برخی کیسههای هوای ساختهشده توسط «کانتیننتال» که در حدود ۵ میلیون دستگاه خودرو مورد استفاده قرار گرفتهاند، میتوانند در عملکرد خود با مشکل مواجه شوند؛ این چیزی است که سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای امریکا (NHTSA) اعلام کرده است.
مدارهای تأمینکننده نیروی ماژول کنترل کیسههای هوا میتوانند در طول زمان، دچار خوردگی شوند و در نتیجه، اتصال الکتریکی قطع شده و در نتیجه موجب عمل نکردن کیسه هوا و یا باز شدن آن ناگهانی و بیدلیل آن گردد. کیسههای هوای جلو، کنارهها و پردهای، و همینطور سیستم تنگکننده کمربندهای ایمنی میتوانند تحتتأثیر این موضوع باشند. به گفته کانتیننتال، این کمپانی خودروسازان را از این موضوع مطلع کرده و هر کدام از آنها، فراخوان جداگانهای ارائه خواهند کرد.
تا به اینجا، آمارهای عمده، از درگیر شدن ۳۴۱,۴۴۴ دستگاه هوندا آکورد مدل ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ و تعداد ۱۱۲,۰۰۱ دستگاه از محصولات فیات-کرایسلر و فولکسواگن و از جمله مدل ۲۰۰۹ داج جورنی، مدلهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ داج گرند کاروان و کرایسلر تاون اند کانتری و مدل ۲۰۰۹ فولکسواگن روتان، حکایت دارند. این در حالی است که مرسدسبنز همین حالا هم مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ از کلاس C و مدل ۲۰۱۰ کلاس GLK را در ماه اکتبر به خاطر این مشکل، فراخوانی کرده است. بسیاری از خودروسازان دیگر نیز ممکن است درگیر این مسئله شوند و مطابق اطلاعات ساخت کانتیننتال، این فراخوانها میتوانند بیشتر شامل خودروهای تولیدی بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ میلادی شوند. NHTSA در ماه آگوست سال گذشته میلادی، پس از اینکه ۱۹ گزارش از ضعف عملکرد ماژولهای کنترل کیسه هوا در آکورد ۲۰۰۸ به این سازمان رسید، تحقیقاتی را در این رابطه آغاز کرد. کانتیننتال قبلاً در ژانویه ۲۰۰۸ و زمانی که دایملر در آلمان، یک ماژول معیوب را به این کمپانی فرستاد، شناخته شده بود. در آن زمان، کانتینتال، بدون اینکه به جزئیاتی اشاره کند و پس از کاهش گزارشها از خرابی ماژولهای کیسه هوا، از یک اقدام اصلاحی در این زمینه خبر داد. امّا ظاهراً این مشکل به صورت کامل حل نشده است. در سال ۲۰۱۱، فیات کرایسلر از یک باز شدن بیدلیل کیسه هوا در یک وسیله نقلیه در ایالات متحده خبر داد و اندکی بعد، دایملر نیز همین موضوع را عنوان کرد. مطابق وقایعنگاری خودِ کانتیننتال، به نظر میرسد که این کمپانی تلاش زیادی برای رسیدگی به این مسئله انجام نداده و این موضوع به مدت ۴ سال و تا شروع تحقیقات جدید NHTSA ادامه داشته است؛ آن هم در حالی که دایملر قبلاً در سال ۲۰۱۳، در خارج از مرزهای امریکا، یک فراخوان به این علت اعلام کرده است. حداقل ۶۰۲ ماژول کیسه هوا در مدلهای مختلف دچار خرابی شدهاند. هوندا دو آسیب جسمی ناشی از ضعف عملکرد کیسه هوا را تأیید کرده است. جایگزین ماژولهای کنترل در پاییز سال آینده، در نمایندگیها برای مالکان هوندا در دسترس قرار میگیرند. همچنین FCA نیز گفته است که از ۷ صدمه ناشی از این مشکل، آگاهی دارد، ولی هنوز برنامهای برای رسیدگی به آن درنظر نگرفته است. احتمالاً در روزهای آینده، اخبار بیشتری در این زمینه خواهیم شنید.
خوب هر مداری با گذر زمان ممکنه دچار خوردگی بشه،البته شش سال فک کم نیس و هر قطعه ای از خودرو ممکنه مشکل پیدا کنه،ب نظرم خودرو سازا باید توی سرویس های دوره ای سیستم کیسه هوا رو هم چک کنن.
شاید یه بار گفته باشم اما داش با پژو دوستم تصادف کردیم ایربگ عمل نکرد بردیم تعمیرگاه قاب فرمونو که باز کرد دیدیم اصلا ایربگ توش نیست ///// من :-o رفیقم :-( تعمیرکار :-) حالا انتظار داری فراخوان هم بدن این لگن سازا …….
بنتلی
۲۵ بهمن ۱۳۹۴خوب هر مداری با گذر زمان ممکنه دچار خوردگی بشه،البته شش سال فک کم نیس و هر قطعه ای از خودرو ممکنه مشکل پیدا کنه،ب نظرم خودرو سازا باید توی سرویس های دوره ای سیستم کیسه هوا رو هم چک کنن.
محمد
۲۵ بهمن ۱۳۹۴میگم چرا ماشینای ایرانی هیچوق مشکل کیسه هواندارن؟؟؟؟
غولای خودروسازی دنیا مشکل دارن ایران وچین نداله؟؟؟
king 918
۲۵ بهمن ۱۳۹۴شاید یه بار گفته باشم اما داش با پژو دوستم تصادف کردیم ایربگ عمل نکرد بردیم تعمیرگاه قاب فرمونو که باز کرد دیدیم اصلا ایربگ توش نیست /////
من :-o
رفیقم :-(
تعمیرکار :-)
حالا انتظار داری فراخوان هم بدن این لگن سازا …….
MjM
۲۵ بهمن ۱۳۹۴ما ایرانیا که به ایربگ عادت نداریم..انتظار نداریم یهو یه چیزی در بیاد جلومون جونمونو نجات بده…شکه میشیم بدتر…..!!
یوسف
۲۵ بهمن ۱۳۹۴چه میکنند این سازندگان کیسه هوا. بیچاره هوندا همش داره فراخوان برای کیسه هوا میده
sina
۲۵ بهمن ۱۳۹۴پاییز سال اینده ؟؟؟ تا اون موقع ممکن باز صدمه ببینن مردم که از اینا بعیده!
مهدی
۲۵ بهمن ۱۳۹۴ای بابا کی حال داره ببره ، یه بتنلی خریدیم گفتیم هیچ چیزش خراب نمیشه حالا باید ایربگش ببرم برا رفع ایراد
moein
۲۵ بهمن ۱۳۹۴چه بدبختی شه این ایر بگ