آیا کروز، کاماروی کلاس کامپکت ها است؟
سال گذشته شورولت ۹۰ کیلوگرم از وزن کامارو کم کرد،۲۸ درصد مستحکمترش کرد، پیشرانهی پایهی سبکوزن ۴ سیلندر و توربو را در قلب آن قرار داد، هندلینگ کامارو را ارتقا داد، ظاهر جدیدی را به آن بخشید و بله! کامارو خودروی سال شد! همین موارد کموبیش دربارهی کروز ۲۰۱۶ جدید نیز اتفاق افتاده است: وزن خودرو ۱۱۳ کیلوگرم کم شده است، بدنهی خودرو هم با فولاد و مواد مخصوص تقویتشده و باعث استحکام ۲۷ درصدی بیشتر نسبت به قبل شده است. پیشرانهی تزریق مستقیم، توربوشارژدار و ۱.۴ لیتری و ۴ سیلندر جدید با تکنولوژی استارت-استاپ نیروبخش همهی کروزها خواهد بود (سال بعد گزینهی دیزلی نیز در دسترس خواهد بود). شاسی خودرو هم ارتقا یافته و فنرهای ارتجاعی داخلی جدیدی بهکاررفته است. در رابطه با ظاهر خودرو نیز باید گفت که بهروز و مدرن بوده و از المانهای مخصوص شورولت نظیر خط سقف کوپه مانند و جلوپنجرهی دوتایی خاص شورولت سود میبرد.
اولین تجربهی سواری من به تریم LT با گیربکس اتوماتیک مربوط میشود که در آن لاستیکهای گودیر ۲۰۵ با رینگهای ۱۶ اینچی مشاهده میشود. خودرو ساکت بوده و فاصلهی زیادی با دیگر رقبا دارد. تجربهی سواری خودرو بسیار خوب است و چسبندگی جانبی معقولی را با این لاستیکها شاهد هستیم. احساس سواری و هندلینگ در مدل RS با گیربکس دستی نیز یکسان است. البته در این مدل از لاستیکهای هانکوک GTs با همان اندازه استفادهشده است. بهمنظور مقایسه، من فوکوس SE 2 لیتری با لاستیکهای ۲۱۵/55R16 را نیز راندم. نمای داخلی تماماً مشکی ارزانتر به نظر میآید و صدای زیادتری در داخل کابین شنیده میشود اما شاسی این خودرو در مباحثی همچون سواری و هندلینگ عملکرد یکسانی را نشان میدهد، البته احساس مربوط به جاده اندکی از طریق ستون فرمان به راننده منتقل میشود. تجربهی رانندگی دیگر به تویوتا کرولا LE با لاستیکهای میشلین هماندازه با کروز LT مربوط میشود. نمای داخلی کرولا کهنه به نظر میرسد و پیشرانهی ناتوان آن هنگامیکه تحتفشار باشد واقعاً ناله میکند. ساختار بدنه نیز به نظر تنومندی کمتری دارد و در هنگام حرکت در مسیرهای ناهموار تکانهای سر زیادی ایجاد میشود (فنرهای ارتجاعی کروز را به یاد بیاورید که اجازه میدهد تا رول بارها سفتی کمتری داشته باشند). تجربهی دیگری که در این تست به دست آوردم به رانندگی با نسخهی ممتاز این خودرو برمیگردد. این نسخه از بوشهای ارتقا یافته در عقب بهره گرفته و لاستیکهای فایرستون فایرهاوک ۲۲۵/45R17 را استفاده میکند. چسبندگی جانبی خودرو توسط لاستیکها افزایشیافته و دقت عبور از پیچها نیز بهتر شده است. کیفیت سواری و صدای راهیافته به کابین به خاطر استفاده از لاستیکهایی با دیوارهی کوتاه کمی پسرفت داشته است. نقطهی اوج کروز مدل ممتاز RS است. با پرداخت ۹۹۵ دلار جلوپنجرهی مشکی، اسپویلر جذاب، نمای جلو و عقب چشمگیرتر و رکابهای جانبی اسپورت را به دست میآورید. علاوه بر همهی اینها لاستیکهای میشلین ۲۲۵ با رینگهای ۱۸ اینچی منحصربهفرد نیز در این نسخه دیده میشوند. این مدل پیچها را خیلی بهتر طی میکند اما برای تعیین مقدار چسبندگی جانبی به انجام تستهایی در پیست نیاز است.
رقیب نهایی سیویک EX با لاستیکهای فایرستون FT140s و رینگهای ۱۶ اینچی بود. پیشرانهی ۲ لیتری سیویک با ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتنمتر گشتاور به گیربکسی CVT کوپل شده و صدا و احساس آن همانند شتاب گیری سریعتر (قطعاً پر سر و صداتر) از کروز است. گفتنیها دربارهی کروز زیاد است اما با چند دور رانندگی در پیست نمیتوان اظهارنظر کاملی دراینباره داشت. این خودرو ساختهشده تا کاماروی کلاس کامپکت باشد. ما زمان بیشتری را نیاز داریم تا تصمیمگیری کنیم که آیا کروز سیویکِ این کلاس است یا خیر.
قیمت پایه: ۱۶۶۲۰-۲۳۹۹۵ دلار
مشخصات کلی خودرو: پیشرانه در جلو، دیفرانسیل جلو،۵ سرنشینه،۴ درب سدان
پیشرانه: ۱.۴ لیتری/۱۵۳ اسب بخار قدرت/۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور/۴ سیلندر توربوشارژدار
گیربکس: ۶ سرعته دستی،۶ سرعته اتوماتیک
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۷.۷ ثانیه (تخمین زدهشده)
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۷.۹/۵.۷/۷ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: motortrend
بهنام طیبی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵23995 دلار میشه 81583000 تومان
مصرف سوختش هم خوبه
سامان اذری
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵چرا مصفر سوخت ترکیبی از مصرف سوخت شهریش بیشتره؟؟
تا اونجایی که من میدونم مصرف سوخت ترکیبی باس مابین شهری و جاده ای باشه
شهر 7 تا
جاده 5.7
میانگین چرا 7.9 ؟؟؟؟
بهنام طیبی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵یعنی زیاد یا اشتباه نوشته نویسنده؟؟؟؟؟
sajjad
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵اعدادش از چپ به راستن
سیاوش
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵نه داداش منظورش اینه که 7.9میزان مصرف درون شهریه و 5.7 بیرون شهر و 7 ترکیبی آن است.
فرهاد
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵چرا نمیگی 16620 دلار میشه 5650800 تومان
علي
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ماشین ارزشمندیه نسبت به قیمتش . به نظر من فقط یکمی براق بودن بعضی قطعات تو داشبوردش یکم نامعقول و تو ذوق میزنه .
احمد باقری
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵خیلی ماشین باحالیه، مصرفش که خیلی خوبه. نمای خوبی هم داره.
احسان(احسان سابق)
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵داره بهم میگه بیا برونم
امیر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵چقد سواریای شورولت زیبا وتهاجمی وعضلانی شدن از کمرو کوروت ایمپالا مالیبو حالاهم کروز داخلشونم زیباست دم شورولت گرم واقعا طراحی ماشینای آمریکایی بعد از ورشکستگی از نظر مصرف سوخت زیبایی ظاهری تکنولوژی واقعا پیشرفت کردن بعد از رخوتی 20 ساله
حمید
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵و باز هم باید یه تشکر ویژه از ایران خودرو و سایپا کرد و گفت : خخخخخخخ
sunmartin
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵با دیدن شورولت کروز ناخوداگاه بیاد کیا سراتو افتادم چقدر شباهت زیاد بخصوص هدلایت ها کاپوت و خطوط برجسته و حتی نمای جانبی و عقب
kevin7360
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵یادتون نره تا دو هفته پیش قرارا بود اینا بیاد ایران اما ***جلوی نفوذ استکبار گرفته شد
رامتین
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵در مایه های آلنترا است اما بنظرم در نمای جلو زیباتره.