آیا کروز، کاماروی کلاس کامپکت ها است؟ سال گذشته شورولت ۹۰ کیلوگرم از وزن کامارو کم کرد،۲۸ درصد مستحکمترش کرد، پیشرانهی پایهی سبکوزن ۴ سیلندر و توربو را در قلب آن قرار داد، هندلینگ کامارو را ارتقا داد، ظاهر جدیدی را به آن بخشید و بله! کامارو خودروی سال شد! همین موارد کموبیش دربارهی کروز ۲۰۱۶ جدید نیز اتفاق افتاده است: وزن خودرو ۱۱۳ کیلوگرم کم شده است، بدنهی خودرو هم با فولاد و مواد مخصوص تقویتشده و باعث استحکام ۲۷ درصدی بیشتر نسبت به قبل شده است. پیشرانهی تزریق مستقیم، توربوشارژدار و ۱.۴ لیتری و ۴ سیلندر جدید با تکنولوژی استارت-استاپ نیروبخش همهی کروزها خواهد بود (سال بعد گزینهی دیزلی نیز در دسترس خواهد بود). شاسی خودرو هم ارتقا یافته و فنرهای ارتجاعی داخلی جدیدی بهکاررفته است. در رابطه با ظاهر خودرو نیز باید گفت که بهروز و مدرن بوده و از المانهای مخصوص شورولت نظیر خط سقف کوپه مانند و جلوپنجرهی دوتایی خاص شورولت سود میبرد.
۲۰۱۶ Chevrolet Cruze شورولت تعداد محدودی از ما را برای گذراندن چند ساعت با این خودرو و ارزیابی آن در پیست میشیگان دعوت نموده است. هر چهار تریم خودرو در این ارزیابی حاضر بودند. کمپانی حتی برای مقایسه مدلهای اصلی فوکوس، کرولا، الانترا و سیویک را حاضر کرده بود. ۲۰۱۶ Chevrolet Cruze پیشرانهی جدید کروز ۱۵۳ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و صدا و احساس آن قویتر از دو پیشرانهی قبلی احساس میشود. شورولت شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۷.۷ ثانیهای را برای این نسخه تخمین زده است. اگر این تخمین درست باشد (و تخمینهای کارخانه عموماً محافظهکارانه بوده است) کروز با اختلافی اندک جلوتر از سیویک دو لیتری با گیربکس دستی قرار میگیرد و تنها نصف ثانیه کندتر از سیویک تورینگ با پیشرانهی توربوی ۱.۵ لیتری و ۱۷۴ اسبی با گیربکس CVT خواهد بود. فوکوس سدان با پیشرانهی دو لیتری کمی سریعتر بوده و مدل میانهی جتا با پیشرانهی ۱.۸ لیتری توربو شتاب ۷.۳ ثانیهای دارد. انتظار نداشته باشید که پیشرانهی ۱.۶ لیتری دیزلی که سال آینده بر روی کروز قرار خواهد گرفت سریعتر باشد. (در اوپل این پیشرانه ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور دارد.) ۲۰۱۶ Chevrolet Cruze شتابگیری با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نرم و راحت بوده اما تنها گلهی بزرگ ما از کروز جدید شیفتر گیربکس دستی است. بالای دستهدنده بزرگتر از حالت معمول بوده و احساس سنگینی دارد و برای معکوس دادن احساس به کشیدن کم دکمهی زیر شیفتر است که عتیقه محسوب میشود. همچنین مسیر تعویض دندهها کمی طولانی بوده و عمل تعویض دنده احساس خیلی سبکی دارد. به نظر میرسد که مهندسان خیلی انتظار زیادی از مصرفکنندگان نداشتهاند و توجه زیادی به جزئیات نشان ندادهاند. تنها شکایت عمدهی دیگر به محل پدال ترمز مربوط میشود که احساس میشود در ارتفاع بسیار بالاتری قرار دارد. اولین تجربهی سواری من به تریم LT با گیربکس اتوماتیک مربوط میشود که در آن لاستیکهای گودیر ۲۰۵ با رینگهای ۱۶ اینچی مشاهده میشود. خودرو ساکت بوده و فاصلهی زیادی با دیگر رقبا دارد. تجربهی سواری خودرو بسیار خوب است و چسبندگی جانبی معقولی را با این لاستیکها شاهد هستیم. احساس سواری و هندلینگ در مدل RS با گیربکس دستی نیز یکسان است. البته در این مدل از لاستیکهای هانکوک GTs با همان اندازه استفادهشده است. ۲۰۱۶ Chevrolet Cruze بهمنظور مقایسه، من فوکوس SE 2 لیتری با لاستیکهای ۲۱۵/55R16 را نیز راندم. نمای داخلی تماماً مشکی ارزانتر به نظر میآید و صدای زیادتری در داخل کابین شنیده میشود اما شاسی این خودرو در مباحثی همچون سواری و هندلینگ عملکرد یکسانی را نشان میدهد، البته احساس مربوط به جاده اندکی از طریق ستون فرمان به راننده منتقل میشود. تجربهی رانندگی دیگر به تویوتا کرولا LE با لاستیکهای میشلین هماندازه با کروز LT مربوط میشود. نمای داخلی کرولا کهنه به نظر میرسد و پیشرانهی ناتوان آن هنگامیکه تحتفشار باشد واقعاً ناله میکند. ساختار بدنه نیز به نظر تنومندی کمتری دارد و در هنگام حرکت در مسیرهای ناهموار تکانهای سر زیادی ایجاد میشود (فنرهای ارتجاعی کروز را به یاد بیاورید که اجازه میدهد تا رول بارها سفتی کمتری داشته باشند). ۲۰۱۶ Chevrolet Cruze تجربهی دیگری که در این تست به دست آوردم به رانندگی با نسخهی ممتاز این خودرو برمیگردد. این نسخه از بوشهای ارتقا یافته در عقب بهره گرفته و لاستیکهای فایرستون فایرهاوک ۲۲۵/45R17 را استفاده میکند. چسبندگی جانبی خودرو توسط لاستیکها افزایشیافته و دقت عبور از پیچها نیز بهتر شده است. کیفیت سواری و صدای راهیافته به کابین به خاطر استفاده از لاستیکهایی با دیوارهی کوتاه کمی پسرفت داشته است. ۲۰۱۶ Chevrolet Cruze نقطهی اوج کروز مدل ممتاز RS است. با پرداخت ۹۹۵ دلار جلوپنجرهی مشکی، اسپویلر جذاب، نمای جلو و عقب چشمگیرتر و رکابهای جانبی اسپورت را به دست میآورید. علاوه بر همهی اینها لاستیکهای میشلین ۲۲۵ با رینگهای ۱۸ اینچی منحصربهفرد نیز در این نسخه دیده میشوند. این مدل پیچها را خیلی بهتر طی میکند اما برای تعیین مقدار چسبندگی جانبی به انجام تستهایی در پیست نیاز است. رقیب نهایی سیویک EX با لاستیکهای فایرستون FT140s و رینگهای ۱۶ اینچی بود. پیشرانهی ۲ لیتری سیویک با ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتنمتر گشتاور به گیربکسی CVT کوپل شده و صدا و احساس آن همانند شتاب گیری سریعتر (قطعاً پر سر و صداتر) از کروز است. ۲۰۱۶ Chevrolet Cruze گفتنیها دربارهی کروز زیاد است اما با چند دور رانندگی در پیست نمیتوان اظهارنظر کاملی دراینباره داشت. این خودرو ساختهشده تا کاماروی کلاس کامپکت باشد. ما زمان بیشتری را نیاز داریم تا تصمیمگیری کنیم که آیا کروز سیویکِ این کلاس است یا خیر.
مشخصات شورولت کروز ۲۰۱۶ قیمت پایه: ۱۶۶۲۰-۲۳۹۹۵ دلار مشخصات کلی خودرو: پیشرانه در جلو، دیفرانسیل جلو،۵ سرنشینه،۴ درب سدان پیشرانه: ۱.۴ لیتری/۱۵۳ اسب بخار قدرت/۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور/۴ سیلندر توربوشارژدار گیربکس: ۶ سرعته دستی،۶ سرعته اتوماتیک شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۷.۷ ثانیه (تخمین زدهشده) مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۷.۹/۵.۷/۷ لیتر در هر صد کیلومتر
چرا مصفر سوخت ترکیبی از مصرف سوخت شهریش بیشتره؟؟ تا اونجایی که من میدونم مصرف سوخت ترکیبی باس مابین شهری و جاده ای باشه شهر 7 تا جاده 5.7 میانگین چرا 7.9 ؟؟؟؟
چقد سواریای شورولت زیبا وتهاجمی وعضلانی شدن از کمرو کوروت ایمپالا مالیبو حالاهم کروز داخلشونم زیباست دم شورولت گرم واقعا طراحی ماشینای آمریکایی بعد از ورشکستگی از نظر مصرف سوخت زیبایی ظاهری تکنولوژی واقعا پیشرفت کردن بعد از رخوتی 20 ساله
بهنام طیبی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵23995 دلار میشه 81583000 تومان
مصرف سوختش هم خوبه
سامان اذری
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵چرا مصفر سوخت ترکیبی از مصرف سوخت شهریش بیشتره؟؟
تا اونجایی که من میدونم مصرف سوخت ترکیبی باس مابین شهری و جاده ای باشه
شهر 7 تا
جاده 5.7
میانگین چرا 7.9 ؟؟؟؟
بهنام طیبی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵یعنی زیاد یا اشتباه نوشته نویسنده؟؟؟؟؟
sajjad
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵اعدادش از چپ به راستن
سیاوش
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵نه داداش منظورش اینه که 7.9میزان مصرف درون شهریه و 5.7 بیرون شهر و 7 ترکیبی آن است.
فرهاد
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵چرا نمیگی 16620 دلار میشه 5650800 تومان
علي
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ماشین ارزشمندیه نسبت به قیمتش . به نظر من فقط یکمی براق بودن بعضی قطعات تو داشبوردش یکم نامعقول و تو ذوق میزنه .
احمد باقری
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵خیلی ماشین باحالیه، مصرفش که خیلی خوبه. نمای خوبی هم داره.
احسان(احسان سابق)
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵داره بهم میگه بیا برونم
امیر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵چقد سواریای شورولت زیبا وتهاجمی وعضلانی شدن از کمرو کوروت ایمپالا مالیبو حالاهم کروز داخلشونم زیباست دم شورولت گرم واقعا طراحی ماشینای آمریکایی بعد از ورشکستگی از نظر مصرف سوخت زیبایی ظاهری تکنولوژی واقعا پیشرفت کردن بعد از رخوتی 20 ساله
حمید
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵و باز هم باید یه تشکر ویژه از ایران خودرو و سایپا کرد و گفت : خخخخخخخ
sunmartin
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵با دیدن شورولت کروز ناخوداگاه بیاد کیا سراتو افتادم چقدر شباهت زیاد بخصوص هدلایت ها کاپوت و خطوط برجسته و حتی نمای جانبی و عقب
kevin7360
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵یادتون نره تا دو هفته پیش قرارا بود اینا بیاد ایران اما ***جلوی نفوذ استکبار گرفته شد
رامتین
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵در مایه های آلنترا است اما بنظرم در نمای جلو زیباتره.