متفرقه

خودروی ارزان: سراب، رؤیا، آرزو و یا واقعیت؟

پس از جمع‌بندی قضایای هسته‌ای، مباحث پیرامون خودرو و صنایع مربوطه، جان تازه‌ای به خود گرفت و در این میان سازندگان چینی و فرانسوی هم بیش‌ازپیش، آماج تیرهای زهرآگین منتقدان خود قرار گرفتند، گویی هر چی مصیبت است زیر سر آن‌هاست و با رفتنشان، درهای بهشت! بر روی‌مان باز شده و خیابان‌های ما لبریز و آکنده از خودروهای ارزان آلمانی و ژاپنی و… می‌گردند و… و لابد در این میان میلیون‌ها مصرف‌کننده ایرانی هم خواهند توانست با بودجه‌ای محدود و یا متوسط باکیفیت‌ترین خودروها را مالک شوند؛ البته ما به‌نوبه خود امیدواریم که چنین اتفاقی رخ دهد و این خواسته به‌حق هم‌وطنانمان تحقق یابد ولی فارغ از هر رؤیا و آرزو، برخی از واقعیات محکم و ریشه‌دار تاریخی در صنایع و اقتصادمان مأوا گزیده‌اند که نمی‌توان تنها با رؤیاپردازی صرف و یا ساده‌انگاری محض بر روی آن‌ها خط بطلان کشید.

خودروی ارزان: سراب، رؤیا، آرزو و یا واقعیت؟
خودروی ارزان: سراب، رؤیا، آرزو و یا واقعیت؟
همه ما کمابیش آگاهیم که تحریم‌های ظالمانه یکی از بزرگ‌ترین موانع نوسازی و بهسازی صنایع خودروسازی‌مان بود و بهانه‌ای بود برای بسیاری از کم‌کاری‌ها و غفلت‌ها در امور. اکنون این دیوار ستبر تا حد زیادی ترک برداشته ولی آیا به‌صرف فروپاشی این دیوار، گشایش و چرخش سریعی نیز در بازار و صنعت خودروی ما پدیدار خواهد شد؟ و یا این درب کماکان بر همان پاشنه قدیمی خود می‌گردد؟ برای پاسخ به تک‌تک این سؤالات سعی خواهیم نمود که این موضوع را از زوایای گوناگونی مورد واکاوی خود قرار دهیم.

cars-cartoon-02
پرسش نخست آن است که پس از قضایای اخیر، چه متغیر واقعی و نه صرفاً روانی در نهادهای اقتصادی و یا صنعتی‌مان تغییر کرده که ماحصلش حضور خودروهای ارزان‌قیمت و مدرن باشد؟ در وهله نخست، تولید و ارائه هر خودروی جدیدی لااقل تا چندین سال، نیاز به ورود قطعات منفصله از خارج دارد و لازم به گفتن نیست که برای دریافت این قطعات باید یورو و دلار پرداخت کرد و نه ریال! آیا تاکنون تغییری در نرخ ارز حاصل شده و یا بهای دلار از سقف سه هزار تومان پایین‌تر آمده که حاصلش ارزانی خودرو باشد؟ اگر پاسخ این پرسش‌ها خیر است، پس نمی‌توان انتظارش را داشت که بهای خودرو به پیش از سال ۱۳۹۰ شمسی برگردد! یعنی دوره و زمانه‌ای که بهای دلار کمی بیش از هزار تومان بود.

cars-cartoon-05
مسئله دوم هم مربوط به نرخ تعرفه‌هاست، همان‌طور که آگاهید دولت هرساله درآمد کلانی را از بابت عوارض و مالیات خودروهای وارداتی اخذ نموده و به حساب خزانه‌داری کل واریز می‌نماید و این موضوع دارای ردیف خاصی در بودجه سالانه است؛ و از سوی دیگر، گرچه در حال حاضر نرخ اسمی تعرفه خودرو ۴۵ درصد تعیین شده ولی در عمل بابت انواع مالیات‌های ریزودرشتی که وجود دارد نرخ مؤثر این تعرفه از ۱۰۰ درصد هم فراتر رفته است. آیا تاکنون دولت محترم از این رقم و نیز مالیات‌ها ذره‌ای کاسته است؟ اگر پاسخ خیر است پس انتظار کاهش قیمت خودروهای وارداتی محلی از اعراب ندارد. البته این مسئله تنها به خودروهای وارداتی محدود نمی‌گردد بلکه دولت مبلغ فراوانی هم بابت عوارض و… از تولید هر دستگاه خودروی داخلی اخذ می‌نماید که رقم آن از چند میلیون تومان نیز فراتر می‌رود.

cars-cartoon-06
نکته مهم دیگر معطوف به این قضیه است که به فرض تولید خودروهای جدید اروپایی و… این خودروها با چه نیات و اهدافی در مدار تولید قرار می‌گیرند و آیا فی‌الفور جایگزین انواع قدیمی خواهند شد؟ آیا اصولاً سازندگان داخلی قادر و یا حتی مایل‌اند که خودروهای کهنه، پرمصرف و آلاینده‌ای همچون پژو ۴۰۵ و پارس و پراید و… را از رده خارج نموده و نمونه‌های واقعاً جدیدی را جایگزینشان نمایند و یا این بار مثل همیشه، شبکه‌های قوی و ذی‌نفوذ و صاحبان منافع و… با عناوین نخ نمایی همچون خودکفایی، صرفه‌جویی ارزی و… مانع این کار خواهند شد. در این صورت همانند آنچه که در سال‌های قبل دیده‌ایم خودروهای جدید با تیراژی اندک و بهایی بالا و در حاشیه خودروهای قدیمی تولید شده و تنها قشر مرفه جامعه از آن‌ها نصیب خواهد برد، درست همانند آنچه که پیش از این در مورد خودروهایی همچون مزدا ۳، رنو مگان، نیسان ماکسیما و… شاهد بوده‌ایم. پر واضح است که از این وضع خیر و فایده‌ای عاید اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه نخواهد شد و کماکان خودروهای قدیمی و از رده خارج میهمان خیابان‌های کشورمان بوده و سفره دلالان هم روز به روز رنگین‌تر می‌گردد. همان‌گونه که تاکنون چنین بوده است! ممکن است در این میان گفته شود که نمی‌توان خودروهای جدید را سریعاً داخلی سازی کرد و… اما اگر تنها به این نکته توجه شود که این کار در ممالکی همچون ترکیه، مالزی و برزیل و… در حال انجام است پس بالطبع در ایران هم شدنی است. فقط کافی است که اصول آن را یاد بگیریم و در عمل اجرا نماییم.

cars-cartoon-04
چه بخواهیم و چه نخواهیم به دلیل کسری بودجه مزمنی که دولت همواره با آن مواجه است تورم نیز میهمان همیشگی خانه‌های ما خواهد بود! کافی است که در این رابطه نیم‌نگاهی به گرانی‌هایی که هرساله و در آستانه سال نو روی می‌دهد بیافکنیم؛ و آیا می‌توان انتظار داشت که سال‌به‌سال بهای سوخت، مواد اولیه و… گران‌تر شود و درعین‌حال قیمت خودرو ثابت باقی بماند؟

cars-cartoon-03
اما مهم‌تر از همه وضعیت خود خودروسازان است، خودروسازان ایرانی با سد محکمی به نام «بهره‌وری پایین» مواجه‌اند که غلبه بر آن بسیار صعب و دشوار است و برای رفع آن به کار و فداکاری درخوری نیاز است. بهره‌وری پایین به زبان عادی همان بازدهی کم در مقابل مخارج زیاد می‌باشد و از هزینه‌های سنگین و سربار تولیدی ناشی می‌گردد و بدون تعارف باید گفت که امروزه در هر یک از بخش‌های تولیدی ما و به‌خصوص مجموعه‌های مستقر در جاده مخصوص، بخش اعظمی از هزینه‌ها غیرموجه و اضافی است، خواه این هزینه‌ها مربوط به خرید یک تیم فوتبال باشد و یا ریخت‌وپاش‌های مسرفانه ای که گاه‌به‌گاه صورت می‌پذیرد و خواه ساخت یک سایت تولیدی در فلان کشور دورافتاده آفریقایی! و
دراین‌بین، مهم‌تر از همه، وجود هزاران نیروی سرگردان است که کار چندانی را صورت نداده و بودونبودشان فرق چندانی به حال تولید ندارد ولی درعین‌حال هزینه‌های ناشی از حقوق و دستمزدشان، روی خودروهای تولیدی سرشکن می‌شود و این خودش تا حد زیادی بر بهای خودروها می‌افزاید، نکته جالب اینجاست که این مسئله تنها در خود سایت‌های تولیدی نیست که نمود بارزی دارد بلکه هر خودروساز صاحب نامی در کشورمان ده‌ها زیرمجموعه به‌اصطلاح نظارتی، تحقیقاتی و… تحت سرپرستی دارد که در بیشتر آن‌ها کمابیش همچنین وضعی برقرار است، در بیشتر این مراکز و در گوشه و کنار آن‌ها، کارمندان به‌اصطلاح خوشبخت! را می‌بینیم که با سفارش و توصیه وارد این بخش‌ها شده و در اکثر مواقع از صبح تا حوالی عصر مشغول گپ و گفتگو در پای کامپیوترها و یا بازی با موبایل‌های خویش و… هستند! و به‌جای کار، کارنمایی می‌کنند و…مسلماً تا زمانی که بازدهی این افراد بالا نرود و از وجود آن‌ها ارزش افزوده‌ای وارد سیستم نشود، کماکان تولید خودرو در ایران سخت گران تمام خواهد شد ولو آنکه از بهترین و مدرن‌ترین ماشین‌آلات هم استفاده شود. البته همین جا تذکر این نکته لازم است که منظور از این سخنان بدان معنا نیست که تمامی کارکنان موجود در صنایع خودروسازی ما بدین گونه‌اند که اگر چنین بود تاکنون اثری هم از این صنعت نبود! بی‌شک بسیاری از شاغلین موجود در این مراکز افرادی متعهد و زحمتکش بوده و از سایه وجود آن‌هاست که تاکنون چرخ این صنعت می‌گردد، علی‌الخصوص کارکنان شاغل در بوت های رنگ، PVC و نیز تعمیرکاران و…

car cartoon
در جمع‌بندی مطالب فوق این جمله را مجدداً تکرار می‌کنیم که تا زمانی که متغیرهایی همچون نرخ ارز، نرخ تعرفه مؤثر، سبد تولیدی خودروسازان، میزان بهره‌وری و مهم‌تر از همه نرخ تورم سالانه تغییر درخوری را شاهد نباشد نمی‌توان انتظار داشت که اکثر مصرف‌کنندگان ایرانی از نعمت رانندگی با خودرویی نسبتاً ارزان، با کیفیت و مدرن برخوردار گردند و یک‌بار و برای همیشه طلسم گرانی خودروهای «مناسب» در ایران درهم شکسته شود، البته این گفته بدان معنا نیست که مشتریان ایرانی از مطالبات خود دست کشیده و هر خودروی بی‌کیفیتی را با هر قیمتی پذیرا شوند؛ زیرا درنهایت تصمیم‌گیرنده نهایی خود خریدار است و تنها اوست که می‌تواند بر بسیاری از معادلات ظاهراً محتوم و خلل‌ناپذیر تأثیر بگذارد، آنتونی رابینز روانشناس شهیر آمریکایی و نویسنده کتاب به‌سوی کامیابی دراین‌باره چنین می‌گوید:
«بدانید که خواسته شما چیست، از قدرت خرید خود استفاده کنید و الگوهای مخرب را درهم بشکنید، شرکت‌ها را وادارید که در جستجوی مواد جانشین برآیند؛ و آنگاه رفتارهای تازه آنان را مورد تشویق قرار دهید»

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۶۹ دیدگاه‌ها

  1. The Best Or Nothing

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (56 ديدگاه)

    جالب بود
    مخصوصا کاریکاتورها

    1. E 36

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (917 ديدگاه)

      قیمت ارز بالاست ، تعرفه بالاست ، مالیات و هزار چیز دیگه اینا همه درست ، اما داستان اینه که تولید کننده داخلی سود خیلی زیادی از مردم میگیره و به هیچ عنوان حاضر نیست از منافع خودش بزنه اونم با این وضعیت کیفیت محصولاتشون

    2. Aston Martin

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      یه بار بری اون بالاها دیگ پایین اومدن خوش نمیاد
      خودرو سازهای ما هم همینطورین. بعد یه عمر چاپیدن مردم فک میکنی سود خودشون رو کم میکنن تا جنس درست و حسابی بدن دست مردم.؟ تنها راه از بین بردن انحصاره که دولت باید وارد عمل بشه
      بقول صادق زیبا کلام دولت باید شرش رو از اقتصاد کم کنه (عین جمله ی خودشه منتشر کنید)

      1. amir

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (255 ديدگاه)

        ما بعد 4 سال می خواستیم ماشین رو عوض کنیم ولی وقتی یه عکس از ماشین های داخلی دیدم که سرنشیناش در تصادف خرد شده بودند و حال من خیلی بد شد.و قصد داریم تا وضع درست نشه ماشین نخریم و رو حرفمون تا آخر هستیم به شما هم پیشنهاد می کنم این کار رو بکنید و گر نه به نسل بعد خیانت کردید

        1. milad

          ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (57 ديدگاه)

          اگه همینطوری تحریمو ادامه بدیم اینا به مرز نابودی میرسن .یکی از دلایلم هم اینه که الان ایران خودرو به هر شرایطی که شما بخواین بهتون ماشین میده تازه آبمیوه و چایی هم توی نمایندگی براتون میارن.پس بیاین خودمون و اطرافیانمون رو آگاه کنیم که فعلا ماشین خریدن ممنوع

    3. سامان از تبریز

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      تعداد نفراتی که تو سایپا و ایرانخودرو کار میکنه زیاده
      یه تعداد مرگ و میر جاده های ایران که با خودرو های همین دو شرکت کشته میشوند ????

  2. شایان

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1355 ديدگاه)

    جالب بود

  3. سعید

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (477 ديدگاه)

    خدایا هرکی تو ایران به دنیا میاد و بچه پولدار نیست رو عشقه ماشین بودنو تو سرنوشتش قرار نده اینجا فقط حسرت خوریه

    1. بابک

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (186 ديدگاه)

      خدایا سعید بدجوری داره راست میگه
      بقیه بچه های قشر متوسط ایران رو به این درد عشق ماشین دچار نکن

    2. Hamid...Audi

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (713 ديدگاه)

      خیلی خوب گفتی ولی قرار گرفته دیگه کاریش نمیشه کرد!!!

  4. lmbx

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (287 ديدگاه)

    اقای کاویانی واقعا لذت بردم بدون هیچ بزرگنمایی این بهترین متنی بود که درباره صنعت خودرو کشور خوندم واقعا متنی روشن ،صریح و زیبا بود به نظرم اگر مردم این متن رو بخونن تا حد زیادی از خواب خوش بیرون میان.
    فقط میخوام بگم که به نظرم راه حل تمام این مشکلات تحریم هست

    1. سام

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      لطف داری دوست عزیز،انجام وظیفه بود.باعث خرسندی بنده است که این متن مورد توجه شما واقع شد.

  5. فرشاد

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (88 ديدگاه)

    نکته خیلی تلخ اقتصاد ما سرانه ی درآمد مردم هست.ما سرانه درآمد نزدیک 5 هزار دلاری داریم و این یعنی حتی خودروهایی با محدوده قیمتی متوسط از نظر اروپایی ها هم برای ما رویاست.
    خودروی 10 تا 15 هزار دلاری میتونه تو بازار خودروی ما جایگزین این خودروها بشه البته یه نکته هست اونم اینه که خودرو تو این بازه قیمتی واقعا ویژگی های ظاهری مناسبی ندارن و با توجه به اینکه ما کلا با چشممون خرید میکنیم موفقیت این خودرو ها تضمین شده نیست.

  6. bardia

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (181 ديدگاه)

    درسته شاید کسی ماشین نخره هیچ تاثیری رو قیمت نزارن مردم
    ولی حداقل این ایران خودرو ورشکست بشه که امثاله ما یکم دلمون خنک شه همین خودش خوبه

  7. محسن آبادان

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    من خرید قطعات هم تحریم کردم حتی ی پیچ هم نمیخرم ماشینم شدیدا به جلوبندی و لاستیک نیاز داره
    شده ماشینو میخوابونم نمیخرم چون مطمئنم چند وقت دیگه به التماس میفتن

    الان من جرات ندارم از پیش نمایندگی رد بشم یقه آدم رو میگیرن میخوان ی ماشین بندازن بهت رانا 16 پیش بقیش 2 ساله هه تازه اولشه

  8. Behnam

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (133 ديدگاه)

    تو این مقاله بسیار جالب و واقع گرایانه به این موضوع روز جامعه پرداخته شد.
    در آخر هم به همون نکته مهم و کلیدی اشاره شد که تنها ناجی ما ، خود ما مردم هستیم که اگه تو این چند سال یکم به این موضوع توجه میشد مطمئنا حال و روزمون بهتر از این بود.

  9. RETOLEX

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1406 ديدگاه)

    قطعات که فعلا از چین میاد و دلار خرج نمیشه.
    ما ماشین مدرن از ویران خودرو نخواستیم . فقط این لگناشونو به قیمت واقعی بفروشن .
    این مشکلات واردات و گمرک هم که بدترین چیز ممکنه اگه این هزینه ها کم تر بشه و به همون 45%برسه باز از این حال بهتره

  10. M3 RS 4D

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (108 ديدگاه)

    تا وقتی که میدونن مردم میان و خودرو های بی کیفیت و با امنیت صفر رو میخرن و بازار دست کسی نیست و بازار ماشین هم تو انحصار خودشون هست ….. هرجور دلشون بخواد ماشین میزنن ….

  11. سارا

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (217 ديدگاه)

    به نظرم تمام این مطالب جهت تغییر افکار عمومی و متمایل کردن مردم به سمت بازار نوشته میشه …
    با وجود تمام مطالبی که نویسنده بهش اشاره کرده باز هم همین خودروساز داخلی داره با قیمت 18 میلیون پژو پارس رو در کشور های دوست ! و همسایه ! به فروش میرسونه

    وحتی در مورد بازگشت قیمت به سال 90 هم باید بگم آقا اون زمان هم پژو پارس و سمند رو باقیمت 6 میلیون تومان صادر میکردن پس اون زمان هم قیمکت خودرو گران بوده

    تنها راهکار ادامه تحریم خودرو سازی هست … وقتی در تنگنا قرار بگیرن مجبور میشن عدالت رو رعایت کنن … فقط همدلی و همبستگی

    1. bardia

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (181 ديدگاه)

      به نظره منم این مطالب که توی سایت های مختلف داره جدیدا پخش میشه واسه مثبت کردنه افکاره عمومیه؛وگرنه خوده نویسنده خوب میدونه که تحریمه خودرو سازای داخلی بهترین روش برای مقابله باهاشونه

      اگه نمیخوان به قیمته واقعی بفروشن؛ما مردم هم ترجیح میدیم اونا کاملا ورشکسته شن چون واسه مردم که جز ضرر اینا چیزی نداشتن تاحالا

      1. سام

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (899 ديدگاه)

        با سلام
        دوست عزیز،لطفا پیش از هر نوع پیش داوری،تمامی متن فوق را با دقت مرور کنید.در هیچ کجای این متن،خرید خودروهای کم کیفیت،گران و آلاینده تشویق نشده بلکه تنها واقعیات موجود و ملموسی را که سالها با آن مواجه ایم، تشریح و بررسی شده و در نهایت هم تصمیم نهایی را به خود خریدار واگذار نموده است.

    2. مهدی

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      احسنت

  12. محسن آبادان

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    اگر قیمت واقعی خودروهای فول،نیمه فول کیا، هیوندا، تویوتا، شورلت رو میخواید ی سری به دیوار آبادان بزنید متوجه میشید چه ظلمی حاکمه توی بازار خودرو ایران

  13. amg gt black

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شما نوشتین که با قیمت دلار بالا رفته پس باید دلار بیاد پایین که درست بشه ؟ نقدهای بجایی وارد کردید اما این تیگه ایراد داشت چون اسمش تولید ملیه چرا قیمت دقیقا با دلار رفته بالا ؟ آیا هزینه کارگر هم 3 برابر شده ؟ آیا این داشبوردهای پلاستیکی بدرد نخور از همین پتروشیمیای داخلی مواد اولیش تهیه نمیشه ؟ و خیلی قسمتای دیگه اگه شما هم همه چی وارد میکنید که جمع کنید 2 تا شرکت درست حسابی خارجی بیارن واحد های مونتاژشون اینجا.
    حساب کتاب ایرانخودرو یا سایپا اصلا روشن نیست نمیتونن محاسبه کنن هزینه هارو به علت سایتای تولید پراکنده و الا بختکی توسعه دادن. آیا نظارتی رو این شرکتا شده که چقدر واسه سایتای تولیدیشون محیط زیست در نظر گرفتن و سرمایه گذاری کردن واسه ی کاهش آلایندگی محیطای تولیدی؟ شرکتای خارجی همه ی این نکات هم در نظر میگیرند.
    سالی نزدیک به 35000 کشته در نظر بگیرید که واسه درمانشون بیمشون تحصیلشون و خیلی بخشای دیگه زندگیشون هزینه شده آیا اونا هزینه و ثروت ملی نیست که به باد میره ؟ آیا اونا ارز خارج شده که هیچ از دست رفته حساب نمیشه ؟
    بهونه کردن یه عده کارگر واسه تعطیل نکردن این 2 مرکز نوندونی واسه یه عده کم ! همین که حساب کتاب اینا روشن نیست میدونید چقدر پول اون وسط هاپولی میشه کرد؟
    تمام شرکتای خارجی سعی در کم کردن هزینه های تولید دارن واسه افزایش سود اما اینجا دریغ از یه ذره فکر ، افق دید اینا افزایش سود با تغییر نرخ دلار! این همه سال دور از جون شما خر فرض شدن بس نیست ؟
    کتاب راه تویوتا رو بخونید همون نکاتی که اونا تو 60 70 سال پیش پیاده کردند الان رعایت شه خیلی از هزینه ها کم میشه. بماند که کلی مسایل در دنیای مدرن بهینه تر و ارزونتر شده و کاهش هزینه راحت تر. فکر میکنم 40 سال انحصار برای افزایش راندمان این آشغالسازا کافی بوده دولتم بهتره اجازه بده شرکتای خارجی واحدای مونتاژ زیر نظر خودشون اینجا راه بندازن و از طریق مالیاتی که واسشون میزاره و صادرات همونا درآمد زایی و اشتغالزایی کنه و اینجوری اگه یه زمان تحریمم بشیم اون شرکتا بیشتر از ما متحمل ضرر میشن چون دانششون منتقل شده تا حدی و ما اگه حمایت نکنن خودمون تولیدات مناسبی داریم که هرگز دیگه به این راحتی نمیتونن پا پس بکشن! این آشغالسازا وجودشون برای همه مضر! هم مردم هم دولت! دندون لق بکنید بندازید دور محض رضای خدا خسته شدیم !
    ادمین خواهشا چاپ کن خیلی سانسور کردم خودم شد این کلی چیز دیگه میشه گفت اندر معایب وجود این آشغالسازا که مجال نیست!
    به امید یه روز خوب!
    یا حق

    1. ALL CARS

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (467 ديدگاه)

      یکبار دیگه این قسمت از حرفهای دوست جدیدمون جناب amg gt black را کپی و در نظر خودم جامیدم تااگه به هردلیلی کل نظر این دوستمونو مطالعه نکردین ویادقت کافی روش نداشتین به این نکته خوب دقت کنین:
      سالی نزدیک به 35000 کشته در نظر بگیرید که واسه (درمانشون) (بیمشون )(تحصیلشون)( و خیلی بخشای دیگه زندگیشون)هزینه شده آیا اونا (هزینه )و( ثروت ملی )نیست که به باد میره ؟ آیا اونا (ارز) خارج شده که هیچ از دست رفته حساب نمیشه ؟
      خودم دوبار این قسمت نظردوستمونو خوندم که چندروزی بود بنا به دلایلی از فکرم بیرون رفته بود ویاد آوری به موقع و لازمی بود

  14. وحید

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (325 ديدگاه)

    من هیچ کدوم این بحث ها رو قبول ندارم
    آخرش به این نتیجه رسید چون این مشکلات هست فعلا صابون به شکم نزنید
    خودرو سازی ما مگه چهار پنج ساله شروع شده که این همه مشکل داره
    سی ساله اگه حتی از صفر هم شروع کرده بودن و اراده و همتی پشت فلسفه وجودشون بود الان فرافکنی نبود
    ارزان ترین نیرو کار تو ایران مواد اولیه مگه وارد میشه قطعه رو خودشون بزنن اگه بگیم فرصت هم نبوده دروغه، سی سال واسه بلوغ یه صنعت کافی نیست حالا بهتره عذرخواهی کنند خودرو سازی رو ببوسند بزارن کنار مثل بقیه کشور ها وارد کنند
    تو در پیشگاه خدا ملت شرمنده نباشن که الان طبل رسوایی شون به گوش میرسه

  15. بابک

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (186 ديدگاه)

    باید کاری کنیم که خودشون بیان تو رسانه ملی ملتمسانه از مردم عذر خواهی کنن و موجودی های انبارشون رو به نصف قیمت بفروشن و دیگه تعطیل کنن برن
    یا دیگه این ماشین ها رو اصلا تولید نکنن و ماشین های بهتری رو وارد خط تولیدشون کنن البته با یه قیمت مناسب جهانی

  16. من

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    تلوزیون همه شبکه ها ک باید از خودروسازا دفاع کنن همش دارن میگن قیمتا از اینی ک هستم پایینتر میاد بعد این سایتا و سایتای همسایه میگن ک نه برین ماشین بخرین از این پایین تر نمیاد
    خداییش پول بهتون ندادن تبلیغ کنین واسشون؟؟؟

  17. محسن آبادان

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    دیروز رئیس پلیس راه توی اخبار ساعت 14 اعلام کرد در کشور روزی 46 نفر کشته میشن میخوام بدونم توی جنگ ایران و عراق اینقدر کشته دادیم؟

    خنده دار تر ازو اینه که گفت بیشتر کشته ها بر اثر واژگونی بوده خوب نامرد چرا نگفتی ی ماشین 10 هزار دلاری خارجی اگه ملق بزنه سقفش به این راحتیا قاتل سرنشینا نمیشه

  18. ali

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (196 ديدگاه)

    این بحث ها چیزی بجز افسردگی در پی نداره…

  19. سروش

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    جزای گران فروش ،نخریدن است،اگه واسه ی چیزای دیگه مثه کالاهای اساسی هم همچین اراده ای رو مردم به کار بگیرن خیلی خوب میشه ،
    البته این تحریم خرید خودرو فقط رو ماشینای داخلی ممکنه تاثیر بزاره و ماشین های خارجی قیمتشون فقط و فقط به دلار بستگی داره

  20. عباس

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (154 ديدگاه)

    نمیدونم همین پژو ۴۰۵ وزنش با تویوتا کرولا تقریبا یکیه،ژاپنی ها تمام مواد اولیه رو از خارج وارد میکنن،یک کرولا میسازن با اون همه امکانات میشه ۶۰ میلیون،ما پژو ۳۰ سال پیش رو مونتاژ میکنیم،همه چیزشم داخل کشور داریم از انرژی ارزان،فولاد،مس و…،ولی درمیاد۳۰ تومن بازم لگن سازها میگن ضرر میکنیم!خدایی اگه ژاپنی های منابع مارو داشتن،الان شاید کرولا رو ۲۰ تومن میدادن دست ما!!!جالبه هزینه های سوخت و غیره با دیگر کشورها میسنجن که مثلا بنزین از آب ارزونتره هزارتا دلیل میارن،درآمد سرانه مونم از بقیه کشورها کمتره بازم تولیدمون گرون در میاد،باز خوبه بهونه ندارن که درآمد سرانمون بالاست،یکجا کار میلنگه،این وسط دستهایی پنهانه!!!!

    1. عباس

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (154 ديدگاه)

      بعدشم اینا چرا ریز هزینه هاشون رو اعلام نمیکنن،هم خیال خودشون راحت کنن هم مردم!اگه راست میگن که ضرر میکنیم با این قیمت که حتما هم ضرر نمیکنن

  21. Hamid...Audi

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (713 ديدگاه)

    خیلی مقاله جالبی بود…
    در اصل سود جویی دلیل گرونی خودرو های داخلیه.دیگه تقریبا واسه همه ثابت شده که قیمت تولیدی (به طور مثال) یه 405 هفت یا هشت میلیون تومن بیشتر نیست و این توی پراید تاسف انگیز تره.

  22. رامتین

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3252 ديدگاه)

    در اینکه باید خوش بین به کاهش قیمتها باشیم بنظرم سرابی بیش نیست. اما میشه با نخریدن تا مرز ورشکستگی آنها را نزدیک کنیم. بنظرم راه حل صنعت خودروسازی ما این است که شرکتهای معتبر جهانی بصورت مستقل در ایران سرمایه گذاری کنند نه اینکه مشارکت با خودروسازها کنند که بعیده این دولت چنین طرز فکری داشته باشه. از طرف دیگر میشه با کاهش قیمت دلار نیز تا 30% کاهش قیمت داشته باشیم یعنی دلار از 3000 به 2000 تومان برسه. البته بدانیم که دولت براحتی میتونه دلار را به 2000 برسونه اما صرفا بخاطر سودجویی و منافع صنایعی مانند آهن و… که قبلا سرمایه گذاری کرده و نمیخواد اونها ضرر بدهند، دلار را در همون 3000 حفظ میکنه. در نهایت باید گفت دولت براحتی میتونه موجب کاهش قیمت خودرو بشه اما توان این تصمیم را نداره که موجب تاسفه.

  23. احمد باقری

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    بالاخره خیلی از کشورها کم کم زیرساختهای لازم را فراهم کردند و می کنن و الان به جای خوبی رسیده اند. ولی در ایران، طرف اصلا نمی خواد خط مونتاژ درست و حسابی از یک شرکت درست و حسابی مثلا تا سه سال دیگه راه بیفته، میگه ولش کن همینجوری سودش بیشتره، این همه شرکت درست و حسابی اومدن ایران و حتی گفتن که مشارکتی انجام میدن، ولی آخر سر قراره پژو 307 ای که در سال 2001، خودروی سال اروپا شده، بیاد ایران تولید بشه، چقدر افسوس، چقدر آه و ناله. واقعا چقدر؟ حتما هم قراره تا 30 سال دیگه تولید بشه. مثل 405 که بیشتر از 27 سال پیش، خودروی سال اروپا شده بود و هنوز هم داره توی ایران تولید میشه. رنو کپچری که هم در هند تولید میشه قراره بیاد ایران. مثلا چه اتفاق خاصی افتاده. فقط میشه گفت افسوس و واویلا.

  24. جواد

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (15 ديدگاه)

    دوستان
    تا اونجایی که میتوانید خودروی صفر نخرین
    تحریم کنید این خودرو سازا رو
    مطمئنا جواب میده

  25. ali

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (126 ديدگاه)

    اگه گرونتر نشه ارزو ن نمیشه کیفیتش بالاتر میره خوب خخخ

  26. me84

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    مقاله فوق العاده ای بود. بخصوص با قلم آقای کاویانی. جمله آنتونی هم خیلی تاثیر گذار بود.

  27. me84

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    از سام عزیز خیلی ممنونم. مقاله های شما همیشه فوق العاده اند.

    1. سام

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما.بنده هم به نوبه خود،بابت اینکه وقت صرف نموده و این متن را مطالعه کردید ازتان سپاسگزارم.

  28. یه پسر

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1134 ديدگاه)

    در شرایط فعلی اینقدر قدرت خرید مردم مخصوصا قشر متوسط مملکت که اکثریت جامعه ( کارمندان و …) رو تشکیل می دن پایین هست که اگه مردم واقع بین باشن و در شرایط فعلی منتظر افت شدید قیمت و … نباشن ؛ باز هم بازار تو رکوده و همین شرایط و اوضاع رو داره

    مسلما قیمت دلار پایین نمی آد اگه هم پایین بیاد اونقدر چشم گیر نیست که نزدیک به اوایل سال 91 باشه اما دولت به راحتی می تونه با پراداخت تسهیلات منصفانه (نه احمقانه) و یا حذف یه سری از خرج ها و عوارض بی کاربرد خودرو حداقل خودرو های داخلی این صنعت رو نجات بده

    در کل بگم با این اوضاعی که جیب مردم داره اگه ملت بجای کمپین خودرو صفر ممنوع گروه خودرو صفر از ایرانخودرو بخر حالشو ببر هم راه بندازن بازم پول واسه خرید لیفان 60 میلیونی و پارس 40 میلیون نیس

    امروز ملت خوب می دونن و می فهمن که در چه اوضاع و شرایطی زندگی می کنن و مطمئن هم باشین این رکودی که تو بازار حکم فرماست و گریبان کارخانجات رو گرفته انتظار مردم برای ورود بنز های سری اس با قیمت پرشیا نیس
    بلکه یک سر خوردگی اجتماعی از زخم های دوره تحریمه که امروز بعد از توافق بجای ترمیم داره از طرف یه عده فئودال بی نا… نمک پاشی میشه و هروز مردم تهدید می شن که فردا باید خودرو ها رو گرونتر از قیمتی که امروز داره بخرن

    من مطمئنم صدای منو اونایی که باید بشنون نمی شنون اما بازم بهشون می گم که بترسین از اون روزی که دو هزاری همین مردم ساده لوح جا بیفته

  29. محمد

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (40 ديدگاه)

    «بدانید که خواسته شما چیست، از قدرت خرید خود استفاده کنید و الگوهای مخرب را درهم بشکنید، شرکت‌ها را وادارید که در جستجوی مواد جانشی

  30. محمد

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (40 ديدگاه)

    . «بدانید که خواسته شما چیست، از قدرت خرید خود استفاده کنید و الگوهای مخرب را درهم بشکنید، شرکت‌ها را وادارید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا