روغن یک ضرورت اساسی برای حفظ عملکرد پیشرانههاست. روغن نه تنها تمامی قطعات را روانسازی کرده بلکه به کاهش نسبی گرمای تولیدی نیز کمک میکند. در پیشرانههایی که با آب خنک میشوند، مایع خنککننده هم اهمیت مشابهی دارد. خب با این تفاسیر، یک خودرو چه قدر میتواند بدون آب و روغن دوام بیاورد؟ CarWow با خالی کردن روغن و مایع خنککننده فورد فوکوس، هوندا سیویک و پژو ۲۰۶ به دنبال یافتن پاسخ این پرسش بوده است. این خودروها تا زمانی که پیشرانه از کار افتاده با حداکثر دور پیشرانه تا ردلاین کار کردهاند.
فوکوس اول قربانی این ماجراست. پیشرانه خودرو حدود ۱۴ ثانیه دوام آورده و پس از آن صداهای ناهنجاری تولید میکند. در ۲۰ ثانیه است که کار پیشرانه تمام میشود.
به محض اینکه فوکوس از دنیا مرخص میشود پژو شروع به دود کرده و این خودرو در کل ۴۷ ثانیه دوام میآورد که بیش از دو برابر عمر فورد است.
پیشرانه هوندا اما هنوز کار میکند و پس از حدود دو دقیقه کار کردن پیشرانه در ردلاین، شاهد نالهی پیشرانه هستیم. البته نیروگاه هوندا هنوز از کار نیفتاده است!
مجریان تصمیم میگیرند پشت فرمان نشسته و سیویک را برانند. پیشرانه دوباره به ردلاین برگشته و این بار تایمر عدد ۶ دقیقه و ۲۲ ثانیه را نشان میدهد و بنابراین پیشرانه هوندا حدود ۱۹ برابر بیشتر از پیشرانه فورد عمر میکند.
پس از آن مجریان تصمیم به انجام کار خندهداری میگیرند. آنها بجای روغن و مایع خنککننده از کوکاکولا و منتوس استفاده میکنند. پیشرانه دوباره استارت میخورد اما خب خیلی عمر نکرده و از کار میایستد.
[دانلود ویدئو]
مهدی
۱۵ خرداد ۱۳۹۹سلطان پراید اگر میزاشتن یک مسافرت شمالم میشد باهاش رفت کم نبوده که پرایده بدون اب رفته جاده به جای روغن هم میشه روغن نباتی توش ریخت
NAVID۰۰۹۸
۱۵ خرداد ۱۳۹۹به به ، چه گل پسری ، آقا مهدی گل عاشق کره اومده باز از پراید کرهای تعریف کرده در مقالهای که داره نشون میده ژاپنی یعنی چی .
جدای از شوخی ، پراید در بحث داغکردن شرف داره به هرچی پژوهای منتاژیه .
عجیب پژوها چه وارداتیها و چه مونتاژیها عاشق جنت پاره کردن یا استرس دادن به سبب خِصلت خاص بالا بودن آمپر آبشون هستن با اون صدای دائم روشن بودن فن که گویا انگاری فن پاترولهای دهه ۷۰ روی پژوها سواره .
به نظر من هر چی هم که مدارا کنی و فشار به ماشین نیاری ، باز پژو در بحث موتور عاشق داغ کردن و استرس وارد کردنه .
البته که خداروشکر نیسان با شراکتش از رنو حمایت کرده و مشخصات فنی رنوها ژاپنی شده و اگر نه الان توخیابون و در تابستانها با دیدن هر کولئوس یا تالیسمان منتظر صدای فن وحشتناکشون هم بودیم .
جداً که ماشین رو دست ژاپنیها به سبب کارکرد و اعتماد نیومده و همین که در بدترین شرایط هم بدون استرس میتونی کولر بگیری و فشار به موتور بیاری در سربالاییها به همه چیز میَرزه .
مهدی
۱۵ خرداد ۱۳۹۹به به گل پسر خونه پراید شما یادت نمیاد مال کره نیست پراید اون زمونای قدیم که فورد و مزدا با هم کار میکردن ساخته شد بعده ها کیا تولید کرد و الانم ایران اینم گفتم معلوماتت بره بالا این پژوهایی هم که میبینی کاپوتشون بالاس هیچکدوم فرانسوی نیستن به قول دوست عکس بازمون هر گردی گردو نیس
NAVID۰۰۹۸
۱۶ خرداد ۱۳۹۹با تشکر از مهدی عزیز
ممنون که به سطح علمی من اضافه کردی و من را از جهالت درآوردی .
۱- پراید برای رولزرویس هم اگر میبود مهم نیست ، مهم اینه که از شرکت کیا خریداری شده و تولید میشده (( در ضمن فورد و مزدا با هم کار نمیکردن بلکه پلتفرم خریداری شد از فورد به مزدا و از مزدا به کیا و از کیا به پارسخودرو و سایپا )).
۲- خودروهای پژو فرانسوی مونتاژی ، ایرانی ، چینی و اصل فرانسه ، عاشق گرما هستند و معروف به گرمادوست هستند .
اگر سختت هست تحقیق و خواندن ، حداقلش یکم یوتیوب و تست خودرو نگاه کن ، هم سرگرم میشی هم به اطلاعاتت اضافه میشه و در ضمن از اصل قضیه با ماسمالی کردن دور نشو لطفاً (( تو مقالهای که داره از ژاپنی تعریف میشه حداقلش حُرمت نگه دار و کلاس کرهای بر ندار ، البته که لطفاً )) .
datsun
۱۵ خرداد ۱۳۹۹نوید جان ایشون همون بنده خدایی هست که میاد میگه تمام نیسان پیکاپ ها موتورشون زود خراب میشه یا یه روز میگه من یه رفیق مکانیک دارم میگه موتور ماکسیما زود خراب میشه یا گیربکسهای تیانا زود خراب میشه الان هم راه رو کج کرده سمت پراید که دوام هوندا رو انکار کنه.
NAVID۰۰۹۸
۱۵ خرداد ۱۳۹۹datsun جان
دقیقاً همینطوره
همیشه گفتم ، باز هم میگم ، من مِلاکِ برتری هر خودرویی از هر برندی را از فروش جهانی و تعریف تمجیدهای تعمیرکاران میبینم و نه کامنتهای بچه گانه یا جوایز پوشالی .
مهدی میگه ماکسیما فلان ، پیکاپ بیسار ، این از تعصب یا بیسوادی نمیاد ، فقط از یک لجبازی بچه گانه میاد که دقیقاً وقتی کسی زیر کامنت من شروع به نقد میکنه ، سروکله مهدی هم پیدا میشه که فقط جنبه مثلاً تلافیجویانه داره و نه نقد مفید .
مهدی
۱۵ خرداد ۱۳۹۹والا من تا حالا نه پیکاپ داشتم نه ماکسیما نه تیانا دوام هوندا هم بر همه روشنه این بحث پراید هم همه میدونن نیاز به گفتن نداره که موتور بسیار خوبی داره اقا نوید تجربش داره البته بر عکس موتورش گیربکس ضعیفش که البته اونم با هزینه کمش میصرفه
مهدی
۱۶ خرداد ۱۳۹۹نوید
اینکه نمیدونی فورد در دهه هشتاد با مزدا شریک تجاری بودن و با طراحی پراید در ژاپن در امریکا فورد به نام فیستا تولید میکرد و بعده ها کیا خط تولید در کره راه اندازی کرد جای تعجب نداره
دوم ماشینهای فرانسوی به دلیل نوع استراتژی طراح گرما دوست درست شدن یعنی اجزای موتور در گرمای بالاتر عملکرد بهتر و در نتیجه مصرف سوخت کمتر و استهلاک کمتری دارن این نکته منفی به حساب نمیاد و اکثر خودرو این خواصیت دارن اینم به معلوماتت اضاف کن
سوم اینکه میبینی خودروی های ایرانخودرو مشکل دارن به دلیل الیاژ نامناسب سر سیلندر تکنولوژی دهه هشتادی اونا کیفیت نامرغوب واشر سرسیلندر مونتاژ ضعف د سیستم خنک کاری به دلیل قطعات چینی و … هستش مگر نه همین پژو جزو بهترین خودرو های اروپاست و در ارژانتین و برزیل که کشور های گرمسیری هستن فروش بالایی داره و در مصر که همه میدونن چقدر گرمسیر هست فروش بالایی داره اینم به معلوماتت اضافه کن
چهارم شما که همه محصولات کره ای و همه محصولات ژاپنی داشتی هنوز نمیدونی کیفیت هر محصکلی به سازندش بستگی داره پس با این ادعا نیسان گاوی نشان دهنده بی کیفتی برند هستش
فرزاد
۱۶ خرداد ۱۳۹۹همین الان تو کشورهایی مثل افریقا مراکش مصر الجزایر ماشینهای پژو 504 404 رنو 4 رنو 12 رنو 16 جنازهاشون تو اون شرایط اب و هوایی گرم و خشک داره کار میکنه بعد شما دوست عزیز میگی پژو اینجوره پژو اون جوره در مورد نیسان هم همه میدونن اگه رنو نبود الان نیسانی هم وجود نداشت نیسان هنوز یه انجین فرمول 1 نمیتونه بسازه و همینطور برای مدل پروجکت بلک اس دست به دامان رنو شد بعد شما میگی رنو به لحاظ فنی نیسان شده اخه دوست عزیز نیسان به غیر تالیسمان و کولیوس دیگه چه مشخصات فنی با سایر محصولات رنو داره ادم میمونه چی بگه وقتی میبینی بعضیا پژوهای بی کیفیت ایرانخودرو با فرانسه مقایسه میکنن اگه اینطوریه منم دلیل بی کیفیتی نیسان ابی. مزدا کارا 1600 به پای ژاپن میزارم بی کیفیتی پیکانهای ایرانخودرو پای انگلیس میزارم شما اگه به گذشته نگاه کنی اون پژوهایی که مونتاژ فرانسه بود منظور پژوهای قبل از 1380 اصلا مشکل داغ کردن و بالا رفتن امپر نداشت این مشکل داغ کردن پژو و اینکه میگن سلطان واشر تازه یه چند سالیه که میگن وگرنه بنده یادم نمیاد اون پژوهای قدیمی این مشکل داشته باشن اصلا محال بود که پژوهای قدیمی بخواد جوش بیاره یا واشر بزنه
بهزاد
۱۵ خرداد ۱۳۹۹فن تویوتای واقعی یعنی تو
حالا خودش پرایدم نداره ها
" Swedish Arrogant Tiger"
۱۶ خرداد ۱۳۹۹به به! شما چقدر فنی هستی دوست عزیز که دما بالا بودن موتور رو به حسای ضعف اون میزاری!
اگه شما فلسفه این کارو نمیدونی نمیتونی بگی نقطه ضعف خودروهای فرانسوی هست و اگه نیسان با رنو همکاری نمیکرد فلان میشد.
در مورد پراید هم بر همگان واضح و مبرهن که موتورش تو شرایط سخت خوب جواب میده خودم ب چشم دیدم.
در ضمن باید اشاره کنم شمایی که انقدر سنگ ژاپن رو به سینت میزنی باید بدونی که طراحی موتور پراید کار مزدا هست و حداقل تناقض تو حرف هات اینگونه نباشه…
مانی
۱۶ خرداد ۱۳۹۹یادمه که دمای نرمال آب فراری ۳۶۰ مودنا(یا شاید یک نسل بعد)
۱۲۰ درجه سانتیگراد بود،لابد فراری بلد نیست موتور بسازه
اون عزیزانی که الان میان میگن آب تو ۱۰۰ درجه جوش میاد
یکمی فکر کنن بعد کامنت بزارن
رضا
۱۶ خرداد ۱۳۹۹سلام خدمت همه دوستان
ی سوال داشتم میخواستم ب معلوماتم بیفزایم
اگر کسی اطلاعاتش رو باهام در میون بذاره خیلی ممنون میشم
توی ماشین های ژاپنی هوندا بهتره یا تویوتا؟
منظورم از همه جهات هست
چ از نظر کیفیت رانندگی و نرمی و کیفیت قطعات و خرابی و همه چی
ممنون از دوستان
مهدی
۱۶ خرداد ۱۳۹۹حقیقتش بخواید به نظر من اگر کسی قصد خزید داره توی ایران تویوتا به دلیل قطعات بیشتر خدمات پس از فروش کمی تا نیمه ابری خوب تر و تعمیر کاران اشنا به تویوتا بهتر هستش البته در ایران . حتی زمانی هوندا امد در بازار سالهای بین دو تحریم و همچنین میتسو ولی به دلیل ضعف هایی که گفتم به علاوه بازار دست دوم ضعیف استقبالی ازشون نشد
ژاپنی سوار
۱۵ خرداد ۱۳۹۹من نیسان پیکاب ۹۱ دارم بعد ۲۵۰هزار تا فقط دوبار دیسک و صفحه عوض کردم.
ژاپن بدیش اینه که وقتی سوار ماشیناش میشی سوار هیچ ماشینی نمیتونی بشی
تو ۲۰۶ فرانسه که هیچ سانتافه و سورنتو هم بیاری سالار ناپدیدش میکنه?
به فرانسه بگو نمیرسن به ژاپن حتی کاین و فراری تو ک کلا پایین مداری
farid
۱۶ خرداد ۱۳۹۹اتفاقا پراید و پارس برام پیش اومد خاموش بشه. بعدم شما در عوض موتور پراید چی میگیری؟
یه موتور قدیمی رو پرایده.
ارش
۱۵ خرداد ۱۳۹۹هوندا ???
meysam
۱۵ خرداد ۱۳۹۹تلاش بی ثمر برای ترکوندن موتور یه هوندا سیویک زبون بسته:
https://www.aparat.com/v/M04DL
Nima
۱۵ خرداد ۱۳۹۹سلطان دوام موتور 350 ساخت شورلت هست که بدون روغن و آب و فول تراتل تونسته سرى اول ۱ ساعت و باو دوم نزدیک ۱.۵ ساعت دوام داشته باشه .
من خودم با بیوکم تجربه بدون آب رو به مدت ۱ ساعت توى سربالایى ها و گردنه هاى کردستان داشتم.
شلبى
۱۵ خرداد ۱۳۹۹موتور ۳۵۰ جنرال موتورز یکى از موتورهاى شاهکار تاریخ خودروسازیه که فک میکنم نزدیک به شصت سال در مدل هاى مختلف ماشین هاى جنرال موتورز استفاده شد
به شخصه تجربه استفاد از موتور ۳۵۰ رو در شورلت بلیزر و بیوک بى ۳ داشتم در بلیزر با وجود اینکه یخرده تنبل بود ولى از نظر دوام و کشش و بى خرجى عالى بود
مهراد
۱۵ خرداد ۱۳۹۹مهندسی نااااااب ژاپنی ?
کلکو پری به تنم نموند از اینهمه مقاومت هوندا ?
Sajjad
۱۵ خرداد ۱۳۹۹تمام کرک و پرم ریخت
چی ساخته این هوندا
iman
۱۵ خرداد ۱۳۹۹عاغا موتورشونو پایین اوردین جسدشونو بدین ما بریم تعمیر کنیم بفروشیم تو ایران اینا صد تومن قیمت دارن
MAHDI
۱۵ خرداد ۱۳۹۹واقعا رقابت جذابی بود.
هوندا انگار مچل کرده بود همرو!!!
فورد خیلی خیلی زود جا زد.پژو هم همینطور.چون فکر می کردم حداقل یک دقیقه دوام بیارن?
علی
۱۵ خرداد ۱۳۹۹محصولات ژاپنی مثل سامورایی ها میمونن. تا آخرین قطره خونشون واست میجنگن ، بعد آخرشم میگن سرورم ببخشید که دیگه نتونستم و بعد میمیرن. البته فک کنم یه استراحت بهشون بدی باز پا میشن ??
Farzad
۱۵ خرداد ۱۳۹۹ایول ، دقیقا … ???
محمدهادی
۱۸ خرداد ۱۳۹۹?????????
واقعا
Farzad
۱۵ خرداد ۱۳۹۹هر چیزی ( نه تنها ماشین ) ژاپنیش خوبه … ??
https://www.dalfak.com/w/4xv2d/تفاوت-جنس-ژاپنی-با-چینی
MASIHA
۱۶ خرداد ۱۳۹۹1:46???
پاییزه؟؟
فری
۱۵ خرداد ۱۳۹۹ماشین باید با آب روغن تست بشه دیگه زیاد تست جالبی نیست به نظرم
سامان اذری
۱۵ خرداد ۱۳۹۹This is Japanese engine
Archi KHAN
۱۵ خرداد ۱۳۹۹یعنی یه crv یا یه آکورد داشته باشه آدم در 2 دنیا رستگاره ولله
مهدی
۱۵ خرداد ۱۳۹۹البته کسی که اکورد یا crv داره توی ایران قطعا رانت داره مگر نه حرید ماشین با این وضع قیمت طرف یا پسر نماینده مجلس یا ژن داره یا رانت البته هستن دوستانی که همه محصولات کره ای داشتن تاکید میکنم همهههه
بیژن
۱۵ خرداد ۱۳۹۹چطور دلشون اومد همچین کاری با هوندا بکنن?
Hadi
۱۵ خرداد ۱۳۹۹مهندسی فقط آلمان،ژاپن و ایتالیا…
Amin
۱۶ خرداد ۱۳۹۹و ایران
فرید
۱۶ خرداد ۱۳۹۹اینجاست که برتری سیستم vtec معلوم میشه.
هیچی vtec نمیشه. بعدشم سیستم باکسر سوبارو
S
۱۶ خرداد ۱۳۹۹حمایت هوشمندانه
چرا کره ای ها خودرو سازان خوبی شدند؛ ایرانی ها نشدند؟!
دولتهای کره جنوبی و ایران هر دو از صنعت خودرو خود حمایت کردند، کره جنوبی تعرفه سنگین را بر واردات قطعات گذاشت و واردات خودرو را آزاد کرد.
خودروهای وارداتی پس از مدتی نیاز به تعمیر داشتند ولی با قطعات گران، تعمیر آنها به صرفه نمیشد، لذا قطعه سازان کره ای دست بکار شدند.
قطعه سازان کره ای پیشرفت کردند وتبدیل به خودروسازان خوبی شدنداما درایران حمایت برعکس بود،واردات خودرو ممنوع شد و واردات قطعات آزاد و نتیجه اش همین شد که میبینیم.خودروهای ضعیف و وابستگی قطعاتی به خارج نکته مهم این است که حمایت به تنهایی کافی نیست، بلکه حمایت باید هوشمندانه باشد./سیدسجاد پادام