متفرقه

نگاهی به قدرت پیشرانه تک سیلندر دیزلی!

ما در طول این سال‌ها تست داینوی خودروها و پیشرانه‌های بسیار متنوعی را دیده‌ایم، از پیشرانه‌های حجیم قایق‌ها گرفته تا پیکاپ های هوی دیوتی و سوپرکارهایی هیجان‌انگیز؛ اما هرگز درباره کوچک‌ترین پیشرانه‌های درون‌سوز موجود یعنی نمونه‌های تک سیلندر با حجم زیر نیم لیتر صحبت نکرده‌ایم. سرانجام این موضوع نیز امروز به حقیقت می‌پیوندد و شما را با یک پیشرانه تک سیلندر دیزلی هوا خنک کوهلر آشنا می‌کنیم. این پیشرانه در تست داینو حضور یافته است.

کانال یوتیوب Warped Perception به تازگی پیشرانه جدید کوهلر خود را برای انجام پروژه‌های جدید دریافت کرده است. پس از اولین استارت انجام شده این تیم تصمیم می‌گیرد تا با استفاده از تست داینو و سه نوع سوخت دیزلی استاندارد، بایو دیزل و هیدرودیزل قدرت این پیشرانه را اندازه‌گیری کند.

در اولین تست می‌توانیم استفاده این پیشرانه کوچک از سوخت دیزل استاندارد را ببینیم. پیشرانه موردبحث به مدت ۵ دقیقه و به‌صورت تخت گاز دوران می‌کند و حداکثر قدرت تولیدی آن ۸.۵ اسب بخار و حداکثر گشتاورش نیز ۲۱.۷ نیوتون متر بوده است.

در دومین تست و زمان استفاده از سوخت بایو دیزل شاهد حداکثر قدرت و گشتاور ۷.۷۳ اسب بخاری و ۱۹.۶۵ نیوتون متری در دور ۲۸۰۰ پیشرانه هستیم. نهایتاً نیز با استفاده از سوخت هیدرودیزل قدرت ۸.۸۳ اسب بخاری و گشتاور ۲۱.۷ نیوتون متری حاصل می‌شود.

در پایان ویدئو مجری برنامه می‌گوید احتمالاً این پیشرانه تک سیلندر را به توربو مجهز کند. قطعاً منتظر نصب این قطعه روی پیشرانه و انجام دوباره تست داینو هستیم تا ببینیم یک توربو تا چه میزان روی عملکرد این پیشرانه تأثیر می‌گذارد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای
منبع
motor1

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Me

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (311 ديدگاه)

    اطلاعات مربوط به حجم و مشخصات موتور رو ندیدم تو مقاله

  2. حسین دهمرد

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2647 ديدگاه)

    لطفا لینک مقاله مرجع رو هم بزارین بریم ببینیم این موتور از کجا اومده چقدر حجم داره.واسه چی استفاده میشه.

    1. datsun

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (3960 ديدگاه)

      کوهلر یه شرکت آمریکایه ، حجم موتور ۴۴۱ سی سی، قدرت و گشتاور هم تو پست اشاره شده، کاربردهم میشه به عنوان های مختلف استفاده کرد اون شفت که از موتور بیرون اومده میشه مثلا به یه پمپ وصل کرد یا به مولد برق وصل کرد و برق تولید یا کار ها دیگه…

      1. حسین دهمرد

        ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (2647 ديدگاه)

        ممنونم. درباره سوختهایی که معرفی کرد اطلاعات دارید؟ میشه سوخت خاصیت روانکاری هم داشته باشه؟ تا عمر موتور بالا بره

        1. datsun

          ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
          سوابق: (3960 ديدگاه)

          ادعا شده هیدرودیزل احتراق کامل تر داره و موتور با دمایی پایین تر کار میکنه و مصرف سوخت هم کمتره.

  3. سهراب

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حسین جون این موتورها کارایی مختلفی داره. تراکتورای کوجیک. سه چرخه های کشاورزی. پمپ چاه اب. تراشکاری چوب و فلزات. خلاصه تو هرچی که نیاز به چرخش داره میشه ازش استفاده کرد. یه شفت میبندی و استفاده میکنی.
    تو خارج که دبیرستاناشون واقعا پیشرفته هست این موتورها رو میگیرن باهاش وسایل کنترلی میسازن. مثلا هواپیما یا قایقای کنترلی میسازن. تو قایق حتی میشه قایق واقعی ساخت.
    تو یه ویدیو دیده بودم با یه همچین موتوری یه قایق چند متری واقعیساخته بودن و واقعا شیک بود. پروژه دبیرستانی اونوریاست این چیزا. یه جای دیگه یه زیردریایی ساخته بودن. که تا ده بیست متر خوب کار میکرد ولی نزدیکای کف رسیده بود نشتی پیدا کرد چون فشار بیشتره. اینم پروژه دبیرستانی بود. دقت کردی اکثر ایرانیایی که خارج دانشگاه میرن لیسانس رو داخل کشور و همینجا گرفتن و از اینور ایرانیای ساکن خارج خیلیاشون نمیتونن دانشگاه برن؟ چون دبیرستان اونور خیلی خیلی سخته. کنکور ندارن برا همین تو دبیرستان دانش اموزا باهم رقابت میکنن. برا همینه یه اشنا داریم بچه هاشو فرستاده ایران دبیرستانو بزرگسالان تموم کرد و داره دانشگاه قزوین یه رشته مهندسی میخونه.

    1. حسین دهمرد

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2647 ديدگاه)

      خیلی جالبه موتور به این کوچیکی اینهمه استفاده داره.از همه مهمتر دیزلی بودنش واسم عجیب بود چون موتور دیزلی پیچیدگی بیشتری داره و تو اندازه کوچیک نسبت به کاراییش قیمتش زیاد میشه.

    2. arash nori

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام
      مهمترین استفاده از این نوع موتورها برای قایق هست
      یک قایق موتوری داریم پدرم به قیمت ۸۰۰ یور خریده بود و موتورش یک سیلندر بنزینی هست با ۷ اسب بخار.
      اینجا دبیرستان سخته و بنده ۲ هموطن از ساکنین شهرمون رو میدونم رفتن کالج و یا دانشگاه و عموما یا رشته های فنی حرفه ایی رفتند و یا کلا قید ادامه تحصیل را زدند. چون با نمره های همسطح ۱۰ تقریبا نمیتوان وارد کالج و یا دانشگاهی در المان شد
      بعضی کشورها امتحانی مثل کنکور در کنار نمرات دبیرستانی دارند که تکمیل کننده هستند و جدا محسوب نمیشوند تقریبا. یعنی اگر دانش اموزی نمرات همسطح ۱۰ داشته باشند تقریبا محال هست امتحان را با موفقیت بگذراند و قبول شود

      بنده ساکن یکی از شهرکهای نزدیک هامبورگ هستم. بنده تو دبیرستان فنی جوشکاری و فلزات خوندم
      باازار کار قبل بحران خوب بود الان به علت کرونا بیکار هستیم
      فروش صندلی در دانشگاه های ایران به ایرانیهای مقیم خارج یک رویه ی طبیعی هست
      فکر میکنم دلیلش این هست ایرانیهای ساکن خارج نیاز به کنکور ندارند و مهمترین شرط همان نمره ی همسطح حدودا ۱۰ در دروس دبیرستانی هست
      به طور مثال اگر من نمره ی همسطح ۱۰ در یک دبیرستان المانی بگیرم به راحتی میتوانم مشغول به تحصیل در یک رشته ی مهندسی در دانشگاهی داخل ایران شوم
      پردیسهای بین المللی معمولا به همین علت ایجاد شدند. متاسفانه کنکور را میتوان با اقامت در خارج و پول صندلی به راحتی دور زد.
      همه یه شخصی در هامبورگ میشناسیم رفت ایران و دندانپزشکی در پردیس بین الملل دانشگاهی خوند. اومد المان دوره ی پیش نیاز برای مساوی کردن مدرک را گذروند اما این دوره رو قبول نشد
      فکر میکنم دوره ی ۱ ساله هست که اگر در رشته های پزشکی دندانپزشکی و پرستاری مدرکی از یک کشور خارج از اتحادیه اروپا داشته باشید باید ابتدا این دوره را بگذرونید بعد مدرک به طور مثال دندانپزشکی شما معادل المان میشود

      1. حسین دهمرد

        ۱۵ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (2647 ديدگاه)

        کاش ایران هم همینجوری میبود .مدرسه رو سخت میگرفتن تا هرکی حوصله درس خوندن نداره بره دنبال کار فنی.

  4. ارسلان

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (125 ديدگاه)

    8 اسب برای یه انجین 450 سی سی خیلی کمه … الان توی همین ایران خودمون انجین بنلی 250 سی سی که نصفه این حجم داره 23 اسب تولید میکنه

    1. هادی 8 سیلندر

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (458 ديدگاه)

      دقیقا فکر کنم میخاد فقط سوخت دیزل برسی کنه

    2. حسین دهمرد

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2647 ديدگاه)

      ماهیت دیزلی همینه دیگه شاتونش بلنده نهایت دورش هم کمتر از ۳هزار دور در دقیقه س ولی در عوض ۲۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکنه که واسه کارای قدرتی مناسبتره.
      این انجین بنلی ۲۵۰ سی سی تو دور خیلی بالا به این قدرت میرسه ولی گشتاورش شاید حدود ۱۵ نیوتون متر هم نباشه بخاطر اینکه بنزینی ها طول شاتون کوتاه تری دارن و واسه کارای سرعتی بهتره.البته مصرف سوخت بالاتری هم داره و هیجانش هم بخاطر شتابگیریش خیلی بیشتره.

    3. Carbonado Aventador

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      بنلی tnt25 یا همون ۲۵۰ تک ، ۲۸ اسب تولید میکنه.
      تو سایت هم همینو‌ زده.
      با حذف کاتالیز‌ و ریمپ ECU هم 35 اسب قدرت میده.
      مال من‌ تقویت شدس

      1. datsun

        ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (3960 ديدگاه)

        همین اندک اسب بخار و گشتاور رو تو دور خیلی پایین میده برعکس اون موتوری که شما گفتی.

    4. ارش نوری

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2 ديدگاه)

      مهم گشتاور و تورک ان هست.
      فکر میکنم هر چیزی را بهر کاری ساختند
      تورک بالا برای غلبه بر تمام نیروهای پیش گیرنده
      همان مثل معروف تراکتور که ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارند

  5. رسول

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود سلام
    من یکی از این موتور ها را باز کردم برا تعمییر
    هر جا گشتم کاتالوگ راهنمای تعمیرش پیدا نکردم برا گشتاور مورد نیاز برا بستن پیچ های سر سیلندر، مقدار لغی اسبک و سوپاپ ممنون میشم اگه کسی منبعی میدون معرفی کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا