فشار بودجه باعث شده تا محققین اسپانیایی، استفاده از آدمکها را در تست تصادف متوقف کرده و روی به استفاده از بدنهای مرده انسان بیاورند. آدمکهای تست تصادف جدید، پیشرفتهای قابل توجهی داشتهاند و عملکردهایی شبیه به بدن انسان در آنها کار گذاشته شده است. با این حال، از لحاظ بیومکانیک، هنوز نقاط ضعف زیادی دارند و دادههای حاصل از آزمایشات تصادف نمیتواند به طور قطعی برای بدن انسان مؤثر باشد.
آزمایشگاه تکنولوژی و سیستمهای ایمنی اتومبیل (TESSA) در آلکانیز در شمال اسپانیا، یکی از شش مکانی در جهان است که در آن تست تصادف بدن انسان انجام میشود. از مزیتهای استفاده از جسدهای مرده انسان، قیمت بسیار پایینتر آنها نسبت به آدمکهای مصنوعی تست تصادف است. همچنین این جسدها که در آزمایشات استفاده میشوند، اطلاعات بیشتری از صدمات وارده به بدن انسان در هنگام بروز تصادف نشان میدهند. با این که، این کار به نظر غیراخلاقی و تعجببرانگیز میآید، ولی نتایج حاصل از چنین تحقیقاتی میتواند جان هزاران انسان را در طول سالها نجات دهد. چنین آزمایشاتی، البته چیز جدید نیست و اولین بار شخصی به نام لارنس پاتریک در سال ۱۹۳۰، اثر تصادف را بر روی بدن خود بررسی کرد که چیزی نزدیک به یک خودکشی بود. وی دریافت که نتایج چنین تستهایی بر روی آدمکها، به اندازه کافی مؤثر نیست و باید محدودیتهای بدن انسان به صورت مستقیم در تستها منظور شود. لارنس پاتریک، برای تست مقاومت استخوان جمجمه انسان، یک جنازه را از بازشوی آسانسور دانشگاه ایالتی وین (Wayne) به طرف پایین پرت کرد. وی کشف کرد که جمجمه میتواند در مدت یک ثانیه نیروی فشاری یک و نیم تن را دریافت کند و در عین حال ساختار خود را حفظ کند. از آن زمان به بعد بود که اجساد بدن انسان، برای مطالعه بر روی اثر تصادف بر روی قسمتهای مختلف بدن، استفاده شد.
با این حال، استفاده از بدن انسان در تست تصادف، چندان همهگیر نیست، ولی چیزی نیست که در امریکا و اروپا، کنار گذاشته شده باشد. بسیاری از خودروسازان بر استفاده از آدمکهای تست تصادف تأکید دارند؛ زیرا نمیخواهند وارد حاشیه شوند و تستهای تصادف ماشینهای خود را تبدیل به ویدیوهای وحشت کنند. در عوض، با بودجهای که توسط مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراههای امریکا تأمین میشود، دانشگاههای سراسر دنیا، چنین نتایجی را در اختیار خودروسازان قرار میدهند. چون بدنهای مرده انسانی، بسیار به شرایط واقعی سرنشینان خودرو نزدیک هستند، نتایج حاصل از چنین تحقیقاتی، ارزش زیادی خواهد داشت و به عقیده آلبرت کینگ، محقق دانشگاه وین، استفاده از بدنهای انسانی در تست تصادف، میتواند سالانه جان ۸۵۰۰ انسان را نجات دهد.
البته استفاده از بدنهای انسانهای مرده، با مشکلاتی نیز همراه است. دادههای مقاومت بدنی کامل نیستند؛ به این دلیل که هیچ دو جسد انسانی شبیه هم نیست. به علاوه، تنها یک بار میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. چیزی که بدیهی به نظر میرسد، این است که اجسادی که در اختیار آزمایشگاه قرار میگیرند، بدنهای ترد و شکنندهای هستند که سالهای زیادی از عمر آنها گذشته است. در یکی از مراکز تست تصادف، میانگین سن اجساد مورد استفاده، ۷۲ سال بوده است. وارد کردن بدنهای جوان به این تست، فوقالعاده مشکل است و این در حالی است که اکثریت قربانیان تصادف، افراد جوان هستند. در حقیقت، بیشترین عامل در مرگ جوانان، تصادفات هستند. همچنین باید بیماری سرنشینان را نیز در نظر گرفت؛ چیزی که کمپانی فورد در تستهای تصادفش با آدمکهای تست تصادف بیمار انجام میدهد.
با وجود همه این نارساییها، استفاده از بدنهای انسانی برای تستهای ایمنی لازم است. با این حال، نباید نگران صحنههای فجیع تست تصادف با اجساد انسانها باشیم، زیرا شبیهسازی کامپیوتری و آدمکهای تست تصادف پیشرفته، در تستهای تصادف رایجتر هستند. حتی اگر از بدن انسان برای این کار استفاده شود، هدف نجات جان انسانهای دیگر است و نمیتواند زیر پا گذاشتن اخلاق تعبیر شود.
یه پسل باهوش
۱۰ آبان ۱۳۹۲فک نکنم هیچ مرده ی اسپانیاییی راضی بشه تو تست تصادف پراید باشه
نه فک نکنم
LAMBORGHINI DIAM
۲۳ آبان ۱۳۹۲ایول چه قدر خندیدم!!!!!!
DRAGONBORN
۳۱ شهریور ۱۳۹۳زیباست
4MATIC
۱۳ بهمن ۱۳۹۳اره دقیقا
جهانگير
۱۱ آبان ۱۳۹۲فکر کنم بهتره از همون آدمک استفاده کنن چون یه کم غیر أخلاقی به نظر میرسه ولی بهتره برای اینکه جون چند هزار نفر نجات پیدا کنه این چنین کاری کنن
DRAGONBORN
۳۱ شهریور ۱۳۹۳واقعا چقدر این آدما………….هستن.
Kurosh
۱۱ آبان ۱۳۹۲عجب… اولین بار که می خونم برا تست تصادف از اجساد انسان ها استفاده میشه!
زیگما
۱۱ آبان ۱۳۹۲چه حالی میده تو تست تصادف پراید یه مرده بذاری.بعد از تصادف مغزش روی فرمون پخش میشه :D
کاش یه ویدیو از استفاده از مرده ها بود.اگه کسی دیده لینکشو بذاره ما هم ببینیم
حمید
۱۱ آبان ۱۳۹۲یه پا دراکولایی!!!!آقا کسی با زیگما شوخی نکنه ، خطرناکه
LAMBORGHINI DIAM
۲۳ آبان ۱۳۹۲با زیگما موافق ام خیلی حال میده!!!!
DRAGONBORN
۳۱ شهریور ۱۳۹۳خیلی هم بانمکه صف کشیدنشون
نخود آش
۱۱ آبان ۱۳۹۲این که چیزی نیست تو ایران برای تست از آدم زنده استفاده میشه. تازه یه بار هم تست نمیکنن روزی 200-300 بار
احسان1
۱۱ آبان ۱۳۹۲کاش حداقل بعد این همه تستهای شبانه روزی به یک نتیجه ای هم برسن نه که هر روز شون بد تر از دیروز بشه
مرتضی
۱۱ آبان ۱۳۹۲کار بسیار غیر اخلاقی و وحشیانه ایه هم بی حرمتی به مرده و فامیلشه که جنازه درب و داغون تر تحویل میگیرند !! هم بی فایدست چون انسانی که مرده تمام عضلاتش در حداکثر رها بودن و شلی قرار دارند انسان زنده حتما موقع تصادف عضلاتش منقبض تر میشه نمیدونم تا حالا تصادف شدید ندیدم و تصادف نداشتم ولی مطمئنم طرف عکس العمل نشون میده به هر حال کار زشتیه و این کار زشت رو متاسفانه کمپانی عظیم و خوش سابقه مرسدس بنز هم قبلا انجام داده که یادمه براش رسوایی به بار اورد البته سخنگوشون گفته بود ما بعد از تست با احترام مرده رو به خاک میسپاریم!!! میخوام نسپارین!!!
mehran911
۱۱ آبان ۱۳۹۲مرتضی با نظرت کاملا موافقم دمت گرم
مرتضی
۱۲ آبان ۱۳۹۲خواهش میکنم دم شما هم گرم
سام*
۱۱ آبان ۱۳۹۲منم با شما موافقم.اینکار منزجر کننده هست.
DRAGONBORN
۳۱ شهریور ۱۳۹۳مردم از خنده جالب بود
مسی
۱۱ آبان ۱۳۹۲همین الآن … در سرتاسر دنیا … دکتر ها … دل و روده هزاران جسد رو ریختن بیرون و دارن روش کار میکنن … اینو چی میگی :-(
حمید
۱۱ آبان ۱۳۹۲اون واسه اینه که بعدا بتونن هزاران دل و روده رو نجات بدن ، نمیتونن بجاش شیکم ماکت پاره کنن که … چاره نیست ولی واسه ماشین لزومی نداره همچین کاری
DRAGONBORN
۳۱ شهریور ۱۳۹۳دیگه به دکترا چیزی نمیشه گفت
شهاب
۱۱ آبان ۱۳۹۲واسه نجات جون اون چند هزار نفری که میتونن از تصادف جون سالم به در ببرن چه اشکالی داره یه سری رو دوبار قربانی کرد!
تو همین ایران اگر آمار رشته های پزشکی رو در بیارین میفهمین که واسه کالبد شکافی از چی استفاده میکنن؟!
واسه پیشرفت تو هر ضمینه ای باید یه سری چیزارو زیر پا گذاشت.
حمید
۱۱ آبان ۱۳۹۲واسه ماشین نیازی نیست مرده رو تیکه پاره کنن ماکت هست ، ولی واسه پزشکی باید مرده رو کالبد شکافی کنن ، چاره ای نیست.
شهاب
۱۱ آبان ۱۳۹۲(آدمکهای تست تصادف جدید، پیشرفتهای قابل توجهی داشتهاند و عملکردهایی شبیه به بدن انسان در آنها کار گذاشته شده است. با این حال، از لحاظ بیومکانیک، هنوز نقاط ضعف زیادی دارند و دادههای حاصل از آزمایشات تصادف نمیتواند به طور قطعی برای بدن انسان مؤثر باشد.)
عزیزم متن یه خورده با حوصله بخون ، لطفا !
حمید
۱۱ آبان ۱۳۹۲شهاب جان آدم مرده کجاش شبیه انسانه ؟؟؟ حتی سرش راست وانمیسته که بفهمیم چی سر مهره گردن میاد … رفلکس عضلانی هم که نداره کلا شله … عکس العملش با بالش فرقی نمیکنه. حالا اینو تیکه تیکه کنیم که چی بشه ؟؟؟
محسن.د
۱۱ آبان ۱۳۹۲درهرصورت اخلاقی نیست!
DRAGONBORN
۳۱ شهریور ۱۳۹۳اخلاقیش می کنیم.مشکلی نیست
محسن.د
۱۱ آبان ۱۳۹۲اینایی که میگن کار خوبیه،خودشون راضی میشن(خدایی نکرده) جسد یکی از عزیزانشون رو بسپارن واسه تست تصادف؟! (یا نه اینکار فقط واسه بقیه مردم خوبه؟!)
امین
۱۱ آبان ۱۳۹۲همون ماکتا بهتره بابا از این به بعد فیلم تست تصادف هم +18 میشه!
مهیار
۱۲ آبان ۱۳۹۲اصلا کار درستی نیست به جای این کار هزینه کنن و آدمک های پیشرفته تر بسازن نه این که برای صرفه جویی تو هزینه به مرده ها بی احترامی کنن
زیگما
۱۲ آبان ۱۳۹۲مرده به چه درد میخوره؟احترام چیه؟ول کنین این افکار پوسیده رو.من موافقم.اینجوری خیلی راحت تر نتیجه میده
LAMBORGHINI DIAM
۲۳ آبان ۱۳۹۲خیلی خیلی ببخشید . فرض کن بابات رو بزارن پشت اون ماشین . چه حالی بهت دست می ده؟؟؟؟انشاا…عمر پدرت120 سال باشه . موفق باشی!!!!!
DRAGONBORN
۳۱ شهریور ۱۳۹۳مردن دست خداست دیگه یه وقت تعیین شده ای داره.
masoud v12
۱۵ آبان ۱۳۹۲سخت در اشتباهند اگه واقعا جواب میداد سازمان ایمنی تست تصادفات که روزانه چندتا از ماشین هایی که جدید هستن به سازمان فرستاده میشن برای تست تصادف که ستاره ایمنی بگیرن استفاده میکرد.
Rasha
۱۵ آبان ۱۳۹۲فکر کنم آدم مرده بذارن تو پراید بخوان تست کنن یارو با زبون بیاد بگه نههههه جون مادرتون این یکیو نه!!!
میلاد.فقط المان.فقط بنز.
۱۸ آبان ۱۳۹۲درود.
من هم با این کار مخالفم.
به نظر من مثل اهدای عضو باید داوطلبی باشه که مطمئنم همچین افراد داوطلبی هست.
بعدشم اگر نبود بیان از افرادی که حقشون اعدام و یا حبس ابده استفاده کنند.کسانی که دزدی ها و جنایت های بسیار کردند.
((( ایران و المان )))
reza
۲۵ مرداد ۱۳۹۳بدبختا چه دردی می کشن
نوید
۲۹ شهریور ۱۳۹۳بعضی ماشینا مرده بذاری توش زنده میشه
DRAGONBORN
۳۱ شهریور ۱۳۹۳مطلب جالبی بود ممنون پدال