وزارت حملونقل ژاپن طراحی آیندهنگرانهای را تأیید کرده که میتواند مسیر دنیای اتومبیل را دستخوش تغییر کند. مطابق گزارشی که در The Japan Times و Automotive News آمده، مقامات ژاپنی اجازه تردد خودروهای بدونآینه را در جادههای این کشور صادر کردهاند. این سیاست جدید به دنبال اعلام کارگروه بینالمللی استانداردهای اتومبیل سازمان ملل مبنی بر امکان جایگزینی آینه خودرو با سیستمهای دوربینی، در صورت برآوردهشدن برخی معیارهای مشخص، اتخاذ شده است.
ماسرو میاشیتا (Maseru Miyashita) از وزارت حملونقل ژاپن در این زمینه میگوید:
در وهله اول، مانیتورها و دوربینها میبایست در همان محلی قرار داده شوند که آینههای بغل و آینه عقب در حال حاضر، در آنجا استفاده میشوند و همین نماها را باید به راننده ارائه کنند. استفاده از مانیتورها به جای آینهها، یکی از فاکتورهای اصلی برای اطمینان از ایمنی رانندگان خواهد بود.
خودروهای بدونآینه، آینههای آنالوگ بغل و عقب را با دوربینها و نمایشگرها جایگزین میکنند. طرفداران این نوع خودروها به این موضوع اشاره میکنند که کنار گذاشتن آینههای بغل میتواند باعث افزایش قابلیتهای آئرودینامیک در یک خودرو شود و علاوه بر این، دوربینها میدان دید گستردهتری نسبت به آینهها دارند. البته این موضوع را نیز نباید نادید بگیریم که آینه یک شیء ساده و دوربین و نمایشگر یک سیستم پیچیده است؛ بنابراین مطمئناً تعمیر و نگهداری آینهها به مراتب سادهتر از چنین سیستمهایی است. همچنین برخی کارشناسان صنعت اتومبیل این نکته را یادآور میشوند که با اینکه یک دوربین نمای عقب میتواند تأثیر زیادی بر برطرف کردن نقطه کور رانندهها داشته باشد، ولی برخی رانندگان با استفاده از ستونهای عقب بدنه، میزان فاصله خود را با اشیای پشتسرشان تخمین میزنند و بنابراین اتکای زیادی به آینههای عقبشان دارند.
اتوموتیو نیوز بهتازگی گفتگویی با مقامات صنایع ایچیکوی ژاپن و بوش GmbH آلمان انجام داده؛ شرکتهایی که هر دو در حال ساخت سیستمهای دوربین برای جایگزینی آینهها در سالهای آینده هستند. مطابق این گزارش، اولین محصول ایچیکو یک آینه نمای عقب داخلی است که میتواند دو کاربرد داشته باشد. این وسیله که در حالت عادی همانند یک آینه معمولی عمل میکند، با استفاده از یک سوئیچ، بلافاصله به یک نمایشگر دیجیتالی تبدیل میشود که تصاویر زنده پشتسر خودرو را پخش میکند. گفته میشود که این سیستم در آگوست سال جاری میلادی به یک خودرساز ژاپنی تحویل داده خواهد شد. بوش که در حال حاضر در ایالات متحده مظنون به دستداشتن در رسوایی آلودگی موتورهای دیزلی فولکسواگن است و تحقیقات در این زمینه ادامه دارند، بر روی یک سیستم دوربینی برای خودروهای بدونآینه کار میکند و قرار است تا اولین محصول خود را در ۳ سال آینده عرضه کند.
با این گامی که در ژاپن به سمت تکنولوژی دیجیتال برداشته شده، دیگر کشورها نیز احتمالاُ فاصله چندانی با این روند نداشته باشند. به عنوان مثال، گزارشها حاکی از آن است که تسلا بهتازگی مقامات قانونگذاری ایالات متحده را متقاعد کرده تا خودروهای بدونآینه را تأیید کنند. همچنین در نمایشگاه لوازم الکترونیک مصرفی (CES) امسال شاهد بودیم که بامو از یک کانسپت i8 بدونآینه رونمایی کرد.
مایکوباکتریوم توبرکلوسیز
۲۲ تیر ۱۳۹۵هییییی
چی بگم آخه پدال
تبعیض چقدر آخه
اونا کجا ما کجا ( البته ما کلا جایی نیستیم! )
سعید
۲۲ تیر ۱۳۹۵این خبرها رو نذارید الان سایپا میاد آینه های پراید رو بر میداره…
اینا فقط منتظرن یه چیز از ماشین کم کنن
حالا از ما گفتن…
خخخخخخخ…
سعید
۲۲ تیر ۱۳۹۵خوشکلی ماشین به آینشه
وا….
king 918
۲۲ تیر ۱۳۹۵به خدا تو مجله ی سایپا این طور تبلیغ کرده بودن ….
مجهز به امکانات روز دنیا از جمله اینه های جانبی و شیشه های جلو برقی
من … :-(
مجله … :-o
سایپا …. :-)
Ashkan
۲۲ تیر ۱۳۹۵خیلی خوبه
من چقدر سر آینه ها کامارو استاندارد ناراحت شدم مدل کانسپتش خیلی با آینه هاش خوش روخ بود
asa
۲۲ تیر ۱۳۹۵چرا داداش ما همین جاییم،جایی که هرچی بیشتر قد بلندی کنی و زور بزنی که برسی به سطح زمین محکم تر میکوبن تو سرت که پایین تر بری.تنها راحش اینکه از همون بغلمغلا،اون گوشه کنارای سلولمو یک چاهی بکنیمو خودمون فرار کنیمو به زمین برسیم.این جوری میتونن تمام موش های کور اون پایین بموننو هرچی بهشو گفتن بدون اندکی فکر به حرف کنن،دلیلشم اینه که فکر میکنند اون فرد سمت والایی داره،پس این گواهی بر درستی حرفشونه.اینجور افراد مغزشون تنها استفاده ای که داره اینکه داخل کلشونو پر کنه تا صدای گردوی توخالی نده.شما دوستان با سواد این جامعه نه من،باید بزارید این ادم ها تو پرایدشون در بیست سال اینده بپوسن.چون هنوز فکر میکنن اتوموبیل سازی ایران قابل رقابت با سایر نقاط جهان است.
The Stig
۲۲ تیر ۱۳۹۵چقدر i8 از جلو خوشگله لامصب
حبیب
۲۲ تیر ۱۳۹۵این دوربینا کافیه تو ایران رو ماشینا نصب بشه دزدا بشکن میزنن خخخخ
احسان(احسان سابق)
۲۲ تیر ۱۳۹۵واقعا بدرد ایران میخوره. خیابونای باریک و چسبیدن ماشینا به هم دیگه این اپشن رو کاربردی میکنه
احمد باقری
۲۲ تیر ۱۳۹۵فکر بسیار خوبیه.
Nima
۲۲ تیر ۱۳۹۵این ایده اولین بار مال جنرال موتورز بوده. اونم نه الان ۲۰-۳۰ سال پیش
اسم اون ماشین کانسپت رو یادم نیس.
مسعود
۲۲ تیر ۱۳۹۵دپرس شدیم رفت. یاد آیینههای پرایدم میوفتم حالم گرفته میشه :(