقه مونو نگاه کنیم یا پیج اینستاگراممون رو چک کنیم یا حتی به چرت کوتاهم بزنیم ولی سوال اینه که سیستم خودران دست فرمونش خوبه یا نه!!؟؟
پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??
۶ آذر ۱۳۹۹خودران??
حالت دستی??
نیمه خودران????
افشار
۷ آذر ۱۳۹۹اگر دیگه عشق هیچ ماشینی نیستی پس چرا هر روز میای پدال ؟
NAVID۰۰۹۸
۷ آذر ۱۳۹۹کاربر افشار .
برای اینکه جنابعالی با هدف فقط میای بحث راه بندازی و کلاً برای خودت حرف در میاری گویی فیلم بازی کردن !!!
از اونجایی که در چند کامنت قبلم دیدم هدفت گفتوگو نیست و جنبه دیگری داره ، پس ترجیح میدهم دیگر نه جواب شما و نه جواب افرادی همچون شما را دهم ، اما خاکِ پایِ دوستان عزیر پدالی که با روراستی نقد و گفتگو میکنند هم هستم .
موفق باشی !
زیزیگولو
۶ آذر ۱۳۹۹سیستم خودران هم مزایای خودشو داره و هم معایب خودشو داره و این خیلی عالیه در حالی که تو ماشین خودرانمون نشستیمو داریم میریم سر کار یا مسافرت ولی در عین حال میتونیم به جای رانندگی کردن فیلم یا سریال مورد علاقه مونو نگاه کنیم یا پیج اینستاگراممون رو چک کنیم یا حتی به چرت کوتاهم بزنیم ولی سوال اینه که سیستم خودران دست فرمونش خوبه یا نه!!؟؟
Sajjad
۷ آذر ۱۳۹۹هرچی باشه از ایرانیا بهتر رانندگی میکنه
Sajjad
۷ آذر ۱۳۹۹خودران واقعا لازمه
درست جایی که بیشتر از 30 دقیقه توی ترافیکی
یا توی یه جاده خسته کننده و صاف و طولانی
امیرحسین
۶ آذر ۱۳۹۹هنوز خیلی مونده،تاامتحانشوپس بده یا دهه گذشته.
امیرحسین
۶ آذر ۱۳۹۹هنوز خیلی مونده،تاامتحانشوپس بده لااقل یه دهه گذشته.
ممد ژانگولر
۶ آذر ۱۳۹۹بعضی ها با اون همه ادعا هنوز نمیدونن ماشینهای خودران دو انتخاب دارن اتو و دستی
دوست داشتی بذار رو خودران دوستم نداشتی خودت رانندگی کن
ضمنا بیشتر استفاده افراد رانندگی روزمرگیشونه
با این ترافیک و شلوغی خودران بهترین گذینست
برای مسابقه و بیرون شهر هم از خودران خارجش کنیم
زیاد چیز سختی نیست
Ahmadreza2002
۶ آذر ۱۳۹۹خدایی خیلی خوبه ها
برا یکی مث من خیلی لازمه
Khosrow
۶ آذر ۱۳۹۹ماشین بازای فیکی که خودران دوست دارن / بفرمایید اتوبوس / هزینه هم نکنید برای خرید عشقتون ..
مهرداد كمال
۶ آذر ۱۳۹۹اتوبوس داف خور نداره قربونت شم?
Ramin
۶ آذر ۱۳۹۹تکنولوژی همیشه پیشرفت میکنه.
خودران بالاخره حالا چه زود یا چه دیر میاد.
باید بهش عادت کرد.
افشار
۶ آذر ۱۳۹۹عزیزم چانگان هم سیستم خود ران داره؟؟
Ramin
۶ آذر ۱۳۹۹بله آقای افشار داره.
نسخه cs 95 فول. سطح 2 داره. قیمتشم 41 هزار دلاره. 7 نفرس.
ابعادش اندازه پرادوس. امکاناتشم……
داره…. زیاده همه رو نمیتونم بگم.
ولی اینارو داره: خودران سطح 2. فرمان برقی. تنظیم فرمان در 8 جهت. صفحه نمایش 8/5 اینچی. روکش چرم. سانروف. یا سقفه پانورامیک (سفارشی)
کروز کنترل هوشمند. سنسور عقب وجلو. دوربین عقب. دوربین جلو ( سفارشی)
جی پی اس. سیستم خوش آمد گویی به داخل خودرو. بخاری وکولر (خب همه ماشین ها دارن ?) موتور 2 لیتری توربو 240 اسب وگشتاور 360. شتاب 0تا 100 10.5 ثاینه ای. (وزن 1800 کیلو هست) آیینه بقل برقی. و….
امکاناتش زیاده. ولی خودران سطح 2 داره.
دوربین 360 درجه و سیستم کنترل سر بالایی وسر پایینی رو یادم رفت بگم
[—{^AMIN_MC20^}—]
۷ آذر ۱۳۹۹دوستان یکی به من بگه 918 تویین توربوعه یا تنفس طبیعی؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!؟چند تا سایت زده بودن تنفس طبیعی شک کردم
افشار
۷ آذر ۱۳۹۹توربو هست
OMID
۷ آذر ۱۳۹۹تنفس طبیعی
8سیلندر 4.6 لیتری تنفس طبیعی
دور بالا (8700rpm )
روژیار
۷ آذر ۱۳۹۹یاد فیلم l, robot افتادم تو یه قسمت ویل اسمیت سوار خودرو شخصیش میشه اما توی اتوبان مورد حمله ی ربات ها قرار میگیره خودروش رو از حالت خودران به دستی تغییر میده که بهش هشدار میده این کار غیرقانونیه این فیلم ۲۰۰۴ ساخته شده و خواسته ۲۰۳۰ اگر اشتباه نکنم رو نشون بده
خواستم بگم یه زمانی میرسه که تو جاده ها رانندگی درحالت دستی غیر قانونی میشه حالا اول راهشونن