هفته گذشته در بحبوحه نمایشگاه اتومبیل لسآنجلس و جنجالهای پس از اعلام نتایج انتخاب ریاست جمهوری در امریکا، دولت فدرال در یک نشست خبری کمسروصدا از اجرای قانونی خبر داد که به معنای پایان دورهای است که در آن خودروهایی مانند تویوتا پریوس میتوانستند با سکوت، عابران پیاده و رانندگان دیگر را غافلگیر کنند.
در قانون جدیدی که از سال ۲۰۱۹ در امریکا به اجرا درمیآید، خودروهای الکتریکی و هیبریدی میبایست با تولید صدای مصنوعی، عابران پیاده، دوچرخهسواران و اشخاص نابینا را از وجود خود مطلع کنند. این قانون تحت عنوان «ماده ارتقای ایمنی عابر پیاده» در سال ۲۰۱۰ در کنگره به تصویب رسیده و مورد حمایت گروه مهندسی «SAE اینترنشنال» و همچنین گروههای مختلف صنعتی و مدافع حقوق نابینایان است. این موضوع اولین بار در سال ۲۰۰۷ مطرح شد؛ یعنی زمانی که نسل دوم تویوتا پریوس موجب شد تا هیبریدیها به جریان اصلی بازار اتومبیل راه پیدا کنند.سازمان ملی مدیریت ایمنی ترافیک در امریکا (NHTSA) پیشبینی میکند که پس از اجرای قانون در اول سپتامبر ۲۰۱۹، اضافه کردن نویز موجب جلوگیری از صدمهدیدن ۲۴۰۰ عابر پیاده در سال خواهد شد. در این زمان، همه مدلهای جدید هیبریدی و EV باید مجهز به سیستمهای تولید صدا باشند. همچنین خودروسازان میبایست حداقل نیمی از این نوع مدلهایشان را تا سپتامبر ۲۰۱۸ به چنین سیستمهایی مجهّز کنند. البته تنها وسایل نقلیه با وزن کلی زیر ۱۰ هزار پوند (۴۵۰۰ کیلوگرم) شامل این قانون میشوند و موتورسیکلتها، سهچرخهها و کامیونها متوسط و سنگین الکتریکی مستثنی هستند.
همچنین NHTSA از خودروسازان خواهد خواست که با نصب اسپیکرهای بیرونی، یک آهنگ ساده در حالت متوقف بودن اتومبیل، حرکت به عقب و یا راننده با سرعت کمتر از ۳۰ کیلومتر بر ساعت پخش کنند. البته NHTSA با به کار بردن واژه «ساده»، از خودروسازان نمیخواهد که صدای موتورهای احتراق داخلی را شبیهسازی کنند، بلکه آهنگ مورد درخواست، ۲ یا ۴ نت بین ۳۱۵ و ۵۰۰۰ هرتز است که در فاصله یکسوم اکتاو قرار داشته باشند.
بهعلاوه، میزان بلندی صدا باید متناسب با هر ۱۰ کیلومتر بر ساعت افزایش سرعت، به میزان ۳ دسیبل افزایش پیدا کند. این خودروها در هنگام استفاده از پیشرانه الکتریکی میبایست صدایی بین ۴۷ تا ۶۷ دسیبل (بهترین بازه تشخیص تفاوت شدت صوت در گوش انسان) تولید کنند. برای آنهایی نیز که نگران آلودگی صوتی و یا تغییر رفتار سنجابهای درختی هستند، باید گفت که NHTSA واقعاً یک آنالیز به منظور حفظ حیات وحش انجام داده است. به گفته این سازمان، هیبریدیها و الکتریکیها که احتمالاً تعدادشان تا سال ۲۰۳۵ به نصف وسایل نقلیه ثبتشده افزایش مییابد، در محیط شهری (با شدت صدای پیرامونی ۵۵ دسیبل) ، چیزی بین ۱.۱ تا ۲.۷ دسیبل تفاوت صدا ایجاد خواهند کرد. اختلاف صدایی که برای تشخیص گوش انسان، شرایط قابلتوجهی ندارد، ولی برای تشخیص بهتر خودروهای در حال حرکت مفید است. در محیط خارج از شهر نیز که شدت تقریبی صدا برابر ۳۵ دسیبل است، اختلاف سطح صدای یک EV یا هیبریدی جدید با محیط اطراف بین ۳.۵ تا ۶.۶ دسیبل خواهد بود؛ اختلاف صدایی که در حالت توقف به ۱۰.۴ دسیبل افزایش خواهد یافت. البته NHTSA به این موضوع نیز اشاره میکند که صدای تولیدی به میزان ۰.۳ تا ۴.۴ آرامتر از خودروهایی خواهد بود به پیشرانههای احتراق داخلی متکی هستند.
باید اذعان کرد که خودروهای الکتریکی در سرعتهای کم و هنگام تردد در پارکینگ، بسیار کمصدا هستند و شاید اگر کسی توجه نداشته باشد، متوجه آنها نشود؛ موضوعی که با کنار گذاشتهشدن پیستونها و تسمه تایمها از سیستمهای پیشرانه خودروها بیشتر تشدید خواهد شد. شاید به همین دلیل است که برخی از خودروسازان، از همین حالا به فکر آینده افتادهاند. به عنوان مثال، هوندا آکورد هیبرید ۲۰۱۷ اخیراً یک صدای «وزش» مولتیتُن اضافه کرده که در هنگام شتابگیری، شدت آن افزایش پیدا میکند. نیسان لیف نیز از یک سیستم مشابه برای این منظور استفاده کرده است. NHTSA در عین حال میخواهد جلوی سیستم تولید صداهای ساختگی را، نظیر آنچه برای موتورهای مدلهای امروزی بامو به کار رفته، بگیرد.
هنوز نمیتوان این تصوّر را داشت که تمام وسایل نقلیه احتراق داخلی دارای قابلیت شناسایی مناسب برای عابران پیاده هستند.
سؤال اینجاست که آیا خودروهای کمصدا واقعاً تهدیدی برای ایمنی جادهها و خیابانها هستند؟ در طول یک دوره ۹ ساله، دولتها در تلاش برای جلوگیری از عاملی هستند که یکی از کمترین فاکتورهای ریسک در حوداث رانندگی را دارد؛ اینکه یک خودروی الکتریکی (و نه صرفاً هر نوع خودرویی) به یک شخص بزرگسال نابینا برخورد کند. در همین حال، تصوّر کنید که اگر اشخاص بینا هدفونها را از گوششان دربیاورند و به راهرفتنشان بیشتر توجه کنند، چقدر از صدمات وارده به عابران پیاده جلوگیری میشود.
منبع: caranddriver
آرین
۶ آذر ۱۳۹۵تعیین فرکانس، محدوده ی اکتاو تعداد نت و میزان افزایش حجم صدا با ا فزایش سرعت و محدوده ی ترافیکی نشون دهنده ی نهایت بکار گیری علم وآینده نگری تو قانون گذاریشونه. چقد ازشون عقبیم ما
KING918
۶ آذر ۱۳۹۵البته الکتریکی ها هم یه مقداری صدا دارن ولی خب توی شهر ممکنه واقعا غافلگیر کننده باشه برای عابران و …
میشه از صدای مصنوعی هم استفاده کرد واقعا قانون خوب و به جایی بود درود خداوند برشما //////
M4
۶ آذر ۱۳۹۵مطلب فوق العاده ای بود!
همین دیروز صحبت با دوستان بود که دور داره به هیبریدی ها و الکتریکی ها میرسه و ما باید با صدای خوب بعضی ماشینها خداحافظی کنیم :|
محمد رضا
۶ آذر ۱۳۹۵توجه کردین قانون میخوان بزارن اول ده سال تحقیق میکنن بعد از روز توصویب 3 سال به شرکت وقت توسعه اون محصولو میدن
بعد تو ایران یکی صبح از خواب بیدار میشه میگه ایمنی یعنی خودرو 2ایربگ و abs داشته باشه خودرو سازم تا آخر سال وقت داره بعد مثل اونا مالیات نمیبندن براش سریع پلاک گذاریشو قطق میکنن
چند وقت پیشم یکی صبح بیدار شدگفت هوندا آمریکاییه یهو هندا هایی کحتی وارد نمایشگاه شده بودنم پلاک نمیکردن
hamid
۶ آذر ۱۳۹۵برای ۲۴۰۰ نفر تو سال که ممکنه تصادف جزئی هم جزوش میشه قانون تصویب میکنند اون وقت ما اینجا ۲۴۰۰۰ نفر فقط کشته میدیم و دریغ از یک قانون برای جان مردم.مثلا همین تصادف قطار به درستی همه میخواهند مقصرش مشخص بشه ولی یادمون میره ما در یک هفته همین تعداد تو تصادفات کشته میدیم و فرغون سازامون هم تازه طلبکارند.تو آمریکا مافیای اسلحه و اینجا خودروسازان دقیقا یک قدرتو دارند و دقیقا یک بهانه دارند اشتغال
یاسین
۶ آذر ۱۳۹۵مطلب عالی بود.برا منم جای سؤال داشت؟که تو همهمه و شلوغی عابرین و خیابون چطو میشه با نیگا نکردن به پشت سرت از وجود یه خودروی سایلنت یا ساکت باخبر شد!هرچه باشه اینجاست که چشم دوممان یعنی گوشمان نقش رو به خوبی ایفا نخواهد کرد.و صد البته که ملت آمریکا با دولتی سر و کار دارن که دلسوزیش بی حد و حساب و حساب و کتابش هم بی نقص و گاهی همراه با ارفاق هس!پس طبیعیه که چنین قانونی تصویب بشه!و این موضوع در مورد سورن برقی خودمون معرض بود.تو نمایشگاه که داشت می رفت مردم متوجه وجود خودرو پشت سرشون نبودن!
نوید جهرمی
۷ آذر ۱۳۹۵یه عده از همشهریای عزیز هستن اگزوز موتور یا ماشینشون رو سوراخ میکنن که صدای تراکتور بده.
حالا اینا چ صدایی از بلندگوی ماشیناشون میخوان پخش کنن؟ :)
احمد باقری
۸ آذر ۱۳۹۵درستش هم همینه تا حداقل بقیه متوجه بشن که ماشینی داره نزدیک میشه.