باشگاه دانشجویی موتوراسپورت سوئیسی موسوم به آکادمیک موتوراسپورتس کلاب زوریخ یا AMZ با زمان ۱.۵۱۳ ثانیه در رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، رکورد جهانی گینس را برای شتابگیری در یک خودروی الکتریکی جابجا کرده است. به نظر میرسد که آینده موتور اسپورت در دست افراد مناسبی قرار گرفته است. این دانشجویان در یک ویدیوی جالب از تلاششان برای ثبت این رکورد، مجموعهای از کارهایی را که نمیتوان تا رسیدن این خودرو به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت انجام داد، نشان دادهاند. آنها حتی نمیتوانند به این سرعت از اتومبیل پیاده شوند!
این خودرو که نامش «گریمسل» است، برای ثبت سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، مسافتی تنها به اندازه ۱۰۰ فوت یا ۳۰.۴۸ متر نیاز دارد. AMZ متشکل از دانشجویان سوئیسی در دانشگاههای «ETH زوریخ» و «هوشوله لوزرن» است. همچنین گریمس برای رقابتهای «فرمولا استودنت الکتریک» در سال ۲۰۱۴ ساخته شده؛ رقابتی که دانشجویان زیادی را از سراسر جهان به خود جذب میکند.
گریمسل با چرخهای بزرگ و فیبر کربنی و بالهایی که دستکمی از بالهای یک هواپیما دارند، میتواند یک شاهکار باشد. موتورهایی که توسط تیم طراحی در محفظه چهار چرخ تعبیه شدهاند، برای وسیلهای که تنها ۱۶۸ کیلوگرم وزن ندارد، قدرتی به میزان ۲۰۰ اسببخار و گشتاوری به اندازه ۱۶۹۵ نیوتنمتر فراهم میکنند؛ این چیزی است که تیم AMZ در نشست خبری عنوان میکند. این موتورهای الکتریکی بسیار بهینه عمل میکنند و میتوانند تا ۳۰ درصد انرژی مصرفی را در هنگام ترمزگیری دوباره به باتری بازگردانند.
یک سیستم کنترل کشش هوشمند از این موضوع اطمینان حاصل میکنند که هر کدام از چرخها بیشترین قدرت ممکن را در شرایط غیرمعمول سطح جاده انتقال دهند. همچنین سیستم گشتاور برداری با فرستادن نیروی بیشتر به چرخهای خارجی در یک پیچ، باعث میشود که این خودرو بتواند در زمان مناسبی از پیچها عبور کند.
رکورد قبلی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خودروهای الکتریکی برابر ۱.۷۷۹ ثانیه توسط یک تیم دیگر شرکت کننده در «فرمولا استودنت الکتریک» ثبت شده بود که «گرینتیم یونی اشتوتگارت e. V» نام داشت. رکوردها، معمولاً متوسطی از زمان دو بار طی مسافت در جهتهای مختلف و به صورت متوالی هستند. بنابراین، نهتنها میبایست یک مرتبه رکورد را بشکنید، بلکه یک بار دیگر نیز باید به همین اندازه سریع حرکت کنید و این زمان را دوباره تکرار کنید.
peyman.german
۶ تیر ۱۳۹۵پس مطمئنا نیروی گشتاوره که با شتاب نسبت مستقیم داره،نه اسب بخار
داریوش
۶ تیر ۱۳۹۵قدرت به وزنه بوگاتی ویرون 523 اسب در ازای هر تن و این ماشین در حدود 1190 اسب به ازای هر تن
تنها چیزی که مهمه اسب بخاره و اینکه این اسب تو چه گشتاوری ازاد میشه
به مقاله کار اند درایور مراجعه کنید تا بفهمید چه خبره
تیکه اخر مقاله:
Torque is vital to every engine’s operation, but horsepower is what distinguishes a great engine from a good one.
قبل از اعاده فضل تحقیق کنید
Nima
۶ تیر ۱۳۹۵دوست عزیز این ماشین اگر 1190 اسب براى هر تن داره در عوض 10.000 نیوتون متر گشتاور براى هر تن داره!!! کى گفته تنها چیزى که مهمه هست اسب بخار هست؟ بعدشم اسب بخار تو گشتاور خاصى آزاد نمیشه تو دور خاصى آزاد میشه. شما تا حالا به این فکر کردین که چرا ماشیناى با حجم موتور بالا توى دور انقدر قوى هستن؟ دلیلش این هست که حجم موتور گشتاور میاره. مثال: خودروى بیوک ایران حجم موتورش 5.7 لیتر هست با توان 165 اسب و گشتاور 355 نیوتون متر.حالا شما به من بگو چطورى ممکنه یه ماشین 1700 کیلویى با 165 اسب و گیربکس دستى شتابش 8-8.5 باشه؟ با تکنولوژى 4 دهه پیش. یه ماشین مثل سوناتا با موتور 2.4 لیترى میبینید که با تکنولوژى به روز و 198 اسب بخار و وزن 200 کیلوکمتر شتاب تقریبا در حد بیوک هست. اینجاست که 100 نیوتون بیشتر بیوک کار خودشو میکنه.
داریوش
۶ تیر ۱۳۹۵نیما جان چیزی که نوشتی بیشتر شبیه طنزه
من رشتم مکانیکه بنابراین بهتر از تو میفهمم چی به چیه
به قول دکتر سعادت اگه گشتاور مهم بود یه ارمیچر میذاشتن رو ماشینا و با یه گیربکس گشتاورش رو میرسوندن به 10000
به جای اعاده فضل های واهی و خاله زنکی کمی مطالعه کن
حتما اون مقاله کار اند درایور رو هم بخون
داریوش
۶ تیر ۱۳۹۵به این قضیه هم فک کن که توان یا به قولی انرژی،(انرژی در واحد زمان) پایسته است، ولی گشتاور رو میشه با گیربکس کم و زیاد کرد
نکنه از دید شما گیر بکس توان تولید میکنه :))))))))))))
داریوش
۶ تیر ۱۳۹۵نیما جان راستی گفتی شتاب بیوک چه قدره ؟؟ 8 ؟؟
جدی ؟؟
پس حتما حتما به عنوان یه کارشناس، طراح، مهندس به این سایت ایمیل بزن بگو مشخصاتش رو درست کنن
h t tps://w w w.khodrobox.com/car.php?cid=678
شتابش رو زده 12
ظاهرا هیچ کی هیچی بلد نیست شما بلدی
elemento
۶ تیر ۱۳۹۵داریوش نظرت محترمه. به بقیه هم احترام بذار.
کسی تو این سایت به بالا بودن اطلاعات NIMA خصوصا در مورد ماشینای آمریکایی شک نداره.
بیوک ایران من هم شنیدم شتاب خیلی خوبی داشته. یعنی شما میگی شتابش در حد سمنده؟؟
با هم درست صحبت کنیم.
Nima
۶ تیر ۱۳۹۵داریوش جان من طنز نویس باشه!
http://www.aparat.com/v/UgtWC
کلیپ شتاب بیوک اسکاى لارک(ایران) با ۳ سرنشین.
http://www.aparat.com/v/cUY8B
شتاب گیرى بیوک!
http://www.aparat.com/v/Au2g0/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%A9_%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%B1%DA%A9_%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%A8_%D9%88%D8%AD%D8%B4%DB%8C
بازم بیوک
http://www.aparat.com/v/LywxO/%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%A8_%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%A9_%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%B1%DA%A9
بازم بیوک!
اینم ۴ مدرک از شتاب بیوک.
داریوش
۶ تیر ۱۳۹۵نیما جان ببخشید نمیخواستم جلو جمع ثابت کنم اطلاعاتت کلا اشتباس
ولی مجبور شدم ببخشید
جدا الان فک میکنی ثابت کردی شتاب بیوک 8 ثانیس؟
با چهارتا کلیپ؟؟ :)))))
تو تمام منابع رسمی شتاب بیوک مد نظر شما 11-12 ثانیه اعلام شده
هنوز خیلی مونده بفهمی برای ادعاهات چه جور سندی باید بیاری
راستی نظریه علمیت رو ثبت کردی؟
از قدیم ملت دنبال این بودن که چه جوری توان مکانیکی تولید کنن ولی شما مشکل رو حل کردی
پیشنهاد بده رو ماشینا ارمیچر بذارن با گیر بکس
اخه گیربکس توان تولید میکنه :))
هخامنش
۶ تیر ۱۳۹۵داریوش جان حتما اینو نگاه کن
ht t p://www.automobile-catalog.com/make/buick/apollo/apollo_1973-1974_sedan/1975.html
هیچ کس هیچ کس هیچی نمیدونه فقط شما میدونی
یاد بگیر تو بحثای رسمی و منطقی اگر میخوای برای ادعات اثبات بیاری اثبات منطقی بیار مثل سایتایی که من ارایه میدم
نه چهارتا کلیپ خانه زنکی که هیچی معلوم نیست حتی معلوم نیست ماشیناش استوک باشه
ببخشید فک کنم کاخی که از ماشینای امریکایی ساخته بودی با خاک یکسان شد
شتاب بیوک محبوب شما از پرایدم کمتره
موفق و موید باشید
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۶ تیر ۱۳۹۵جناب داریوش عزیز یعنی گشتاور در شتاب مهم نیست؟
اصلا شتاب یعنی گشتاور (گشتاور تو چرخ تبدیل میشه به نیرو بقیشم قوانین فیزیک راهنمایی!)
بله درسته اگه به ارمیچر گیربکس بزنی (بدون در نظر گرفتن اتلاف انرژی) در اون لحظه اول شتاب بسیار بالایی خواهی داشت اما به محض افزایش اندک rpm گشتاور به شدت افت میکنه و دیگه شتاب بالا نخواهی داشت قضیه به همین راحتیه
اگه قضیه فقط اسب بخاره پس لابد اگه یه موتور مثلا 20 لیتری دیزلی 900 اسبی کاترپیلارو بندازی رو یه ماشین باید حتما عملکردش بشه لافراری…درسته؟
Pagani
۶ تیر ۱۳۹۵اسب بخار باعث فروش یه ماشین میشه،تورک باعث برنده شدنش تو مسابقه!!!!!!
‘کارول شلبی ‘
مهمتر از قدرت و گشتاور تورک هست که نقطه وسط گشتاور و قدرت خالص موتوره.
………
مثلن شما یه پیچ مهره رو با قدرت 1000 اسب هل بده!! هیچ چرخشی نمیکنه فقط ممکنه بشکنه….ولی تورک اون نسبت بین گشتاور و نیرو هستش
……..
در ضمن قدرت خروجی هم به دور موتور ربط داره،گشتاور به گیرباکس…..
شما مقاله تورک توی همین سایت رو بخونید.
ارمین گرمرودی
۶ تیر ۱۳۹۵عزیزم تورک همون گشتاوره، انگلیسیش میشه تورک، فارسیش میشه گشتاور.
elemento
۶ تیر ۱۳۹۵Gashtavar=Torque
هخامنش
۶ تیر ۱۳۹۵رضا جان از شما توقع نداشتم
تو موتور دو چیز هست که خیلی مهمه
اسب بخار و منحنی مشخصه
یعنی موتور توانش رو تو چه دوری ازاد میکنه
که یه بار یکی از دوستان کارشناس نظریه دادن که این نمودار خطیه :)
اهمیت گشتاور مربوط به منحنی مشخصه
هخامنش
۶ تیر ۱۳۹۵رضا جان حتما اون مقاله کار اند درایور رو هم بخون
نکنه شمام از اونا بیشتر میفهمی؟
کمی مطالعه میتونه مفید باشه
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۶ تیر ۱۳۹۵من چیکار به کار اند درایور دارم
مگه من در مورد منحنی حرف زدم؟ یا گفتم رنگ موتوره که مهمه
منحنی اسب بخار هر موتور نشان از عملکرد موتوره از منحنی اسب بخار هم میشه به راحتی به منحنی گشتاور رسید
وقتی شتاب تو هر rpm خاص به گشتاور خاص در اون دور بستگی داره و گشتاور در هر دوری هم به توان موتور در اون دور بستگی داره
خب این حرف چه مشکلی داره الان؟
700 اسب بخار توان باید به یه صورتی ظاهر بشه
یه موقع تو دنده سنگین هستی این توان به صورت گشتاور بالا (شتاب بالا) و دور پایین (سرعت پایین) ظاهر میشه و وقتی با همون ماشین هم بری سبک تر همون توان سابق این با به صورت گشتاور کمتر (شتاب کمتر) و rpm بالاتر (سرعت بیشتر) نمود پیدا می کنه
خب الان کجای این حرف مورد داره که هی منو لینک میکنین به C&C ؟؟؟
غیر از اینه که توان میشه نیرو در سرعت (یا همون گشتاور در سرعت چرخشی) ؟؟؟
اگه کار اند درایور حرفی زده برای ابهام زدایی بوده
قبول دارم که بعضا حرفای بی سند در مورد گشتاور زده میشه و هر ماشینی میبنن میگن اینجا توان مهم نیست گشتاوره که مهمه (که این تصور کاملا اشتباهه و اینا اصلا دو فاکتور کنار هم نیستن بلکه کاملا به هم مرتبطن) ولی اینم اشتباهه که هرچی هست رو به توان ربط بدیم و بگیم فقط توانه که موثره…عوامل موثر در عملکرد موتور خیلی پیچیده تر ازین حرفاست که با چند تا عدد بخوایم سر و تهشو به هم بیاریم
مثالشم بالا گفتم آیا 600-700 اسب بخاری که توسط یه کامیون ولوو و بنز آزاد میشه همون تاثیر 600-700 اسب بخاریو داره که توسط فراری و پورشه آزاد میشه؟ مسلما نه …
Hitler
۶ تیر ۱۳۹۵گشتاور بسیار بسیار مهم هست ولی نتیجه گیری شما خنده دار.
گشتاور و اسب بخار دو مقوله ی کاملا جدا ولی مرتبط به هم هستند.
اسب بخار واحد توان هست،و نشون میده برای مثال یک ماشین در آن واحد(T)چقدر میتونه انرژی شیمیایی موجود در سوخت رو به کار تبدیل کنه.
در عوض گشتاور کمیتی از نیرو هست،یعنی اینکه چقدر نیرو به چرخ ها وارد میشه(در آن واحد مد نظر نیست چون اکثر مواقع بیشینه گشتاور ماشین ها اعلام میشه)
همونطور که اینجا میبینی نسبت توان به وزن این ماشین فوق العادس ولی اگه تناسب ببندی باید چیزی زیر یک ثانیه ارائه میدادکه نشد،چرا؟
چون گشتاورش زیاده ولی اسب بخارش متناسب با گشتاورش نیس که بتونه همشو آزاد کنه.
الان یک سوال پیش میاد :میگن در موتور های الکتریکی گشتاور از دور موتور صفر در دسترس هست،درست؟پس چرا براش اسب بخار میگن؟مگه به قول شما مهم گشتاور نیست؟
قضیه اینه بااین که همه ی گشتاور در دسترس هست،ولی در عمل برای مثال xدرصد بشه از اون استفاده کرد.
مثل اینکه بگیم ایران هزار تا چاه نفت داره که همشون پر هست،ولی در آن واحد چن تاشو میتونیم استخراج کنیم؟
در نهایت اگر گشتاور کاملا مهم بود و نه اسب بخار اون وقت خودروهای دیزلی هم حجم با خودرو های بنزینی که گشتاوری دو برابری تولید میکنن،باید شتاب بیشتری هم داشته باشن که عملا اینطور نیست.
(به دلیل ماهیت دیزل که انرژی ذخیره شده ی بیشتری داره ولی آزاد کردنش سخته)
هخامنش
۶ تیر ۱۳۹۵اهمیت گشتاور فقط خودش رو در منحنی مشخصه نشون میده
اگر من ارجاعت میدم به کار اند درایور برای اینه که سندی برای حرفم رو کرده باشم
وگرنه من به حرف استادم خیلی بیشتر از شماها اعتماد دارم
لزومی هم نمیبینم بحث کنم
Nima
۶ تیر ۱۳۹۵یه جمله از کارل شلبى:
گشتاور چیزى هست که باعث برنده شدن میشه و اسب بخار چیزى که باعث فروش میشه.
ali
۶ تیر ۱۳۹۵?
Pagani
۶ تیر ۱۳۹۵اون تورک هست نه گشتاور
اسب بخار باعث فروش میشه
تورک باعث برنده شدن تو مسابقه.
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۶ تیر ۱۳۹۵:|
احمد باقری
۶ تیر ۱۳۹۵این کارهای دسته جمعی خیلی حالی میده، البته امکانات و شرایط هم میخواد.
یو اس اس اینترپرایز
۶ تیر ۱۳۹۵شتاب خیلی خوبی داره
بوگاتی 0 تا 100 در 2.6 ثانیه است
moein
۶ تیر ۱۳۹۵ماشین الیکتریکی دیگه چه مسخره بازیه یه زن رو گزاشتن پشتش که وزنش کمتره
جم کنید باوا
ماشین الیکتریکی
مسخره
علیرضا
۷ تیر ۱۳۹۵شرمنده ولی کلا تورک همون گشتاوره دوما یکی از دوستان اشاره کرد اسب بخار واحد توانه و گشتاور واحد نیرو، و ارتباطشون باهم اینه که سرعت ضرب در گشتاور میشه اسب بخار پس هردو مهمن چجوری تاثیرشون تو همون منحنی معروفه حالت ایده آل یعنی اینکه ما ماکسیمم گشتاور رو در تمام دور ها به صورت ثابت داشته باشیم پس گشتاور رو به عنوان یه ضریب ثابت در نظر میگیریم در این صورت اسب بخار میشه نسبت به سرعت میشه یه خط با شیب گشتاور یعنی برای اینکه حالت ایده آل بالا رو داشته باشیم هرچی سرعت زیاد میشه باید اسب بخار هم زیاد بشه پس برای بهره وری بیشتر باید ماکسیمم گشتاور در دور پایین بدست بیاد و ماکسیمم اسب بخار در بالاترین دور ها اما در حالت عملی بدلیل تلفات اینرسی و اصطکاکو .. در دور های بالا عملا این اتفاق نمیفته درواقع در یک موتور هر دو عامل گشتاور و اسب بخار مهمن به این شکل که گشتاور نیروی موتور رو تایین میکنه و اسب بخار بازه دسترسی به نیرو رو اینقدر هم تو سرهم نزنید گشتاور مهمتره اسب بخار مهمتره