همانطور که پیشازاین درباره رکوردشکنی فروش خودرو در بازار آمریکا نوشته بودیم، به نظر میرسد ماه اکتبر ماهی منحصر به فرد برای صنایع خودروسازی در آمریکا باشد. با رشد ۱۳% نسبت به سال قبل و رسیدن به بیشتر از ۱۸.۲۳ میلیون دستگاه در امسال!
ولوو خودش داستانی دارد. این خودروساز با گروهی از خودروهای جدید و افزایش فروش ۸۷% نسبت به سال ۲۰۱۴. ماههای یکنواخت فروش را پشت سر گذاشته و آرامش نسبی را برای روسای این کمپانی سوئدی فراهم آورده است.
فیات کرایسلر در تمام برندهایش رشد نشان میدهد. حتی فیات که امسال با مشکلات فراوانی روبهرو بود رشد ۱% نشان داد که هرچند ناچیز است اما خوشبختانه منفی نیست. داج نیز که با کاهش سفارش مواجه بود با افزایش فروش در اکتبر به نظر میرسد از بحران خارج شده باشد. تنها چند مدل دورانگو، دارت و وایپر کاهش فروش داشتهاند. البته هیچکدام نمیتوانند ضربهای واقعی به حرکت معنیدار داج بزنند.
جنرال موتور همانند سپتامبر یک اکتبر عالی را پشت سر گذاشته است. همهٔ زیرمجموعههای جنرال موتور افزایش فروش داشتهاند بهجز بیوک که رشد ۵% سپتامبر را تکرار کرد. جیامسی و جیپ هم از استقبال گسترده از شاسی بلندها و تراک هایشان بهره میبرند.
نتایج فورد اما کمی گمراهکننده است. درحالیکه پایگاه خبری بلووال خودش رشد درخشان ۱۴.۳% را اعلام کرده است لینکلن اما کاهش رشد ۴.۵% را نشان میدهد.

دیزلیها در رکود
فولکسواگن ماه قبل خود را در حالی تکرار کرد که بیشتر دیزلیها کاهش شدید در ثبت سفارش را تجربه کردند. تیگوان، توراِگ، پاسات، پاسات سیسی، Eos، جی تی آی ماههای بهتری داشتند درحالیکه گلف و گلف اسپرت واگن و جتا (جتا در مقایسه با سال قبل) ضربه خوردهاند. تنها نقطهٔ درخشان برای فولکسواگن e-golf بود که با فروش ۶۰۰ دستگاه در این ماه برای دومین ماه پیاپی در ستون رشد مثبت قرار میگرفت و فولکسواگن را از رشد منفی حفظ کرد.
از طرف دیگر آئودی برای پنجاه و هشتمین (۵۸) هفتهٔ پیاپی است که رشد فروش خود را با قدرت حفظ کرده است.

از ژاپن با عشق
هوندا و آکورا هردو اعلام کردند که نتایج فروش اکتبر نشان میدهد که برای اکتبر نمیتوان برچسب سورپرایز را انتخاب کرد و حتی مدل هوندا سی آر-وی سیر کاهشی تقریباً نامحسوسی داشته و فروش اچ آر-وی با مشکلاتی همراه بوده است.

نمودار فروش نیسان نشان میدهد که یک زوج غیرقابل پیشبینی یعنی نیسان z و نیسان کوئست این کمپانی ژاپنی را بهصورت کامل در ستون مثبت قرار داده است. حال کراس اور این کمپانی یعنی QX50 نیز در اکتبر خوب گزارش شد.

مزدا در فروش این ماه افزایش ۳۵% را تجربه کرد که در طول ۲۱ سال اخیر بیسابقه بوده است. هرچند این خودروساز کوچک ژاپنی حتی یک ماه منفی را هم نداشته است. اما اکتبر گذشته این خودروساز فروش قوی نداشت و این ممکن است روی کاغذ گول زننده باشد ولی بههرحال باید قبول کرد که مزدا جهش بزرگی داشته است.
البته این عدد در میان خودروسازان ژاپنی بالاترین نرخ رشد نیست. سایون که ماهها با رکود مواجه بود رشد ۵۰% را در اکتبر اعلام کرده است. اگر بدانیم که این نرخ رشد حاصل فروش کمتر از ۷۰۰۰ دستگاه بوده است شاید فکر کنیم که اتفاقی چندان مهمی هم نیست ولی برای این زیرمجموعهٔ تویوتا که ماهها با بحران روبهرو بوده است جرقه مهمی به حساب میآید. اگر این خودروساز در ماه نوامبر و دسامبر با این قدرت پیش برود میتواند کسری ۱۰% خود را نسبت به ۲۰۱۴ جبران کند و حتی از آن نیز فراتر برود.

و در مورد سوبارو هیچکس غافلگیر نشد وقتی این خودروساز رشد ۲۰% را در مقایسه با اکتبر ۲۰۱۴ اعلام کرد.

نگاهی اجمالی به لوکس سازها
لکسس اعلام کرد با فروش ۲۶۴۳۶ دستگاه، سهم ۱۳% از بازار را به دست آورده است. مرسدس بنز هم اعلام کرد ۲۸۹۵۲ دستگاه در این ماه فروخته است. بی ام دبلیو که اکتبر گذشته فروش چشمگیر داشت در این ماه کاهش اندکی نشان میدهد ولی هنوز هم با فروش ۲۹۴۳۹ دستگاه میتواند رقیبی قدرتمند به حساب بیاید.

جدول مقایسهٔ اکتبر امسال با اکتبر سال قبل
ردیف | نام خودروساز | میزان رشد | فروش ماه |
۱ | آکورا | ↑ ۴.۲ % | ۱۶۰۷۹ |
۲ | آلفا | – | ۶۵ |
۳ | آئودی | ↑ ۱۶.۸ % | ۱۷۷۰۰ |
۴ | بنتلی | ↓ ۵۷.۱ % | ۱۲۱ |
۵ | بی ام دبلیو | ↓ ۳.۸ % | ۲۹۴۳۹ |
۶ | بیوک | → ۰.۲ % | ۱۸۶۶۰ |
۷ | کادیلاک | ↑ ۱۳ % | ۱۵۳۹۱ |
۸ | شورلت | ↑ ۱۷.۶ % | ۱۸۳۴۶۴ |
۹ | کرایسلر | ↑ ۱ % | ۲۷۸۰۱ |
۱۰ | دوج | ↑ ۱۲ % | ۴۶۶۱۲ |
۱۱ | فیات | ↑ ۱ % | ۳۷۵۷ |
۱۲ | فورد | ↑ ۱۴.۳ % | ۲۰۵۴۵۳ |
۱۳ | جی ام سی | ↑ ۱۸ % | ۴۵۴۷۸ |
۱۴ | هوندا | ↑ ۹.۳ % | ۱۱۵۵۷۲ |
۱۵ | هیوندای | ↑ ۵ % | ۶۳۸۱۹۵ |
۱۶ | اینفینیتی | ↑ ۱۳.۶ % | ۱۰۶۷۱۱ |
۱۷ | جاگوار | ↓ ۱.۹ % | ۵۸۸ |
۱۸ | جیپ | ↑ ۳۳ % | ۷۳۵۶۱ |
۱۹ | کیا | ↑ ۱۲% | ۵۰۰۴۴ |
۲۰ | لامبورگینی | ↑ ۱.۶ % | ۶۳ |
۲۱ | لندور | ↑ ۹۷.۱ % | ۷۱۹۹ |
۲۲ | لکسوس | ↑ ۱۳.۲ % | ۲۶۴۳۶ |
۲۳ | لینکلن | ↓ ۴.۵ % | ۸۴۸۵ |
۲۴ | مازراتی | ↓ ۳.۱ % | ۱۱۶۶ |
۲۵ | مزدا | ↑ ۳۵.۴ % | ۲۵۴۵۱ |
۲۶ | مرسدس بنز | ↑ ۱.۳ % | ۲۸۹۵۲ |
۲۷ | مینی | ↓ ۲۲.۹ % | ۴۰۸۷ |
۲۸ | میتسوبیشی | ↑ ۱۹.۸ % | ۷۴۲۶ |
۲۹ | نیسان | ↑ ۱۱.۵ % | ۱۰۴۹۰۴ |
۳۰ | رام (داج) | ↑ ۳ % | ۴۳۷۴۹ |
۳۱ | سایون | ↑ ۴۹.۹ % | ۶۲۷۰ |
۳۲ | اسمارت | ↑ ۲۳.۲ % | ۷۲۱ |
۳۳ | سوبارو | ↑ ۲۰ % | ۵۱۶۲۹ |
۳۴ | تویوتا | ↑ ۱۲ % | ۱۷۱۳۳۹ |
۳۵ | فولکس واگن | ↑ ۰.۰۲۴ % | ۳۰۳۸۷ |
۳۶ | ولوو | ↑ ۸۶.۹ % | ۷۴۲۲ |
فروش از ابتدای ۲۰۱۵
ردیف | نام خودروساز | میزان رشد | فروش سال |
۱ | آکورا | ↑ ۹.۶ % | ۱۴۸۰۹۸ |
۲ | آلفا | – | ۵۶۲ |
۳ | آئودی | ↑ ۱۳ % | ۱۶۵۱۰۳ |
۴ | بنتلی | ↓ ۱۵.۵ % | ۱۹۱۷ |
۵ | بی ام دبلیو | ↑ ۴.۶ % | ۲۷۹۳۹۵ |
۶ | بیوک | ↓ ۱.۶ % | ۱۸۶۳۸۷ |
۷ | کادیلاک | ↓ ۰.۳ % | ۱۴۱۰۹۰ |
۸ | شورلت | ↑ ۴.۸ % | ۱۷۷۹۶۴۶ |
۹ | کرایسلر | ↑ ۱۰ % | ۲۷۶۶۰۱ |
۱۰ | دوج | ↓ ۱۲ % | ۴۲۸۹۵۹ |
۱۱ | فیات | ↓ ۹ % | ۳۵۵۷۶ |
۱۲ | فورد | ↑۵.۴% | ۲۱۰۳۶۷۷ |
۱۳ | جی ام سی | ↑۱۲.۵% | ۴۵۵۷۱۷ |
۱۴ | هوندا | ↑ ۲.۲ % | ۱۱۷۲۱۱۹ |
۱۵ | هیوندای | ↑ ۱۳.۶ % | ۱۰۶۷۱۱ |
۱۶ | اینفینیتی | – | – |
۱۷ | جاگوار | ↓ ۴.۹ % | ۱۲۲۰۴ |
۱۸ | جیپ | ↑ ۲۴ % | ۷۰۶۴۷۱ |
۱۹ | کیا | ↑ ۷.۴ % | ۵۲۶۰۲۴ |
۲۰ | لامبورگینی | ↑ ۲.۹ % | ۶۳۰ |
۲۱ | لندور | ↑ ۳۲.۳ % | ۵۵۶۰۲ |
۲۲ | لکسوس | ↑ ۱۲.۲ % | ۲۷۳۸۸۱ |
۲۳ | لینکلن | ↑ ۷.۵ % | ۸۲۴۴۹ |
۲۴ | مازراتی | ↓ ۷.۶ % | ۹۵۴۳ |
۲۵ | مزدا | ↑۲.۹ % | ۲۶۷۱۵۸ |
۲۶ | مرسدس بنز | ↑ ۶.۵ % | ۲۷۸۸۴۲ |
۲۷ | مینی | ↑ ۱۰.۳ % | ۴۹۰۶۱ |
۲۸ | میتسوبیشی | ↑ ۲۵ % | ۸۰۶۸۳ |
۲۹ | نیسان | ↑ ۵.۵ % | ۱۱۳۱۸۲۴ |
۳۰ | رام (داج) | ↑ ۶ % | ۴۰۲۲۳۷ |
۳۱ | سایون | ↓ ۹.۶ % | ۴۵۴۷۱ |
۳۲ | اسمارت | ↓ ۲۹ % | ۶۱۵۳ |
۳۳ | پورشه | ↑ ۱۱.۱ % | ۴۳۳۷۰ |
۳۴ | تویوتا | ↑ ۴.۲ % | ۱۷۵۲۰۹۴ |
۳۵ | فولکس واگن | ↓ ۲.۱۹ % | ۲۹۴۶۰۲ |
۳۶ | ولوو | ↑ ۱۲.۵ % | ۵۳۸۰۳ |
ترجمه: صادق چولکی
منبع: leftlanenews
احسان(احسان)
۲۵ آبان ۱۳۹۴هیچوقت اواز خوش صداسیمای ایران رو در 6-7 سال گذشته فراموش نمی کنم که از ورشکستگی خودروسازان و رکود اقتصادی امریکا خبر میداد.اخبار های ایران 24 ساعت شبانه روز از بحران اقتصادی و نابود شدن امریکا! خبر میدادن.راستی مدتی هست که رسانه ملی از اوضاع اقتصادی امریکا دم نمیزنه.شاید چون دارن روزهای خوبی رو پشت سر میذارن صدا سیما دلش واسه مردم ایران سوخته و نمی خوان مردم ایران نسبت به اوضاع خوش کفار!حسرت بخورن.البته از رکود شدید بازار ایران هم خبری نمیده.چقدر که راستگو و مورد اعتماد هست این رسانه ملی!فکر کنم واسه همین صداقت زیاد هست که دیگه هیچ خریداری در کشور نداره و مردم ایران حاضر نیستن به حرفای نه چندان جذابشون گوش بدن
hitler
۲۵ آبان ۱۳۹۴احتمالا اونجا هم وام 25میلیونی میدن و این حجم از خرید به مدد تدبیر و امید آمریکایی هست
yas
۲۵ آبان ۱۳۹۴اونا چجوری ماشین میفروشن ما چجوری………………………………………………
hamed
۲۵ آبان ۱۳۹۴ترفند موزیانه ای که خودروسازهای ما بکار گرفتن واسه فروش لگنهای پوسیده تحه پارگینگ هاشون به عقل جن هم نمیرسید!!!
بسیار ناجوانمردانه!
Zonda R
۲۵ آبان ۱۳۹۴@.F
دیگه کم کم داره 2015 هم تموم میشه
تو امریکا gm اوله
فورد دوم
تویوتا سوم
چقدر میزان فروش bmw و بنز به هم نزدیک و بعد از اونها هم لکسوس تو شاخه ی لوکسها
اما چقدر حق انتخاب دارن این همه برند با این همه محصول بروز با این شرایط خوب
یه نکته ی جالب دیگه اینه که یه جمع بزنید امریکایی ها بیشتر از امریکایی ماشینای ژاپنی میخرن
ali ayat
۲۵ آبان ۱۳۹۴یه بحث هست که میگن فروش ژاپنی چند برابر کره ای هست ولی نسبت به فروش این ماهی که دیدم فقط یه تویوتا بود که فروش بالایی داشت وگرنه باقی برند های ژاپنی زیر کره ای ها هستن مثل مزدا یا اینفینیتی یا هرچی کاری ندارم و میخوام بگم که زیاد این که یه شرکت نوپا رو با یه شرکتی که چندیدن و چند سال کارش اینه مقایسه کنیم کار اشتباهیه هرچند باقی برند ها هم مثل سوبارو و میتسوبیشی هم چندین و چند سال هست خودرو میسازن الان خیلی نتونستن بفروشن خب نکته اینجاست که پیشرفت خوبی بوده برای کره همین
بهزاد
۲۵ آبان ۱۳۹۴دوست عزیز اگر نگاه شما به باقی موارد همینطور هست که اعداد رو درست نمیبینید پس نمیشه روی یکسری از نظرات شما حساب باز کرد چون دارای اشتباهات فراوانی هست!
اعداد نیسان و هوندا بزرگتر نیست؟ حتی به غیر از جمع فروش اینفینیتی و آکورا.
ali ayat
۲۵ آبان ۱۳۹۴من کلی یه چندتا ژاپنی گفتم حالا اصلا همون مزدا خالی با اون همه افتخار حالا میشه حساب باز کرد
hamid reza
۲۶ آبان ۱۳۹۴دوست عزیزم شما اگر بخوای مقایسه منصفانه ای داشته باشی هیوندایی_کیا رو باید با تویوتا و هوندا و نیسان مقایسه کنی. چون از لحاظ میزان تولید و وسعت کارخانه جات اینها رقیب هیوندایی هستن. اینفینیتی برند لوکس هست و مزدا هم از لحاظ سقف تولید خودرو در سال ارقام خیلی پایین تری نسبت به هیوندایی داره نه به دلیل تولید کمتر به دلیل ظرفیت تولید پایین تر
بهزاد
۲۶ آبان ۱۳۹۴شما عنوان کردی فقط تویوتا و باقی موارد زیر کره ای ها هستند برای همین گفتیم به اعداد دقت کنید.
حساب باز کردن هم بر میگرده به فاکتورهای موثر در فروش که جای دیگه ای عنوان کردید که کیفیت فقط 10 درصد در فروش تاثیر داره و باقی آسمون ریسمون بافتن.
در ضمن نمیدونم چرا شما و دوستانتون ژاپنی و کره ای را دشمن هم کردید و انگار یک خریدار اگر و اگر خودرو اروپایی یا آمریکایی نخواست بخره فقط یک راه داره یا کره ای یا ژاپنی!
تو همین لیست کره ای ها بیشتر از اروپایی ها فروش داشتن اما شما این مورد رو نمیبینید و به صورت کلی دوست داشتید حال مزدا و میتسوبیشی رو گرفته باشید!
موفق باشید
datsun
۲۵ آبان ۱۳۹۴کافیه جدول فروش از ابتدای سال رو با دقت نگاه کنید حساب کار دستتون میاد .
اینفینیتی برند لوکسه داستانش از برند های معمولی جداست
فروش از ابتدای سال تویوتا هوندا و نیسان رو هم نگاه کنید
مهران
۲۵ آبان ۱۳۹۴ببینید استکبار جهانی و حق انتخاب های مردمانش رو
و ببینید *** حق انتخاب های مارو
محمد
۲۵ آبان ۱۳۹۴آیندگان ما رو نخواهند بخشید…
سخته ببینی کشورت چقدر از دنیا عقبه و کاری نتونی بکنی چون…
بیخیال…
امارات متحده عربی اف ۲۲ خرید
ما هنوز با فانتوم ۴۰ سال پیش مانور برگزار میکنیم
تازه افتخار هم میکنیم
در حالی که ۴۰ سال پیش همه چیز بالعکس بود…
اینجا کشوریه که وقتی میری تو شهرک های صنعتیش ۵۰ درصد کارخانه ها تعطیل شدند و ۵۰ درصد دیگه دارن با کمتر از ۳۰درصد ظرفیتشون تولید می کنند چون مشکل مالی داریم و دولت بجای کمک و دادن وام و کم کردن مالیات و کم کردن هزینه های آب و برق و گاز و چنین کمک هایی ، کمک که نمیکنه و بجاش ۵۰۰ میلیارد ۵۰۰ میلیارد به این از خدا بی خبر های آشغال ساز ایران و خودرو و سایپا میده و اونا هم گند میزنند به پول…
با چشم های خودم دیدم کسانی که کارخونه هاشون واقعا هر سال پیشرفت میکرد و گسترش میافت و محصولاتشون هر روز با کیفیت تر میشد ولی یهو همه چیز ۳ برابر شد و تمامشون ورشکست شدند…
تو کشوری زندگی میکنیم که اگه یه مسئول توش اختلاص نکنه باور کردنش برامون خیلی سخته ، تو کشوری زندگی میکنیم که صنعتگرانش پدرشون در اومده ولی دلال ها نونشون تو روغنه.
واقعا آیندگان ایران در مورد ما چی میگن؟؟ نسلی که تفریحشون سیگار و دود بود و میدیدن کشورشون داره نابود میشه و کاری نکردند؟؟؟ امیدوارم اینطور نباشه
sina
۲۵ آبان ۱۳۹۴هیوندای 106 هزارتا ؟؟؟؟ اشتباه نیس ؟؟
محمود
۲۶ آبان ۱۳۹۴سینا جان فکر کنم عدد 1067000 برای هیوندای صحیح می باشد . پدال لطفا اصلاح کنید.
Archi KHAN
۲۶ آبان ۱۳۹۴و جا داره یادی هم بکنیم از “حال خوب” ” آبان” ماه ایرانیان
120هزار راس خودرو طی فقط 6 روز !!!!
مردمی که مثل همیشه حماسه آفریدن و مشت محکمی بر دهان امریکا زدن
و به امریکا فهموندن که ما هنوز …
احمد باقری
۲۶ آبان ۱۳۹۴دیگه بازار آمریکا یه مرجع بسیار مهم در بازارهای دنیاست و قوانین خاصی هم برای ماشینها تدارک می بینه.