آمار عمکرد شتاب خودروهای مختلف از قدیمالایام، از جایگاه مهمی در دنیای اتومبیل برخوردار بوده و این موضوع، هم از جانب خودروسازان و هم از جانب مجلات مختلف دنبال شده است. در مجله Car and Driver، این سنت از سال ۱۹۵۵ آغاز شده و از آن زمان تاکنون، مدلهای خودروی زیادی مورد این تست قرار گرفتهاند. در ادامه، سریعترین خودروها بر اساس زمان رسیدن به سرعت ۶۰ مایل (۹۶/۶ کیلومتر) بر ساعت در دهه ۸۰ گردآوری شدهاند.
۱۳) فراری تستا روسا مدل ۱۹۸۶ – زمان ۵ ثانیه (جایگاه مشترک)
۱۲) فراری 288GTO مدل ۱۹۸۵ – زمان ۵ ثانیه (جایگاه مشترک) ۱۱) فراری تستا روسا مدل ۱۹۸۵ – زمان ۵ ثانیه (جایگاه مشترک) ۱۰) فراری 512BB مدل ۱۹۸۱ – زمان ۵ ثانیه (جایگاه مشترک) ۹) پورشه ۹۱۱ توربو کابریولت اسلنت نوز مدل ۱۹۸۷ – زمان ۴/۹ ثانیه (جایگاه مشترک)این پورشه سفیدرنگ با سرعت ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت میتوانست فضا و مکان را با فاکتورهای کوانتومی فشرده کند. در مسیری که با این خودرو طی میشد، اندازهگیریهای معمولی چندان کارآمد نبود. ۸) بیوک رگال گرند نشنال مدل ۱۹۸۶ – زمان ۴/۹ ثانیه (جایگاه مشترک) ۷) لوتوس اسپریت توربو SE مدل ۱۹۸۹ – زمان ۴/۸ ثانیه (جایگاه مشترک) ۶) پورشه ۹۱۱ کاررا ۴ مدل ۱۹۸۹ – زمان ۴/۸ ثانیه (جایگاه مشترک) ۵) بیوک GNX مدل ۱۹۸۷ – زمان ۴/۷ ثانیه ۴) پونتیاک فایربرد ترنس ام (توربو V-6) مدل ۱۹۸۹ – زمان ۴/۶ ثانیه (جایگاه مشترک) ۳) پورشه ۹۱۱ توربو مدل ۱۹۸۶ – زمان ۴/۶ ثانیه (جایگاه مشترک) ۲) شورولت کوروت ZR-1 مدل ۱۹۸۹ – زمان ۴/۵ ثانیه ۱) پورشه ۹۵۹ مدل ۱۹۸۷ – زمان ۳/۶ ثانیه
همیشه برای نام بردن از یک خودروی کامل و بینقص باید احتیاط کرد. ولی این پورشه ۹۵۹ که از «آلمان غربی» میآمد، شایستگی عنوان «بینقص» را داشت؛ چه کلمهای بهتر از این برای توصیف خودرویی که ترکیب یک پرفورنس مسابقهای را همراه با راحتیِ یک سدان لوکس فراهم میکرد؟ این خودرو در شلوغیهای ترافیک، مسافرتهای جادهای، مسیرهای کوهستانی و شرایط مسابقه، در همه شرایط، وضعیت مناسبی داشت و همه نوع مأموریتی را میتوانست به انجام برساند.
بهنام طیبی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵فراری و پورشه خیلی سلار هستن.عاشق صدای اگرزوز و موتور فراری ام.
ali ayat
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵این پورشه آخری کل معادلات خودرویی تا اون دهه رو عوض کرد عجب شتابی…
Archi KHAN
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵خُب واسه همینه که باید گفت :
” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “
king 918
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵خدیا شاب پورشه959 3.6 بوده اونم 30 سال پیش یعنی چی این پورشه چیه خدا …….
نفس کش می خواسته بدکردار ……………..
واقعا بی نقص شایستش بوده ………………….
هرچند الان یه سری از دانشمندان میان و ازش نقص میگیرن ……..
Ferrari
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵این سری مقالات کاملا متعصبانه و مغرضانه هستن.
چون میورا و مزراتی به ترتیب تو دهه های 60 و 70
و کانتاش هم در دهه80 رو ننوشتن???
F40 و F50 رو هم منتظریم که سر ببرید.
احسان ایودی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵به به جناب باقری کارشناس خبره دنیای خودرو
متعصب میدونی کیه ؟؟
متعصب به تو میگن که تلاش داری نظر شخصی خودتو به همه تحمیل کنی
زیبایی یه بحث سلیقه ایه مثل شتاب نیست که براش معیار داشته باشیم
اتفاقا خیلی از کارشناسای طراحی خودرو طراحی پورشه رو خیلی عالی میدونن
سندشم چند بار تو همین سایت خودم گذاشتم که پورشه به عنوان یکی از زیباترین ماشینا انتخاب شده بود
در ضمن،ارزش نظراتت از روند کلی کامنتات مشخصه
خیلی خوب کار کردن
البته مساله مسافت در خودروهای هیبریدی مهم هست
کلا زحمت زیادی کشیده شده
معلومه فناوری بالایی داره
و …….
Archi KHAN
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ایودی جان
چی چی میگی عمو ؟!!!؟
pagani
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵دلایل دیگه ای هم برای مغرضانه بودن این سری مقالات هست از جمله این که:وقتی میگیم سریعترین ذهن فورا به سمت تاپ اسپید میره ولی دوستان شتاب معنیش کردن (بهتر بود از چابکی استفاده میکردن که هم هندلینک رو دربرداشت هم شتاب) و برای این شتاب معنیش کردن که فقط تعصبات خودشون رو ارضا کنن!!!!
چون اگه در مورد تاپ اسپید بود دوستانی که با دیدن فراری سوپرفست در صدرلیست وبعد دیدن عدد ۳۰۰ک.م در کنار نام میورا و پس از دوره حدود۱۵ ساله یه تازی میورا,,, مزراتی ,و بعد فراری های ۹۱۲ و ۹۲۱ بعد کانتاش و دیابلو به درجه خودزنی رسیده بودند با دیدن نام سالین امریکایی و به خصوص مکلارن اف وان, افسانه بریتانیایی به خودکشی دست میزدند.
که البته با دیدن نام بوگاتی آلام آن ها کمی تسکین یافته زیرا که بوگاتی قلب فسرده و عقده باد کرده فولکس ,,از موتور خورجینی ۴توربو ۱۶ سیلندر و کلی اینترکولر و کلاه خود و زره !!!! آلمانی استفاده کرده و به ۴۳۲ ک,م رسیده!!!!!!
که البته فرانسویه هااا!!!!!!!!!!!!
احمد باقری
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵دانشمندی شما هم معلوم شد، سالهاست که میگیم پورشه از نظر فنی خیلی عالیه، ولی از نظر طراحی، افتضاحه، باز هم میاد میگه سرعت و شتابش عالیه، دیگه چی میخوای. چشماتو باز کن جوون متنها رو بخون، وقتی سرسری و تند تند میخونی معلومه که متوجه منظور بقیه نمیشی و فقط روی حرف متعصبانه و غرض ورزانه خودت سماجت می کنی، سعیت رو بکن، شاید تونستی متوجه بشی منظور ما چیه، هر چند خیلی ساده است. واقعا از صمیم قلب دوست دارم بیای اینجا و بگی، طراحی پورشه، از طراحی فراری، کادیلاک، مرسدس، بی ام دبلیو، بیوک، مزراتی و دهها خودرو ساز دیگه بهتره، خیلی دوست دارم اینو بگی، میخوام بفهمم درجه تعصب و طرفداری بدون دلیلت چقدر بالاست!!!!!!!!!!!!
به نظر من که باید خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی بالا باشه که گوشت به هیچ حرفی بدهکار نیست، من اگه می خواستم مثل خیلی از شما تعصبی بی دلیل داشته باشم، یه برند رو انتخاب می کردم و می گفتم این آخرشه و دیگر هیچ، ولی من هر جا که واقعا طراحی خوبی داشته و امکانات عالی داشته گفتم، هر جا هم که نبوده، گفتم نداره. به نظر من کلا تعصب بیجا روی یک برند، جز بستن دریچه ذهن به روی واقعیات، هیچ چیز دیگه ای نیست.
با عذرخواهی فراوان از تمام دوستان
شاد باشید و شاد زی.
king 918
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵باقری جان خوبه باز تو از فنی پورشه ایرد نمیگیری الان یه سری از پرفسفور ها میان از موتور پورشه هم ایراد میگیرن ………..
اخر زمانه دیگه ………..
amir.z
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵85 رو عشق است…..
نه اشتباه فکر نکنید منظورم اون دوتا ماسل کار وحشی هست……خیلی شاخن…..به نظرم بهترین بیوک های تاریخن
mehran911
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵پس بالاخره
اسم 959 افسانه ای که به شدت عاشقش هستم
و به جرات میگم بهترین و پیشرفته ترین سوپراسپرت زمان خودش بود به میان آمد
به عشق پورشه ها توصیه میکنم در موردش بخونن
فوق العاده است این ماشین
نمی دونم این متن ترجمه است یا اینکه تالیف جناب حسینی عزیز هستش بهر حال خصوصیات پورشه 959 بسیار خوب و دقیق نوشته شده
ممنون از جناب حسینی
moein
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵نتیجه یه بازار رقابتی همین میشه دیگه
احسان
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵911و 959
USA & JAPAN
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵بیوک GNX از هر لحاظ فوقالعادس
ali
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵دقیقا خیلی لاته و همچنین زیبا و سریع
احمد باقری
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵معلوم شد که تمام طراحیهای پورشه در تمام دورانها، افتضاح بوده، آخه این چه طرحیه، برای یک ماشین که فقط سرعت و شتاب مهم نیست، یک طرح خوش استایل و پر ابهت هم باید داشته باشه، قورباغه خندون، قورباغه گریون، قورباغه آماده به کار، قورباغه بیشه زار، قورباغه آماده حمله و …، این همه خودروساز در این همه دوران، یعنی بلد نبودن از این طرح و طرحهای مشابه این استفاده کنن، یعنی بقیه همه خنگ بودن که فقط به سرعت و شتاب فکر نمی کردن و روی طراحی هم انرژی و زمان میذاشتن. البته لابد دستگاههایی که بتونه چنین طرح پیچیده ای رو بسازه، نداشتن و فقط پورشه داشت، واقعا جای افسوس داره. این همه طرح قشنگ و زیبا در دهه 80 و بعد از اون، فقط باید پورشه به این طرح کذایی روی میاورد. واویلا از این متعصبین و طرفداران سرعت نگر و شتاب نگر و دیر هیچ. بزن دیسلایکو، اینطوری میتونی تعصب خودت رو خالی کنی.
great britain
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵احمد باقری اینقدر شیطونی نکن.میدم رهبره کره شمالی بخورتتا.
https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%DB%8C%D9%85_%D8%AC%D9%88%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D9%88%D9%86
Archi KHAN
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵great britain امان از دست تو…
:-)
fara2001
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵واقعا پورشه از نظر عملکرد فنی یکی از بهترینهای تاریخه در هر دوران پر صلابته، و جزو پیشتازها. اما متاسفانه طراحی و روح زیبای در این خودرو مرده .
حمید
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵و باز هم به جا داره از مسئولین ایران خودرو و سایپا تشکر کنیم و بگیم : خخخخخخخخ
Nima
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵میدونم دیگه از دهه بعدى آمریکا کم رنگ میشه ولى ۵۰-۶۰-۷۰-۸۰ و قبلش عالى عمل کردن
این اواخر هم کارشون درست شده.
ali
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵البته تو اون زمان سیاستشون هم عوض میشه و برای رقابت با جاپونی ها
مجبور به کاری میشن که 180 درجه با تخصصشون منافات داشت
اونم ماشینهای اکونومیک بود ولی 3 بزرگ کهنه کار از2009 به بعد شدن همونی
که سالها طرفداراشون با مدلهای معرکه قدیمی شون حال میکردن
زنده باد هیولاهای امریکایی
ali a.j.g
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵جمال بیشتر این دهه هشتادی ها رو عشقه
احسان
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵خودرو شماره ⁴ پونتیاک نه بیوک
احمد باقری
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵959 واقعا یه افسانست
مهدی
۱ خرداد ۱۳۹۵من موندم کی مقاله رو تنظیم کرده ک اف ۴۰ بهترین اسپرت تاریخ رو فراموش کرده!