به جرات میتوان گفت اگر طرفدار سرسخت خودروهای سنتی باشید با خواندن این خبر کمی ناراحت خواهید شد. قطعاً همهی ما صدای پیستون و عوض کردن دنده را دوست داریم اما خب این به معنی عدم تائید این خبر نیست. خودروهای مجهز به گیربکس دستی چندین سال است که با کاهش طرفدار در آمریکا روبرو هستند اما اینجا باید به لحظهای مهم اشاره کنیم. آمریکاییها حالا خودروهای الکتریکی بیشتری در مقایسه با خودروهای مجهز به گیربکس دستی میخرند.
پس از انتشار نتایج آمار فروش سهماهه سوم سال جاری میلادی دیده میشود که گیربکس دستی تنها حدود ۱ درصد از کل فروش خودروهای جدید در بازه زمانی یاد شده را تشکیل دادهاند. همچنین فروش خودروهای الکتریکی نیز حدود ۲ درصد بوده است. شایان ذکر است خودروهای الکتریکی حتی فاقد گیربکس به معنی آنچه که در طول ۱۰۰ سال گذشته دیدهایم میباشند.
شکی وجود ندارد که چشمانداز صنعت خودرو در حال تغییر بوده و این لحظات شبیه هیچکدام از لحظات تاریخی گذشته نیستند. حتی نمیتوان رویگردانی دنیای خودرو از پیشرانههای درونسوز و گیربکس دستی را با عصر رایانه و انقلاب تکنولوژی دهه ۸۰ میلادی و همچنین تولید انبوه خودرو مقایسه کرد. با ارائه قوای محرکه کاملاً جدیدی که جمع و جورتر بوده و قطعات محرک بسیار کمتری دارند، خودروهای الکتریکی باعث کاهش محبوبیت خودروهای درونسوز میشوند. آنها حتی طراحی خودروها از صفر را نیز تغییر میدهند.
فعلاً اگر شما خواهان خودرویی جدید با گیربکس دستی باشید هنوز هم خواهید توانست به چندین خودرو دست پیدا کنید. برخی از آنها مثل فورد موستانگ GT محصولاتی پرفورمنس هستند درحالیکه برخی مانند هوندا سیویک نیز یک محصول بی حاشیه و اقتصادی محسوب میشوند؛ اما از نظر اینکه خودروهای مجهز به گیربکس دستی چقدر دوام خواهند آمد تنها زمان این را به ما خواهد گفت…
منبع: driving.ca
NAVID۰۰۹۸
۱۳ آبان ۱۳۹۸اگر شرکتهای بزرگ نفتی سنگ نیندازند جلو اینها و پروپاگاندا راه نندازند ، تا کمتر از ده سال آینده سوختهای فسیلی به تاریخ صنعتی جهان مُلحَق میشوند .
دنیای برقیها سریع و آتشینِ ولی فکر نکنم دیگه روحی مثل بنزینیها داشته باشه .
دنیا کجا میری ، وایسا من پیاده شَم .
بهنام
۱۳ آبان ۱۳۹۸چیزی که باعث واکنش بنده ی حقیر میشه اینه که شما نمی دونی برق از کجا میاد ، بیشتر برق از همون سوختای فسیلی تامین میشه
NAVID۰۰۹۸
۱۳ آبان ۱۳۹۸بهنام عزیز
دقیقاً چنین مقاله ای را در مورد تسلا S خوانده بودم که آمده بودند استهلاک ۵سال این خودرو را بررسی کرده بودند ، و دیدند از یک خودرو معمولی سوخت فسیلی بیشتر هزینه داشته و اینکه برای ساخت باتریهای لیتیوم یون هزینه و دی اکسید کربن بیشتری مصرف میشه که بِصرفه بودنش را میبره زیر سئوال ، در صورتی که من در کامنت های قدیم ذِکر کرده بودم ، ولی با واکنش منفی دوستان مواجه شدم .
در هر حال چه بخواهیم چه نخواهیم ، تا چند سالِ آینده دنیا پُر میشه از رُباتهای پیشرفته برقی یا خورشیدی که نیاز به خرید نفت را کم و کمتر میکنه و ما ایرانیهایی که هیچگاه طعم پول نفتی را نچشیدیم به جزء آه و حَسرت خودروهای معمولی همچون تویوتا هیوندای، و پولهای فراوانی که فقط خرج جنگ شدُ ، نفرت پراکنی ، کینه با تمام دنیا و عمری که رفت و سوختُ تمام شد .
احمد
۱۳ آبان ۱۳۹۸دمت گرم میخاستم همینو بگم
آرمان
۱۳ آبان ۱۳۹۸خودرو الکتریکی یعنی :
1- آلودگی هوای کمتر
2- آلودگی صوتی کمتر
3- نگهداری راحت تر
4-فضای داخلی بیشتر
5- ایرودینامیک بهتر
6- تعادل گرانشی بیشتر
7- امنیت بیشتر و …
Amir.ferrari
۱۳ آبان ۱۳۹۸۱.آلودگی کمتر؟! اونم تو کشورهایی که منبع تامین انرژیشون از سوخت فسیلیه?
2.آلودگی صوتی کمتر؟! واسه همینه طبق قوانین باید خودروساز از صدای شبیه سازی استفاده کنه در محصولاتش و تا دیگران متوجه حضور خودرو در خیابان بشن! بعد تو اینو مزیت به حساب میاری؟!?
۳.نگهداری راحت تر؟! نه که هر روز باید واسه درون سوزا پوشک عوض کرد و زیرشون رو جارو کرد واسه همین نگهداری ازشون خیلی سخته،اینو دیگه در نظر نمیگیری که اگه باتری الکتریکی ها دچار مشکل بشه باید کمپلت ماشینو تعویض کرد چون تمام ماشین برقی خلاصه میشه تو باتری هاش،ولی درون سوز فقط یه قطعه ازش خراب میشه و با تعویض قطعه خراب ماشین مثه روز اول واست میرقصه ?
۴.فضای داخلی بیشتر؟! واقعا این شماره چهار رو خودت تنهایی بهش فکر کردی یا از کسی کمک گرفتی؟!!!فضای داخلی بیشتر؟!!!!!ما دیدیم موتور جلو و وسط و عقب ولی به خدا تا به حال خودرو موتور تو کابین ندیدم !????????
۵.آیرودینامیک یهتر؟! چیزی که خودروسازای کاملادباهاش بیگانه اند ??
۶.تعادل گرانشی بیشتر؟؟؟!!!! داداش هر چیزی رو هر جا خوندی قرار نیست بیای ربطش بدی به نظرات گهربارت، اینا رو از کجات در میاری?اینو فکر کنم راجب یوفو مطالعه کردی?
۷.امنیت بیشتر؟؟!!! یه خورده اخبار رو دنبال کنی بد نیست،از آتش سوزیای بیشمار تسلا که هر روز چند مورد داره اتفاق میفته و خیلیاشون رو رسانه ای نمیکنن تا صنعت الکتریکی زیر سوال نره تا تصادف ریچارد هموند با ریماک که با یه تصادف ساده ماشین تبدیل به خاکستر شد…
یه نیگا بنداز ببین چیزی رو از قلم ننداختی واسه اینکه خودتو توجیه کنی که چرا به الکتریکی ها علاقه داری…
ایلیا
۱۳ آبان ۱۳۹۸یکی از نچسب ترین کامنت هایی که در این ده سال توی سایت خوندم….
Amir.ferrari
۱۳ آبان ۱۳۹۸حاضرم شرط ببندم خودروهای برقی به زودی زود تبدیل به یک خاطره کوتاه مدت میشن، طرف یه جور از آینده صحبت میکنه آینده رو فقط تو باتری و ۴ تا چرخ میبینه?البته حقم دارن از بس میشینن پا فیلمای تخیلی دیگه تمام افکارشون شده فانتزی،پیشرفت رو خودروهای درون سوز کردن و میکنن که تو سال ۲۰۱۹خودرو سدان لاکچری ساختن با پرفورمنس هایپرکارای یک دهه قبل!!! حالا شما حساب کن تو ده سال آینده قراره چی از درون سوزها ببینیم،کل الکتریکی تسلاست اونم پروندش تو یک سال آینده بسته خواهد شد و باقی خودروسازا هم مغز خر نخوردن اینهمه پیشرفت و تکنولوژی که طی سالهای سال تو زمینه ساخت انجین درون سوز به دست آوردن رو ول کنن بچسبن به ساخت باتری و ماشین اسباب بازی برا بچه ها…
محسن
۱۳ آبان ۱۳۹۸من خودم خیلی به موتورهای درونسوز علاقه دارم اما خوشبختانه خیلی زودتر از اونچه که فکرش رو بکنید کشورهای پیشرفته (نه ما) به این سمت میرن و شرکتهای بزرگ به هیچ عنوان مقاومت نمیکنن چون مقاومت در مقابل حقیقت یعنی از دست دادن بازار فروش و ورشکستگی.
مانی
۱۴ آبان ۱۳۹۸درسته که خودرو سازها دوست ندارن
اما یکسری از کشورها قانون گذاشتن
پس هرکی که میخواد اونجا ماشین بفروشه مجبوره
سروش
۱۳ آبان ۱۳۹۸مزیت الکتریکی ها خارج شدن دود و آلایندگی از شهرها و محیط زندگی انسان هاست. نه کره زمین. برای نجات کره زمین باید هیدروژن رو توسه داد
Mohammad amin
۱۳ آبان ۱۳۹۸ماشینای الکتریکی با اینکه صدا موتور خفنی ندارند اما چیزای باحالی دارند مثل در بال مانند تسلا مدل X
بهمین خاطر محبوبند
Hamid.ss
۱۳ آبان ۱۳۹۸اخه اون i3 چقدررر زشته
نفرین خدای عامون برخریداران خودرو های الکتریکی D:
البته الکتریکی داریم تا الکتریکی
تایکان و تسلا جای خودشون سلطانن
اخه بی ام وه این چیه تولید کردی؟