آیا یک خودرو میتواند با یکبار پُر شدن مخزن سوختش، برای ۱۰۰ سال نیازی به سوختگیری دوباره نداشته باشد؟ به نظر یک ایدهٔ خیالی و بسیار دور از دسترس میآید؛ ولی درعینحال، یک کمپانی، امکان استفاده از سوخت هستهای برای خودروها را تأیید کرده است؛ این سوخت، ازجمله مواد رادیواکتیوی است که برای تولید انرژی هستهای از دهه ۶۰ میلادی استفاده نشده است و نامش توریُم (Thorium) است.
توریم، میتواند رؤیای تولید نیرومحرکه خودروها با استفاده از سوخت اتمی را به واقعیت تبدیل کند. توریم ازجمله عناصری است که بهصورت طبیعی رادیواکتیو است. این عنصر در سال ۱۸۲۸ توسط یک مهندس معدن نروژی کشف شد و بعد از آن توسط یک شیمیدان سوئدی، شناسایی شد. نامگذاری این عنصر بر اساس نام یکی از خدایان اسکاندیناوی، به نام «تور» صورت گرفته است. تصاویر زیر نشان میدهد که اگر وسایل لازم برای استفاده از سوخت اتمی توریم فراهم شوند، رآکتورها هم فشار کمتری خواهند داشت و هم اینکه، شانس خطر آنها برای محیطزیست و انسانها کاهش مییابد. همچنین رآکتور توریمی میتواند بسیار کوچکتر باشد. مانند رآکتورهای معمول، گرمای حاصل، باعث ایجاد جریان بخار شده و توربین را به حرکت درمیآورد. گزارش حاکی از آن است که مقدار بسیار کمی از توریم میتواند مقادیر بسیار زیادی از انرژی گرمایی تولید کند. یک کمپانی با نام «سیستمهای محرکه لیزری»، Laser Power Systems، سعی بر آن دارد تا از این منبع انرژی در یک وسیله نقلیه استفاده کند. بر اساس گفتههای این کمپانی، یک گرم توریم میتواند معادل ۲۸ هزار لیتر بنزین، انرژی تولید کند. مطابق محاسبات آنها، ۸ گرم از این سوخت، میتواند برای یک قرن، انرژی لازم برای گرداندن یک توربین توریم را تأمین کند. البته این اولین بار نیست که چنین سوختی برای یک خودرو پیشنهاد میشود. یک کانسپت اتومبیل با استفاده از سوخت اتمی در سال ۲۰۱۱ در مستندی با نام رؤیای توریم (The Thorium Dream) معرفی شده بود. همچنین استفاده این منبع انرژی در کانسپت آیندهنگرانه کادیلاک ورلد ۲۰۰۹ با سوخت توریم، مشاهده شده بود. [دانلود ویدئو] [jwplayer mediaid=”۸۷۷۲۵″] سؤال اینجاست که آیا این یک سوخت قابلاتکا برای یک خودرو است؟ آزمایشهای دهه ۶۰ میلادی نشان داده است که استفاده از توریم تترا فلوراید در رآکتور نمک مایع، باعث آسانتر شدن فرآیند و سرعت در توقف واکنش زنجیری هستهای میشود؛ ولی باید درنظر داشت که رآکتورهای آبسبک کمتر رایج هستند. همچنین، در رآکتورهای آبسبک، توریم به اندازه رآکتورهای اورانیوم، مواد سمّی ایجاد میکند. بنابراین، احتمالاً تا رانندگی خودروهای اتمی، زمان زیادی باقی مانده است؛ ولی درعینحال، این موضوع غیرممکن نیست.۴۸ خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد
فرهاد
۲۶ شهریور ۱۳۹۳دنیا داره کجا میره بعد ما …
Sina sh
۲۶ شهریور ۱۳۹۳قیافش شبیه ماشین فضاییاست
رضا ... فقط مرسدس بنز
۲۶ شهریور ۱۳۹۳سلام بر دوستان
این طرح کاملا غیر قابل اعتماده تکنولوژی بشر هنوز در این حد پیشرفته نیست که با خیال راحت یه ماشین با سوخت اتمی بسازه………تصور کنید در هر شهر صد ها هزار راکتور که ممکنه برای هرکدام فاجعه چرنوبیل تکرار شه تو یه شهر تردد کنه………….
بدنه یه راکتور اتمی از جنس زیرکونیوم (Zr) ساخته میشه که بسیار هم سنگینه…البته یقینا یه موتور اتمی توان و گستاور بالایی تولید میکنه ولی ما اینجا در مورد یه ماشین حرف میزنیم نه زیردریایی اتمی!به ابن فکر کن که باید یه گیربکس و دیفرانسیل و چرخ (والبته آسفالت!) وجود داشته باشه که این گشتاورو تحمل کنه!!!!!!1
رضا ... فقط مرسدس بنز
۲۷ شهریور ۱۳۹۳تازه بحث خنک کننده هم هست…نمیشه که کنار ماشین یه رودخانه بزارن!میشه؟؟؟
علی آهنگر
۲۶ شهریور ۱۳۹۳باور کنید اون روزی رو میبینم که اینا دارن خودروی اتمی سوار میشن بعد ما هنوز داریم پراید رو پیش پرداخت از سایپا میخریم یا وایسادیم توی صف تحویل :(
حسين
۲۶ شهریور ۱۳۹۳دوستان من فکر میکنم حتی اگه این کار عملی بشه، دستهای پشت پرده مانع از تجاری شدنش میشن. یا لااقل تا ده ها سال به تعویق میندازنش. چون دولت ها از طریق فروش سوخت و برق و … درآمدهای زیادی به دست میارن. پس یه ماشینی نمیسازن که بدون سوخت کار کنه. نه؟؟؟؟
فورد
۲۶ شهریور ۱۳۹۳اون وقت این کادیلاکو میشه گاز سوزش کرد چون این جا ماشین های تک سوز مشتری نداره
ماسل کار
۲۶ شهریور ۱۳۹۳عجب غولیه!!!
عجب تکنولوژی!!
Just Muscle Cars
ASTON MARTin
۲۶ شهریور ۱۳۹۳به به همین مونده دیگه :)
انرژی هسته یی ای که حق ما بود باعث شد همون بنزینیشم پدرو حرصمونو دراره
هنوز تو دوگانه سوزشم موندیم
به برقیم ک اصا فک نمیکنیم! اون وقت دلمون به چیه اتمی خوش باشه؟ ها؟
Mostafa
۲۶ شهریور ۱۳۹۳افسوس… آه!
Mostafa
۲۶ شهریور ۱۳۹۳پس کی نوبت ما میشه؟
ali agha
۲۶ شهریور ۱۳۹۳خراب علم و صنعتتم
Mostafa
۲۶ شهریور ۱۳۹۳هییییییی!جای کربو بد جوری خالیه!اصلا سایت بدون کربو تخلیس!
احمدرضا
۲۶ شهریور ۱۳۹۳فکر نکم بشه چون اگه دو تاشون تصادف کنن همه زامبی مسشن!!!
علی آهنگر
۲۶ شهریور ۱۳۹۳فرض کن یه دونشو درست کنن هرکی سوار میشه وقتی پیاده شد همه رو گاز بگیره بعد بفهمن مخزن سوختش مثل پژو 405 نشتی داشته ملت زامبی شدن :D
lion
۲۶ شهریور ۱۳۹۳باسلام.
اینا دیگه ماشین نیستند،با این ظاهرشان.
دیگه دنیای واقعی هم داره تخیلی می شه.
امیر
۲۶ شهریور ۱۳۹۳حتما یک چند میلیون دلاری هم قیمت ماشینه میشه!
اگرم ساخته بشه هیچوقت به دست من و شما نمیرسه
فریا
۲۶ شهریور ۱۳۹۳وقتی اولین ماشینای دنیا هم توسط فورد و بنز ساخته شدن ، مردم همچین چیزایی میگفتن …
متاسفانه میتونیم ، ولی دوست نداریم از عقلمون کار بکشـــیم … :-|
توفیقی
۲۶ شهریور ۱۳۹۳یادش بخیر.راجع به این مطلب تو کلاس شیمی ترم 1 کارشناسی تو دانشگاه علوم پزشکی ایران کنفرانس داده بودم
توفیقی
۲۶ شهریور ۱۳۹۳رویای چرتی هست.اون وقت به جای خروج CO2 از اگزوز پلوتونیوم خارج میشه.و هممون جهش یافته میشیم برای مثل من 2 تا سر درمیارم
امير علي
۲۶ شهریور ۱۳۹۳دوست عزیز بنده اطلاعات شیمی کمی دارم . از عنصر توریم وقتی توی راکتور استفاده میشه ؛ خروجیش پلوتونیوم ! . چرا ؟
رضا ... فقط مرسدس بنز
۲۷ شهریور ۱۳۹۳اگه از اورانیوم تو راکتور استفاده بشه(با درصد غنی ساری 5%)خروجی پلوتونیومه.در حال حاصر در هیچ راکتور اتمی شناخته ده ای از توریوم استفاده نمیشه………
در ضمن توفیقی جان مگه راکتور اتمی دودکش داره که ماشین اتمی بخواد اگزوز داشته باشه؟
توفیقی
۲۶ شهریور ۱۳۹۳کادیلاک همیشه بلند پرواز بوده ولی اکثرا تو ایده مونده.
توفیقی
۲۶ شهریور ۱۳۹۳100 سال بدون سوخت گیری!!!!!!!!
آخه خودم 100 سال زنده میمونم!!!!!
Ahmad..F12
۲۷ شهریور ۱۳۹۳توفیقی جان یه ذره خوش بین تر باش بابا :)
چرا که نه سخت نگیییر…
علی آهنگر
۲۶ شهریور ۱۳۹۳باور کنید اون روزی رو میبینم که اینا دارن خودروی اتمی سوار میشن بعد ما هنوز داریم پراید رو پیش پرداخت از سایپا میخریم یا وایسادیم توی صف تحویل
صادق
۲۶ شهریور ۱۳۹۳تاریخ نشون داده که هیچ رویایی برای انسان دست نیافتنی نبوده
بلاخره ماشینایی با این سوخت تولید میشن، ولی احتمالش هست که همه گیر نشن و به تولیدات انبوه نرسن
چون هم یه انرژی محدوده و هم اینکه تماس مستقیمش با انسان مضره
درکل باید ایولا گفت بهشون.
Ahmad..F12
۲۷ شهریور ۱۳۹۳منم خیلی امید دارم ولی با همۀ این احوال باید بگم که هیچ سوختی بنزین اونم با اکتان بالا نمیشه :)
احسان(احسان سابق)
۲۶ شهریور ۱۳۹۳اونا بدنبال سوخت اتمی واسه ماشینن ما هنوز نمیتونیم بنزین با تکنولوژی 50 سال پیش رو هم تولید کنیم.اینه ایرانی که نسل های قبل بیادگار گذاشتن و ما هم ادامه دهنده هموناییم
توفیقی
۲۶ شهریور ۱۳۹۳ایده تخیلی بیش نیست
توفیقی
۲۶ شهریور ۱۳۹۳آمریکایی ها همیشه سنت شکنی رو دوست دارن.
توفیقی
۲۶ شهریور ۱۳۹۳ولی بازم جای تحسین داره این قدمشون برای پیشرفت
موسی
۲۶ شهریور ۱۳۹۳حرکت به سمت تجاری کردن یک ایده کار بزرگی هستش باید این کارا رو باید به شرکت های بزرگی هم چون سایپا سپرد .!!به نظر من این شرکت نمی تونه به نتیجه ای برسه.!!!!!!
حسین
۲۶ شهریور ۱۳۹۳این بشر ب کجا میخواد برسه
datsun
۲۶ شهریور ۱۳۹۳همیشه تو فکر این جور ماشینا بودم ولی سوخت اتمی یه سری مشکلات هم داره
آرش آمریکایی
۲۶ شهریور ۱۳۹۳این کار شدنیه و کسی هم ازش زامبی نمیشه خخخ
علم انرژی هسته ای یه جورایی داره تغییر میکنه
با یه لیتر آب میشه انرژی برق یه خونه رو تا یه سال تامین کرد
به این صورت که ذرات هیدروژن رو از آب جدا میکنن و تو یه واکنش هسته ای هر چار اتم هیدروژن به یه اتم هلیوم تبدیل میشه
همون کاری که تو خورشید اتفاق میوفته و با مغناطیس گرما رو در وسط نگه میدارن تا دمای 6000 درجه ظرف رو ذوب نکنه اما تا جایی که اطلاع دارم فقط تا چند ثانیه تونستن این کار رو انجام بدن
رامین
۲۶ شهریور ۱۳۹۳هیچی دیگه بعد تصادفم تشعشعاتش همه جارو بترکونه واون منطقه بدون سکنه بشه! :D
فریا
۲۷ شهریور ۱۳۹۳خــب حتما اگه بسازن همچین چیزیو ، به فکر امنیتش هم هستن . بچه 2 ساله کـه نیستن :-)
امید
۲۶ شهریور ۱۳۹۳امیدوارم زود به عمل برسه واقعا میتونه چیز خوبی باشه شایدم تا چن وقت دیگه ادما خودشون از یه نقطه به یه نقطه دیگه فرستاده بشن بدون هیچ وسیله نقلیه ای اونوقت این تکنولوژی میشه قدیمی
فریا
۲۶ شهریور ۱۳۹۳ماشالا به Cadillac جهانخوار ♥
تو هر کاری اولین بوده !
کادیلاک اولین تولید کنندهای بود که اتومبیلهایی با اتاق کاملا بسته تولید نمود(سال ۱۹۱۰ میلادی).
در سال ۱۹۱۲ میلادی کادیلاک اولین تولید کنندهای بود که سیستم الکتریکی شامل راه اندازی، روشنایی و استارت را به خدمت گرفت.
در سال ۱۹۱۵ میلادی آنها اولین خودروسازی بودند که خنک سازی موتور را به کمک ابزارهای دما سنجی انجام دادند و در سال ۱۹۲۲ میلادی اولینی بودند که کنترل حرارتی کاربراتور موتور را معرفی نمودند.
کادیلاک همچنین اولین خودروسازی بود که موتورهای هشت سیلندر بالانس را ساخت(۱۹۲۳ میلادی).
در سال ۱۹۱۲ میلادی کادیلاک اولین خودروسازی بود که سیستم راه اندازی الکتریکی (استارت) را به صورت استاندارد ارایه مینمود. این سیستم توسط چارلز کترینگ توسعه داده شد و به عنوان ابزار راحتی برای بانوان راننده به بازار عرضه شد.
در سال ۱۹۱۰ کادیلاک اولین کمپانی بود که موفق به تولید اتومبیلی شد که اتاقک آن کاملا متصل به شاسی اش بود.
در سال ۱۹۲۷ کادیلاک نخستین شرکت در جهان شد که طراحان صنعتی اش را به طراحی بدنه خودرو تشویق کرد.
در سال ۱۹۲۸ کادیلاک نخستین سیستم تعویض دنده با استفاده از چرخ دنده را تولید کرد که تحول عظیمی در صنعت خودرو به حساب میآمد.
کادیلاک نخستین شرکتی بود که اتومبیلی با سقف تمام فلزی تولید کرد که بسیار امن تر و بی صداتر از سایر سقفهای آن زمان که از چوب و چرم ساخته میشد بود.
در سال ۱۹۴۱ کادیلاک نخستین خودروی لوکس جهان با دندهٔ اتوماتیک را تولید کرد.
در بین سالهای ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ کادیلاک با سرمایه گذاری که کرد توانست نخستین موتور ۱۶سیلندر جهان را طراحی کند، همچنین در بین همین سالها کادیلاک اولین موتور ۱۲سیلندر جهان را نیز تولید کرده بود.
از دیگر ابداعاتی که که کادیلاک وارد صنعت اتومبیل سازی جهان کرد سیستم تهویهٔ هوای داخل اتومبیل بود، این سیستم که به صورت خودکار قادر بود خود را با شرایط محیط وفق دهد در سال ۱۹۶۴ بر روی اتومبیلهای کادیلاک به کار گرفته شد.
در سال ۱۹۳۴ کادیلاک انقلاب بزرگی را در خط تولید اتومبیل ایجاد کرده بود، در این سال مخترعی به نام هنری اف. فیلیپس دستگاهی را به بازار عرضه کرد که به صورت خودکار میتوانست پیچ و مهرهها را محکم نماید. کادیلاک اولین خودرو ساز جهان بود که از تکنولوژی فیلیپس استفاده کرد.
Ahmad..F12
۲۷ شهریور ۱۳۹۳فریا جان ممنون از مطلبت
هر شرکتی به نوبۀ خودش ابتکاراتی برای اولین بار داره که کادیلاک هم از این قاعدع مستثنا نیست
محمدحسین پورکیوان
۲۷ شهریور ۱۳۹۳واقعا رویایه ولی دوستان به یاد داشته باشید که یه زمانی ژول ورن کتاب سفر به ماه یا 20هزار فرسنگ زیر دریا رو نوشت برای مردمش فقط یه رویا بود…. اما حالا ما عکسایی که فضانوردای ناسا از فضا گرفتن رو روی صفحه ی کامپیوترمون میذاریم!!!
توفیقی
۲۷ شهریور ۱۳۹۳کادیلاک هیچ نبوده فقط یه لوکس آمریکایی بوده
نوید
۲۷ شهریور ۱۳۹۳خدا کنه
آرش آمریکایی
۲۷ شهریور ۱۳۹۳توفیقی جان قبل از اظهار نظر راجب کادیلاک یکم فکر کن جانم
در ضمن یه چیزی راجب جیپ گرند چروکی گفتی گه آدم چشاش راست میشه
انگار ما تا حالا سوار جیپ سوار نشدیم