خرید یک خودروی استیشن واگن همیشه راهحلی کاربردی برای حمل وسایل و سرنشینان زیاد بوده و این خودروها از نظر فضای بار و کابین بر سدان ها و هاچبک ها برتری داشتهاند.
البته خانوادههای پرجمعیت امروزی بهراحتی میتوانند شاسی بلندها و کراس اوورها را انتخاب کنند، خودروهایی که ۳۴ درصد سهم بازار اروپا در سال پیش را به خود اختصاص داده بودند. این در حالی است که استیشنها تنها ۱۱ درصد از بازار اروپا در سال ۲۰۱۸ را در اختیار داشتهاند.
گفته میشود فروش خودروهای استیشن در اروپا تا سال ۲۰۲۵ به ۱.۵ میلیون دستگاه کاهش خواهد یافت. سهم این خودروها از بازار امسال و سال ۲۰۱۶ به ترتیب ۱.۷ و ۲ میلیون دستگاه بوده است. به همین دلیل است که حتی استیشن سازان مشهور دنیا همچون سیتروئن، نیسان، آلفارومئو و هوندا دیگر چنین خودروهایی را در اروپا عرضه نمیکنند. تویوتا هم تنها یک خودروی استیشن عرضه میکند درحالیکه رنو، پژو و فورد تنها ۲ خودروی استیشن در سبد محصولات خود دارند.
صادقانه باید گفت ما در ابتدا به ارائهی نسل جدید کلیو استیشن فکر میکردیم اما تصمیم نهایی ما این بود که چنین خودرویی تولید نشود.
۷۲ درصد کل فروش خودروهای استیشن در سال ۲۰۱۷ به قاره اروپا اختصاص داشت و بازارهایی همچون آلمان، سوئد و جمهوری چک سه بازار بزرگ اروپایی برای این دسته از خودروها بودهاند.
یکی از مدیران شرکت LMC اتوموتیو میگوید:
آلمان بازار بزرگی برای استیشنها بوده است. البته آلمان تنها ۱۷ درصد فروش این خودروها در نیمه اول سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده درحالیکه سهم سوئد و جمهوری چک به ترتیب ۳۱ و ۲۱ درصد بوده است.
او اضافه میکند:
استیشنها بهطور کامل حذف نخواهند شد زیرا گروهی از خریداران بهطور کامل با این دست خودروها هویت مییابند. شما شاید دیگر چنین خودروهایی را نخرید اما خودروسازان زیادی هستند که در اروپا و آلمان به استیشنها وابستگی دارند.
یکی از دلایلی که خریداران هنوز هم استیشنها را به شاسی بلندها و کراس اوورها ترجیح میدهند این است که برای در دست داشتن فضای بار عقب بزرگ باید شاسی بلندهای میان سایز و یا بزرگ را بخرید اما در مورد استیشنها اینگونه نیست.
اما چه استیشنهایی در اروپا محبوب هستند؟ خودروهایی همچون اشکودا فابیا و رنو کلیو در کلاس خودروهای کوچک خودنمایی میکنند درحالیکه اشکودا اوکتاویا و فورد فوکوس کلاس کامپکت ها را اختیار گرفتهاند؛ اما خریداران در کلاسهای میان سایز و بزرگ به فولکسواگن پاسات، آئودی A4، آئودی A6 و ب ام و سری ۵ اهمیت بیشتری میدهند.
اگر در آینده فروش شاسی بلندها و کراس اوورها به خاطر استانداردهای آئرودینامیکی کاهش یابد این استیشنها هستند که میتوانند محبوبیت خود را بازیابی کنند.
Saeed
۲۵ مهر ۱۳۹۸کلاس استیشن واقعا کلاس خوب و عالی هستش واقعا نمیدونم چرا مخاطبین پدال از این کلاس خوششون نمیاد
ولی انصافا آئودی Rs5 تو کلاس استیشن حرف اول رو میزنه…یک خودروی بسیار زیبا با پرفومنس چشمگیر?
Ferrari Fxx K Evo
۲۵ مهر ۱۳۹۸شاید ، برا ، بعضیها ، عجیب به ، نظر بیاد ، ولی من
ماشینهای استیشن رو به سدان ها ترجیح میدم
–
به خصوص
Volvo V90 Cross Country
Mercedes Benz E Class State
محسن
۲۵ مهر ۱۳۹۸این ماشینا ادم رو یاد نعش کشهای بهشت زهرا میندازه خوراک هول دادن جنازه داخلشه
ارشیا
۶ آذر ۱۳۹۸منم از استیشنا خوشم میاد