از سال ۱۳۴۳ که بدستور نخست وزیر وقت واردات خودروهای سواری دیزلی به کشور ممنوع شد تا امروز که تصمیم گیران مملکت سوخت دیزل را بعنوان سوخت دوم یا سوم کشور پیشنهاد داده اند، بیش از چهار دهه می گذرد و تکنولوژی موتورهای دیزل نیز رشد و پیشرفت خوبی داشته است.
بنظر ما این تصمیم دیرهنگام که بیشتر بواسطه عدم همراهی و خواست خودروسازان و در کنار آن کیفیت پایین سوخت گازوئیلی پالایشگاههای داخلی بود، بهترین سیاست و راهبرد درباره سوخت خودروهای کشور است. حال که سوخت بنزین به قیمت واقعی خود نزدیک می شود و خودروهای گاز سوز نیز مشکلات خاص خود را دارند، تنوع بخشیدن به سبد سوختی بهترین راه حل بود.
در حال حاضر میزان گوگرد موجود در گازوئیل تولید داخل حدود ۱۰۰۰ برابر تولیدات پالایشگاههای اروپاست. در عین حال با راه اندازی پالایشگاه اراک در سال ۱۳۹۱ حدود ۶۰ هزار بشکه گازوئیل مرغوب در کشور تولید خواهد شد که نیاز تنها ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو را تامین می نماید. با این وجود استقرار زیرساختهای مناسب تولید و پخش سوخت مرغوب اولین گام لازم و اساسی در این روند می باشد.
با این حال باید دید که رونمایی از یک موتور دیزل در ایران خودرو تنها یک نمایش بوده یا این راهبرد در آینده ای نزدیک تحقق خواهد یافت؟ گفته می شود که موتور رونمایی شده تنها ۴ دقیقه دوام آورده و کار کرده است (بنقل از جهان نیوز).
طراحی و ساخت این موتور با تخصیص ۲۰ میلیارد تومان که از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی تامین شد، توسط یک شرکت آلمانی انجام گرفته است. و این همان شرکتی است که پیش از این موتور ملی ایران خودرو EF7 را طراحی کرده بود.
این موتور احتمالاً با کد EFD عرضه خواهد شد و گفته می شود استانداردهای یورو ۵ را پاس می کند. حداکثر توان آن ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور آن ۲۵۶ نیوتون متر است و در ساخت آن از تکنولوژی ریل سوخت پرفشار و توربوشارژ بهره گیری شده است. بعلاوه مصرف سوخت آن ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به مشابه بنزینی آن کمتر خواهد بود و حدود ۴۰ درصد نیز آلایندگی کمتری خواهد داشت. با این اوصاف علاوه بر قیمت کمتر سوخت دیزلی نسبت به بنزین و دوام بالا و استهلاک بسیار پایین موتورهای دیزل، پیش بینی استقبال و موفقیت خودروهای دیزلی با لحاظ تامین سوخت مناسب، قابل تحقق خواهد بود.
توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال” نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.
کیوان
۲ شهریور ۱۳۹۰به محض اینکه این موتور هم بیان ببندند گازویل گرون میکنن
DRAGONBORN
۳۱ شهریور ۱۳۹۳چه موتوری چه کشکی
DRAGONBORN
۳۱ شهریور ۱۳۹۳بیشتر در حد یه طرح هست عملی نمیشه
حمید فرجامی قاین
۱۱ شهریور ۱۳۹۰از دست اندر کاران سایت پدال می خواهم که در این سایت در مورد خودرو های دیزلی داخل کشور هم و هم چنین موتور سیکلت های تولید داخل یک بخشی را قرار بدهید اوضاع خودرو های دیزلی یک 3سالییه که خرابه قیمت خودروی اکسور که یه زمانی 80میلیون بود الان 200میلیون خرید و فروش میشه اف هاش ک یه زمانی 90میلیون بود (4 یا 5 سال پیش)الان بالای 200میلیون قیمت داره رسانه ها هم اصلا به این موضوع نپرداخته اند
با تشکر حمید بچه ی قاین پایتخت طلا و یا قوت سرخ جهان(زعفران و زرشک)
DRAGONBORN
۳۱ شهریور ۱۳۹۳ما ملت ایران نباید از این نامردها ماشین بگیریم.
مهران
۹ آذر ۱۳۹۱موتور ef7 سری اولش المانی بود و خیلی عالی ولی الان چی . تمامش ایرانیه و کلا روغن ریزیش خیلی زیاده اون هم در کنار هزینه های سرسام اورش
Zonda R
۲۰ فروردین ۱۳۹۳بازم ملی
………..
DRAGONBORN
۳۱ شهریور ۱۳۹۳اصلا اطمینان ندارم به کاراشون
DRAGONBORN
۳۱ شهریور ۱۳۹۳زیاد بهش امیدوار نباشید.
حسین
۲۲ دی ۱۳۹۱یه نفر از این سرمایه گذاری تشکر نمیکنه!
DRAGONBORN
۳۱ شهریور ۱۳۹۳نه چون واقعا بدبینیم به کاراشون
MORAD
۲۹ بهمن ۱۳۹۲cng آمد چند هزار نفرو کشت / lpg آمد چند هزار نفرو کشت / پراید . پژو . آردی . و تیبا آمد چند هزار نفر رو کشت ببینیم این موتور دیزیل ملی چند هزار نفرو میکشه . . . خودروی ملی
DRAGONBORN
۳۱ شهریور ۱۳۹۳ایران خودرو درست بشو نیست.
Zonda R
۲۰ فروردین ۱۳۹۳شما حساب کت
گازوییل با این کیفیت داریم
موتور دیزلی هم میزنیم
!!!!!!!!!!!!!!!!!
DRAGONBORN
۳۱ شهریور ۱۳۹۳اینم میشه کارت سوختی؟؟؟
سپهر
۵ دی ۱۳۹۳جالبه
سعید
۲ فروردین ۱۳۹۴موتور خوبیه :D