قطعاً در این آشفته بازار خوردرو در کشورمان سؤالها و انتقاداتی در ذهن همگی ما شکل گرفته است که شما خوانندگان محترم در قسمت نظرات در مقالات مختلف به آن اشاره کردید؛ چرا افزایش قیمت خودرو تا به این حد رسیده است، چرا خودرو سازان داخلی علیرغم فشارهای وارده از سوی دولت و مردم برای بهتر کردن کیفیت خودروها و افزایش ایمنی اقدامی نکرده است، چرا با اینکه قوانین راهنمایی رانندگی نسبت به سالهای قبل جدیتر دنبال میشوند و وزارت راه سازی سعی در بهسازی جادهها و راهها میکند و با وجود اینکه داشتن ایریگ و ABS برای تمامی خودروها الزامی اعلام شده است، آمار تصادفات و مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای رو به کاهش چشمگیری نمیروند. چرا خودرویی که خارج از ایران به عنوان خودروی اقتصادی شناخته میشود، وقتی وارد ایران میشود حتی قشر متوسط نیز از خرید آن ناتوانند؛ و بسیاری سؤال دیگر…
در این مقاله قصد داریم با چشم اندازی کلی به این سؤالها پاسخ دهیم. در ابتدا قصد دارم تا قسمتی از مقاله ای که در مجله ماشین به چاپ رسیده بود را برای شما باز گو کنم:
«کارخانهٔ خودرو سازی هیوندای موتورز در سال ۱۳۴۶ ه. ش. در کرهٔ جنوبی تأسیس گردید. ایرانخودرو نیز در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی در نزدیکی شهرک اکباتان تهران با اسم ایران ناسیونال بنیانگذاری شد که در سال ۱۳۵۷ مصادره شد و نام آن به ایرانخودرو تغییر یافت. هیوندایی خودرویی با نام سوناتا و ایرانخودرو سمند را تولید کرد، این دو محصول هردو امروزه نیز تولید میشوند اما همان طور که در تصویر میبینید تفاوت زیادی بین مدلهای امروزی این دو خودرو است!» این چگونه است که این دو شرکت تقریباً در یک مقطع زمانی شکل گرفتهاند ولی امروزه هیوندایی با عناوین بزرگترین شرکت خودروسازی از لحاظ سود، چهارمین شرکت خودرو سازی دنیا از لحاظ تعداد فروش و نخستین خودرو ساز دنیا از لحاظ سرعت رشد، از ایرانخودرو پیشی گرفته است؟
علت این است؛ کرهٔ جنوبی بودجهٔ قابل توجهی را به صنعت خودرو سازی اختصاص داد، نیروهای جوان را در همین راستا تعلیم داد و از آنها کمک گرفت و از ایده های نو استقبال کرد. پس از صادرات خودرو و تأسیس سایتهای تولیدی در کشور های مختلف، فضا برای این خودروساز رقابتیتر شد، تا آنجا که امروزه برای خودروسازان بزرگی همچون ب ام و، جنرال موتورز، نیسان و… شاخ و شانه میکشد.
بطور کلی هر کجا که فضای رقابتی حاکم باشد، میتوان شاهد پیشرفت بود. متأسفانه در صنعتی خودروسازی کشورمان رقابتی در کار نیست، به همین جهت ما شاهد درجا زدن و حتی پسرفت خودرو سازان داخلی هستیم، از طرفی میبینیم که با روشهایی همچون تعیین تعرفهٔ وارداتی بسیار بالا، اعطا نکردن دلار دولتی به وارد کنندگان خودرو و انواع و اقسام محدودیت ها و موانع بر سر واردات خودرو، قیمتهای خودروهای وارداتی بعضاً به بیش از سه برابر میرسند و این در حالیست که دلالان هم به این موضوع دامن میزنند.
حال از سوی دیگر، با افزایش قیمت های خودروهای وارداتی، خودرو سازان داخلی فضا را برای افزایش بی رویه قیمتها، باز دیده و در ابتدا عرضهٔ محصول را کم میکنند تا بازار اصطلاحاً تشنه شود، سپس شروع به عرضهٔ محصولاتش با نرخ جدید میکنند و اینگونه میشود که قیمت ۲۰۶ تیپ دو تا ۲۱ میلیون تومان هم میرسد و طبق معمول در آخر مردم هستند که متضرر میشوند و هیچ راه دیگری ندارند! این افزایش قیمت به گونه ایست که خودرو ساز در کیفیت خودرو کوچکترین تغییری نداده و با تغییر اجزای بی ارزشی همچون چراغ ضبط و… خودرو را وارد بازار میکند و همانطور که کم و بیش میبینیم این خودروها به دلیل ایمنی پایین سالانه جان بسیاری از هم وطنانمان را میگیرد. این تنها به این خاطر است که با کمترین هزینه سود حداکثر شود.
پس چه راهکاری باید برای این معضل اندیشیده شود؟
دولت باید به صنعت خودرو سازی توجه کند و بودجهٔ بیشتری اختصاص دهد و نیروهای انسانی تعلیم دیده را در این جهت بکار گیرد و بجای کپی برداری و تولید خودرویی با کمترین کیفیت و امکانات جهت سود بیشتر، خودرویی قابل قبول جهت صادرات تولید کند. وقتی پای خودروی وطنی نیز به بازار جهانی باز شود (نه تنها در کشورهایی محدود) فضای رقابتی شکل میگیرد و دولت مجبور میشود تا هرچه بیشتر از صنعت خودرو سازیش حمایت کند. حال میتواند تعرفهٔ گمرکی را کم و یا حتی حذف کند زیرا خودروهای داخلی با خودروهای خارجی در این زمان قابل رقابت خواهند بود.
ره دیگر این است؛ حتماً نیاز نیست که صنعت خودرو سازی کشور در جهت تولید خودرو باشد، کشورمان میتواند در شاخه های دیگر این صنعت فعالیت کند و همچون ترکیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان قطعات جانبی، تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی، رنگ بدنه خودرو، موتور سیکلت و… باشد و از آن طرف نیز تعرفه گمرکی خودروها را کم و یا حذف کرده تا نیاز مردم برای خودرو به طور قابل قبول برطرف گردد.
در هردو روش میتوان دریافت که هم صنعت خودرو سازی سودی که میخواهد را میبرد و هم مردم مجبور به پرداخت مبالغ هنگفت برای خودروی قابل قبولشان نیستند. از طرفی پیشرفت صنعت خودرو اشتغال زایی را در پی دارد و میتواند به یکی از منبع درآمدهای غیر نفتی ما تبدیل شود.
در پایان جا دارد بگویم که این مقاله هم همچون بسیاری از مقالات دیگر در رابطه با همین موضوع خوانده شده و به فراموشی می رود، ولی این شما هستید که با ارتباط با مسئولین میتوانید این روند را عوض کنید، و این مسئولین هستند که میتوانند با تدبیری حساب شده و به دور از منافع شخصی، مردم ایران زمین را راضی و خوشنود نگه دارند تا ایرانمان در این عرصه نیز سربلند شود.
هادی مرتضوی
۱۱ شهریور ۱۳۹۱سلام به همه دوستان عزیز…
به نظر شما تا کی باید بیایم به این سایت و این جور مقاله هارو بخونیم و حرص بخوریم؟!تا کی از تعرفه واردات و بی کیفیتی خودروهای داخلی و بی لیاقتی مدیران و ظلم هایی که این ها به مردم می کنن با هم صحبت کنیم و هیچ واکنشی از بالا دستی ها نبینیم؟!
این سایت هم شده فیس بوک ماشینی ما که همش باید عقده ها و دردامونو به هم بگیم(و گاهی حتی به این دردا بخندیم) و هیچ کس دوایی برای دردمون نداشته باشه…به قول شاعرمیگه:
اتفاقات عجیبو ازمن بپرس/ خنده با طعم جدیدو ازمن بپرس
درد من و تو فقط گرسنکی نیس/حس یه درد شدیدو ازمن بپرس…
ایمان
۱۸ شهریور ۱۳۹۱اولین تولید شرکت هیوندا سال 1968-1347 بوده وشرکت ایران خودرو سال 2000-1379 این وسط 32 سال فاصله است خواب معلومه شرکتی با 44 سال سابقه تولیدات متنوع تری داره تا شرکتی با 12 سال سابقه بعدشم ما تو تهریم هستیم
هومن
۱۱ شهریور ۱۳۹۱تا وقتی که مدیران فقط به فکر سود هستند و مردم هم خودرو بی کیفیت رو با اقساط می خرند و حال می کنند وضع همین میمونه مگر اینکه یکی از این دو گروه به خودشون بیان
فرید ملک
۱۲ شهریور ۱۳۹۱هومن جان
هیچ کدوم از این دو گروه به خودشون نمیان مگر اینکه مردم بخان و اعتراض مردمو بشنون
هومن
۱۱ شهریور ۱۳۹۱تو ایران سازمان های زیادی مثل سازمان حمایت از مصرف کنندگان از این چیزها داریم اما فقط حمایت شون از تولید کننده است و هیچ سازمانی رو گارانتی خودروها نظارت نداره چند وقت پیش دوستم یک پژو 405 گرفته بود بعد 2 ماه باطری ماشین خراب شد نمایندگی بهش گفت چون کولر گرفتی خراب شده شامل گارانتی نمیشه وقتی دوستم این شنید و با هاشون دعوا کرد و به سازمان تعزیزات تماس گرفت که نمایندگی ترسید و باطری عوض کرد یعنی باید زور بالا سرشون باشه اگر نه حق ملت به آسونی میخورن یک آب هم روش
فرید ملک
۱۲ شهریور ۱۳۹۱باز خوبه اینجوری گفتن
منم همین اتفاق واسم افتاد میدونی چی گفتن؟؟؟؟
باطریای فابریک کارخونه همینه عمرشون!!! باید خودت زودتر عوض میکردی
مهران
۱۲ شهریور ۱۳۹۱سرانه درآمد هر فرد توی ایران به اندازه یه کشور جهان سوم هست اما مخارجش بیشتر از کشورهای مدرن و توسعه یافته.اونقدر تبلیغات منفی و غلط از کشورهای اروپایی انجام دادن که هیچکی ندونه فکر میکنه ایران مدینه فاضله است.همنوز خیلی از مردم فکر میکنن که یه گالن بنزین یعنی یه لیتر.مردم آمریکا یا اروپا که دارن بنزین رو به اون قیمت میخرن درآمد ماهیانه شون ده برابر درآمد منو شماست،قیمت بنزینشون کمتر از قیمت بنزین اینجا.
ss
۱۲ شهریور ۱۳۹۱آقا دلت خوشه ها…کیفیت بخواد بره بالا که دیگه اینجا ایران نمیشه
فرید ملک
۱۲ شهریور ۱۳۹۱چرا نمیشه؟؟؟ همین حرفاست که ما مردم کوتاهیمونو باهاش جبران میکنیم
alireza021
۱۲ شهریور ۱۳۹۱اینارو وله له ما که درست نمی شیم.
مسابقات فرمول یک:
1 Jenson Button (McLaren)
2 Sebastian Vettel (Red Bull)
3 Kimi Räikkönen (Lotus)
4 Nico Hülkenberg (Force India)
5 Felipe Massa (Ferrari)
6 Mark Webber (Red Bull)
7 Michael Schumacher (Mercedes)
8 Jean-Eric Vergne (Toro Rosso)
9 Daniel Ricciardo (Toro Rosso)
10 Paul di Resta (Force India)
رضا
۱۲ شهریور ۱۳۹۱آقایون این مقاله ها را دست کم نگیرید! کامنت های خودتونو دست کم نگیرید.!!!!!
یکی از حسنات این جور مقاله ها که من خیلی بهش ایمان دارم اینه که شاید خیلی از دوستانمون اصلا اطلاعی از وضع موجود نداشته باشن و شاید اصلا به این که لیاقت سوار شدن خودروی دلخواهشا داره فکر نکرده و این مقاله ها کمک میکنه ذهنش باز بشه و با چشم باز به شرایط موجود نگاه کنه! قطعا همینطور خواهد بود. من میدونم از بین این چها هزار بازدید کننده کسایی هم بودن که این مقاله و کامنت های شما خیلی به دیدشون روشنایی هدیه کرده. و قطعا به چیزی که تا حالا بهش فکر نکرده بوده پی برده که چرا واقعا نتونسته ماشینی که لیاقتشا داره و دوستش داره سوار بشه. و دو برابر اون خودرو را داده ولی کیفیت و نو آوری و زیبایی و…نمیبینه!. اونموقع یه جوری توقعات که بالا بره دوستان تولیدکننده مجبور میشن که یه حرکتی داشته باشن دیگه. من همیشه میگم دوستان عزیزم ترا خدا اصلا تو زندگی قانع نباشید. نگید ای بابا کی به ما گوش میده و ما که درست نمیشیم. در صورتی که (کشور و صنعت و به طبع اون خودروسازی ما باید درست بشه)پس قدم اول باید ما خودمون بخواهیم درست بشن دوم باید قبول کنن اشتباه کردن و سوم باید به سمت پیشرفت قدم بردارن. پس اول ما باید بخوایم! امیدوارم عوض این حرفها از نویسنده تشکر کنیم و بهش امید بدیم که برای مقاله بعدی با تلاشی بیشتر و آمادگی بیشتر مقاله ای مثل این مقاله برامون بنویسه.
فرید ملک
۱۲ شهریور ۱۳۹۱آقا رضا
خوشحالم که حرفات توش انرژی مثبت داره , هرچی کامنتارو میخوندم احساس نا امیدی درونم بیشتر میشد , شاید 2 3 تا کامنت بود که انرژی میداد و مزمونش این بود که بجای ناله و گلایه بیایید عمل کنیم
حتما به درخواستتون عمل میکنم
mohsen610
۱۳ شهریور ۱۳۹۱باسلام به دوستان وتشکر از نویسنده مقاله..به نظر من که خودم دانشگاه وکار تجربه کردمه، حتما شماها هم مثل من تجربه هر دو را دارید، دانشگاهای ما با محیط کارمون بیگانه هست این تو صنعتمون مخصوصا خودروسازی ملموس تر هست. چرا؟؟چون ما تو دانشگاه درس خوندیم تمام شد. فراموش،! تو محیط کارم ،کاروروزمرگی، اخه این همه تبادل فکر تو دانشگاهای یه کشور نتونه یه خودرو طراحی کنه نمیتونیم!!؟؟به خدا میتونیم!! بها نمیدیم، دنبال رشد نیستیم ،دنبال سودیم که حاصل هست براشون!!!!!! هنوز با افتخارماشین دهه هشتاد وسوار میشیم با با چراغ ماشین عوض کردیم یه اسم دیگه براش گذاشتیم چند میلیون بهش اضافه کردیم…!!!!!!!یادمه سال هشتادوهشت بود اگه اشتباه نکنم تخت جمشید یه سمند دیدم خیلی از طراحیش حال کردم چون جدید بود برام..! الان داداشم یکیش داره انگار نگاه ستون دیوارخونمون میکنم از بس تکراریه اینهمه سال حتی دریغ از یه تغیراساسی.. اگه دوسالی یه سمند جدید طراحی کرده بودیم…به …چشمای ما ایرانیها هم نیاز به تنوع داره ماهم….
فرید ملک
۱۳ شهریور ۱۳۹۱آقا رضا
ما حتی تو دانشگاه رشته ای مرتبط با طراحی خودرو نداریم و نزدیک ترین ذشته بهش طراحی صنعتیه
در حالیکه تو دنیا رشته ی طراحی وسایل نقلیه (transportation design) یکی از رقابتی ترین رشته ها محسوب میشه
معلومه وقتی وضعیت این باشه طراحی خودروهامونم ابتدایی و یکنواخت و بدور از هیجان ازاب درمیاد
آرش
۱۳ شهریور ۱۳۹۱آقا این چه سوالیه که میپرسی صد در صد سود بیشتر، مردم کیلو چنده
رضا
۱۳ شهریور ۱۳۹۱فرید جان ما به قلم صریحت ایمان داریم.
هرگز فراموش نکن که:
باد با چراغ خاموش کاری ندارد اگر در سختی هستی بدان که روشنی.
مارک فیشر میگه:افراد موفق هیچگاه نخواهند گذاشت شرایط آزارشان دهد.
همین که شرایط آزارت نمیده و با اراده قویتر قدم بر میداری برای ما و البته شخص خودم بسیار بسیار (آموزنده) و البته خوشحال کننده است.
وقتی موفق هستی مسخرس بگم موفق باشی! پس با آرزوی موفقیت های بیشتر برای شما.
فرید ملک
۱۴ شهریور ۱۳۹۱آقا رضا
شما همیشه لطف دارید
اما من وقتی موفق میشم که ببینم شما خواننده های محترم ( که بنظرم قدرتمون از هر مسئولی بیشتره فقط باید یکصدا و هماهنگ باشیم)هردوم به طریق خودتون یه قدم رو به جلو در راه بهبود این صنعت برداریم
به امید اون روز
سعید
۱۳ شهریور ۱۳۹۱سلام
راه برطرف کردن مشکل تولید خودروهای بی کیفیت نخریدن آنهاست _ بنده پیشنهاد می کنم که مردم خودروهای کارکرده خریداری کنند _ به نظر من اگر خرید خودرو در حدود 3 ماه از طرف مردم شریف ایران تحریم شود اتفاقات خوبی را در زمینه کاهش قیمت خودروها و اقدامات مفید در راستای افزایش کیفیت آنها شاهد خواهید بود .
kaka
۱۳ شهریور ۱۳۹۱نه. کلا نباید ماشین بخریم چون دلال ها که الان تعداد شون هر روز داره زیاد مشه وقتی می بینند که همه ماشین دسته دوم می خرن قیمت ماشین دسته دوم براربر نو میشه حالا ممکن تخیلی به نظر برسه ولی دور از ذهن نیست.
جکسون
۱۳ شهریور ۱۳۹۱با عرض سلام بچه ها همه باید رست به دست هم بدیم به سایت ایران خودرو گزینه اطلاعات تماس و ارسال ایمیل به مدیر ارتباط با مشتریان ایمیل بزنید انتقاد کنید دست رو دست پژو 206 میشه30 میلیون +260 میشه 40 میلیون دستی بجونبونید انتقاد کنید
kaka
۱۳ شهریور ۱۳۹۱درباره این سوالتون منم جای مسئولین باشم ببینم هرسال که کیفیت رو پایین میبرن و باز هرسال قیمت روبالا میبرن مردم میخرن منم باشم از این اوضاع استفاده لازم رومیکنم . ایتا چه گناهی کردن تقصیر خودمان است……………حالا یک چیز دیگه من نمیدونم من تازه گیها توهم زدم یاشما هم مسل من اید اخه توی هر خیابون دسته کم 5 یا6 تا نمایشگاه ماشینه قبلا 1 دونه هم به زور بود.
افشین
۱۴ شهریور ۱۳۹۱سلام
چیزی که برای من جای سواله اینکه ما داریم تو صنعتی مثل فضا نوردی سرمایه گذاری میلیاردی می کنیم که به نظر من بیشتر برای خودنمایی و پز دادن به کشورهای دیگه است تا ضرورت ونیاز برای کشور!! اگر جنبه علمی اون رو هم در نظر بگیریم باز هم ارزشی نداره چون مگه ناسا مرده که کسی بخواد به اطلاعات فضایی ما استناد بکنه این در حالیکه صنعت خودرو سازیمون که با جون مردم در ارتباطه و از نیازهای درجه اول هر کشوریه داره در جا می زنه. ما باید اول در صنایع ضروری مثل خودروسازی سرمایه گذاری کنیم تا شاهد پیشرفتش باشیم بعد بریم سراغ میمون به فضا فرستادن.
reza
۱۴ شهریور ۱۳۹۱به نظر من باید خودمون اقدام کنیم سوکت کردن تنها مشکل گرونی رو بدتر میکنه تحریم خرید خودرو+ارسال تلنگرهای مکرر از طریق سایت ایرانخودرو…بالاخره بایداز یه جایی شروع کرد یا حالا یا هیچ وقت…
K.F
۱۴ شهریور ۱۳۹۱به جنبش تحریم خرید خودروهای ایرانی بپیوندید…
رضا
۱۴ شهریور ۱۳۹۱منم با تحریم خرید بسیار بسیار موافقم!
به خدا اگه انجام بشه اونوقت همه خواهند دید که چه اثر ویران کننده ای به ساختار عوام فریب و پوچ ساختار و سر تا پا دروغ خودروسازی خواهد داشت.
الان کامنت اعتراضیما هم از طریق سایت ایرانخودرو خواهم فرستاد.
بچه ها یه دست صدا نداره ها! همه با هم!
خواهشا از این نوع کامنت ها تو پست های دیگه هم بزاریم!
بازم از فرید عزیز که ما را همیاری کرده و همه جوره با ما مچ بود متشکریم!
میثم
۱۴ شهریور ۱۳۹۱با عرض ادب و احترام به همه دوستان
به نطر من دولت دیگه باید دست از حمایت مالی از خودروسازهایی داخلی خصوصا ایران خودرو برداره نه هر دفعه ایران خودرو به مشکل بر میخوره 1/000/000/000/000/000تومن وام بهش بده این یعنی تنبل کردن این شرکت دیگه چرا بره سراغ نواوری هر قطعه ساز هم ارزونتر و بی کیفیت تر بزنه ایران خودرو هم ازش میخره مردم هم که حق انتخابه زیادی ندارند مگر چند درصد مردم توان خرید خودرو خارجی را دارند اگر مردم میتوانستند که خودرو ساز داخلی را تحریم کنند داستان شکل دیگری بود آخر چرا هزینه خود را بالا ببرند واحد تحقیق و توسعه راه بندازند بازار داخل کور میشود میخرد چکار به بازار خارجی داریم
رضا
۱۴ شهریور ۱۳۹۱دوستان توجه کنید که:
ما توی همین سایت با همراهی شما دوستان یه کمپین اعتراضی را در حال پایه گذاری هستیم!
راستش به بحث های زیادی که انجام شد و همه دوستان هم با وضع موجودی که خودروسازان به ارمغان آوردن و حامی اصلی اون هم متاسفانه دولت بوده و هست ما تصمیم گرفتیم که از یه جایی شروع کنیم و اعتراضمونا به صورت همگانی به گوش یا نظر تولید کنندهای خودرو برسونیم. به همین منظور ما همگی تصمیم گرفتیم که به سایت ایرانخودرو بریم و با ارسال کامنت اعتراضی خشم خودمونا از اینکه اصلا مدیریتی به قیمت ها ندارن بلکه از روند افزایش قیمت ها حمایت هم میکنن اعتراض کنیم. از این که ما مجبوریم محصولات بی کیفیت و قدیمی و اطلس عیوب اونا را خریداری کنیم ناراحت و به مضیقه اومدیم و خواهان این هستیم که یا این صنعت را تعطیل کنن و یا خودروی خوب با قیمت (واقعی) به ما تحویل بدن. اونا یادشون رفته که فقط خدمت گذار ما مردم هستند و هر کاری که دوست دارن میکنن! متاسفانه بدون در نظر گرفتن لیاقت و مدرک تحصیلی مرتبط به همچین سمتهایی رسیدن و فقط فکر (جیب شخصیشون)هستن و این برای ما مردم کاملا محرزه.
پس دوستان امیدوارم مشابه این کامنت را جاهای دیگه قرار بدن و یه جوری یه حرکت همه گیری پدید بیاد. دوستان عزیز لطفا همکاری کنید. چون یه دست صدا نداره. شاید همچین حرکت بتونه یه موج اعتراضی پدید بیاره و کامنت دونی این بی لیاقت ها پر بشه از اعتراضات مردم. من هم مثل شما. یه معترض و جزئی از کل! فقط امیدوارم دوستان همیاری کنن.
/ یه کامنت اعتراضی = یه نه پر رنگ به خودروی بی کیفیت ایرانی/
یادتون نره ما لایق بهترین ها هستیم….
امیر
۱۵ شهریور ۱۳۹۱اقا رضا باعرض سلام و خسته نباشید.امیدوارم این حرکت سبب نشه که سایت پدال فیلتر بشه.من خیلی نگرانم.انگار فراموش کردی ایرانخودرو سایپا دولتی هستن.البته یه سهامی عام دنبالشون دارن.به اسم صنعت خودرو سازی بومی وایجاد اشتغال سالهاست سرمایه یه عمر زحمت این ملت رو با این اشغالها دارن به باد میدن
sunmartin
۱۴ شهریور ۱۳۹۱جواب این مقاله از ابتدا اینه سود بیشتر و بی خیال مردم فعلا که ما گمرکات رو بستیم و تعرفه هم که سر به فلک زده عملا 200 درصد (و به صورت تئوری 110%) کسی که نمیتونه خودرو وارد کنه جز برادران دلال و وابسته به آقازاده ها ، تا مواد بازیافتی هست کی میره سراغ مواد درجه یک ، طراحی چه معنی داره خودروی دیپلمات چین با همکاری دانشجو های آلمانی و بروی پلت فرم منسوخ شده 405 رو که میشه با یه آرم من در آوردی و زشت به مردم 18 ملیون فروخت به اسم “سمند” تا دنیا ،دنیاس هم پراید 27 سال پیش رو میشه تا 12 ملیون به مردم داد کی به کیه تاریکیه ..
رضا
۱۴ شهریور ۱۳۹۱فرید عزیز منم از تو انرژی مثبت میگیرم و اینا از تو اینجا یاد گرفتم که باید پافشاری کنم و پافشاری هم خواهم کرد تا بچه ها را متقاعد کنم که به قول خودت گله و زاری فایده ای نداره و حداقل اینه که یه ایمیل اعتراضی بفرستن. امیدوارم این کار را بکنن. اینم شاید حرکتی از طرف ما باشه. هر کی تو جبهه خودش…
امیدوارم اتفاق بیافته.
فرید ملک
۱۶ شهریور ۱۳۹۱این کار خیلی عالییه آقا رضا ممنون منم همین الان مشغول نوشتن اعتراضم به ایرانخودرو هستم
ali
۱۵ شهریور ۱۳۹۱دوستان من امروز چندین ایمیل اعتراضی با نام های مختلف از طریق سایت ویران فرغون به مسئولین این شرکت فرستادم شما هم دستی بجنبونید و اعتراض خودتونو اعلام کنین حداقلش اینه که نارضایتی مردم به گوششون میرسه
محمد
۱۵ شهریور ۱۳۹۱سلام به دوستان عزیز.من معتقدم هرایرانی که غیرت وطن پرستی داره باید به توصیه رضاو فرید به شرکتهای خودرو سازی خشم و اعتراض خود را نشون بده وبه اینها بفهماند که بالاخره چشمان مردم یکی یکی باز میشود و دوچرخه را بر این آهن قراضه ها ترجیح می دهند
امیر
۱۵ شهریور ۱۳۹۱تا زمانی که ما مردم ایران این جور طرز فکری داریم هرچی بلا سرمون بیاد حقمونه.فقط 10روز مرغ کمیاب شد.ببین چه صفهای طولانی درست شد.میتونستیم 10روزمرغ نخوریم.ایا میمردیم.نتیجش این شد که مرغ همون قیمت موند دیگه هم ارزان نخواهد شد.دقیقا مثل206 تا بهمن سال گذشته بود ماشین خانمها.حالا شده ابزار کلاس گذاشتن .من موندم کسانی که حاضرن بیش از20میلیون بابت یه206باموتور1300بدن چه طرز فکری دارن
امیر
۱۵ شهریور ۱۳۹۱به نظر شما دولت میاد سود حاصل از تعرفه 90درصدی گمرکات به علاوه سود حاصل از خودرو سازی داخلی رو کنار بگذاره .به فکر مردم باشه.واقعا خنده داره
sunmartin
۱۵ شهریور ۱۳۹۱البته که اعتراض خوب است و نشاندهنده آگاهی آحاد یک جامعه نو گراست اما به این نکته همواره عنایت داشته باشید که : “گوش اگر گوش تو و فریاد گر ناله ماست آنچه بر جایی نرسد فریاد است” بهر حال این قوم ویران خودرو و سایه بان و اقمارشون که مرتب مثل هاگ تولید میشن و افول میکنند البته بعد از اینکه پول هارو از جیب مردم بیرون کشیدند به عناوین مختلف “نصب ایر بگ” (حالا خودشون ایربگ رو از روی “ریو” به نوعی قاپ زدند و هزاران امکانات دیگه) و دلایل مذبوحانه دیگری برای افزایش قیمت به این گزارش توجه کنید:
“”پرشین خودرو: دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: تا سال 1395 تمام خودروهای قدیمی از چرخه تولید صنعت خودرو ایران خارج خواهند شد.
به گزارش «پرشین خودرو»، احمد نعمتبخش در پاسخ به انتقاد کارشناسان از ادامه تولید برخی خودروهای قدیمی، اظهار کرد: طبق استراتژی صنعت خودرو، خودروسازان ملزم به از رده خارج کردن خودروهای قدیمی تا ابتدای سال 1395 هستند.
وی ادامه داد: طبق استراتژی مصوب شورای سیاستگذاری خودرو، از ابتدای سال 1395 ادامه تولید خودروهای تحت لیسانسی که بیش از هفت سال و خودروهای برند داخلی که بیش از 10 سال از شروع تولید آنها گذشته باشد، ممنوع است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: بنابراین تا آن زمان برخی خودروها مانند پراید مدل قدیم و پژو 405 دیگر اساسا امکان تولید در ایران را نخواهند داشت.”” نکته ای که در این گزارش هست یکی اشاره به سال 95 هست (که معلوم نیست اوضاع تا اون موقع چطور میشه) و نکته بعدی اینه که مدل های مثل 405 و پراید که به دهه 80 میرن فقط مدل های قدیمی اونها حذف میشه و مثلا بجای پراید پراید جدید با چراغ و سپر و داشبورد جدیدکماکان تولید میشه 405 هم ازین قاعده مستثنی نیست و مدل 405 slx تا ویران خودرو هست تولید میشه
فرید ملک
۱۶ شهریور ۱۳۹۱دوست عزیز
تمام فریادهای بزرگ و موجهای اعتراض آمیز از اینجور محافل شکل گرفته اند . اینو همه میدونیم که اکثر مردم از این وضع ناراضین فقط باید این نا رضایتی رو یک صدا فریاد زد
r.m
۱۵ شهریور ۱۳۹۱ما از آینده خبر نداریم و نمیدونیم چه بلایی سر شرکت های خودروسازیمون میاد ما فعلا با وضع گرونی مواجه هستیم و بازار خودرو اصلا وضعیت خوبی نداره .خرید و فروش خودرو به حداقل رسیده و با این وضع هنوز هم ویران خودرو طرح پیش فروش محصولاتش رو تبلیغ میکنه مردم ما هم که ناآگاهند پس محصولاتش چه به اجبار و چه بلا اجبار مردم فروش میره و دوباره این شرکت سود کلانی به جیب میزنه و جالب اینجاست که این همه پول حاصل از فروش به کجا میره که باز هم محتاج بودجه میلیاردی از دولت هستند خب معلومه که دارن دزدی از مردم میکنن به نظر من تنها راه این بحران ادامه دادن اعتراض ما مردمه که میتونه این وضع رو تغییر بده.
دست در دست هم دهیم به مهر/ملت خویش را کنیم آگاه
فقرا
۱۶ شهریور ۱۳۹۱خودمون مقصریم اقا ما ملت فقط وقت … اهمیت داریم.اگر غیر اینه چرا پراید بااین همه تولید کوچکترین ارتقا تو ایمنیش ایجاد نمیشه.دیروز یکیش با سرعت 100با یه ازرا شاخ شد 3 نفرش مردن.کجای این مملکت عدالتمنده کجا به فکر مردم که ذره ای برا جون و پول مردم اهمیتی نمیدن ولی از 5 حرف مسئولین 4تاش ملت غیور همیشه در صحنه و….
تاکی ملت باید در نداری و خفت زندگی بکنند و اقازاده ها و ادماشون با ماشینهای ان چنانی سفرهای ان چنانی و…
درد یکی دوتا نیست عزیزان
فقرا
۱۶ شهریور ۱۳۹۱لعنت به هرچی خودروساز …
http://www.tabnak.ir/fa/news/270228/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%BA%D8%A7%D9%86%DB%8C
KAMYAR
۱۸ شهریور ۱۳۹۱من یک ماه پیش یک سمند ای اف7 خریدم به هفته نرسیذه 12پیچ اززیر ماشین و موتور افتاده بود سگ دست ماشین به یک پیچ بند بود وقتی رفتم نمایندگی فقط روغن ماشین عوض کردن بس بعد جواب می دهند ما قطعات ای اف7 نداریم اگر میخواهید از تهران براتون سفارش می دم بیارند البته از بیمه ماشین نمیشه استفاده کنید و خیلی گران در می اید حرف از چند میلیون است حالا اگر یک نفر جان خود رااز دست می داد کی پاسخ گو است؟؟؟؟؟!!!!!