از آنجایی که خودروهای استفاده کننده از منابع سوخت تجدید پذیر محبوبیت بیشتری را به دست میآورند، دانشگاه تکنولوژی کوئینزلند QUT مطالعهای را انجام داده و اعلام کرده که انرژی پاک بیشتر از قیمت یا محدوده حرکتی به نقطه قوت فروش خودروهای الکتریکی تبدیل شده است.
دکتر Kenan Degirmenci یکی از محققان QUT گفته است:
هزینهی خرید بالا و محدودهی حرکتی پایین به عنوان فاکتورهایی اساسی تلقی میشوند که مانع از خرید خودروهای الکتریکی توسط مردم میشوند.
الکتریسیتهی موردنیاز خودروهای الکتریکی باید از منابع انرژی تجدید پذیر تولید شود تا این خودروها واقعاً سبز باشند، بنابراین عملکرد زیستمحیطی نیز به عنوان یک فاکتور مهم در خرید خودروها به شمار میرود.
در مطالعهی جدید دکتر Degirmenci فهمیده که عملکرد زیستمحیطی فاکتور مهمتری نسبت به نگرانیهای قیمتی یا محدودهی حرکتی است.
این گزارش از ۴۰ مصرفکننده و ۱۶۷ فرد تست کنندهی خودروهای الکتریکی تهیه شده است. اگرچه جامعهی آماری این مطالعه کوچک بوده اما دیدی بالقوه از بهترین مشوقها برای خرید خودروهای الکتریکی را ارائه میکند.
Degirmenci میگوید فهم تفاوتهای بین آلایندگیهای تولیدی توسط خودرو و تمامی آلایندگیهای مرتبط با تولید سوخت، حمل و توزیع آن موضوعی مهم است.
او میگوید:
برای مثال، یک خودروی بنزینی در هر کیلومتر ۱۱۹ گرم دیاکسید کربن تولید میکند که بیشترین آن مربوط به آلایندگی جادهای است. در مقابل، آلایندگی جادهای یک خودروی الکتریکی برابر با صفر است.
او ادامه میدهد:
هرچند، اگر الکتریسیته از زغالسنگ به دست آید، آلایندگی خودروی الکتریکی در هر کیلومتر برابر با ۱۳۹ گرم دیاکسید کربن خواهد بود. جالب آنکه اگر این قدرت الکتریکی از منابع انرژی تجدید پذیر به دست آید شاهد آلایندگی ۹ گرمی در هر کیلومتر خواهیم بود.
او اضافه میکند که نتایج این مطالعه به علت این حقیقت که بخش حملونقل ۱۶ درصد آلایندگی گازهای گلخانهای کشور استرالیا را تشکیل میدهند، موضوعی مهم به شمار میرود. ۸۵ درصد این آلایندگی توسط حملونقل جادهای نظیر خودروها تولید میشود.
در نهایت دکتر Degirmenci میگوید:
از این نظر دگرگونی خودروهای احتراق داخلی به نمونههای الکتریکی این ظرفیت را دارد که در صورت تولید الکتریسیته از منابع انرژی تجدید پذیر، تولید گازهای گلخانهای را بهطور چشمگیری کاهش دهد.
منبع: caradvice
Madjid
۲۱ فروردین ۱۳۹۶.
درود بر خودروسازانی که این بحث خودروهای الکتریکی رو با جدیت شروع کردن و ادامه میدن.
ولی مهم تر از خودروهای الکتریکی ، بحث انرژی های تجدید پذیر و پاک هستند. خودروی الکتریکی بدون انرژی تجدید پذیر فایده ی چندانی نداره.
ماشین الکتریکی مورد علاقه ی من هم تسلا SP 100 D هست. ?
680 اسب بخار و 1072 نیوتن متر گشتاور داره. البته وزنش طبیعتا زیاده ، 2200 کیلوگرم.
0 تا 100 ، 2.3 ثانیه. 400 متر هم در 10.5 ثانیه با 200 کیلومتر سرعت بر ساعت.
در خط مستقیم کاملا پورشه 911 توربو شکست میده ، اما به خاطر وزن زیاد و ضریب G کم در پیست عملکرد درخشانی نداره. با توجه به پیشرفت ساعت به ساعت تکنولوژی الکتریکی و سبک تر و حجیم تر شدن باتری ها به زودی این مشکل هم حل میشه. ?
الهی
۲۱ فروردین ۱۳۹۶سلام
لطفا در خصوص این موارد هم توضیح فرمایید…
مثلا برای تویوتا آریون مدل 2010 که پخشش ضعیف و کند شده باشه.. برای تعویضش چه پیشنهادی دارین؟ برای ماشینهای تو این رده چه پخشهایی را پیشنهاد میدین که از نظر کیفیت ایده آل باشن…؟
در صورت استفاده از آمپلی فایر فابریک …آیا تو مدل پخشهای فابریک ماشینهای بالای 100 میلیون از چه نوع آمپهایی استفاده میشه..؟
آیا برای استفاده از برندهای صوتی دیگه برای جایرگزینی با پخش فابریک این ماشینها باید حتما کل سیستم را عوض کرد ..حتی باندها؟
یا با تعویض پخش با یه پخش با کیفیت تغییر محسوسه؟
لطفا در صورت امکان در این باره (سیستمهای صوتی و تصویری خوب برای ماشین) مطالبی مفصل. و مفید درج فرمایید..
با تشکر…..
Saied
۲۲ فروردین ۱۳۹۶اگه یه شهروند المانی بودم یه پیشنهاد فوق العاده واسه اینکه زمان شارژ رو به یک چهارم بروسونم داشتم. ولی حیف که ایران …..
A4
۲۲ فروردین ۱۳۹۶مصرف زدگی تجملی رو نمیشه با مصرف زدگی تجملی حل کرد.
من
۲۳ فروردین ۱۳۹۶به نظرم مهم تر از اینکه برق خودرو ها از کجا تامین میشه، نقش این خودرو ها تو کم کردن آلودگی هوای کلان شهر هاست که خسارات روحی و جانی روی مردم فلک زده میزاره.