از اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی تا میانههای دهه نخست قرن بیستویکم، هامر و محصولاتش یکی از گزینههای لوکس برای پوستر اتاقهای بچهها بودند. البته جنرالموتورز هیچگاه فروش قابلتوجهی با برند هامر نداشت و این تراکها که عطش زیادی برای مصرف بنزین داشتند، نتایج بسیار بدی در بررسیها نشان میدادند، امّا در این میان، تأثیر قدرتمندی که هامرها بر فرهنگ خودرویی داشتند، قابلانکار نبوده و نیست. آرنولد شوراتزنگر (Arnold Schwarzenegger) که بعدها به فرمانداری ایالت کالیفرنیا نیز رسید، کسی بود که «هامر H2» را در امریکا محبوب کرد؛ تا جایی که جذابترین خودرو در کریمس ۲۰۰۳ لقب گرفت.
AM جنرال، کمپانی ساخت نسخههای متمدن و شهری هامر و همینطور همتایان نظامی آنها (هاموی)، بهتازگی یک کارخانه تولیدی در «ساوثبِند»، در ایالت ایندیانا را به «SF موتوز»، یکی از زیرشاخههای گروه صنعتی چینی «چانگکینگ سوکون» به مبلغ ۱۱۰ میلیون دلار فروخته است. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که AM جنرال همچنان کنترل خود را بر قسمتهایی که به ساخت تجهیزات نظامی میپردازند، حفظ میکند.
این اقدام باعث میشود که ۴۳۰ نفر در این کارخانه همچنان به کار خود ادامه دهند. همچنین جان ژانگ، مدیر عامل SF موتورز در این رابطه میگوید:
این معامله باعث ایجاد یک فرصت منحصر به فرد برای رشد تکنولوژی هوشمند وسایل نقلیه ما، از طریق اضافهکردن یک خط تولید آماده به کار و یک مجموعه نیروی کار ماهر و آماده میشود.
دان برادی (Don Brody)، رئیس اتحادیه کارگری ساوثبند (UAW Local 5) در این زمینه اضافه میکند:
این چیزی است که ما انتظارش را نداشتیم، امّا میدانیم که این کمپانی، سخت به دنبال حضور طولانیمدت در این منطقه است. من فکر میکنم که در درازمدت، نتیجه خوبی دربر خواهد داشت.
این کارخانه که هزینه اولیه آن برابر ۲۰۰ میلیون دلار بوده، به منظور مونتاژ H2 ساخته شده، امّا این خودرو که از جانب برخی، «یکی از بدترین نمونهها در تاریخ خودروسازی مدرن» لقب گرفت، نتوانست کشش لازم را در بازار داشته باشد. وقتی جنرالموتورز در سال ۲۰۰۹ اعلام ورشکستگی کرد، «هامر» یکی از اولین برندهایی بود که میبایست در مورد آن بازنگری صورت گیرد.
اینکه چه چیزی از خط تولید «ساوثبِند» خارج شود، موضوعی است که در حال حاضر هنوز مشخص نشده است. با حضور مارتین اِبرهارد (Martin Eberhard)، یکی از مؤسسان تسلا در هیئت مدیره SF موتورز به عنوان «مشاور»، این کمپانی هنوز حتی یک کانسپت از محصولاتش به دنیای خودرو نشان نداده است و تنها در وبسایت منتسب به این کمپانی گفته شده که قرار است وسایل نقلیه الکتریکی «تمیز، هوشمند و با کیفیت» ساخته شود.
با این وجود، این کارخانه برای برآورده نیازهای «SF موتورز» نیاز به تجهیزات و بازنگری کلی، با تخمین هزینه اولیه ۳۰ میلیون دلار دارد. انتظار میرود که آمادهسازی کارخانه برای تولید خودروهای الکتریکی، حداقل به ۲ سال زمان نیاز داشته باشد.
فرشاد سجادیان
۸ تیر ۱۳۹۶بر چه اساسی از هامر به عنوان یه لوکسساز نام میبرین؟ تو تواناییهاش شکی نیست اما از نظر کیفیت کابین حرفی برای گفتن نداشت. دو مدل H2 رو تست کردم، تا دلتون بخواد از پلاستیک تو ساخت کابین استفاده شده، چرم هم داشت اما بیشترین متریال استفاده شده، پلاستیک خشک و غیر لوکس بود.
نوید جهرمی
۸ تیر ۱۳۹۶چ میدونم. شاید به خاطر این که توی پیچ های بچه پولدارای ایران همیشه عکس از هامر هس، یا چن تا نمونه کارکردش رو حراج کردن 1.5 میلیارد.
به جای فروشش میتونستن هامر رو در جهت رقابت مستقیم با جیپ توسعه بدن. بخش لوکس اون رو هم واگذار کنن ب جی ام سی.به هر حال امیدوارم هر چه زودتر هامر رو با همون ویژگی های امریکایی(نه چینی شده) شاهد باشیم.
دلم برای پونتیاک تنگ شده. کاش اون رو هم احیا کنن.
Kamran
۸ تیر ۱۳۹۶با حرف فرشاد عزیز موافقم
من هم سوار شدم که میگم!
فرشاد سجادیان
۸ تیر ۱۳۹۶❤
Mori Ca
۸ تیر ۱۳۹۶توی متن بنظر میات لوکس بیشتر به پوستر اشاره می کنه تا ماشین.. ?
ولی بخاطر تمایل آدم های پولدار برای داشتن این ماشین.. و افتر مارکتهای لوکس برای این برند ، تاثیرِ ۱ ماشین لوکسو به بیننده القاع می کنه
ROHAM
۸ تیر ۱۳۹۶با معیار چینی شاید لوکس محسوب بشه
خخخخخخخخ
هامر ماشین خوبی بود
هدف اول و آخرش قدرت و قدرت و قدرت بود
کسی با هامر نمی رفت پیاز سیب زمینی از فروشگاه پیش خونشون بخره
ولی خب واقعا با هیچ معیاری لوکس محسوب نمی شد هر چند من خودم به شدت این ماشین رو دوست داشتم و دارم
امیرحسین بشیرفرهمند
۸ تیر ۱۳۹۶هامر یک سبک متفاوت از ابهت بود . به عقیده بنده با احیای این کمپانی خیلی ها دوباره عاشقانه خریدارش خواهند شد …
Sina Naseri
۹ تیر ۱۳۹۶چین داره یکی از بزرگترین ها میشه