تقریبا سه سال پیش اولین سند چشم انداز در بخش خودرو بعنوان راهنما و راهکار توسعه صنعت خودرو در ایران توسط وزارت صنایع، شورای سیاستگذاری صنعت خودرو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع تدوین و ابلاغ گردید. اهداف و سیاستهای توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ بر اساس ابلاغ مقام معظم رهبری برای دستیابی به جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فن آوری در منطقه تدوین شد.
بر اساس سرفصلهای این سند، ایران باید در سال ۱۴۰۴ به رتبه اول تولید خودرو در منطقه، رتبه پنجم در آسیا و رتبه یازدهم در جهان از طریق رقابت پذیری مبتنی بر توسعه فن آوری دست یابد.
1- پایگاه تولید خودرو با علامت تجاری داخلی، مشترک یا جهانی در منطقه، با تاکید بر صادرات محصولات تولیدی
2- پایگاه تولید قطعات و مجموعه های خودرو با علامت تجاری معتبر داخلی یا جهانی در منطقه، با تاکید بر مزیت رقابتی
3- جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی (مستقیم یا مشترک) در راستای جذب فن آوری های نوین و توسعه صادرات
4- پایگاه مراکز طراحی، آزمون و خدمات مهندسی خودرو در منطقه
بر اساس این راهکارها، اهداف صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ نیز بدین شرح تعیین شدند:
1- تولید حداقل ۳ میلیون دستگاه خودرو شامل یک میلیون دستگاه برای صادرات و دو میلیون برای بازار داخلی
2- تولید حداقل ۵۰ درصد از خودروهای سبک با برند داخلی
3- صادرات قطعه به میزان 6 میلیارد دلار
4- تامین حداقل ۵ میلیارد دلار قطعه توسط قطعه سازان داخلی
5- تولید حداقل 120 هزار دستگاه خودروی تجاری، شامل ۳۰ هزار دستگاه صادراتی
در این سند همچنین از پیش نیازها و بسترهای لازم برای تحقق اهداف نیز نام برده شده است. مثلا سرعت بخشیدن به اجرای اصل ۴۴، اصلاح و شفاف سازی قوانین، تولید و عرضه بر اساس قیمت بازار (عرضه و تقاضا)، تسهیل جذب سرمایه گذاری خارجی، توسعه فن آوری های نوین، ایجاد و گسترش مراکر تحقیق و توسعه بویژه در بخش قوای محرکه، تولید خودروهای ارزان قیمت، کم مصرف و سازگار با محیط زیست، ارتقای استانداردهای ایمنی و آلایندگی مطابق با استانداردهای روز اروپا، ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان، توسعه سیستمهای خدمات پس از فروش، کاهش تدریجی تعرفه واردات متناسببا توسعه صنعت خودرو، ایجاد و توسعه مراکز بازاریابی جهانی و مواردی ازاین قبیل را باید نام برد.
این سند هر پنج سال یکبار باید مورد بازنگری قرار گیرد تا میزان دستیابی به اهداف یا انحراف آن مشخص گردد. کارشناسان حوزه خودرو در چند ماه اخیر از ضرورت بازنگری سریعتر این سند سخن گفته اند. زیرا بنظر می رسد راهی که صنعت خودرو در حال پیمودن آن است با اهداف پیش بینی شده، در حال واگرایی می باشد.
شاید یکی از مهمترین دلایل انحراف از سند چشم انداز، نادیده انگاشتن سرفصل آن باشد. آنجا که رقابت پذیری را مورد تاکید قرار داده اما در عمل انحصار جای رقابت را در صنعت خودرو تنگ کرده است.
نظر سنجی سوم سایت پدال بر اساس چشم انداز ارائه شده تنظیم شده است. از شما می پرسیم، آیا صنعت خودروی ایران می تواند تا سال ۱۴۰۴ یعنی تقریبا ۱۳ سال آینده، به اهداف درنظر گرفته شده دست یابد؟ شما سال ۱۴۰۴ را برای صنعت و بازار خودروی ایران چگونه پیش بینی می نمایید؟
ايذه
۲۱ مرداد ۱۳۹۱یه مثال داریم میگه بزک نمیر بهار میاد خربزه با خیار میاد/باید منتظر بهار موند
مرتضی بازیاری
۲۱ مرداد ۱۳۹۱کاشکی یکی از مسئولامون هم این نظرات رو میخوند تا میفهمید که مردم دیگه هیچ اعتمادی بهشون ندارند
اگه دقت کرده باشد هیچ شخصی نظر مثبت در مورد چشم انداز 1404 نداشته
خاک تو سرشون کنن بی لیاقتا
محمد رضا
۲۱ مرداد ۱۳۹۱همتون احتمالا” داستان دنکیشوت را خوندید(همون پیرمردی که خودشو شوالیه فرض میکردوآسیاب بادی رو به شکل حریفی قدر میدید و بهش حمله میکرد و…. نهایتا” سر پره های اسیاب آویزان میشد)قصدم اهانت […] نیست ولی تو را بخدا ما و خودتونو مضحکه عالم و آدم نکنید.
به قول معروف خانه از پای بست ویران است خواجه در فکر نقش و ایوان است.
Ali
۲۱ مرداد ۱۳۹۱شا کجارو گرفتید ایران تا سال 1404 که هیچ تا سال 1500نمیتونه یکی مثل bmw بزنه
رامتین
۲۱ مرداد ۱۳۹۱زهی خیال باطل
شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
اونوقت حتما می خوان صادارتشون هم نصف نصف قیمت داخلی خودرو باشه دیگه یعنی هزینه صادراتشون رو باید مصرف کننده داخلی بده
رامی
۲۱ مرداد ۱۳۹۱اقای پدال چراقیمت پارس ای ال ایکس نمیذاری
رضا امپراطور
۲۱ مرداد ۱۳۹۱صنعت خودروسازی کشور هیچوقت ورشکست نمیشه با این پولهای گزافی که به جیب میزنه . ولی کم کم تبدیل میشه به یه کارگاه مونتاژ و یا قطعه سازی بی کیفیت.
فرید
۲۱ مرداد ۱۳۹۱موافقم.
ایران خودرو و سایپا یجورایی مثل استقلال و پرسپولیس هستند، همیجوری که نمی زارن این دو تا ورشکسته و از دور خارج بشوند همینطور هم نمیگذارند این دو تا فرقون ساز ورشکیته بشوند.
امیر حسین
۲۱ مرداد ۱۳۹۱به نظر من در سال 1404 قیمت پراید به 40 ملیون هم میرسه و قیمت ازرا 400 ملیون نیز میرسد و می توانیم لقب گرانترین بازار اتومبیل جهان را بگیریم.
عطا
۲۱ مرداد ۱۳۹۱شما تو سال 1404 پرایدی میزنین که از پرایدای الان خیلی چراغای خوشگل تری داره.سعی کنین گنده تر از دهنتون حرف نزنین با اون چشم انداز رویاییتون!!!
سیاوش
۲۱ مرداد ۱۳۹۱سند چشم انداز ما برای 1404 میشه:
پراید 192 :زیبا مطمئن جادار 30 میلیون
سمند با موتور تندر:قوی ایمن پرشتاب 45 میلیون
و….
امیر حسین
۲۱ مرداد ۱۳۹۱به حول و قوه ماشین سازان در سال 1404 خودرویی میسازیم که موتورش اتش نگیرد
mohamaz
۲۱ مرداد ۱۳۹۱اگه مسولین ما چشم انداز می خوان بهشون طبیعت کلاردشت پیشنهاد میکنم خیلی چشم انداز خوبی داره! چشم انداز در جایی مطرح میشه که جامعه رو به پیشرفت باشه نه درجا زدن. مطمئن باشید تا 13 سال اینده اگه خودروهای پرنده تولید نشن حتما خودروهای هیبریدی و الکتریکی تمام دنیا رو گرفته. تا 13 سال اینده به حول قوه الهی ما توانسته ایم سمند با موتور ملی با میانگین مصرف سوخت ترکیبی 10 لیتر تولید و به ایران وجهان عرضه کنیم تا سایر ملل از انها در موزه استفاده کنند!!!! هر کی موافقه +++++ بده.
محمد
۲۱ مرداد ۱۳۹۱سمند و پراید از سال 80 به بعد به جز چراغ هاشون تغییر دیگه ای نداشته فکر نمی کنم بتونیم توسال1404 خودرو ساز برتر بشیم.
حامد
۹ شهریور ۱۳۹۱پراید رو نمیگم،اما سمند 80 با دنا 90 خیلیل توفیق دارن
علیرضا
۲۱ مرداد ۱۳۹۱ای کاش سایت پدال دیدگاه های مطالبش را به گوش کسی میرسوند..شاید فایده ای داشت.
مرتضی بازیاری
۲۱ مرداد ۱۳۹۱بخدا الان موقشه که با هم بریم جلوی شرکت ایران خودرو و اعتراضمون رو به گوش مسئولین برسونیم
اگه به جلمه ها دقت کنین حرف همه بازدیدکننده ها یکیه
به فکر یه اعتراض حرکتی باشد دوستان
Ali
۲۱ مرداد ۱۳۹۱دوستان همین الان خبر رسید که سند رو موریانه خورده….
sunmartin
۲۱ مرداد ۱۳۹۱چشم انداز من از سال های بعد اینه چه برسه به 1404 معلوم نیست چی بشه !!!(حالا ،دیگه اون رو خدا میدونه)
اما طی سال های آینده نه تنها سرمایه ای از طرف ولی نعمتان و برادران کمونیست “چینی” به ایران انتقال پیدا نمیکنه بلکه با در نظر گرفتن شرایط و بحران های اقتصادی امتیاز های بیشتری رو از ما میگیرن و بیش از 90 درصد محصولات داخلی چینی شده میشه یعنی با شرایط و موازین که برادران چینی دوست داران باید قرارداد ها بسته بشه خوب چینی ها کپی ها یمدل های اسیایی و اروپایی رو در ایران با قیمت 4 تا 5 برابر چین تولید میکنند و در واقع “آینده از آن زبل ها ،دلالان ، و دوستان چینی ” هست
امیر
۲۱ مرداد ۱۳۹۱به این سند دقت کنید .اصلا حرفی از کیفیت نزده فقط از کمیت حرف زده . 1404 میخوان به اندازه کل خودرو های دنیا تو 100 سال اخیر پراید با چراغای جدید تولید کنن.
به نظر من تا وقتی مردم ساکت باشن و صداشون در نیاد وضع همینطوری باقی میمونه .صداشونم در بیاد ….نباید در بیاد.
مهرداد
۲۱ مرداد ۱۳۹۱انشالله تا 1404 ایران خودرو و سایپا کلا حذف بشه یا از حمایت دولت خارج بشه و خصوصی بشه و رقابت سالم با خودرو های خارجی و بدون دریافت عوارض گمرکی داشته باشیم تا مجبور نباشیم لگنی مثل پراید رو ملت بخرن 10 میلیون
ارمان
۲۱ مرداد ۱۳۹۱آقا افق چی هست ؟ می خورن یا می پوشن ؟ آهان اون سند چشم اندازو می گی ! بابا مسئولین یه چیزی گفتن ما دور هم خوش باشیم .
فردین
۲۱ مرداد ۱۳۹۱ایران خودرو دولتی و هیچ وقت نمیزارن که زمین بخوره گندترین ماشینم بزنن میگن عالیه اونایی هم که از دولت بازنشسته شدن سایپا ماله اوناست در هر حال کسی دلش واسه ملت نمیسوزه پای پول بیاد وسط پسر به پدر رحم نمیکنه چه برسه به ایران خودرو و سایپا.خداوندا ما را با ارزوی سوار شدن ماشین خوب حفظ بفرما!!!خداوندا داغ ماشینای خوب رو بر دل ما مگذار!!!
Sam abadani
۲۲ مرداد ۱۳۹۱من همین الان از محل تنظیم سند میام و خیلی فشرده و سخت درحال کاریم،امیدوارم اضافه کاری خوبی بابت کار زیادمون بهمون بدن و بیشتر از آقازاده فلانی که پسر دوست بابام هستش مدیریت کنم و با حقوق کمی که میدن و حق دلالی ناچیزش لقمه نونی حلال دربیارم!!!!بهرحال به مردم عرض میکنم شما بخوابید ما و فامیلامون بیداریم تا از سرمایه و جان شما صیانت کنیم
ومنالله التوفیق
حمید
۲۲ مرداد ۱۳۹۱خدا میدونه جی مصرف میکنند که اینقدر توهم میزنند.مدیرانی که فقط شعر گفتن بلدند معلومه چنین حرف های غیر علمی میزنند .از مانیست که بر ماست (از یه سری نادان و جاهل است که خدا تو قران بهشون میگه لا یفقهون و… )
داود
۲۲ مرداد ۱۳۹۱پاسخ مسئولین به نظرات:
دوستان اگه سال 1404 اونجور که سند دادیم نشد یه سند دیگه میدیم واسه سال 1417 (البته اگه دوستان تا اون موقع چشمشون از دنیا کوتاه نشدو خواستن چشم اندازو ببینن)
با تشکر
داود
۲۵ مرداد ۱۳۹۱دیدین وزیر راه تصادف کرد..
اونم اگه الان خودرو ملی سوار بود نه لندکروز 150 میلیونی دیگه نمی تونست چشم اندازو ببینه…
باید میرفیم مراسم چهلمش..!!!
وحید
۲۲ مرداد ۱۳۹۱هردم ازین باغ بری میرسد !! تازه تر از تازه تری میرسد !!!!
mohsen
۲۲ مرداد ۱۳۹۱اسمشو باید بذارن سند خاک انداز
امیر
۲۳ مرداد ۱۳۹۱مطمئن باشین تا 1000 سال دیگه فیس لیفت های بعدی پراید و سمند توی بازار جهانی مشتری پیدا میکنه
esi
۲۳ مرداد ۱۳۹۱دوستان عزیزی که این حرفارو میزنید خداییش 50 درصد شما ماشیناتون داخلیه اگه راست میکین ازشون ماشین نخرید
تا جیب […] ناخواسته پر نکنید
فردین
۲۴ مرداد ۱۳۹۱دوست عزیز من 206 مدل 90 داشتم صفرش دستم بود گیربکسش تعمیر شد فروختم الان پیادم 6 ماه وقتی پول واسه ماشین خارجی ندارم مجبورم که از خودروی بی کیفت داخلی استفاده کنم من نخریدم بقیه چی؟
محمد
۲۵ مرداد ۱۳۹۱من یک دانش اموزم و مایلم که طراحی ماشین رو انجام بدم.اما کحاست آن مسئول و کجاست اون مدیر.هر کی دلش میخواد روی من سرمایه گذاری کنه چیزی هم بنویسه.نمیخوام اغراق کنم ام طرحام رو نمی پذیرند
حسین
۲۵ مرداد ۱۳۹۱به نظر من تاحالا به نصف خواسته هاشون رسیدن و به نصفه دیگه حالا حالا ها نمی رسند مگر با حمایت از تولید با کیفیت داخلی و کار مضاعف…
یادتون نره مردم ژاپن تا وقتی که خودشون(برخی جنسارو) تولید نمی کردن ازش استفاده نمی کردن …نخ مثل کشور ما که فقط مردم 50 میلیون دلار از پورشه خرید می کنند حالا تویوتا و هیوندا بماند…..