قطعاً در این آشفته بازار خوردرو در کشورمان سؤالها و انتقاداتی در ذهن همگی ما شکل گرفته است که شما خوانندگان محترم در قسمت نظرات در مقالات مختلف به آن اشاره کردید؛ چرا افزایش قیمت خودرو تا به این حد رسیده است، چرا خودرو سازان داخلی علیرغم فشارهای وارده از سوی دولت و مردم برای بهتر کردن کیفیت خودروها و افزایش ایمنی اقدامی نکرده است، چرا با اینکه قوانین راهنمایی رانندگی نسبت به سالهای قبل جدیتر دنبال میشوند و وزارت راه سازی سعی در بهسازی جادهها و راهها میکند و با وجود اینکه داشتن ایریگ و ABS برای تمامی خودروها الزامی اعلام شده است، آمار تصادفات و مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای رو به کاهش چشمگیری نمیروند. چرا خودرویی که خارج از ایران به عنوان خودروی اقتصادی شناخته میشود، وقتی وارد ایران میشود حتی قشر متوسط نیز از خرید آن ناتوانند؛ و بسیاری سؤال دیگر…
در این مقاله قصد داریم با چشم اندازی کلی به این سؤالها پاسخ دهیم. در ابتدا قصد دارم تا قسمتی از مقاله ای که در مجله ماشین به چاپ رسیده بود را برای شما باز گو کنم:
«کارخانهٔ خودرو سازی هیوندای موتورز در سال ۱۳۴۶ ه. ش. در کرهٔ جنوبی تأسیس گردید. ایرانخودرو نیز در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی در نزدیکی شهرک اکباتان تهران با اسم ایران ناسیونال بنیانگذاری شد که در سال ۱۳۵۷ مصادره شد و نام آن به ایرانخودرو تغییر یافت. هیوندایی خودرویی با نام سوناتا و ایرانخودرو سمند را تولید کرد، این دو محصول هردو امروزه نیز تولید میشوند اما همان طور که در تصویر میبینید تفاوت زیادی بین مدلهای امروزی این دو خودرو است!» این چگونه است که این دو شرکت تقریباً در یک مقطع زمانی شکل گرفتهاند ولی امروزه هیوندایی با عناوین بزرگترین شرکت خودروسازی از لحاظ سود، چهارمین شرکت خودرو سازی دنیا از لحاظ تعداد فروش و نخستین خودرو ساز دنیا از لحاظ سرعت رشد، از ایرانخودرو پیشی گرفته است؟
علت این است؛ کرهٔ جنوبی بودجهٔ قابل توجهی را به صنعت خودرو سازی اختصاص داد، نیروهای جوان را در همین راستا تعلیم داد و از آنها کمک گرفت و از ایده های نو استقبال کرد. پس از صادرات خودرو و تأسیس سایتهای تولیدی در کشور های مختلف، فضا برای این خودروساز رقابتیتر شد، تا آنجا که امروزه برای خودروسازان بزرگی همچون ب ام و، جنرال موتورز، نیسان و… شاخ و شانه میکشد.
بطور کلی هر کجا که فضای رقابتی حاکم باشد، میتوان شاهد پیشرفت بود. متأسفانه در صنعتی خودروسازی کشورمان رقابتی در کار نیست، به همین جهت ما شاهد درجا زدن و حتی پسرفت خودرو سازان داخلی هستیم، از طرفی میبینیم که با روشهایی همچون تعیین تعرفهٔ وارداتی بسیار بالا، اعطا نکردن دلار دولتی به وارد کنندگان خودرو و انواع و اقسام محدودیت ها و موانع بر سر واردات خودرو، قیمتهای خودروهای وارداتی بعضاً به بیش از سه برابر میرسند و این در حالیست که دلالان هم به این موضوع دامن میزنند.
حال از سوی دیگر، با افزایش قیمت های خودروهای وارداتی، خودرو سازان داخلی فضا را برای افزایش بی رویه قیمتها، باز دیده و در ابتدا عرضهٔ محصول را کم میکنند تا بازار اصطلاحاً تشنه شود، سپس شروع به عرضهٔ محصولاتش با نرخ جدید میکنند و اینگونه میشود که قیمت ۲۰۶ تیپ دو تا ۲۱ میلیون تومان هم میرسد و طبق معمول در آخر مردم هستند که متضرر میشوند و هیچ راه دیگری ندارند! این افزایش قیمت به گونه ایست که خودرو ساز در کیفیت خودرو کوچکترین تغییری نداده و با تغییر اجزای بی ارزشی همچون چراغ ضبط و… خودرو را وارد بازار میکند و همانطور که کم و بیش میبینیم این خودروها به دلیل ایمنی پایین سالانه جان بسیاری از هم وطنانمان را میگیرد. این تنها به این خاطر است که با کمترین هزینه سود حداکثر شود.
پس چه راهکاری باید برای این معضل اندیشیده شود؟
دولت باید به صنعت خودرو سازی توجه کند و بودجهٔ بیشتری اختصاص دهد و نیروهای انسانی تعلیم دیده را در این جهت بکار گیرد و بجای کپی برداری و تولید خودرویی با کمترین کیفیت و امکانات جهت سود بیشتر، خودرویی قابل قبول جهت صادرات تولید کند. وقتی پای خودروی وطنی نیز به بازار جهانی باز شود (نه تنها در کشورهایی محدود) فضای رقابتی شکل میگیرد و دولت مجبور میشود تا هرچه بیشتر از صنعت خودرو سازیش حمایت کند. حال میتواند تعرفهٔ گمرکی را کم و یا حتی حذف کند زیرا خودروهای داخلی با خودروهای خارجی در این زمان قابل رقابت خواهند بود.
ره دیگر این است؛ حتماً نیاز نیست که صنعت خودرو سازی کشور در جهت تولید خودرو باشد، کشورمان میتواند در شاخه های دیگر این صنعت فعالیت کند و همچون ترکیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان قطعات جانبی، تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی، رنگ بدنه خودرو، موتور سیکلت و… باشد و از آن طرف نیز تعرفه گمرکی خودروها را کم و یا حذف کرده تا نیاز مردم برای خودرو به طور قابل قبول برطرف گردد.
در هردو روش میتوان دریافت که هم صنعت خودرو سازی سودی که میخواهد را میبرد و هم مردم مجبور به پرداخت مبالغ هنگفت برای خودروی قابل قبولشان نیستند. از طرفی پیشرفت صنعت خودرو اشتغال زایی را در پی دارد و میتواند به یکی از منبع درآمدهای غیر نفتی ما تبدیل شود.
در پایان جا دارد بگویم که این مقاله هم همچون بسیاری از مقالات دیگر در رابطه با همین موضوع خوانده شده و به فراموشی می رود، ولی این شما هستید که با ارتباط با مسئولین میتوانید این روند را عوض کنید، و این مسئولین هستند که میتوانند با تدبیری حساب شده و به دور از منافع شخصی، مردم ایران زمین را راضی و خوشنود نگه دارند تا ایرانمان در این عرصه نیز سربلند شود.
shahin
۷ شهریور ۱۳۹۱فقط جواب سوالتون رو میدم: سود بیشتر!
سجاد
۸ شهریور ۱۳۹۱سلام دوستان،نظر من اینه که بنظرتون مسئولین ایران خودرو و سایپا روکی تعیین میکنه؟ خوب دولت… خوب حالا از یه طرف با افزایش خودرو در اوایل امسال خودشون گفتن که خودرو دیگه افزایشی در امسال نخواهد داشت واز طرفی دولت میگه که خودروسازان حق افزایش قیمت رو ندارن و از طرفی خودش بطور پنهانی اجازه افزایش قیمت رو میده. چطور بدون مجوز یک مقام بالاتر میتونه زیردست اون کاری انجام بده… من اول امسال میخواستم ماشین بگیرم ولی پولم کافی نبود… باهزار بدبختی حالا پولم باوام جورشد حالا میبینم همون ماشین 6، 7 تومن گرون شده یعنی همون پولی که باهزاربدبختی جور شد، یعنی دوباره رسیدم به همون 6ماه پیش… خوب حالا کی میخواد به درد ما برسه تاکی باید پول وجونمون رو صرف ماشینهای لگن دو آفتابه ساز داخلی کنیم؟ آیا کسی هست که به درد ما اهمیت بده؟؟؟؟؟
سعید
۶ فروردین ۱۳۹۴فقط به فکر جیب خوشون هستن
کیهان
۷ شهریور ۱۳۹۱ممنون! خیلی متین و منطقی نوشته اید در عین حالیکه بسیار جوان هستید!
من در یک کلام میتونم بگم، متاسفانه صنعت خودروسازی کشور ما (همانند بسیاری از بخشهای دیگر داخلی) به دنبال بیشترین سود در کوتاهترین مقطع آنهم به هر قیمت و روشی است! و نتیجه آن هم بروز این فاجعه کنونی است!
HASSAN
۷ شهریور ۱۳۹۱خودروسازان ایرانی فقط و فقط به فکر سود خود هستند و این تجربه چندین ساله همه ی مردم ایران ثابت کرده و اگر به فکر رضایت مردم بودند سالانه این همه تصادف (که 90 در صد میمیرن خصوصا جوان ها) نمیشد.
شایان
۷ شهریور ۱۳۹۱فقط می تونم بگم متاسفم که نمی تونم کاری از پیش ببرم
می دونید مشکل چیه؟؟ از بس که حکومت اشتباه کرده می ترسه ریسک کنه ، آمریکای ها هم منتظر یه اشتباه از ایران هستند تا میلیون ها دلار ضرر بزنند و دولت رو ضعیف کنند
دولت هم که اصلا عین خیالش نیست که چه فشاری روی مردمه و نیاز های مردم رو به چشم کالای لوکس می بینه
در آخر هم از نویسنده این مطلب و سایت بسیار عالیتون تشکر می کنم
P
۷ شهریور ۱۳۹۱مقاله خوبی بود راهکارهاهم درسته و مطمئن باشید مسئولینم میدونن ولی نمیخوان عمل کنن چون اگه این کارا انجام بشه دست خیلیا از پولای باد آورده کوتاه میشه فرق مسئولین ما با کره و هیوندا همینه اونا به فکر پیشرفتن اینا به فکر خالی کردن جیب مردم! بعد میگن همه مشکلات از تحریمه ولی قبلشم وضع بهتر از این نبود بعد از تحریمم بهتر نمیشه!!! سوء مدیریت و انتخاب مدیران نالایق همینه. پوستین دوز(مدیر عامل سابق سایپا) رو ور میدارن میذارن مدیر صنایع مس ایران بعد مدیر صنایع مس که عملکرد خوبی نداشته (مثله پوستین دوز) میذارن تو شرکت گسترش علوم زیستی که بزنه اونجارم خراب کنه :) یعنی هی جابه جا میکنن که خدایی نکرده بیکار نباشن اونوقت جوونای با لیاقت و تحصیلکرده حتی نمیتونن تو این شرکتا استخدام شن!!
Ali/n
۷ شهریور ۱۳۹۱واقعا که اقا شاهین!خوب وقتی رضایت باشه سودم میاد دیگه!!!!
shahin
۷ شهریور ۱۳۹۱داداشم رضایت خوب رو چجوری میخوان جلب کنن؟ یه ماشین جدید میسازن سر فندکش چراغ روشن بشه رو آینش زنگوله داشته باشه 1 میلیون میکشن روش!کیفیتم خوب باشه قیمتش شونصد میلیون میشه،شک نکن :)
احمد
۸ شهریور ۱۳۹۱اون رضایت آقا علی
از مجبوری
ارمان
۷ شهریور ۱۳۹۱آقا یه بار یه مسئولی از ایران خودرو اومده بود شبکه خبر یه جوری همه چی رو منکر می شد که گاهی وسط حرفاش نیش خودشم به خنده باز می شد .آخرش هم نتیجه گرفت که همه چی عالیه، آقایی که این مطالب رو می نویسی ، قبل این که بخوای راهکار بدی ، ببین اصلا اراده ای برای تغییر این وضعیت وجود داره یا اینکه خیلیا نونشون تو همین داستانه ؟
فردین
۷ شهریور ۱۳۹۱آقا تو رو خدا جون مادرتون این مقاله رو بفرستین به سه جا. 1-سایپا. 2-ایرانخودرو. 3-دفتر ریاست جمهوری. یه چیز دیگه هم بگم این وامی که به این دو خودروساز میدنو شاید بعد از این بازم بدن نصفش اون وسطا هاپولی میشه نصف دیگشم میرن پراید 151 میزنن با چراغ خوشگلتر!!!
فرید ملک
۱۲ شهریور ۱۳۹۱آقا فردین ما که دستمون کوتاه و حرفمون به گوش مسئولین نمیرسه اونایی که در ارتباطن با مسئولین باید این کاررو بکنن
مهدی
۷ شهریور ۱۳۹۱کار این ها از پایه غلطه برای مثال سایپا جان ده ها هزار ایرانی رو گرفته تا خودروساز بشه وفقط توانسته طرح چراغ هارو عوض کن وجالب این جاست که تیزر تبلیغاتی سایپا این که!!!!!!!!!!!!!!!
مهدی
۷ شهریور ۱۳۹۱کار این ها از پایه غلطه برای مثال سایپا جان ده ها هزار ایرانی رو گرفته تا خودروساز بشه وفقط توانسته طرح چراغ هارو عوض کن وجالب این جاست که تیزر تبلیغاتی سایپا این که سایپا مطمئن!!!!!!!!!!!!!!
حسین
۷ شهریور ۱۳۹۱یک نفر ایرانی پیدا میشه از این ماشین ها و قیمت ها راضی باشه؟(البته به شرطی که به خودرو سازی وابسته نباشه)
مرتضی 8847
۷ شهریور ۱۳۹۱سلام قبول دارم که ازنظرخودروسازی پیشرفتی چشمگیری نداشتیم وبه علت اینکه سیاستا غلط بوده بقول دوستمان بیشتر کسب سود بوده وفضارقابتی نبوده.اما هیوندای وشریکش کیا باحمایت امریکا به اینجا رسید.درسته دوستان؟
فرید ملک
۱۲ شهریور ۱۳۹۱مرتضی جان
آمریکا واسه چی باید همچین کاریو بکنه آخه , همیشه تو بحث پرفروش ترینها جنرال موتورز آمریکا یه طرف قضیه بوده واسه چی بیاد از شرکت هیوندایی همایت کنه که جای جنرال موتورز رو بگیره؟
amir
۷ شهریور ۱۳۹۱درسته ولی اونا بیشتر از این که با حمایت امریکا به اینجا برسن با تلاش خودشون به اینجا رسیدند.
و مثل خودرو سازای ما دنبال کپی کردن (محض) نبودند
وقتی به یه ماشین مسخره مثل 132 نگاه می کنی که فقط
چهارتا چراغش رو تغییر دادن میبینی چراغ جلوش رو از
پروتون جن 2 کپی کردن چراغ عقب رو از سانتافه؟؟؟!!!
shahin
۷ شهریور ۱۳۹۱آی دمت گرم تقلید که اصن رژه میره! پشتش کپی سوبارو ایمپرزاست،فقط یه اسپویلر کم داره :D
علي
۸ شهریور ۱۳۹۱سلام.من قبول دارم که الان ماشین ها خوب نیستن اما قبول کنید بنیان ایرانخودرو و سایپا برای مونتاژ پیکان و ژیان و هر چی ماشین آشغال اروپایی بود گذاشته شد.
حال اینکه هیوندای و کیا از همون ابتدای تاسیس مرکز تحقیقات و توسعه داشت.
پس قبول کنید همه مشکلات به الان بر نمیگرده.به گذشته هم نگاه کنید.
…… تا ثریا دیوار میرود کج!!!
فرید ملک
۱۲ شهریور ۱۳۹۱علی جان اتفاقا ایران خودرو (ایران ناسیونال ) قبلا اتوبوس میساخته خودش , اما بعد انقلاب مصادره شد و زد تو کار مونتاژ هیلمن انگلیسی( همون پیکان جوانان خودمون)
کسری
۷ شهریور ۱۳۹۱ببینید منم آرزوم اینه که کشورم پیشرفت کنه…جوونها مشغول به کار باشند…اما در مقابل باید دید چه هزینه هایی داره…نوع سیاست ها غلطه…نظارت کمه.من یه سورن گرفتم مدل 91 واقعا پیشرفت کرده هرچند از لحاظ موتوری ماشین 25 سال پیشه ولی از لحاظ قطعات کاملا عقب گرد کرده…ترمز عقبش دیسکی شده ولی کاملا صدا داره در حد ه یه گاری…وقتی دور میزنی فرمان انگار می خواد از جاش در بیاد..تحقیق که کردم دیدم پمپ آشغال در جه 7 یا 8 چینی انداختن…اینو و مطمئنم که حتی اگر مدیران رده بالا خوب کارکنند میران پایین تر ایرانخودرو دزدی کرده و با بودجه ای که برای قطعات در جه 2 میگیرن قطعات درجه 8 خریداری میکنن بقیه تو جیب خودشون…مشکل اینجاس
فرید ملک
۱۲ شهریور ۱۳۹۱کسری جان
چرا پس هیوندایی و کیا و تویوتا و… نمیان قطعات درجه 7 8 چینی استفاده کنن که کلی پول بره تو جیبشون؟؟ چون اونا آینده نگرن , میدونن این راهی که پیش گرفتن سودش خیلی خیلی بیشتره تا اینکه اونجوری دزدی کنن , ماهم دوتا چیز کم داریم: مدیران سالم و کارامد , قوانین سفت و سخت در رایطه با صنعت خودرو
رضا
۷ شهریور ۱۳۹۱سلام میکنم به دوست خوبم آقای ملک عزیز. اولا تا تیتر مقاله را دیدم به خدا حتم دادم که شما باشید این واقعا و واقعا برای ما و البته من خوشحال کننده بود. واقعا تا الان انقدر وقتی مقاله ای را میخوندم خوشحال و ذوق زده نبودم. شاید باور نکنی اما موقع خوندن اشک توی چشمام حدقه زد. شاید کامنت های منا جاهای مختلف هم خونده باشی! من خیلی دلم به درد میاد وقتی مملکتمونا اینجوری میبینم. و البته من همونطور که گفتم از این صنعت خودروسازی با ارزش ترین چیزما از دست دادم. من رشته تحصیلیم کاملا صنعتی بوده و درد صنعت را درد خودم میبینم! اما با این شرایط حاکم امیدی هم به بهبود نیست.!!! اما خوشحالم کردی. دمت گرم ! بالاخره کسی بود که حرف دل ما را بزنه!
منم به راه حلی که گفتی ایمان دارم و حتما نیازی نیست صنعت خودروسازی ماشین تولید کنه همونطور که خودتون گفتید و عقلانی هم بود. واقعا هم خدا را خوش خواهد اومد هم خلق خدا را.
برات آرزوی روزهای بهتر را دارم.
فرید ملک
۱۲ شهریور ۱۳۹۱آقا رضا
قربون شما آقا رضا قول داده بودم باید عمل میکردم دیگه , این مقاله هم استارتش از کامنتای شما بود , شما نمیدونی کامنتایی که شما خواننده های محترم میزارین چقدر به ما نویسنده ها کمک میکنه بازم با کامنتاتون مارو راهنمایی کنین
اما توی این مقاله تمام حرفم و منظورم این بود آقا رضا , ماها همه اهل گله کردنیم فقط هی از اوضاع بد و نابسامان میگیم , اما دیگه بسه , دیگه باید بفکر آینده باشیم بفکر راهکارای اساسی و انتقال اونا به مسئولین
javad
۷ شهریور ۱۳۹۱نظر مرتضی8847 کاملا صحیح بود ولی من میخوام بگم اون کشورها تو خیلی چیزای دیگه هم با کمک اونها پیشرفت کردن و جوانان و دانشمندان ما در شرایط سخت خودشون به خیلی چیزها رسیدن و صنعت خودرو هم میتونه اینجور بشه.کاشکی این مقاله رو میفرستادید اخبار20:30 تا پخش کنه،من میگم باید تمام مردم چه غنی و چه فقیر از بازار جهانی خودرو و قیمتها و امکانات کاملا آگاه بشن تا یه خواسته ملی مانند انرژی هسته ای شکل بگیره،نه اینکه فقط چندتا جوون ماشین دوست که سری به سایتها و مجلات میزنند از این عقب موندگی اطلاع داشته باشن و حتی از نظر تعداد زیادی از مردم این علاقه و اطلاعات نوعی بیکاری و الافی تلقی بشه.چرا باید جوانانی که در مهمترین مسابقات طراحی و نوآوری دنیا مقامهای بسیار خوب و حتی اول کسب میکنند در کشور خودمان تنها به برگزاری چند مسابقه طراحی مشغول باشند درحالی که برای عشق وطن به پیشنهادات خودروسازان بیگانه جواب رد داده و در عین ناباوری خودروسازان وطنی با تعویض چراغ مدعی ساخت خودروی جدید میشوند،فقط فقط اطلاع رسانی بوسیله رسانه ها
فرید ملک
۱۲ شهریور ۱۳۹۱جواد جان
با نظر مذتضی جان موافق نیستم علت هم ذکر کردم , اما با حرفای شما موافقم
اما بیاید یکم راهای کاربردی رو پیش بگیریم , اخبار 20:30 هیچ وقت نمیاد این مقاله رو بگه چون به صنعت خودرو تو ایران یه مافیا هست , مافیای خودروی ایران خیلی قدرت داره که تونسته اینجوری همه چیزو به نفع خودش تموم کنه پس واسش کاری نداره که جلوی اخبار ضد خودشو بگیره , همونطوری که هممون دیدیم که مدیرا و مسئولین صنعت خودرو وقتی تو رسانه های جمعی میان چجوری همه چیزو کتمان میکنن
amir
۷ شهریور ۱۳۹۱چرا دولت باید بیاد و فضای رقابتی داخل ایران ایجاد کنه زمانی که میتونه یک خودرو بی کیفیت رو به بالا ترین قیمت در یک بازار انحصاری بدون حق انتخاب بفروشه و بازار مافیایی برای واردات خودرو و … با تعرفه 110 درصد و … به وجود بیاره و عده زیادی از افراد فامیل و … وابسته به خودشون شغلشون حفظ بشه مسولین محترم شرکتهای خودرو سازی و دولت و … سوار پراید و پژو و … نمیشند که دلشون برای مردم بسوزه به اندازه ای از مردم ایران برای خودرو بی کیفت پول میگرند که میتونند این خودرو رو به قیمت اصلی به کشورهای جیره خوار ایران مثل ونزوئلا و … بفروشند یا اشانتیون بدند
فرید ملک
۱۲ شهریور ۱۳۹۱چون اگه یکم آینده نگر باشیم میبینیم سودآوری خیلی بیشتر میشه , همونطور که هیوندایی کیفیت رو بالا برد , طراحی شو بروز کرد افراد متخصصو بکار گرفت و کلی خرج کرد ولی الان شده سودآورترین خودرو ساز دنیا
رضا
۷ شهریور ۱۳۹۱ما نگفتیم کیفیت رو ببرن بالا حداقل با همون کیفیت قبل تولید کنند البته ناگفته نماند اینا به جای تقیرات میان سمند ای ای میزنن کلی از سیستماشو بر میدارن این یعنی برگشت به عقب تا زمانی که این دید رو داریم هیچی نمیشیم
esse
۷ شهریور ۱۳۹۱پدال تو اون میخه ای و شرکت های خودروسازی هم اون سنگه.پس نتیجه گرفته شد.
ناشناس
۷ شهریور ۱۳۹۱فرض کن خودت سهامدار “ویرانخودرو” یا ” چسلایپا خودرو” هستی از طرفی هم خودت جزو “مستبولین” هستی. خوب حالا میای به جیب مبارکت ضربه بزنی؟
فرید ملک
۱۲ شهریور ۱۳۹۱آقای ناشناس
شما اصن خوندی تا ته مقاله رو ؟ من میگم اگه آینده نگر باشیم , یکم خرج کنیم و روشو تغییر بدیم ( مثل هیوندایی و تویوتا) سودمون ده برابر میشه
m.alizadeh
۷ شهریور ۱۳۹۱من یک سالی بود بدون اینکه سایتتون و نمیدیدم خوابم نمی برد چون فکر میکردم بلکه شما به گوش این مسئولای نفهم بی کفایت ما در این عرصه بفهمونید اما دیدم نه تنها شما بلکه نئوزن بالله خدا هم نمی تونه به این نفهما بفهمونه مثل یک …
بیخیال نمی خوام سایت شماهم فیلتر بشه اما فقط میتونم بهتون بگم خدا همت و قوت و حال مضاعف بده بلکه بتونید از این چوب خشکا یه نهال در بیارید به امید اون روز
اگر حرف دلتونه خواهشا تایید کنید
بهزاد
۸ شهریور ۱۳۹۱موافقم باهات شدید
عزیزم من و تو حرفمون مهم نیست که، میدونی ما نقش چیو داریم؟
.
.
نقش پله رو داریم واسه …
تمام
فرید ملک
۱۲ شهریور ۱۳۹۱مرسی از نظرت آقای علیزاده
Wolf Man
۷ شهریور ۱۳۹۱فکر کنم تعداد دانشمندان ایرانی که تو 20 سال اخیر به دست آمریکا و اسرائیل کشته شدن کمتر از حملات تروریستی سایپا و ایران خودرو باشه!
فرید ملک
۱۲ شهریور ۱۳۹۱آهااا , یعنی چون دانشمندای ما بدست آمریکا و اسرائیل کشته شدن , سایپا و ایرانخودرو دارن مردممونو میکشن؟!
دوست عزیز خواهشن رو حرفی که هر کجا میخوای بگی 30 ثانیه فقط 30 ثانیه فکر کن
Wolf Man
۲۸ شهریور ۱۳۹۱فکر کنم اشتباه برداشت کردی
البته چون گفتی فکر کن به این نتیجه رسیدم دوست عزیز!
محتوای نظر قبلیم کاملا با ادبیات طنز بود درسته شاید در ظاهر مقایسه ی غلطی باشه ولی به دلیل بر خی محدودیت ها نمیشد واضح تر انتقاد کرد
بیشتر میخواستم روی این تاکید کنم که برخی هموطنان ما بیشتر از آن های که دشمن مینامیم به ما آسیب زدند یا به عبارت دیگر هیچ کس مثل ما از خود ما شکست نخورد عدم اهمیت به جان مردم و امنیت خودرو ها یک جرمه
درسته ما بعد از این هم باید به خیلی چیزا فکر کنیم
بیشتر از 30 ثانیه
Matin
۷ شهریور ۱۳۹۱میخوام بگم ولی نا ندارم !
سود بیشتر راه توسعه این مدیران هستش کیفیت واسه اروپایی و بقیه کشورهاست تو ایران مردمو به سمت سودهی و بازده ی بردن بخاطر همینه از یه ادم در چند جا مدیریت انتخاب میکن و از یک مدل پژو 20 مدل با تغییر ظاهر میدن این یعنی فقط سود بیشتر میخوان …
ما به مرده ها احترام میذاریم ولی باید اینو به مدیران فرهنگ سازی و اموزش بدیم که باشگاه مرده ساری نزنن !
محمد
۷ شهریور ۱۳۹۱این کارخانجات خودرو سازی گوی استثمار مردم ایران را از انگلستان و شیطان بزرگ روبودند
رضا گرگانی
۸ شهریور ۱۳۹۱یه سوال؟
تو این آشفته بازار که دزدی و دروغ آشکارا انجام میشه انتظار تغییر منطقیه؟!!!!!!!!!!!!!؟
فرید ملک
۱۲ شهریور ۱۳۹۱رضا جان
تغییر اصن واسه چیه؟ وقتی یه چیزی خوب نباشه و ازش راضی نباشن در جهت بهبود , اونو تغییر میدن . حالا بنظر شما صنایع خودرو سازی ما خوبه و همه ازش راضین ؟
تغییر انتظار نمیخواد همت میخواد , مردم همیشه ثابت کردن که قدرتشون از مسئولین و مدیران بیشتره فقط کافیه که صدای ما یکصدا به گوش مسئولین برسه تا این تغییر ایجاد شه
sina
۸ شهریور ۱۳۹۱با سلام به همه دوستان همه نظرات رو خوندم با نظر امیر موافقم خدا خیر بده پژو رو که این موتور و اتاق 206و405 رو تو سال 1994و2000 طراحی کرد که توهر چیزی که از ایران خودرو در بیاد باید بینیم اگه با همون کیفیت و قیمتی که تو خود فرانسه هست به مردم میدادن باز جای شکرش باقی بود تا کی میخوان این موتور و اتاق 405 رو به اسم rd روا پارس سمند 405slx با قیمت 3 برابر بدن به مردم یا 206sd که به قول خودشون ابتکار به خرج دادن و 206 جدیدی رو طراحی کردن که مورد تایید پژو هم قرار گرفته در صورتی که 100% کپی برداری از 206 cc منتها 206cc خودروی 2 نفره و 2 درب و کروکه با موتور 2000 یا 207 که همون 206 plus پلاسه رو به اسم 207 دارن میدن به مردم تا وقتی پای سودهای کلان وسط باشه فکر طراحی و استفاده از استعدادها مخصوصا جوانهای متخصص رو باید به فراموشی سپرد حداقل این زحمت رو به خودشون نمیدن مونتاژی که می کنن رو درست و با کیفیت خوب انجام بدن
علي
۸ شهریور ۱۳۹۱ببخشید.ولی +206 توی خیلی از کشور ها با نام 207i تولید میشه.
ربطی به ایرانخودرو نداره،خود شرکت پژو برای بازاریابی این کار رو میکنه.
در ضمن خود کمپانی از اول گفته 207i اینکه ما دقت نمیکنیم و به اون آی آخرش توجه نمیکنیم و میگیم مهم نیست،به خودمون مربوطه.
sina
۹ شهریور ۱۳۹۱حرف شما کاملا درسته ولی تا جایی که من میدونم نه تنها پژو بلکه تمام خودرو سازهای دنیا برای بازار یابی هیچ وقت این کار رو نمیکنن اگه تو گوگل دنبالش بگردین تریلری که خود پژو برای 206+ ساخته رو ببینید و یکم به نوشته پشت خودرو توجه کنید میبینید که نوشته 206plus نه 207i اینهم مثل هیوندایی وراکروز توسان2012 اکسنت و النترا ست که موقعی که وارد شدن به اسم ix55 ix35 ورنا و اوانته تغییر نام داده شدن و حتی mvm هم از این قاعده به دور نیست نمونش mvm530 که اسم واقعیش چری A5 هست که با 2 موتور به توانهای 2000 و 1800 با گیربکس اتومات و دستی در سال 2006 در چین ساخته شده که الان مدیران خودرو فقط با موتور 2000 و گیربکس دستی این خودور رو در کرمان مونتاژ میکنه که با نمونه اصلی که در چین تولید میشه از نظر اپشن تفاوت داره پس این موضوع ربطی به شرکتهای سازنده نداره بلکه مربوط به شرکتهای وارد کننده اون کشور هست پژو 207 و 307 و206+ از نظر ظاهر جلوی خودرو کاملا بهم شبیهن ولی 307 با ابعاد بزرگتر و اپشن های بیشتر ولی 207 با ابعاد کوچکتر و اپشن های کمتر نسبت به مدل 307 تولید شده و 206+ که از نظر ابعاد کاملا با 206 یکی بوده و از نظر موتور و گیربکس کاملا با تیپ 5و6 یکیه و از نظر امکانات و اپشن
مقداری خیلی کمی با 206 تفاوت داره و پژو اصولا به این دلیل 206+ رو به بازار ارزه کرد چون 206 بهترین خودرو در سال 2000 در اروپا شناخته شد و بازار فروش خوبی داشت و طرفداران زیادی هم داشت برای اینکه بازار فروش رو از دست نده و 206 به خاطره تبدیل نشه این خودرو رو با ظاهری جدیدتر به اسم 206+ به بازار ارزه کرد و فرق 307 و207و206+ فقط در ابعاد ظاهر عقب خودرو امکانات و اپشن هست با اینکه نظر شما رو کاملا تایید میکنم ولی به نظر من این موضوع کاملا به ایران خودرو مربوطه و خیلی از عزیزان همشهری من و شما گول تبلیغات دروغ و مزخرف خودروسازان داخلی رو میخورن که در اصل فقط کارشون مونتاژ با کیفیت مزخرفه و حتی به درد این هم نمیخورن که بهشون گفته بشه مونتاژ کار داخلی چون هدفشون رسیدن به سودهای کلان و استفاده نکردن از متخصصین به خصوص جوانان متخصصه
امیر
۸ شهریور ۱۳۹۱جالبه <امروزتو رادیو راجب امام علی (ع) و اقتصاد اسلامی دوران حکومتشون صحبت میکرد آخه اینه اقتصاد اسلامی ؟! یا اون! پس کجاست آرمانهای امام راحل؟!!!!!
فرید ملک
۱۲ شهریور ۱۳۹۱این کار اتفاقا خیلی کار هوشمندانه ایه امیر جان
اینجوری توسط اسم یه شخصیت بزرگ و کسی که مردم قبولش دارن روی این کارا و سیاست سودجویانشونو میپوشونن
متاسفانه تو اینجور کارا خیلی پیشرفت کردیم!
بهزاد
۸ شهریور ۱۳۹۱ظلم به مردم، فقط گرفتن چوب و زدن تازیانه نیست.
گاهی میشه با بی ارزش کردن اون پولی که دست مردمه ضربه ای رو زد که هیچ تازیانه ای نتونه به یکباره به پیکره یک خانواده وارد کنه
ر ضا
۸ شهریور ۱۳۹۱بازار انحصاری و تیغیدن ملت همیشه در صحنه !!!
حسین
۸ شهریور ۱۳۹۱به نظر من یکی از راه های مفید اینه که دولت وارد کننده هارو مجبور کنه که یک خودرو با قیمتی نزدیک به این چند خودروی تولید داخل وارد کنند تا حداقل تولید کننده های داخلی خدمات پس از فروش قابل قبولی ارائه بدن
فرید ملک
۱۲ شهریور ۱۳۹۱حسین جان
باورت میشه این کار با این روشی که تو ایران هست غیر ممکنه؟ ارزون ترین خودروها که به عنوان خودروی اقتصادی شناخته شده اند مثل کیا پیکانتو , وقتی پاشون به ایران میرسه قیمتشون میره رو 40 میلیونو از توان خرید اکثریت مردم خارجه