اگر نگاهی به محصولات کنونی خودروسازان داشته باشید متوجه نبود خودروهای دو درب در سبد محصولاتشان خواهید شد. بله هنوز هم برخی خودروها همچون شورولت کوروت، فورد موستانگ و… تولید میشوند اما لیست کوپههای تولیدی روز به روز در حال کوچکتر شدن است؛ و احتمالاً بنا به گفتهی ژان فیلیپ ایمپاراتو رئیس پژو این روند ادامه خواهد داشت. او در مصاحبه با اتوکار گفته یکی از دلایل کاهش تولید خودروهای کوپه نبود سرمایهگذاری مناسب برای توسعه چنین خودروهایی میباشد.
اینکه خودروسازان طراحی دو درب را دوست ندارند درست نیست. خود ایمپاراتو گفته است: “من این خودروها را دوست دارم.” اما دوست داشتن کافی نیست. فولکسواگن تنها به خاطر اینکه مردم بیتل را دوست داشتند آن را تولید نمیکرد. تکنولوژیهای جدید که هزینههای تحقیق و توسعه سنگینی در پی دارند خودروسازان را مجبور به اتخاذ تصمیمات جدید از جمله تولید محصولات الکتریکی، ارتباطات 5G، خودروهای خودران و… کرده است. این تکنولوژیها کاملاً هزینهبر هستند و ایمپاراتو معتقد است خودروسازان برای سالهای آتی خود نیازمند منابع گستردهای میباشند.
به همین خاطر سرمایه لازم برای تولید چنین خودروهایی که بازار محدودی دارند وجود ندارد. خودروهای کوپه هرگز به تعداد زیاد فروخته نشدهاند و مشتریان امروزی هم همچنان به خودروهای بزرگتر گرایش نشان میدهند و فروش سدانها، کوپهها و دیگر خودروهای کوچک در حال کاهش است. این امر خودروسازان را مجبور به حذف محصولات سدان از بازار کرده است. حتی کاهش فروش کامارو نیز شایعاتی درباره قطع تولید این خودرو را به وجود آورده است.
البته همیشه اینگونه نخواهد ماند. فعلاً کراس اوورها و شاسیبلندها روی بورس هستند ولی این قضیه هم تغییر خواهد کرد. سال پیش بود که مدیر طراحی جنرال موتورز گفت مردم خودروهای شیکی را میخواهند که حسادت همسایهها را برانگیزد. فعلاً کراساوورها، پیکاپها و شاسیبلندها چنین کاری را انجام میدهند. خوشبختانه زمانی که کار خودروسازان با توسعه تکنولوژیهای جدید تمام شد دوباره روی کوپههای جذاب سرمایهگذاری خواهند کرد. امیدواریم که اینگونه باشد…
Khosrow
۷ فروردین ۱۳۹۹بلاتکلیف – کاربرد سخت – ابعاد گیج و نه جذاب / طراحی هایی که ارزان نشون میدن راننده رو ..
OMID
۷ فروردین ۱۳۹۹دقیقا میخواستم همینو بگم ?
انگار یه جورایی چیپ و کم کیفیت به نظر میان
NAVID۰۰۹۸
۷ فروردین ۱۳۹۹وقتی اتاقی از خودرو خریدار نداشته باشه ، دلیلی برای تولید و ضرر دادن نداره .
کوپه میان رده باید پورشه باشه یا بنز و bmw که همه چیزشون در حد عالی ساخته بشه با پرفورمنس بالا .
نه ماشنهایی مثل سراتو کوپه یا آکورد کوپه یا تویوتا سولارا که تکلیف خریدار معلوم نیست از ماشین چی میخواد به جزء اینکه دستش به پورشه باکستر یا bmw z4 نمیرسه و میره این ها را میخره که صاحب اول آخرش خودش با بازار خراب .
کوروش
۷ فروردین ۱۳۹۹دقیقا ۹۰٪ خریدارش همین قشر هستند یعنی فقط چون می خواستند شبیه فلان سوپر اسپرت با خودرو عملکردی باشه رفتند خریدن اکثر تیونینگ های غیر قابل تحمل روی همین کلاس اجرا می شه
ایمان
۷ فروردین ۱۳۹۹کوپه ها طرفداران خاص خودشون رو دارن و امیدوارم همچنان تولیدشون ادامه داشته باشه ؛ اگه پرفورمنس خوبی هم داشته باشن که چه بهتر
رزیتا
۷ فروردین ۱۳۹۹یه ماشینی مثل جنسیس کوپه میاد و به صورت مقطعی یکمی سرو صدا میکنه و یه سری طرفدارای خودشو هم تو دنیا داره ولی بعد از یه مدت فراموش شدش و دیگه تقریبا هیچ اسمی ازش نیستش ، ولی یه کوپه هایی مثل : “پورشه 911” و “بی ام و زد فور” و “شورلت کورت” و غیره ……….. از همون روز اول و تولید اولین نسلشون طرفدارای زیادی داشتن و واسه همیشه ماندگار هستن و همیشه هم طرفدارای زیاد خودشونو حفظ کردن و روز به روزم به تعداد طرفداراشون اضاف میشه
حسین
۷ فروردین ۱۳۹۹خارج رو نمیدونم اما تو ایران خانواده های پولدار جوان هم حاضر نیستن یک خودرو کوپه ( بعنوان خودرو اصلی) داشته باشند!
مگر اینکه اینقدر پولدار باشن که خودرو کوپه ماشین چندمشون باشه!
meysam
۷ فروردین ۱۳۹۹تو این وضعیت خراب مزدا میاتا حال و روزش خوبه خدارو شکر. واقعا دوست داشتنیه. یه چیز باحالی که من تو این ماشین خیلی دوسش دارم اینه که سقفش تو 2 ثانیه با دست باز و بسته میشه و هیچ قطعه مکانیکی و الکترونیکی اضافه ای برای این کار نداره. ساده و راحت و بی دردسر
علیرضا
۷ فروردین ۱۳۹۹به نظرم زیباترین کلاس خودرو همون کوپه اسپرته . اینکه بعضی شرکتها میان محصول بی کیفیت میزنن دلیل نمیشه یه کلاس جذاب رو زیر سوال برد . توی کراس اور هم محصولات ضعیف هست توی سدان هم همینطور … ولی کوپه چیزی نیست که بشه ازش چشم پوشید