سازمان یورو انکپ (Euro NCAP) در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد و از آن زمان تاکنون بیش از ۶۳۰ رتبهبندی ایمنی انجام داده، حدود ۱۸۰۰ وسیلهٔ نقلیه را مورد آزمایش تصادف قرار داده و بیش از ۱۶۰ میلیون یورو برای ایمنتر کردن صنعت خودروسازی هزینه کرده است. حالا یورو انکپ بهمنظور نشان دادن اینکه در طی این سالها چقدر صنعت خودروسازی ایمنتر شده است، تست تصادف دو خودروی کوچک که به فاصلهٔ حدود ۲۰ سال از یکدیگر ساخته شدهاند را با یکدیگر مقایسه کرده است. این دو خودرو، روور ۱۰۰ مدل ۱۹۹۷ و هوندا جار مدل ۲۰۱۵ هستند.
دبیر کل یورو انکپ، «Michiel van Ratingen» در این رابطه گفته است:
«ما بسیار افتخار میکنیم که ۲۰ سال در خط مقدم ایمنی جادهای قرار داشتهایم. آزمونهای ایمنی یورو انکپ به بهبود حفظ جان افراد در خودروها و همینطور رسیدن به کمترین میزان مرگومیر جادهای در هر منطقه از جهان کمک شایانی کرده است. یورو انکپ به میلیونها مصرفکننده دانش و اعتماد خرید ایمنترین خودروی ممکن را داده است. البته در سالهای اخیر سرعت پیشرفت ایمنی کاهش یافته است و بنابراین ما باید این سرعت را دوباره افزایش دهیم. ما میخواهیم اطمینان حاصل کنیم که جادههای اروپا در ۲۰ سال آینده نهتنها برای سرنشینان خودروها که برای تمامی افراد حاضر در جادهها و خیابانها امنتر شود. ما در حال حاضر جنبههای بسیار بیشتری از ایمنی خودروها را نسبت به زمانی که در سال ۱۹۹۷ کار خود را آغاز کردیم، مورد آزمایش قرار میدهیم و قرار است این روند همچنان ادامه پیدا کند. بهعنوانمثال سال آینده ما سیستم تشخیص و جلوگیری از برخورد با دوچرخهسواران را آزمایش خواهیم کرد. همچنین ما یک برنامهٔ بسیار چالشبرانگیزی برای سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ داریم».
در سال ۱۹۹۷ خودروهای کوچکی چون فورد فییستا و فولکسواگن پولو در آزمونهای یورو انکپ سه ستاره را به دست آوردند درحالیکه خودرویی که در اینجا مورد مقایسه قرار داده شده یعنی خودروی پرفروش روور ۱۰۰ تنها یک ستاره کسب نمود. سایر خودروهای کوچک هماندازهٔ روور مانند فیات پونتو، نیسان میکرا، اوپل کورسا و رنو کلیو نیز رتبهٔ دو ستاره را کسب کردند.
با توجه به نتایج ضعیف خودروها در آزمونهای یورو انکپ، در ابتدا خودروسازان این آزمونها را موردانتقاد قرار داده و مدعی شدند که غیرممکن است خودرویی بتواند در تستهای تصادف یورو انکپ چهار ستاره کسب کند؛ اما بااینوجود پنج ماه بعد ولوو S40 اولین خودرویی بود که توانست در آزمونهای تصادف یورو انکپ رتبهٔ چهار ستارهٔ را کسب کند. البته در حال حاضر خودروها در حال نبرد برای دستیابی به رتبهٔ پنج ستاره هستند. این رتبه نهفقط برای حفاظت از سرنشینان و عابر پیاده که همچنین در وهلهٔ اول به توانایی خودروها برای جلوگیری از تصادف تعلق میگیرد.
[دانلود ویدئو]
Man
۱۸ بهمن ۱۳۹۵تو ایران هم اگه یه موسسه از زیر مجموعه های بیمه بیاد یه شرکت تست تصادف درست کنه و بعدش بیاد خودرو های داخلی رو تست کنه و بر حسب ستاره یا ایمنی بیاد پول بیمه ماشین رو متغیر کنه یعنی ماشینی که ستاره کمتری گرفته باید پول بیمه خیلی بیشتری پرداخت کنه چون خودرو های نا ایمن بنا به صدمات بیشتری که میبینه باید پول بیشتری از بیمه دریافت کنه. و از ماشین هایی که ستاره بیشتری دارن پول کمتری بابت بیمه دریافت کنن. اونجوری فکر کنم بشه با پراید و ام وی ام ۱۱۰ مقابله کرد. و سیاست های تشویقی و تنبیهی دیگر
h112
۱۸ بهمن ۱۳۹۵نه دوست عزیز نمیشه…خیلی از مردم از قشر ضعیب ومتوسط، کم درآمد ماشین های کم ایمن از جمله پراید میخرند که همین بیمه الان رو هم قسطی پرداخت میکنن…اونجورکه شما میگی صدای خیلی ها رو در میاره….
Parker
۱۸ بهمن ۱۳۹۵اکه اون پول رو از خودروسازا بگیرن بله حرفت کاملا درسته.
ASTON MARTIN
۱۹ بهمن ۱۳۹۵اینم کاریو درست نمیکنه چون خودروساز که براش مهم نیس مردمم پول ندارن ایمن بخرن .. فقط مردم بیشتر ضرر میکنن و سرمایه دارها پولدارتر میشن
TRX
۱۹ بهمن ۱۳۹۵خیلی هم نظر جالب و قابل تاملی بود.
به نظر من شدنیه فقط کمی علاقه و سرمایه گذاری میخواد مشکل جامعه ما اینه که دوست داریم خیلی زود به نتیجه برسیم.
میریم باشگاه بعد 3 ماه میخوایم آرنولد شیم.
یه سرمایدار(شخصی) که پول تاسیس یه کارخونه خودرو سازی رو داره به جای تاسیس کارخونه پولشو میده ماشین وارد میکنه چرا؟؟ چون سود پولشو زودتر میگیره (و یه عدده به جای سر کوفت زدن بهش که این چیه درست میکنی آشغاله و…) بهش میگن آفرین چه ماشین خوبی وارد کردی!
به این نوع جوامع میگن جهان سومی چون کار آفرین ندارن و عوام ملت هم از کار آفرینی حمایت نمیکنن
ایرانی
۱۹ بهمن ۱۳۹۵تازه مانعی که بهش برخورد کردن یک مقدار انعطاف پذیر بود….
اگر قرمزه را بفرسنش iihs
نابود میشه…خخ
Man
۱۹ بهمن ۱۳۹۵منظورم فقط و فقط بیمه نبود . به فرض دولت بیاد بگه ما از خودرو سازهایی که بتونن مثلا این ۵ ستاره ایمنی بعلاوه مصرف سوخت ، آلودگی هوا یورو ۷ رو پاس کنه ۹ درصد مالیات ارزش افزوده رو معاف کردیم و در عوض خودرویی که مصرف سوخت و آلودگی هوا یورو ۴ به پایین داره باید ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده بده . یعنی یه جوری کنه که برای خودرو سازخودرو ایمن و بدون آلودگی براش بصرفه. و تولید خودرو قدیمی و ناایمن براش گرون تموم بشه. ولی متاسفانه دولت ما فقط سیاست تنبیهی تو سرش میره و تشویقی نداره. چون دولت و مجلس به فکر پولشه نه مردمش. یا حق
حامد
۱۹ بهمن ۱۳۹۵یورو 7؟؟؟
Man
۱۹ بهمن ۱۳۹۵یورو ۶ ببخشید.
پارسا فرهيخته
۱۹ بهمن ۱۳۹۵اولی مثه پراید جم شده
حسین
۷ اسفند ۱۳۹۵واقعان هرکی توماشین قرمزه باشه کتلت میشه