آمار عمکرد شتاب خودروهای مختلف از قدیمالایام، از جایگاه مهمی در دنیای اتومبیل برخوردار بوده و این موضوع، هم از جانب خودروسازان و هم از جانب مجلات مختلف دنبال شده است. در مجله Car and Driver، این سنت از سال ۱۹۵۵ آغاز شده و از آن زمان تاکنون، مدلهای خودروی زیادی تحت این بررسی قرار گرفتهاند. در ادامه، سریعترین خودروها بر اساس زمان رسیدن به سرعت ۶۰ مایل (۹۶/۶ کیلومتر) بر ساعت در دهه ۶۰ گردآوری شدهاند.
۱۲) شورولت کوروت ۴۲۷ مدل ۱۹۶۹ – زمان ۵/۳ ثانیه (جایگاه مشترک)
یکی از ویژگیهای خارقالعاده این کوروت، رانندگی نرم آن بود. در شرایطی که بیشتر خودروهای با قدرت بالای ۴۰۰ اسببخار از طبیعتی وحشی و دیوانهوار برخوردار بودند، کنترلهای کوروت، بسیار خوب طراحی شده بودند و بنابراین، رانندگان تازهکار نیز میتوانستند مانند کهنهکارها با آن رانندگی کنند. در واقع، قدرت آنقدر به راحتی در اختیار قرار میگرفت که نه راننده و نه خودرو، دوست نداشتند که آن را محدود کنند.
۱۱) شورولت کامارو Z/28 مدل ۱۹۶۸ – زمان ۵/۳ ثانیه (جایگاه مشترک)
۱۰) پلیموث ستلایت ۴۲۶ همی مدل ۱۹۶۶ – زمان ۵/۳ ثانیه (جایگاه مشترک)
ماشینی برای نشستن و سریع حرکت کردن؛ فارغ از ظاهر و طراحی پنجرههای آن. موتور Hemi-426 در این مدل، کار خود را بهخوبی انجام میداد و ترکیبی متناسب از عملکرد تهاجمی و «متانت خیابانی» را فراهم میکرد.
۹) پورشه ۹۰۴ مدل ۱۹۶۴- زمان ۵/۳ ثانیه (جایگاه مشترک)
حضور ۹۰۴ در خیابانها، شبیه به پر سر و صدا ترین آهنگ متن یک فیلم جنگی بود. سنت قدیمی پورشه در استفاده، هنوز هم پابرجا بود و سطح نویز در سرعتی مانند ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، به حدّی بود که امکان مکالمه عادی از بین میرفت. در این مدل، برای اولین بار پس از ۵۰ دستگاه پورشه که در اتریش ساخته شده بودند، در یک خودروی تولیدی پورشه، موتور در جلوی محور قرار داده شد؛ موتوری که از قطعات بزرگتر سوپاپها و بادامکها استفاده میکرد و با موتورهای ۲ لیتری قبلی پورشه متفاوت بود.
۸) فورد موستانگ GT 289 مدل ۱۹۶۵ – زمان ۵/۲ ثانیه
رانندگی با موستانگ ۲۷۱ اسببخاری، اگرچه با سروصدای زیادی همراه بود، ولی تجربهای هیجانانگیز به شمار میرفت. این نسخه از موستانگ، شتاب مناسبی داشت، ولی کنترل آن در بزرگراه بسیار مشکل بود.
۷) پلیموث رود رانر ۴۲۶ همی مدل ۱۹۶۹ – زمان ۵/۱ ثانیه (جایگاه مشترک)
رود رانر با پیشرانه همی یک خودروی مسابقهای بود که شاریط نفسگیری در خیابانها داشت. اگزوز این خودرو همانند یک آتشفشان، آتش میگرفت و هوا با شدت هر چه تمامتر به درون مکش موتور کشیده میشد.
۶) فورد GT40 مارک III مدل ۱۹۶۷ – زمان ۵/۱ ثانیه (جایگاه مشترک)
این خودرو میتوانست نگاه بسیاری را به سمت خود خیره کند. حتی پلیسها نیز در برخورد اول، احساس میکند که راننده حتماً کار اشتباهی انجام داده است. در همین حال، پایداری کلی GT40 باعث میشد تا راننده، حتی در سرعت بالای ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت، احساس امنیت کند. البته شتاب این مدل و زمان ۱۳/۸ ثانیه در طی کردن مسیر یکچهارم مایل با سرعت نهایی ۱۶۹ کیلومتر بر ساعت، با شرایط یک سوپرماشین فاصله دارد، ولی روند شتابگیری آن به صورت مداوم و پیوسته است.
۵) داج چارجر ۴۲۶ همی مدل ۱۹۶۸ – زمان ۴/۸ ثانیه
در این مدل، طراحان داج قابلیتهای خود را در ساخت یک خودروی روزآمد، با اصالت و با ترکیبی از راحتی و تازگی نشان داند. موتور «همی» با قدرت ۴۲۵ اسببخار و گشتاور حداکثر ۶۶۴ نیوتنمتر، باعث میشود تا چارجر مسیر یکچهارم مایل را در زمان ۱۳/۵ ثانیه و با سرعت ۱۶۷ کیلومتر بر ساعت به پایان برساند؛ عملکردی که برای یک خودروی ۱۹۷۱ کیلوگرمی چندان بد نیست.
۴) شورولت کوروت ۴۲۷ مدل ۱۹۶۷ – زمان ۴/۷ ثانیه
کوروت از زمان معرفیاش در سال ۱۹۵۳، مسیر طول و درازی را پیموده است. در ابتدا، کوروت یک خودروی کوچک و زیبای ۲ سرنشینه بود و ویژگیهای لازم یک مدل اسپورت را در ظاهرش داشت. ولی در زیر پوسته بدنه فایبرگلاس آن، یک موتور شش سیلندر ۱۵۰ اسببخاری به همراه یک گیربکس «پاورگلاید» ۲ سرعته قرار گرفته بود؛ چیزی که باعث میشد که خیلیها آن را به عنوان یک «خودروی اسپورت» جدّی نگیرند. حتی مالکان «تاندربرد» نیز میدانستند که خودرویشان به ویژگیهای یک «خودروی اسپورت» نزدیکتر است.
۳) پونتیاک تمپست GTO مدل ۱۹۶۴ – زمان ۴/۶ ثانیه
وقتی پونتیاک از مدل جدید اسپورت «تمپست» با عنوان GTO خبر داد، این موضوع چندان به مذاق علاقهمندان خوش نیامد. امّا اولین تجربه رانندگی با این مدل باعث میشد تا احساسات نسبت به آن، اندکی بهتر شود؛ چرا که GTO یک خودروی زیبا و با هندلینگ و شتابگیری مناسب بود.
۲) شلبی کبرا ۲۶۰ مدل ۱۹۶۳ – زمان ۴/۵ ثانیه
این مدل شلبی کبرا در زمان خودش، یکی از بهترین آمار عملکرد را در بین مدلهای تولیدی صنعت خودرو داشت. حتی با اینکه موتور در وسط قرار داشت، مشخصات گشتاور آن باعث میشد که با بسیاری از شرایط رانندگی در خیابانهای شهر، همخوانی نداشته باشد.
۱) شلبی کبرا ۴۲۷ مدل ۱۹۶۵ – زمان ۴/۳ ثانیه
شلبی کبرا ۴۲۷ خودرویی بود که میتوانست در کمتر از ۲۵ ثانیه تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد و نیز از این سرعت کاملاً متوقف شود (۰-۱۶۰-۰).
REZA
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵هرجا سخن از سرعت و قدرت است نام کوروت میدرخشد
ali
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵صحبتتون رو کامل میکنم
هرجا صحبت از زیبای و قدرت است نام ماشین امریکایی مثل خورشید تابان
میدرخشد
PAGANI
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵میگم لامبو میورا کجاس؟؟؟
great britain
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵اینبار واقعا پرچم آمریکا بدجور بالاست.
king 918
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵پورشه هم همه جا هست بدکردار ……….
عجیبه چرا فراری نبود ……..
Pagani
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ناموسن حال کردم با این پورش 904
خیلی نازه
کوروت هم که حرف نداره
و GT40 هم عالی
moein
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵آمریکا قدر بوده و هست
همین
ali
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵برای بار 100000000000000 افرین به خوشگلای امریکایی
vahid porsche
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵بالاخره یجاییم ماشینای آمریکایی برنده شدن?
ali
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵البته همه جا برندن فقط باید پذیرفت
احمد باقری
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ماشینهای معروفی بودن.
tv
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵اقا مسعود دستت درد نکنه …
ولی همون طور که گفتم کروت همیشه تک بوده همیشه هم مسیر خودشو رفته و راهو برا بقیه ام باز کرده … مخصوصا از c3 به هیچ عنوان نمیشه گذشت … دوستان المانی سوار زیاد ناراحت نشن چون تو اون سال ها واقعا ماشینهای امریکایی تک و پر ادعایی بودن برخلاف دهه ی 80 که اکثرا جایگاه ها شونو از دست دادن … وبه رقبای اروپایی و اسیایی واگذار کردنش …
moein
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵نه بابا کسی کمکت کرد یا خودت گفتی
این دستاورد بزرگ رو به تمام ایرانیان تبریک می گم
داداش ترشی نخوری یه چیزی می شی
بهنام طیبی
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵توخوبی البرت انیشتین
Nima
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵اینم دهه ۶۰?
لامبورگینى و فرارى رو نمیبینم
میدونستم کاملا این دهه هم مال آمریکاس
دهه ۷۰ هم کارشون درسته(البته شاید نه مثل ۶۰)
ولى ۸۰ به بعد…
تا این ۱-۲ سال آخر.
احسان(احسان سابق)
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵قطعا سریعترین ماشین های دهه 70 باز هم امریکایی ها سلطنت می کنن.اما بین سال های 1980 تا 2010 امریکایی ها هیچ درخششی نداشتن و دوباره از 2010 به بعد میبینیم که امریکایی ها به خوبی پیشرفت کردن.اما پیشرفت امروز از جنس سرعت و شتاب تنها نیست.از جنس تکنولوژی و مصرف سوخت و ایمنی و طراحی زیبا و سادگی استفاده و امکانات بیشتر با قیمت مناسب هست
asa
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵اینکه بجز یکیش همه المانی بود .!!! بابا من به هنرو مهندسی شما المانی ها حسودیم میشه . نگاه کن بجز اون یکی امریکایی همه مال المانه . حالا از شوخی گذشته اون کبرا ۴۲۷ یک چیز دیگست . هنر انگلیسی در طراحی و مهندسی امریکایی وقتی با هم ترکیب شن میشه یک همچین ماشینی که هیچ کلکسیونری نمیتونه برای داشتنش دست رد به سینه این ماشین بزنه . gt 40 و شلبی کبرا ۴۲۷ از بهترینو افسانه ای ترین ماشین های کل تاریخن . باور کنید از دیدنشون روحم تازه میشه .
king 918
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵بابا خدایی نگاه کن شلبی کبرا 200 کیلو هم نبوده تازه با راننده
باقی خدایی حقشونه ……..
ali
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵دم امریکاییا بازم گرم که همیشه ی خدا طرفداراهای سینه چاکشون رو
سر بلند میکنند اینم باز یه افتخار دیگه در تاریخ زرین ماشینهای معرکه
امریکایی
خدایا بخاطر خلق امریکا تو را سپاس گذارم
continental
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵فقط شلبی کبرا عجب ماشینه خفنیه.