گزارش سالانه سازمان حفاظت محیط زیست امریکا (EPA) برای وسایل نقلیه مدل سال ۲۰۱۳ نشان میدهد که متوسط بهینهسازی مصرف سوخت از میزان سالهای گذشته بالاتر بوده و به ۲۴/۱ مایل برای هر گالن سوخت رسیده است. یعنی خودروهای مدل ۲۰۱۳ به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر ۹/۷۶ لیتر مصرف میکنند. این عدد میزان نیم مایل ارتقای مصرف سوخت را نسبت به مدلهای سال ۲۰۱۲ نشان میدهد.
مطابق گزارش EPA، متوسط مصرف سوخت باز هم روند بهینهسازی خود را ادامه داده است. این در حالی است که خودروها در سال ۲۰۰۴ به طور متوسط ۵ مایل برای گالن کمتر حرکت می کردند. چهار گروه وسایل نقلیه در دستهبندیهای EPA قرار گرفتهاند که از بین آنها میتوان به خودروهای شهری با مصرف سوخت متوسط ۲۸/۳ مایل برای هر گالن (۸.۳۱ لیتر در صد کیلومتر) و خودروهای شاسیبلند (یا به عبارتی کراساورهایی که استانداردهای آلودگی برای خودروهای شهری را کسب کردهاند) با مصرف سوخت متوسط ۲۴/۵ مایل برای هر گالن (۹.۶ لیتر در صد کیلومتر) اشاره کرد.
بهترین خودروساز از این لحاظ برای مدلهای ۲۰۱۳، کمپانی «مزدا» بوده که متوسط مصرف سوخت خودروهای خط تولیدش ۲۸/۱ مایل برای هر گالن سوخت بوده است. در میان خودروسازان که در تمام کلاسها حضور دارند، شامل تراکها و برندهای پرمیوم، نیسان با ۲۶/۲ مایل برای هر گالن صدرنشین شده است. علاوه بر این، نیسان با رشد ۲/۱ مایلی برای هر گالن سوخت، بیشترین رشد را در بهینهسازی مصرف سوخت نسبت به مدلهای ۲۰۱۲ داشته است.
خودروسازی که در پایین این جدول قرار گرفته، فیات-کرایسلر است که متوسط مصرف سوخت خط تولیدش ۲۰/۹ مایل برای هر گالن است. در مجموع، ۹ کمپانی از ۱۱ کمپانی خودروساز نسبت به مدلهای ۲۰۱۲، در مدلهای ۲۰۱۳ در زمینه مصرف سوخت رشد داشتهاند. پیشبینیهای برای مدلهای ۲۰۱۴ نیز حاکی از آن است که این خودروسازان به این روند ادامه خواهند داد.
در نگاهی به آینده، EPA میگوید که تنها ۳۴ درصد از مدلهای ۲۰۱۴ به استانداردهای آلودگی دیاکسید کربن مورد درخواست برای ۲۰۱۶ رسیدهاند. علاوه بر این، تنها ۴ درصد از مدلهای ۲۰۱۴ که تماماً شامل هیبریدی و پلاگین هیبرید میشوند، توانستهاند از پس استانداردهای سختتر موردنیاز برای ۲۰۲۵ برآیند.
سعید
۲۱ مهر ۱۳۹۳ای وااای ببین اونا تو چه فکرین . تو ایران هنوز مشکل توضیع بنزین یورو 4 کاملا حل نشده, بعضی از ماشینامونم مثل پالایشگاه دود میدن هوا ولی اونجا به فکر استاندارد های سال 2025 هستن !!!
DRAGONBORN
۲۱ مهر ۱۳۹۳ممنون آقای انیس حسینی
DRAGONBORN
۲۱ مهر ۱۳۹۳تو ایران زیاد به درد نمیخوره.
من
۲۳ مهر ۱۳۹۳بازم اسپم ؟
اگه رسیدگی نمیکنین منم بدم نمیاد بین کلاسهام بیام روزی 30-40 تا اسپم بدم تا اخر سال 1000 تایی بشم؟
DRAGONBORN
۲۱ مهر ۱۳۹۳تو اروپا یورو 6 هست
DRAGONBORN
۲۱ مهر ۱۳۹۳اون از اونا اینم از ما به فکر ئهمه چی هستن.ما هم کلا بی خیال
مصطفی
۲۱ مهر ۱۳۹۳من که تو دزفولم هنوز نتونستم بنزین یورو4 بزنم در حالی که ماشینم یورو4 می خواد.
مصطفی
۲۱ مهر ۱۳۹۳دست آقای انیس حسینی هم درد نکنه.
DRAGONBORN
۲۱ مهر ۱۳۹۳نمیدونم چرا ما ایرانیها هر آرزویی رو باید به گور ببریم.!!!
وحید
۲۱ مهر ۱۳۹۳آقای انیس حسینی دمت گرم واقعا مطالبت عالین مرسی
Erfan
۲۱ مهر ۱۳۹۳کاش متولد 2025 بودیم دیگه دردسر کارت سوخت و مسخره بازی بنزین کارتی و آزاد رو نداشتیم
DRAGONBORN
۲۱ مهر ۱۳۹۳الکی میگن مکمل بزنین یکمم مصرفش زیاد میشه
DRAGONBORN
۲۱ مهر ۱۳۹۳مصرف بهینه واسه ما ایرانی ها آرزوست
Ahmad..F12
۲۲ مهر ۱۳۹۳انیس جان ممنون
به نظر من که کار سازمان EPA خیلی درسته
هم طرف مردم رو داره، هم به نوعی رقابت تنگاتنگ بین خودروسازا رو زیاد تر میکنه، که همین امر باعث بهبودی مصرف سوخت روز افزون میشه
و درنهایت هم اینکه به محیط زیست کمک شایانی میکنه.
*MAK MISEL*
۲۲ مهر ۱۳۹۳جالبه از الان دارن برای2025 برنامه ریزی میکنن
sina
۲۲ مهر ۱۳۹۳جالب که34%از مدل 2014 به استاندارد دی اکسید کربن رسیدن وباز فقط 4% به استاندارد 2025 رسیدن…
من دیگه حرفی ندارم