از چند سال پیش که خودروسازان وطنی تصمیم گرفتند که موتورهایی ویژه و ملی برای خود داشته باشند، تا کنون چند موتور با کمک شرکای خارجی طراحی و تولید کرده اند بعلاوه موتورهایی نیز در دست ساخت دارند که بعضی کاملاً اختصاصی طراحی شده اند و بعضی همان موتورهای قبلی مونتاژی با اندکی بهینه سازی هستند. سایر موتورهای مورد استفاده نیز تنها مونتاژ می شوند. در ادامه مقاله به شرح مشخصات و ویژگیهای تعدادی از پراستفاده ترین موتورها در ایران خواهیم پرداخت. این مقاله توسط مهندس امین آزاد نوشته و در هفته نامه دنیای خودرو منتشر شده است.
خانواده موتورهای ملی ایران خودرو
مجموعه خانواده موتور ملی هم با توجه به تنوع آن میتواند گزینه خوبی برای خودروهای آینده ایران خودرو باشد. جایگزینی موتور ای اف ۷ به جای موتورهای خانواده XU از برنامه های این خودروساز است.
این موتور با توربوشارژ میتواند تا ۱۵۰ اسببخار قدرت تولید که این موتور که ابتدا بر پایه گاز طراحی شده بود در مدل جدیدترش بر پایه بنزین هم طراحی شده است.
تولید انبوه موتور ملی ۱.۷ لیتری اولین موتور از این دسته آغاز شده البته تولید این موتور پیشرفته که شاید آن را بتوان پیشرفتهترین موتور ایرانخودرو نامید بارها به تاخیر افتاده است.
مشکل اصلی در تاخیر تولید این موتور که اولین موتور پایه گازسوز ایران است مشکل ساخت داخل قطعات این موتور با استانداردهای بالا و سختی ترخیص برخی قطعات از گمرک بوده است.
این موتور دارای آلودگی کم (استاندارد یورو۴) و دوام بالا و مغز هوشمند پیشرفتهای است که در حالت بنزینی ۱۱۰ و در حالت گاز ۹۸ اسببخار قدرت دارد و با گاز میتواند ۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد حال آنکه خودروهای گازسوز فعلی بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ کیلومتر پیمایش دارند.
این موتور پیشرفته دارای حجم ۱.۷ لیتر و سیستم تغییر زمان بندی ورود هواست که سبب افزایش بازده موتور میشود. این موتور در حالت گاز کمترین آسیب نسبت به بقیه موتورهای داخلی به آن وارد میشود.
موتور دیگر از خانواده موتور ملی همراه با پرخوران موتور (توربوشارژ) است که هوای اضافی به موتور تزریق میکند و به همین خاطر در هر دو حالت گاز و بنزین قدرت موتور ۱۵۵ اسببخار است .
اگر این نکته را مدنظر قرار دهیم که ایران به دلیل آنکه کشوری در ارتفاع است به طور متوسط ۱۳درصد از توان اصلی موتور از دست میرود. توربوشارژ که هوای اضافی به درون موتور میدمد تا حدودی میتواند این مشکل را حل کند. این موتور قرار است در سال ۹۰ بر روی سورن ELX قرار گیرد .
موتور ۱.۴ لیتری از خانواده موتور ملی هم طراحیاش تمام شده و آزمایش های خود را طی میکند اما مشکل برای این موتور کم حجم و ارزان تعریفنشدن پروژه خودرویی است و اینکه قرار است بر روی چه خودرویی قرار گیرد. ایران خودرو می تواند این خودرو را روی رانا نصب کند اما نصب آن روی ۲۰۶ و تندر بعلت مخالفت شرکای خارجی مقدور نیست. این موتور ۱۳۹۷ سیسی حجم دارد و ۹۵ اسب بخار قدرت در حالت بنزینی و ۸۴ اسببخار در حالت گاز سوز قدرت تولید میکند گشتاور آن هم در حالت بنزین ۱۲۵ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ دور و ۱۱۱ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ در حالت گاز تولید می کند. نسبت تراکم این موتور ۱۱ به یک است
این سه موتور با مشارکت دانشگاه آخن آلمان طراحی شدهاند.
- نوع موتور EF7 (NA)
- حجم موتور ۱۶۴۸ سی سی چهار سیلندر
- نسبت تراکم ۱۱ به یک
- قدرت موتور در دور ۶۰۰۰ RPM بنزینی : اسب بخار۱۱۳ گاز : اسب بخار ۱۰۳
- حداکثر گشتاوردر ۴۵۰۰ دور بر دقیقه بنزینی:۱۵۵ نیوتن متر گاز ۱۳۶ نیوتن متر
- سیستم انژکتوری پاشش چند نقطهای مرحلهای (Sequential ) نوع سوخت گاز طبیعی آلترناتیو: بنزین بدون سرب RON 95
- تعداد سوپاپ ۱۶
- سرعت با بنزین189Km/h- با گاز 181Km/h
- سیستم انتقال قدرت گیربکس جعبهدنده BE3/5 کلاچ Dry Friction Single Plate Pre-Damper – مکانیکی، تکصفحهای خشک دیفرانسیل نوع: Pinion Crownwheel موقعیت : جلو
موتور دیزلی جدید ایران خودرو
دیزل یکی از گزینههای مناسب در بی بنزینی است مخصوصاً آنکه قیمت دیزل بسیار ارزانتر از بنزین است در ایران با توجه به نبود خودرو سواری دیزلی محدودیت برای تامین این موتور زیاد است البته موتور جدیدی در ایران خودرو در حال طراحی است نخستین موتور برای این سوخت نیز با نام EFD طراحی شده است. پس از طراحی موتور ملی با نام EF7 با مشارکت شرکت FEV آلمان و موتور توربو شارژ ملی ۱.۴ لیتری از خانواده موتور ملی، موتور دیزلی، چهارمین موتوری است که بر پایه موتور EF7 طراحی شده است. این موتور با نام EFD با مشاوره شرکت شریک آلمانی زیر مجموعه شرکت بزرگ مهندسی موتور AVL اتریش طراحی شده است. در این موتور قطر سیلندرهای موتور بنزینی EF7 کاهش یافته تا حجم آن به ۱.۵ لیتر برسد. این موتور حدود ۱۲۰ اسببخار قدرت تولید میکند؛ یعنی با کاهش ۲۰۰سیسی حجم نسبت به موتور پایه (EF7)، قدرت این موتور ۱۰ اسببخار افزایش و مصرفآن ۲۵درصد کاهش مییابد.
دلیل افزایش قدرت در سامانه پر فشار، پاشش دیزل و توربو شارژ قوی آن بوده و دلیل کاهش مصرف نیز راندمان بالاتر موتورهای دیزلی نسبت بهخودروهای بنزینی است. گشتاور این موتور که نشاندهنده قدرت بالای آن است حدود ۱۰۰ نیوتنمتر بیشتر از موتور ۱۷۰۰ سیسی بنزینی است؛ یعنی با ۲۰۰ سیسی کمتر در حجم موتور، ۱۰۰نیوتنمتر گشتاور این موتور بیشتر از موتور بنزینی است.
این اعدادی است که شرکت ایپکو ارائه کرده اما با این همه موتور مذکور هماکنون در اتاق تست موتور بوده و هنوز روی خودرو نصب نشده است.
باید دید در شرایط واقعی عملکرد این موتور چگونه خواهد بود اما براساس اطلاعات روی کاغذ این موتور اگر روی خودرویی نصب شود، بهترین گزینه برای خرید خواهد بود چرا که با مصرف ۲۵درصد کمتر، آلودگی کمتر و گشتاور و قدرت بیشتری دارد. برای این موتور دیزلی، سیستم پاشش مستقیم که دارای فناوری چند راهه فشار بالای سوخت است در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر این موتور دارای شمع گرمکن، پرخوران هندسه متغیر و خنک کن میانی هواست.
این محصول مجهز به مجموعه بازخورانی دود (EGR) همراه با خنک کن بوده و مجموعه این قطعات پیشرفته و جدید، سبب شده تا تولید این موتور در ایران بسیار سخت باشد.
با این روند برآورد میشود برای تولید آن بیش از نیمی از قطعات باید وارد شوند البته پیشبینی میشود تولید این موتور بیش از ۳سال دیگر به طول می انجامد. با این همه موتور EF7 تنها موتور دیزلیای نخواهد بود که در ایران روی خودروهای سواری نصب میشود چرا که قرار است از موتورهای پژو نیز برای خودروهای سواری دیزلی استفاده شود. موتور پژو ۲۰۶ یکی از این موتورهاست.
موتور TU3
این موتور هماکنون در خودرو پژو ۲۰۶ استفاده میشود و بخشی از آن در ایران ساخته میشود. این موتور شاید نسبت به موتور TU5 ضعیفتر باشد اما مصرف کمتری هم دارد البته تعداد سوپاپ کمتر نسب به موتور TU5 از نقاط ضعف این موتور است. گشتاور این موتور هم حدود ۳۰ نیوتنمتر کمتر موتور TU5 است که عملکردی ضعیفی دارد.
- حجم موتور ۱۳۶۰ سیسی – تعداد سیلندر ۴ سیلندر- نسبت تراکم ۱۰.۲ به یک
- قدرت موتور ۷۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ rpm – حداکثر گشتاور۱۱۱ نیوتن متر در ۳۴۰۰ rpm
- سیستم انژکتوری چند نقطهای با پاشش الکترونیکی
- نوع سوخت بنزین با اکتان ۹۱
- تعداد سوپاپ ۸
- سیستم احتراق احتراق داخلی جرقهای
- استاندارد حد آلایندگی Euro II
- سیستم سوخت انژکتوری کاتالیست اگزوز سنسور اکسیژن
- شتاب صفرتا ۱۰۰کیلومتر۱۴.۱ ثانیه
- گیربکس دستی با نام – MA5N کلاچ تک صفحهای خشک – مکانیکی – دیفرانسیل جلو
تیبا
تیم طراحی آلمانی از دانشگاه آخن آلمان موتور پراید را افزایش حجم دادهاند و با رساندن حجم این موتور به ۱۵۰۰سیسی و افزایش ضریب تراکم موتور به عدد ۹.۷ قدرت این موتور را به ۸۰ اسببخار رساندهاند. براساس اعلام شرکت مگاموتور، سازنده قوای محرکه سایپا، این موتور ۸درصد مصرف کمتری نسبت به پراید دارد .
مگاموتور با کمک شرکت آلمانی FEV وابسته به دانشگاه آخن آلمان حجم موتور را افزایش داده و ضریب تراکم موتور را برای افزایش قدرت موتور به عدد ۹.۷ رسانده است.(عدد قبلی حدود ۸.۵ بوده است) درباره گیربکس نیز یکی از مهندسان مرکز تحقیقات سایپا، توضیح میدهد؛ نسبت دندههای گیربکس پراید براساس خودرو و موتور جدید تغییر داده شده است.
گفته میشود که مصرف سوخت این خودرو ۱۰درصد کمتر از پراید است البته این موتور گزینه بسیار بهتری نسبت به موتور پراید است این موتور یکی از ارزانترین موتورهای ایرانی در این کلاس هم محسوب میشود گشتاور این محصول هم از ۱۰۳ نیوتنمتر به ۱۲۴ نیوتنمتر ارتقا یافته است .
گیربکس پراید تحمل گشتاور بالای این موتور را نداشت. برای همین در خودروی جدید تیبا گیربکس پراید در دنده دو به گونه ای تقویت شد تا بتواند گشتاور بالای این موتور را تحمل کند. برای تحمل گشتاور حاصل از این موتور همچنین کلاچ پراید که بر روی تیبا استفاده شده تغییراتی کرد. از آن جمله می توان سفت تر شدن فنرهای صفحه کلاچ است تا بتواند گشتاور ۱۲۴ نیوتن متری موتور جدید را تحمل کند. از طرفی هزارخواری سر پلوس ها نیز به دلیل قدرت بالاتر موتور تقویت شد.
پراید
فراگیرترین خودروی ایرانی که دارای موتوری ضعیف است پراید است قدرت این موتور از ۵۹ تا ۶۹ اسببخار بنا به استفاده از قطعات مختلف در خط تولید متغیر است با اینکه این موتور با بار کم بسیار راحت و پرشتاب است اما با افزایش حجم سرنشین خودرو به دلیل گشتاور پایین به سرعت تنبل میشود با اینکه مصرف این موتور پایین است اما در مقابل توان محدودی که ارائه میدهد میتوان گفت راندمان موتور چندان مناسب نیست .
• حجم سیلندر ۱۳۲۳ سی سی
• نسبت تراکم ۹.۷:۱
• حداکثر قدرت موتور در ۵۰۰۰ دور در دقیقه۶۳ اسب بخار
• حداکثرگشتاور موتور در ۲۵۰۰ دور در دقیقه ۱۰۳ نیوتن متر
• نوع کلاچ تک صفحه ای خشک با فنر خورشیدی
موتور XU7JPL3
این موتور هماکنون اصلیترین محصولات شرکت ایرانخودرو از جمله سمند و پژو۴۰۵ و پژوپارس را به جلو میرانند. این موتور به دلیل مصرف بالای ۱۲ لیتریاش در ۱۰۰ کیلومتر عاملی برای از دستدادن مشتریان در شرایط جدید سهمیهبندی بنزین شده است.
قرار است این موتور در بهینهسازی جدیدی حجمش از ۱.۸ لیتر به دو لیتر برسد و قدرت آن نیز از ۹۸ اسببخار به ۱۰۷ اسببخار ارتقاء یابد و برای گازسوزشدن هم تغییراتی در قطعات اساسی آن صورت خواهد گرفت و حالا حتی در حالت گازسوز نیز از موتور کنونی پژو ۴۰۵ قدرت بیشتری دارد.
از طرفی مهندسان ایران خودرو معتقدند مشکلات موتور قبلی پژو ۴۰۵ از جمله روغنکاری هم با اصلاح مدار روغنکاری موتور برطرف شده است. در این موتور روش باز و بستهشدن دریچه ورود هوا هیدرولیکی شده که سبب افزایش عمر موتور میشود مصرف سوخت این خودرو حتی با توجه به افزایش حجم موتور با اصلاحات انجام گرفته ۱۰درصد کاهش یافته است.
مغز هوشمند موتور هم برای گاز و بنزین یکی شده اما برای هر کدام از سوختها برنامه این مغز جداگانه تعریف شده است.
۲۰درصد قطعات اصلی موتور تغییر کرده است که از آن جمله میتوان به میللنگ شاتون، راههای ورودی هوا میل بادامک مدار روغنکاری سرسیلندر و سوپاپها اشاره کرد.
برنامه تولید این موتور هم برای آبان سال آینده طرحریزی شده است.
با این همه برخی معتقدند این موتور را باید فراموش کرد همانگونه که پژو آن را در سال ۹۵ فراموش کرد.
• حجم موتور ۱۷۶۱ سی سی چهار سیلندر
• نسبت تراکم ۹.۳:۱
• قدرت موتور 100bhp@6000 rpm
• حداکثر گشتاور153Nm@3000 rpm
• سیستم انژکتوری پاشش چند نقطهای با کنترل الکترونیکی(MPFI)
• تعداد سوپاپ ۸
• سیستم احتراق سیستم جرقه دوبل
• سیستم سوخت رسانی انژکتوری پمپ بنزین داخل باک(INTANK)- اتصالات لوله سوخت از نوع Quick Connection کاتالیست اگزوز دارد.
• حداکثر سرعت ۱۸۵ Km/h شتاب صفرتا ۱۰۰کیلومتر۱۱.۹ s
• سیستم انتقال قدرت گیربکس BE3/5 کلاچ Dry Friction Single Plate Non Pre-Damper – مکانیکی، تک صفحه ای خشک دیفرانسیل نوع Pinion Crown wheel موقعیت: جلو
موتور TU5
این موتور با پژو ۲۰۶ وارد ایران شد و هماکنون بر روی برخی مدلهای سمند هم نصب می شود البته برنامه قرارگیری آن بر روی پژوپارس و پژو۴۰۵ هم تعریف شده است. این موتور تا حدودی ساخت داخل هم شده و یکی از مدرنترین موتورهایی است که بر روی خودروهای داخلی استفاده میشود. این موتور براساس قدرت موتور، شتاب، قیمت و سرعت یکی از بهترین گزینههای بازار ایران است. قدرت ۱۱۰ اسببخاری مصرف پایین در سیکل ترکیبی یعنی ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر طبق اعلام وزارت نفت هماهنگی مناسب با گیربکس و برنامه مناسب مغز هوشمند موتور این خودرو را بهترین موتور ایرانی کرده است ضریب تراکم ۱۰ هم سبب میشود راندمان موتور عدد قابل قبولی داشته باشد.
* حجم موتور ۱۵۸۷ سیسی
* تعداد سیلندر ۴
* نسبت تراکم ۱۰.۵
* قدرت موتور ۱۱۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ rpm
* حداکثر گشتاور۱۴۲نیوتن متر در ۴۰۰۰ rpm
* سیستم انژکتوری چند نقطهای با پاشش الکترونیکی
* نوع سوخت بنزین با اکتان ۹۵
* تعداد سوپاپ ۱۶
* سیستم احتراق احتراق داخلی (جرقهای)
* استاندارد حد آلایندگی Euro III
* سیستم سوخت: انژکتوری
* حداکثر سرعت ۱۹۰ km/h
* شتاب صفرتا ۱۰۰کیلومتریازده ثانیه در خودرو پژو ۲۰۶ با وزن ۲۵۰۴ Kg
* سیستم انتقال قدرت متناسب با این موتور از نوع اتوماتیک با نامAL4 و با کلاچ هیدرولیکی و الکترونیکی و با دیفرانسیل جلو است البته نوع جعبهدنده دستی هم با) MA5N با کلاچ تک صفحهای خشک – مکانیکی بر روی این خودرو نصب میشود.
موتور XU7JP4/L4
این موتور هماکنون بر روی پژوپارس ELX گذاشته میشود که موتوری با شتاب و قدرت مناسب است البته مصرف بالایی دارد و ایرانخودرو هم برای تامین آن با مشکل مواجه است. با این همه ضریب تراکم بالا سبب شده از موتور خواهرش یعنی l3 مصرف کمتر راندمان بالاتر و قدرت بیشتری داشته باشد.
• حجم موتور ۱۷۶۱ چهار سیلندر
• نسبت تراکم ۱۰.۴:۱
• قدرت موتور ۱۱۰@۵۵۰۰
• حداکثر گشتاور۱۵۵@۴۲۵۰
• سیستم انژکتوری BOSCH
• نوع سوخت بنزین, بدون سرب, RON 95 Min.
• تعداد سوپاپ ۱۶
• حداکثر سرعت ۱۹۵ شتاب صفرتا ۱۰۰کیلومتر۹(S)
• سیستم انتقال قدرت، جعبهدنده BE3/5N کلاچ تک صفحهای خشک، کابلی دیفرانسیل (۴.۵۲) جلو
taha
۴ فروردین ۱۳۹۰سلام .
من سمند با موتور دیزلی رو تو خیابون دیدم . با صاحبش هم که یکی از تستر های ایران خودرو بود صحبت کردم . شتاب فوق العاده بالایی داشت.
نیما
۱۱ فروردین ۱۳۹۰با سلام امروز با سایت شما اشنا شدم خیلی مطالب جالبی داره در مورد گیربکس ریو سوال داشتم برای من بعد از 37 هزارتا خورد شد مکانیک حرف شبیه شما زد گفت گیربکس ریو توان گشتاور وقدرت موتور ریو رو نداره نظر شما چیه؟ با تشکر
اميد
۱۶ فروردین ۱۳۹۰آیا می توان مونور زامیاد دیزل را بروی بدنه پاترول قرارداد از لحاظ قدرت و سرعت چه اتفاقی می افتد باتشکر
همایون
۱ بهمن ۱۳۹۰این کار شدنیه اما منع قانونی داره
و راهنمایی رانندگی تغییر وضعیت نمیده بهتون اگر هم بفهمه ماشین رو میخوابونه
مهران
۱۷ آذر ۱۳۹۰سلام بین سه تا ماشین سمند سورن و سمند سورن ای ال ایکش و سمند ال ایکس با موتور ملی کدومو بهم پیشنهاد میکنی داداش مرسی.
سعید معتمدی
۲۳ آذر ۱۳۹۲خب مهران جون سمند معمولی که موتورش 8 سوپاپه اما ای ف 7 16 سوپاپ البته همون معمولیم خوب ولی خب ای اف 7 بهتره بین سمند سورن ای ال ایکس و سمند ال ایکس ای اف 7 هم به نظر من سورن بهتره چون خب هم قیافه قشنگ تر و مدرن تر و جوون پسندونه تری داره و هم داشبوری فوق العاده زیبا
اسدی
۲۲ آذر ۱۳۹۰سلام-من به شماره فنی موتورهای داخلی احتیاج دارم مثلاسمند با موتورXu7jpاگر راهنمایی کنید ممنون میشوم-پراید-206-و غیره اگر فایل راهنا به صورت pdf دارید ارسال کنید متشکرم اسدی
ابی
۱۸ بهمن ۱۳۹۰به نظر من TU5 موتور خوبیه
من خودم405 با موتور TU5 دارم
هم شتاب خوبی داره هم کم مصرفه
سعید معتمدی
۲۳ آذر ۱۳۹۲آره باهات موافقم ابی توربو شارژر موتور خوبیه خصوصا روی ماشین 206sd اما ای اف 7 هم خوبه ای اف 7 بهتر از tu5 هستش من خودم الان سورن ای ال ایکس ای اف 7 دارم قبلشم 206 tu5 داشتم اما سورنه صدبرابر اون بهتره
پایا
۲۹ بهمن ۱۳۹۰سلام. هر چند مقاله مختصری بود اما تشکر.
سوال:
آیا موتورهای 206SD-V8 موتور TU5 هستش؟ اگر جواب مثبته ساخت کجاس؟ فرانسه، ایران یا چین؟
مهدی
۱ اسفند ۱۳۹۰سلام
خسته نباشید من میخواستم بدونم پژ405 متور دیزل داره؟میشه تو ایران تهیه کرد؟اخه 405 اتومات مدل 74 دارم 2000 مصرفش بالاست میخوام بدونم امکان دیزل کردنش هست؟
ممنون میشم زود جواب بدید میخوام اگه شدنیه نفروشمش
احسان
۱۴ اسفند ۱۳۹۰با سلام و خسته نباشید آیا نوع و سبک راه رفتن و رانندگی پژو پارس ال ایکس با موتور tu5 دقیقاشبیه 206 تیپ 5 هست و نیاز دایم به دنده سنگین داره(مثلا 206 هنگام پیچیدن توی یک کوچه نیاز به دنده 1 داره)و ایا مثل 206 باید حتما دنده ها را پر کنیم تا جون بگیره ؟یا اینکه سواریش مثل 405 و پارس با قدرت و گشتاور همراهه و خیلی نیاز به معکوس کشیدن نداره.لطفا حتما پاسخ بدید .با تشکر
mohsen610
۱۲ فروردین ۱۳۹۱باسلام وتشکر از سایت بسار خوبتون.دوستان برنامه ای برای گذاشتن موتورef7بر روی پژو پارس نیست؟ اگر کسی اطلاعاتی داره لطفاراهنمایی بکنید.خودم پژوپارس سال دارم احساس میکنم یکم تودور پایین خوب نیست.تشکر
سعید
۲۳ فروردین ۱۳۹۱با سلام
ای کاش می شد تا زودتر خودروی دنا رو با موتور دیزلی تولید کنن .
در سال حمایت از تولید داخلی که میشه همون قطعات مورد نیاز جهت تولید موتور EFD رو با کمک چین تو خود ایران تولید کنیم تا بشه زودتر به مرحله تولید برسیم .
متشکرم .
امیر
۶ آذر ۱۳۹۴اونی که با کمک المان تولید بشه تا اطلاعات فنیش توی کشور نباشه درست از آب در نمیاد چه برسه اونی که با کمک چین درمونده بخاد درست شه چین خودش محتاج کمک فنی کشورای دیگس
رامین
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام
من جند ساله سمند LX داشتم و الان یک EF7 صفر گرفتم
واقعا متفاوته
اصلا احساس سنگینی ماشین رو فراموش کردم
شتاب عالی
سرعت عالی
مصرف بنزین که فکر کنم اصلا مصرف نداره @
عالیه
amir
۴ خرداد ۱۳۹۱خوب حالا انگار چی شده مصرفت از صدی 13-14 رسیده صدی 10 دیگه که اینم جزو ماشین های پر مصرفه
یا شایدم شما به جای بنزین چیز دیگه ای توش میریزی
یاسر
۶ تیر ۱۳۹۱آقا رامین یه سری بزن نمایندگی های ایران خودرو ببین چه خبره (البته جدیداشو میگم) حتی شایعه هست که دیگه تولید نمیشه
جمشيد
۳ آذر ۱۳۹۲سلام
خیر چون که نداری بیخودی قضاوت کردی …
مصرفش حدود 8 لیتر در هر صد کیلومتره….
ضمنا نمایندگی ها پره از محصولاتی که دوره های گارانتی مختلف رو طی می کنن.
5000 -10000-20000 یا تعمیرات موردی
این مطلب شما دال بر این نمیشه که مشکل حادی در این خصوص وجود داره
امیدوارم موفق باشی!
lohammad
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱مشخصات فنی بدهید
اشکان
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱یه سوال در مورد موتور های TU5 که الان روی پژو پارس نصب میشه داشتم که از چه گیربکسی استفاده کردن چون تا اونجا که من می دونم گیربکس نصب شده روی این ماشین نه مال 206 TU5 نه مال پارس 1800؟
این گیربکس رو از چه ماشینی گرفتن؟
یکی هم آیا شتاب پارس با موتور TU5 بهتر شده یا نه؟
ritmepop
۲۲ تیر ۱۳۹۱باسلام من خودم پارس ال ایکس یاهمون پارس باموتورTu5دارم.گیربکس نمیدونم چی گذاشتن ولی میگن مال 407.ٍEcuقوی گذاشتن7.4.4درموردراه رفتن بگم دنده های 1و2 نسبت به موتور1800تیزتره امابه نظرمن درکل توسربالایی زودازدورمیفته ونسبت به 1800 به نظرمن توان راه رفتنش کمتره توسربالایی چون گشتاورش کمتر.خودمونی بگم بایدسریع دنده بدی وگرنه2تادنده معکوس کمترمیخوره.دیرتراز1800توسربالایی دورمیگیره وقتی ازدورمیفته.دوربالاتربایددنده بدی بهش.مصرفش توجاده 6/5یا6/8.باکولربیشتر.توشهرهم9یا9/5 میسوزونه
رضا
۱۳ آذر ۱۳۹۳در واقع گیربکس tu5 رو دنده های 1و 2 رو سنگین تر کردن که ماشین بخاطر گشتاور کم موتورش بتونه راه بره ولی دنده های 3و4و5 خیلی سبک هستن و وقتی به موتور فشار میاد خیلی زود توی دنده های بالا کم میاره و مجبورین دنده رو سنگین کنید و پر گاز رانندگی کنید . به این گیربکس میگن be4 که در واقع داخل طراحی و ساخته شده
a-x1
۴ خرداد ۱۳۹۱پارس ELX با موتور XU7JP4/L4 یا موتور تقویت شده همین مدل (اسمشو نمیدونم شاید xum..) تولید میشه؟ پارس ELX تو لیست فروش ایران خردو نیست :( چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
21ali
۶ خرداد ۱۳۹۱یک سوال* هنوز کیفییت سمند ef فرغون خرابه یا بهتر شده
lohammad
۹ خرداد ۱۳۹۱بد
محمودرضا
۲ تیر ۱۳۹۱ما 206 v8 داریم، موتور TU5 موتور خوب وکم مصرفیه (110 اسب بخار ومصرف جاده ای 3/6 لیتر در 100 کیلومتر ) ولی با این حال حتی این موتور هم نمیتونه روی اتاق قدیمی 405 وپارس اونقدر که انتظار میره مصرف پایینی داشته باشه و در مورد سوال اشکان باید بگم هر موتوری فقط با گیربکس مخصوص به خودش میتونه درست کار کنه چون از همون اول موتور وگیربکس رو یرای هم طراحی میکنن
هادی
۲۹ مرداد ۱۳۹۳3/6لیتر در 100 کیلومتر؟؟!!
نکنه خودرو شما هیبریدیه؟
من که خودم 206 داشتم تا5.8در 100کیلومتر رو تجربه کردم ولی اینی که شما گفتی محاله…
حسین
۳ تیر ۱۳۹۱حرفی برای گفتن نداره!!!!! واقا عالیه.دمتون گرم!!!
ritmepop
۲۲ تیر ۱۳۹۱گیربکس ازپرشیانرم تره طول دنده هاکمترصدای موتورکمتره.البته 1 ایرادعمده اش توهمه ماشین عاازجمله مال من پولی سرمیل لنگ تاب داره.چون مثل موتور206دارای1پولی نیستش 2 تاپولی کردنش.1دونه به دینام.1دونه کمپرسورکولر.با2تسمه.درکل من فکرمیکنم موتورEF7بزارن ازنظرراه رفتن بهترمیشه.امابازمصرفشون از1600بیشتره.
بهروز
۲۶ مرداد ۱۳۹۱سلام ایران دیزل پیکاپ جدیدی برا پیش فروش گذاشته هم بنزینی داره هم دیزلی بنظرتون کومش بهتره آخه تصمیم گرفتم یکیشو بخرم اگه امکان داره به ایمیلم جواب بدید.ممنون از سایت پربارتون منتظرم بای
علی
۱۷ شهریور ۱۳۹۱سلام
من تازه یک 405 tu5 گرفتم شتاب و قدرت موتورش خوبه و صدای کمی داره. ولی انگار مصرفش کمی زیاده!!
رضا
۱۰ مهر ۱۳۹۱امروز 91/7/10 قیمت همه محصولات ایران خودرو کشید بالا ، یه پارس اتومات مشکی قولنامه کردم 27600000 تومن زد زیرش التماس کردم 29000000 بده میگه هفته دیگه بالای 30000000 تومن میشه ، واقعا کفرم در اومد.
محمد
۱۱ مهر ۱۳۹۱با توجه به مطالب بالا موتورef7 بهترین گزینه است ٰ ولی تجربه چیز دیگه ایی میگه ٰ از جمله مطلبی تو همین سایت با عنوان (تجربه مسافرت با سمند ef7) ٰ بالاخره این موتور صدی 8 میسوزونه یا 10 ٰوسایلش گیر میاد یا نه ٰ روغن ریزی داره یا نه ٰ کیفیت قطعاتش پایین اومده یا بالا رفته ٰنوع پایه گازسوزش بهتره یا بنزین سوز؟ ممنون میشم جواب بدین
رضا
۱۵ آبان ۱۳۹۱گزرینه مناسب برای خرید خودرو به نظر بنده نسبت به هزینه شما :
سمند EF7 پایه گازسوز
سمند EF7 بنزینی
پژو 405 SLX ( موتور 206 بر روی خودرو نصب شده است )
سعيد
۲۱ آبان ۱۳۹۱سلام من سمند با موتور ef7 دارم خیلی راضی هستم البته از سال 90 بلوک موتور ساخت داخل شد که زود گرم می کند وعلامت زنجیر چرخ که علامت کارخانه بوش است را ندارد.من پیشنهاد می کنم فقط سمند ال ایکس ef7 بنزینی مدل 89 بخرید پشیمان نخواهید شد
حمید
۶ آذر ۱۳۹۱با سلام
امکان داره اطلاعاتی از موتور ارتقا یافته پراید برای ما عنوان بفرمایید؟ با تشکر
افشین
۲۴ آذر ۱۳۹۱به نظر تان موتور تیبا کم خرج است یا تعمیر راحتتر است یا موتور پراید و اینده کدامش بیشتر تولید خواهد شد راهنمائی بفرمائید ممنوع
ali asghar
۱۱ بهمن ۱۳۹۱کدوم بهتره؟
موتورef7
موتور xu7
پدرام
۲۷ بهمن ۱۳۹۱بامطالبی که برای ef7 گفته شد آیا من سمند ef7 خودم را که 4 ماه خریم و اصلا” سوار نشدم بفروشم یا سوار شوم لطفا” راهنمای کنید با تشکر .
جمشيد
۳ آذر ۱۳۹۲سلام
خودروی خوبی رو خریداری کردی اگه نفروختی استفادش رو ببر.
مبارکت باشه.