حباب بازار سرمایه در اواخر دهه ۹۰ میلادی که به خاطر کمپانیهای اینترنتی به وجود آمده بود درس بزرگی را به سرمایهگذاران داد. دو دهه بعد همین الگو شاید درباره چشمانداز خودروهای الکتریکی دیده میشود.
شکی وجود ندارد که اخبار مثبت و خوشبینی زیادی درباره خودروهای الکتریکی وجود دارد. خواه این موضوع به سوددهی تسلا در سال ۲۰۲۰ یا تأسیس حداقل ۵۰۰ هزار جایگاه شارژ در آمریکا طی ۱۰ سال آینده مربوط باشد، خودروهای الکتریکی تقریباً به عنوان آینده صنعت خودرو مطرح شدهاند.
هم مصرفکنندگان و هم سرمایهگذاران در حال شرطبندی روی خودروهای الکتریکی هستند؛ اما با ورود دسته جدیدی از سرمایهگذاران به بازار، نگرانیهای زیادی نیز درباره وجود حباب درباره خودروهای الکتریکی به وجود آمده است.
نویسنده این مقاله در نشریه هاروارد اینترنشنال میگوید که درست همانند کمپانیهای اینترنتی که نتوانستند قولهای خود را عملی کنند، تحلیلها نشان میدهند همان الگوی وجود حباب در ارزش سهام برخی استارت آپ های الکتریکی اخیر نیز دیده میشود. از جمله این مثالها میتوان به کمپانی نیکولا و هایلییون اشاره کرد که هر دو شاهد افت شدید ارزش خود بودهاند.
اگرچه توضیح دقیق اینکه چرا ارزش سهام این کمپانیهای الکتریکی توجه زیادی را به خود جلب میکند سخت است اما نویسنده میگوید دو دلیل احتمالی وجود دارد: اول اینکه به لطف وجود برنامههای خاصی سرمایهگذاریهای کوچک در دسترس هستند و دوم اینکه سرمایهای وجود دارد که به شکل محرک به اقتصاد تزریق میشود.
اگر افراد غیرحرفهای مقصر تزریق سرمایه به کمپانیهای ریسکی باشند بنابراین احتمال ترکیدن حباب وجود دارد؛ اما حتی با وجود عملکرد وزارت خزانهداری آمریکا در بررسی بازار هنوز هم ریسکهای زیادی وجود دارد. زمان نشان خواهد داد که آیا کمپانیهای مشهور الکتریکی ارزشی واقعی دارند یا اینکه حباب احتمالی آنها با ترکیدن خود سر و صدای زیادی به پا خواهد کرد…
علی
۲۱ بهمن ۱۳۹۹کاری ندارم خوبه بده و یا هرچی
طرف آمده زیر پست خبری که فلان ماشین الکتریکی نمیشه گفته :
وای چه خوب عاشقتم
به اصالت و اینها نگاه نکنید سونی هم اصیله ال جی هم اصیله ولی الان تو بازار موبایل جایگاهی ندارند چون با ترند بازار خودشون را هماهنگ نمی کنند یا خیلی دیر هماهنگ. می کنند
ولی این یه واقعیته که آینده مال الکتریکی هاست و ماشین ها الکتریکی ظرفیت بالایی برای ارتقا دارند
به باتری های کم بازده یا دور شارژ شونده نگاه نکنید ، سال هاست خیلی شرکت ها دارند رو باتری ها جدید تحقیق می کنند هر لحظه ممکنه یکی با موفقیت رو به رو بشه و دیگه تمااااام ممکنه بلافاصله شاهد باتری های با بازده ده برابر باشیم !!!
حدود یک ماه پیش شرکت شیائومی از شارژ بی سیم واقعی خودش رو نمایی کرد که گوشی را از فاصله چند متری شارژ میکنه !!!(۵متری )حتی اگه چیزی بینشون باشه
خلاصه آینده خیلی خفنه و ترسناک
R@m!n
۲۱ بهمن ۱۳۹۹بحث اصالت و این داستانا نیست بحث اینه که آیا این ماشینای الکتریکی واقعا می تونن آینده خودروسازی باشن ؟؟ واقعا چند درصد تاثیر گذاری تو کم کردن آلودگی دارن ؟؟ می تونن بنزینی هارو از بین ببرن ؟ از بین بردن جانشین شایسته ای هستن ؟؟ بحث خودروهای الکتریکی فقط تو یک سوم دنیا بولد شده و بقیه کشورا و قاره ها حتی نزدیکشم نیستن اصلا بهش فکرم نمی کنن. این موضوع یجورایی شبیه به انقلاب صنعتی هست که دنیارو از ساختار کلاسیک و محدود جدا کرد و پایه های دنیای امروزو بنا کرد. اینکه چقدر می تونه موفق باشه پایان این دهه مشخص می کنه.
جناب ایکس
۲۱ بهمن ۱۳۹۹البته با اینکه از الکتریکی ها بدم میاد 100 سال پیش هم آدمایی بودن که از ماشین بدشون میومد و میگفتن هیچ چیزی اصالت اسب نمیشه. الانم درسته که اسب کسی سوار نمیشه چون ماشینا خیلی بهترن. ولی اسب ممنوع نیست و هرجا هم که دوست داشته باشی میتونی ببریش. و واقعا حس و حال اصیل تری داره نسبت به ماشین (من که 1 ساله سوار میشم ولی ماشینا رو خیلی بیشتر دوست دارم و اسب برام صرفا یه ورزش فوق العاده هست که از هر فوتبال یا والیبالی مفید تره و آسیبشم کمتره) و واقعا حس زنده بودن به آدم دست میده پس احتمالا سر دورن سوز ها هم یه چیزی مث اسب بیاد یا مثال دیگه ماشینای کلاسیک یا ماشینای تنفس طبیعی یا هواپیما های ملخ دار یا حتی کلاشینکف!!!!
R@m!n
۲۱ بهمن ۱۳۹۹مثال اسب و ماشینو درست گفتی اما ماشین کلاسیک و مدرن بنزینی یا هواپیما و اسلحه ها تغییر نکردن بلکه بروزرسانی شدن اما الکتریکیا دنیارو وارد یه مرحله جدید می کنن البته اگر بتونن که آینده معلوم میکنه.
جناب ایکس
۲۱ بهمن ۱۳۹۹@raminn نه اتفاقا الکتریکی همیه جور ارتقا هست. اگه در آینده ی دور ماشین پرنده بیاد اون میشه دنیا جدید. ولی اگه ایده تونل ها زیر زمینی ایلان ماسک هم به حقیقت بپیونده بازم یه دنیای جدیده.
ehsan fa
۲۱ بهمن ۱۳۹۹جناب ایکس زیر کامنت اول تمامی پست ها
Sina
۲۱ بهمن ۱۳۹۹در جواب آقا علی باید بگم
بحث گوشی و خودرو قابل مقایسه نیستن
اصلا به هیچ وجه
شما یه گوشی کلکسیونی به من معرفی کن؟؟
خودرو داشتن میتونه برای آدم حتی یه تجارت باشه
بیاین تفاوت اسب و خودرو رو نگاه کنیم
که هنوز هم اسب ها کلی طرفدار دارن
الکتریکی سازی اصلا بد نیست و به پیشرفت موتور های درونسوز هم کمک میکنه
ماشین های عادی برقی
در تولید خیلی کم درونسوز
آینده باید اینجوری باشه
البته به شرطی که مشکلات زیستی باتری حل بشه
امیرحسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۹سوال:آیا درباره سازندگان…..آنها اغراق میشود؟
جواب:بله
خیلی از الکتریکی ها بدم میاد به جز گشتاورشون که ویرانگره
T.C.B.K
۲۱ بهمن ۱۳۹۹به نظر من زمان مشخص میکنه که آیا خودرو های برقی میتونن جانشین بنزنین بشه یا نه.
کسی چه میدونی شاید سال بعد یکی یه تکنولوژی ابداع کنه که خودرو های بنزینی آلودگیشون صفر بشه !! شاید واقعا اختراع بشه. ما که نمیتونیم پیش بینی کنیم.
البته خودرو های هیدروژنی خیلی خیلی بهتره. هم میزان پیمایش بیشتره هم سریع سوخت گیری میکنن…
مهرداد كمال
۲۱ بهمن ۱۳۹۹جلوی تغییرات نمیشه ایستاد تو این دنیا همه چی موقته
زمانی هم میرسه که ماشین های پاکتر از الکتریکیا میان
فراموش نکنیم که خود پروسه تولید برق الوده کننده است و متاسفانه فقط تو بحث الودگی نوک پیکان اتهامات به ماشین های درونسوز هست
امیرحسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۹حرفتو قبول ندارم چرا چون توایران برقوازسوخت های فسیلی تولید میکنند ولی جاهای دیگه از آب و باد وخورشید برق تولید میکنند(حالاانرژی اتمی هم هست که خب اونم الودگی داره از نوع دیگش ولی تولیدانرژیش نسبت به حجمش فوق العاده بالاست)
جناب ایکس
۲۱ بهمن ۱۳۹۹خوشالیا. ماایران اینقدرا هم دیگه بد نیستیم. آمریکا بالای 30 درصد برقش از ذغال سنگ تامین میشه که آلودگیش خیلی خیلی بیشتر از نفته. 30 درصد هم گاز که آلودگیش اندازه نفته. 20 درصد هسته که فوق العاده زبالش خطرناکه و 15 درصد فقط تجدید پذیره و 5 درصد هم گاز ها و موارد دیگه. البته 15 درصد تجدید پذیر نسبت به ایران که نیم درصده خیلی زیاده ولی از بعضی ازکشور های اروپایی کمتره و این میزان تولید برق از منابع تجدید پذیر چه آمریکا چه اروپا چه چین واقعا الکتریکی شدن سدان ها رو توجیح نمیکنه و همش دست های پشت پرده سرمایه داریه.
جناب ایکس
۲۱ بهمن ۱۳۹۹البته آخرش معلوم شد که اینقد هم بد “هستیم” چون برق تجدید پذیرمون 30 برابر کمتر از آمریکاست
امیرحسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۹کی گفته الودگی گاز اندازه نفته؟
حتما که پایین تره الودگیش
2646
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ایکس جان
نکته خیلی مهمی رو اشاره کردی، بحث آلودگی های نیروگاه های برق یک مقوله است، بحث توان تولیدی برق کشورها و سیستم انتقال قدرت نکته دیگری است. چون برق قابلیت ذخیره عمده نداره، تقریبا هیچ کشوری (جز با هدف صادرات)، برق بیش از نیاز ظرفیت اش تولید نمی کنه.
منتها یک نکته دیگر هم هست، اگر چه خودروهای روز دنیا الان استانداردهای آلایندگی بالاتری رو پاس می کنن و آلودگی هوای بسیار کمتری نسبت به گذشته دارن اما قطعا عدم حضور خودروهای درون سوز در شهرها می تونه میزان آلایندگی شهرها را باز هم کمتر کنه. تقریبا همه موافق حضور برق در خودروها هستن، منتها بحث سر نوع و نحوه استفاده از برق در خودروهاست.
بعضی از کمپانی ها معتقد هستن نیروی برق فقط به درد شهر می خوره، برای همین تمرکزشون رو گذاشتن روی خودروهای phev یا extended range plug in hybrid و معتقد هستن شارژ برای مسافت زیر 100 کیلومتر ایده آل ترین حالت هست. شما شب ماشین ات رو می زنی به شارژ، فردا تا شب نهایت 100 کیلومتر توی شهر رفت و آمد داری، بعد دوباره شب می زنی به برق ماشین رو. هر لحظه هم شارژ برق تمام شد، موتور بنزینی شروع به کار می کنه و می تونه باطری ها رو شارژ کنه. چون ظرفیت باطری ها هم کم هست، می تونی بدون نیاز به شارژرهای ظرفیت بالا، تو زمان کم و با برق معمولی باطری ات را شارژ کنی.
تو این حالت، نه نیازی به جهش در تولید برق در کشورهای جهان هست، نه فشاری به سیستم های انتقال برق شهری میاد، آلودگی هوای شهری هم به واسطه حذف موتورهای درون سوز در ترافیک های شهری از بین میره، ابعاد باطری ها و موتورهای برقی مورد نیاز هم کوچک تر میشه، بالطبع وزن ماشین میاد پایین، قیمت ماشین کاهش پیدا می کنه و در نهایت هر موقع نیاز شد، خودرو به دریای بی کران بنزین متصل میشه.
تو جاده های بین شهری که دیگه بحث آلودگی هوا مطرح نیست، اونجا موتورهای درون سوز می تونن به راحتی کار کنند و مطمئنا انرژی که برای جا به جایی خودروها از سوختن بنزین در جاده ها ایجاد میشه، پاک تر از برقی است که در نیروگاه های ذغال سنگی، مازوت، نفتی و … به دست میاد.
برای روشن شدن داستان، یه مثال بزنم. فکر کنیم تکنولوژی شارژ خودرو به حدی رسیده که توی نیم ساعت می تونه 400 کیلومتر برد ایجاد کنه. راننده ای وسط روز تصمیم می گیره از تهران بره کرمان. تو حالت میانگین فرض کنیم نصف باطری شارژ هم داره و تا حدود اصفهان میاد.
وارد یه جایگاه شارژ میشه، تعداد زیادی دستگاه شارژر هست ولی خوب ماشین هم زیاد هستن و همه رو اشغال کردن. باید نیم ساعت صبر کنه تا یکی شارژش به حداقل 400 کیلومتر برسه و تصمیم بگیره که شارژر رو قطع کنه و ماشین ایشون بره زیر شارژ. یه نیم ساعت تو نوبت بود، یه نیم ساعت هم ماشین خودش قراره شارژ بشه، شد یک ساعت معطلی در یک ایستگاه شارژ بین شهری.
ماشین شارژ میشه، با چشمانی دوخته به گیج شارژ باطری، راه می افته سمت کرمان. رسید به کرمان دوباره باید ماشین رو شارژ کنه و برگرده تا همین ایستگاه و دوباره روز از نو، روزی از نو!
حالا شما بفرمایید، اگر جاده ها شلوغ بود و کلی ماشین تو جاده ها بودن، قراره هر ماشین چند تا نیم ساعت منتظر بمونه تا یه حداقل مسافت به درد بخور بتونه راه بره؟ الان اگر 10 تا ماشین تو جایگاه بنزین جلوی آدم باشن، دیگه نهایت 1 ساعت بعد بنزین می زنیم و از جایگاه میایم بیرون، تو ایستگاه شارژ برقی اگر 10 تا ماشین جلوی آدم باشن، میشه 10 تا نیم ساعت، تا رسیدن به شارژر!
اگر وسط راه، شارژ یه ماشین تموم شد؛ قرار هست چیکار کنه؟ موندی کنار جاده، پسر 20 ساله ات تو صندلی پشتی دستشویی اش گرفت، قراره چطور اون در گالوینگی رقصون رو باز کنی براش؟ احتمالا آخرش بطری رو میدی بهش و میگی خودت رو فعلا از شر شماره 1 راحت کن تا یه ماشینی بیاد، باطری به باطری کنه، در باز بشه، بیای بیرون به شماره 2 ات برسی!
واقعا قراره آینده این شکلی باشه؟ الان میریم شمال، نصف زمان رو توی ترافیک هستیم؛ تو آینده بخوایم بریم شمال، نصف زمان رو تو ترافیک هستیم، باقیش رو توی جایگاه های شارژ! یه بحران پیش اومد (زلزله، سیل، حمله فضایی ها)، تا نوبت شارژر به ماشین ما برسه، بحران تمام شده …
راستی اگر ماشین برقی خریدیم و کنار جاده شارژ تموم کردیم، چی دستمون بگیریم که دیگران متوجه بشن کمک نیاز داریم؟ باطری قلمی؟
امیرحسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۹دوستان یه سوال در آیتده بنظرتون شرکت های تیونینگ میخوان چجوری ماشیتارو تیون کنن ؟(البته غیراز ارتقای ظاهری،کابین یا لاستیکورینگوترمز)
آیا بنظرتون شرکت های تیونینگ کمرنگتر میشن؟
Hadi
۲۱ بهمن ۱۳۹۹آره در مورد خودرو های الکتریکی و ارزش آنها بزرگنمایی میشه…
بعضی برند ها بیشتر بعضی ها کمتر…
علی
۲۱ بهمن ۱۳۹۹دوستان میگند مگه چقدر در آلودگی هوا اثر داره ؟
خیلی کم خیلی کم
اما خودرو های الکتریکی ظرفیت بالایی برا پیشرفت دارند !!!!
باتری های با برد چند هزار کیلومتر (خیلی بیش تر از بنزینی ها )
شتاب های وحشتناک و بی روح (۰ تا ۱۰۰ در کم تر ۱.۵ ثانیه که فکر نکنم خیلی ها ازشون خوششون بیاد )
یا فناوری های بسیار زیاد دیگه که بعداً اضافه میشه
قیمت برق به احتمال زیاد خیلی بصرفه بشه زمانی که تمام دنیا به تولید برق با نیروگاه های اتمی رو بیارند
من خودم میخوام آخرین ماشین های بنزینی و هیبریدی را بخرم
امیرحسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۹کدوم ماشبن شتابشکمتراز۱.۵ ثانیه هست؟والا غولشون که رودستره۱.۹ثانیه هست
جناب ایکس
۲۱ بهمن ۱۳۹۹تازشم کدوم رودستر. تولید نشده که!
امیرحسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۹اره خب ولی ماسک گفته شاید بهتر هم بشه ولی ریماک که هست اوت که ۱.۸۵ زده
بنظر من که تسلا مطمئنا سعی میکنه از ریماک جلوبزنه که شاید رودستر۱.۸ بزنه
البته خب ایناحدسیات منه
امیرحسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۹خب دیگه منم همینو میگم که تولیدبرقمون از انرژی تجدید پذیر نسبت به کشورهای قاره های اروپا،امریکا و کشورهای اسیای شرقی خیلی پایین تره
جناب ایکس
۲۱ بهمن ۱۳۹۹یه طوری میگی چند هزار اینگار کاوشگر مسنجر هست که میخواد بره عطارد
تازه فعلا 1.5 ثانیه نیست(از فورمول یک هم بیشتر؟؟؟؟!!!!!) سریعترین الکتریکی ریماک سی2 هست که 1.9 داره و معلوم هم نیست که ادعای 1.9 تسلا به وافعیت بپیونده. ولی ریماک آزمایش شده هست.
ولی با این حرفت که الکتریکی ها خیلی میتونن بهتر شن خیلی موافقم. شاید عقبشون هم یه بلندگو مث اگزوز نصب کنن که صدای زوندا بده??????
امیرحسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۹تسلا حتما امتحان کرده که الان میگه
امیرحسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۹من واقعا نمیدونم چرا بعضیا فکر میکنند الودگی هوای ایرانو میشه با خودروهای برقی درست کرد
سخت در اشتباهید
بهزاد
۲۱ بهمن ۱۳۹۹رشد شرکت های استارت پی تولید خودرو در بازاری که هر سال داره رشد میکنه بنظرم تا جایی که بزرگان به صورت جدی وارد نشدن ادامه دار خواهد بود و داستان تسلا هم متفاوته و از مرحله اولیه خودش عبور کرده و دیگه باید به عنوان یک خودروساز کارکشته قلمدادش کنیم.
زمانی این حباب ها میترکه که خودروسازان مطرح بتونن ظرفیت تولید خودشون را به رقم های چند میلیونی برسونن و ترمز رشد برخی از تازه کارها کشیده بشه.
البته اگر زمانی تفاوتی در ساخت و قیمت و تکنولوژی بین خودروسازان جدید و قدیم وجود نداشته باشه یا کم باشه و به نوعی بی تفاوتی در انتخاب برندها بین مشتریان زیاد بشه زنگ خطر جدی برای شرکت هایی که به اسمشون عادت کردیم به صدا میوفته و حجم ارزش کلی این شرکت ها سقوط خواهد کرد و سرمایه گذاران به سمت برندهای نوظهور هجوم خواهند برد.
یک زمانی نچندان دور استارت آپ های صنعت الکترونیک و رسانه با رشدشون توسط اپل و گوگل و مایکروسافت خریده میشدن و اهمیتی هم به سودآوریشون داده نمیشد چون هدف جلوگیری از ظهور رقیب قدرتمند بود اما در صنعت خودرو این امر غیر ممکن شده چون قیمت این شرکت ها بسیار زیاده و از توان سایرین خارج و فقط تجربه و امکانات تولید و فروششون میتونه از سقوطشون جلوگیری کنه.
2646
۲۱ بهمن ۱۳۹۹بهزاد جان
با پاراگراف اول حرف هات موافق هستم، استارت آپ های برقی زیادی در چند سال اخیر ظهور کردن، یک سری شون که علیرغم ساخت کانسپت و وعده های زیاد، هنوز محصولی وارد بازار نکردن. یک سری شون هم که برشکسته شدن، یه گروه کوچکی هم به لطف امکان خرید باطری و موتور افترمارکت و پرینترهای 3 بعدی و شرکت های مشاوری مثل ریماک، محصولات تولید محدودی وارد بازار کردن.
منتها به نظر من این تب خرید خودروهای هایپرکار تولید محدود برقی استارت آپی با اون قیمت های نجومی به زودی سرد میشه و این شرکت ها هم طعم برشکستگی رو خواهند چشید.
خوشبختانه هایپرکار سازهایی مثل بوگاتی، فراری، لامبورگینی و کونیگ زک هم رویکردشون حفظ موتورهای بنزینی و استفاده از سیستم های هیبرید است. به نظر من اگر قرار باشه روزی محصولات این شرکت ها کاملا برقی باشند، شخصیت و هویت شون کاملا از بین میره، اون زمان فن بودن به معنای امروز دیگه معنایی نخواهد داشت.
البته من با پاراگراف دوم شما مخالفم، چون شما اصلا به وجود مشتریان وفادار توجهی نکردین. اتفاقا به نظر من اگر روزی تکنولوژی تمام خودروها یکسان شود، کار برای برندهای نوظهور سخت خواهد شد، چون اون زمان هر کسی کمپانی رو انتخاب خواهد کرد که طرفدارش هست و از بچگی باهاش خاطره داشته.
یکی از علل مهم تنفر مردم از تسلا، اینه که در بدو ورود مشتری وفاداری نداشت و با توجه به رکوردهاش، تقریبا تمام شرکت ها رو به چالش کشیده بود، بنابراین یک تنفر متحدانه بین فن های تمام شرکت ها ایجاد کرد. مطمئنا نسلی که از سال 2000 به دنیا اومده و از بچگی با این برند بزرگ شده، اقبال گسترده تری بهش خواهد داشت و این میزان تنفر حاکم به شدت در این نسل کاهش پیدا می کنه.