همزمان با آغاز سال نو، تصمیم گرفتیم دیدگاههای تعدادی از همراهان و نویسندگان سایت پدال را در ارتباط با مضامین خودرویی و جریانات سال گذشته و همچنین انتخاب خودروها جویا شویم. هرچند این دیدگاهها با توجه به شرایط جاری کشورمان نگارش شده و میتوانست در وضعیتهای ایدهآل دیگر به مطلوب نزدیکتر شود. این نظرسنجی میتواند تا حدودی برای آشنایی با سلایق و دیدگاههای هرکدام از نویسندگان نیز مورد قضاوت قرار گیرد.
مهمترین رویداد سال ۱۳۹۴ در بازار خودروی کشور از نظر شما چه بود؟
- علیرضا رحیقی: رکود بیسابقه در بازار و کمپین نخریدن خودروی داخلی
- سام کاویانی: به نظر بنده، مهمترین رویداد خودرویی کشور در سال ۱۳۹۴، بازگشت مجدد برند فرانسوی پژو به کشورمان و عقد قرارداد تولید مشترک با شرکت ایرانخودروست.
- مهدی نیک سیرت: ورود خودروسازان مطرح جهان به ایران برای مذاکره و ثبت قرارداد
- شاهین احمدزاده: مهمترین اتفاق به نظر بنده رفع تحریمها و ورود برخی از خودروسازان بنام به کشور بود.
- حسین شاوردی: مهمترین رویداد سال ۱۳۹۴ کمپین “نه به خودروی بیکیفیت داخلی ” بود. این کمپین نماد تحولخواهی جامعه ایران و تلاش برای رسیدن به یک وضعیت بهتر بود. وضعیتی که نه تنها ساخته اقتصاد دولتی و انحصارگرا است که توسط برخی نیروهای دولتی حمایت و پشتیبانی میشود. من ایمان دارم این کمپین همچنان زنده است و صنعت خودروی ایران را رصد میکند گرچه شاید فعلاً در مقام مدارا با انحصارگران داخلی برآمده باشد. خبر عقد قراردادهای بزرگ با خودروسازان مطرح در فضای پسابرجام نیز اتفاق دیگری است که فعلاً به آن امیدواریم.
- مسعود انیس حسینی: داستان وام خرید خودرو
- امیر دستگردی: با توجه به اجرای برجام در امسال و لغو تحریمها، رویدادهای زیادی در بازار خودرو به وقوع پیوست که از مهمترین آنها میتوان به ورود آئودی به بازار خودروی کشور، انعقاد قرارداد با پژو و معرفی موتور EF7 توربوشارژر ایرانخودرو اشاره کرد.
- مهرداد خیاط محمدی: مهمترین رویداد که خروج از تحریمها بود که باعث شد خبرای خوبی راجع به بازار داخلی خودرو بشنویم که البته به نظرم یکی از مهمتریناش حضور بنز در ایران بود. البته امیدوارم که فقط یه جرقه نباشه و بازم ادامهدار باشه و بازم همچین اتفاقاتی ادامهدار باشه. دنای توربوشارژر رو هم سعی میکنم جزو اتفاقات خوب درنظر بگیرم.
- امین قوام صفری: ورود برند آئودی به ایران، گرچه با قیمتهای کاملاً غیرمعقول!
- محمدرضا ریاضی: استقبال از وام ۲۵ میلیونی جهت خرید خودرو
- حسین آرین: مذاکره برای ورود خودروسازان خارجی نظیر گروه فولکسواگن و بنز
- علی ستودهنیا: به وجود آمدن کمپین نه به خرید خودروی صفر
وضعیت صنعت خودرو در سال ۹۵ را چگونه پیشبینی میکنید؟
- علیرضا رحیقی: رونق نسبی بازار همزمان با ارائه مدلها و برندهای جدید
- سام کاویانی: به احتمال بسیار زیاد، اگر اوضاع بدتر از این نشود، همین روال نابهنجار و اوضاع نامراد، کماکان در خودروسازیمان، به قوت خود باقیست!
- مهدی نیک سیرت: با توجه به تأخیر و دیرکرد در احداث خطوط جدید خودروهای جدید، رکود بازار فعلی
- شاهین احمدزاده: تغییر خاصی رو پیشبینی نمیکنم.
- حسین شاوردی: به نظر میرسد وضعیت سال ۱۳۹۵ بهتر از سال ۹۴ باشد. قراردادهای بسته شده با طرف خارجی فعلاً اجرایی نمیشوند و جز در بخش خودروهای سنگین و تولیدات سبک فعلی! که ما با افزایش تیراژ، تولید ردههای جدید و افزایش تقاضا روبرو خواهیم شد اتفاق خاصی نخواهد افتاد. بااینحال سال ۹۵ سالی حیاتی برای صنعت خودروی ماست و به ویژه قطعه سازان ایرانی باید خود را آماده همکاری با شرکتهای برجسته و تولید قطعات همسان و باکیفیت بالا جهت مونتاژ خودروهای بهروزتر نمایند. امیدواریم فرصتسوزی کمتری را از سوی صنعتگران داخلی شاهد باشیم و مونتاژکاران وطنی به نفع توسعه ایران از فضای پسابرجام حداکثر استفاده را بنمایند.
- مسعود انیس حسینی: در داخل، با توجه به سطح درآمدها و قدرت خرید بخش زیادی از مردم، به نظرم وضعیت خیلی فرق نمیکنه. تا زمانی که قیمتها با کیفیت خودرو همخوانی نداشته باشه، وضع به همین صورت پیش خواهد رفت.
- امیر دستگردی: با توجه به لغو تحریمها و اشتیاق خودروسازان معتبر دنیا برای ورود به بازار خودروی ایران، به نظر میرسد با همکاری خودروسازان داخلی با خودروسازان معتبر خارجی، خودروهای جدیدی به بازار عرضه شده و کیفیت محصولات تولیدی فعلی نیز افزایش یابد.
- مهرداد خیاط محمدی: به نظرم با ورود دوباره شرکتهای خودروسازی به ایران میتونیم شاهد خودروهای بهتری در سطح کشوری که البته با این قیمتی که قراره فروخته به شن کمکم دارم نا امید میشم. ولی خب این شاید باعث به شه شرکتهای خودروسازی یه تکونی به خودشون بدن. هر چند که معتقدم “نرود میخ آهنین در سنگ”.
- امین قوام صفری: مگر اینکه ورود چند برند اروپایی دَمی به این بازار مُرده بده، از داخل که خبر خوشی فکر نمیکنم بیاد.
- محمدرضا ریاضی: تنها شاید در کمیت تولید شاهد ارتقا باشیم.
- حسین آرین: در صورت ورود خارجیها به بازار ایران کیفیت و قیمت خودروهای رویتی و نه خود خودروسازان داخلی، بهتر و رقابتیتر خواهد شد!
- علی ستودهنیا: کما فی السابق
شما دوست دارید که کدام برند که در حال حاضر در کشور حضور ندارد، در سال ۹۵ وارد کشور شود؟
- علیرضا رحیقی: کادیلاک
- سام کاویانی: به نظر من، جای برندی همچون فولکسواگن، واقعاً در کشورمان خالیست. به خصوص مدلهایی همچون پولو، گلف و پاسات.
- مهدی نیک سیرت: به نظرم ثبت قرارداد با خودروسازهای مطرح آسیایی برای تولید خودروی ارزان قیمت، مثلاً از گروه تاتا موتورز
- شاهین احمدزاده: فولکسواگن
- حسین شاوردی: به شخصه مایلم رنو و یا تویوتا به دلیل سازوکار خاص مدیریتی و تولیدات ناب و باکیفیت و نسبتاً ارزانشان در ایران سرمایهگذاریهای گسترده و جداگانهای انجام دهد هرچند در این زمینه شانس رنو بیشتر است. این شانس به دلیل بازار گسترده منطقهای و داخلی میتواند برگ برنده ایران در فضای پسابرجام در زمینه صنعت خودرو باشد. هرچند به دلیل ناامیدی از کارتلهای مافیایی و مونتاژکار داخلی من امید چندانی به سایپا و ایرانخودرو ندارم و همچنان معتقدم سرمایهگذاری شخصی برندهای معتبر و مونتاژ خودروهای روز بهترین راه برای گسترش صنعت خودروسازی در ایران و رشد اقتصادی مناسب است.
- مسعود انیس حسینی: حضور یا عدمحضور برندها برای من چندان مشخص نیست، با کمی رؤیاپردازی: تسلا
- امیر دستگردی: غول خودروسازی آلمان و جهان، فولکسواگن کبیر!
- مهرداد خیاط محمدی: من خودم که از طرفداران پر و پا قرص بیامدبلیو و فورد هستم ولی خب هر خودروساز اروپایی و آمریکایی بخواد وارد به شه جای خوشحالی داره.
- امین قوام صفری: قطعاً فورد.
- محمدرضا ریاضی: فولکسواگن
- حسین آرین: فولکسواگن، فورد
- علی ستودهنیا: برند مزدا با خودروهایی که هر کدام در کلاس خود سرآمد هستند
دوست دارید چه مدل خودرویی را در سال ۹۵ در خیابانهای کشورمان به عنوان خودروی جدید ببینید؟
- علیرضا رحیقی: فورد F150
- سام کاویانی: فولکسواگن پاسات
- مهدی نیک سیرت: نیسان ماکسیمای جدید
- شاهین احمدزاده: فولکسواگن گلف
- حسین شاوردی: اگر منظور مونتاژ خودروی مورد علاقهام است که بسیار مایلم گونههای هیبرید مدل ۲۰۸ پژو و یا مدل UP فولکسواگن را در خطوط تولید مونتاژکاران وطنی در سال ۹۵ ببینم. محصولات اشکودا هم از جمله مدلهای موردعلاقه من هستند که امیدوارم به ایران راه یابند و تولید شوند. خوش دارم کادیلاک هم به ایران برگردد گرچه خیالی است بس خام. از آنسو اگر منظورتان دیدن مدلهای وارداتی است که به شخصه دوست دارم آستونمارتین DB11 را ببینم و یا مایلم مازراتی لوانته را هرچه زودتر ببینم که دُرّ گرانبهایی است این “نیزه به صورت” زیبا!
- مسعود انیس حسینی: نیسان لیف
- امیر دستگردی: محصولات فولکسواگن مثل پاسات، گلف و پولو و همینطور مدلهای CTS، XT5 و CT6 کادیلاک
- مهرداد خیاط محمدی: اگر منظورتان خودروی داخلی است باید به گم که خیلی دوست دارم یک خودروی هیبریدی ایرانی یا حداقل یک SUV ایرانی را ببینم.
- امین قوام صفری: فورد فوکوس.
- محمدرضا ریاضی: خودروهای اقتصادی از کمپانیهای معتبر نظیر فولکسواگن، نیسان، سوزوکی که قشر وسیعی از مردم توانایی خرید آن را داشته باشند.
- حسین آرین: فولکس توراِگ، گلف جیتی
- علی ستودهنیا: خودروهای مزدا ۳ و مزدا ۶ جدید
از نظر شما یک خودروی ایدهآل باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ لطفاً آن را توصیف کنید.
- علیرضا رحیقی: طول و عرض آن تا حد امکان زیاد باشد و ارتفاع آن تا حد امکان کم باشد. قدرت آن هم حداقل ۳۰۰ اسب بخار باشد!
- سام کاویانی: البته هر مشتری با توجه به توان مالی و ذوق و سلیقه خود، برداشت خاصی از این واژه دارد. ولی در کل، اگر تنها آحاد جامعه را مد نظر خویش قرار دهیم، خودرویی از نگاه توده مردم ایدهآل است که اولاً: از کیفیت ساخت مناسب و استهلاک پایینی برخوردار و به اصطلاح بی آزار باشد و ثانیاً: در ادامه نکته اول، با شرایط آب و هوای گرم و خشک کشورمان سازگار باشد و ثالثاً: بهای آن با میانگین درآمدی جامعه تناسب داشته باشد و در نهایت اینکه زیبا و ایرانی پسند باشد! و فعلاً هم ایرانیها بیش از همه، طرحهای کرهای و مشابه به آن را میپسندند!
- مهدی نیک سیرت: خودروی ایدهآل در هر کلاس تعریف متفاوتی دارد اما به طور کلی: ایمن، قدرت و کشش مناسب، همگام با تکنولوژی روز و ظاهری جذاب
- شاهین احمدزاده: خودرویی که سطح متوسط و بالایی از کارایی، راحتی و اقتصادی بودن رو ارائه بده و توازنی بین این ویژگیها ایجاد کنه. مطمئناً چنین خودرویی در بازار رقابتی امروز موفق خواهد بود.
- حسین شاوردی: اگر با قاعده توسعه پایدار به مسائل نگاه کنیم باید دو فاکتور کلی را برای یک خودروی ایدهآل در نظر بگیریم. نخست مصرف اندک و دوم آلایندگی کم. در کنار این دو فاکتور هم امنیت بالا و ظاهر زیبا مهمترین ویژگیهای یک خودروی ایدهآل از نظر من است.
- مسعود انیس حسینی: قیمت و هزینه نگهداری متناسب، جمعوجور و سواری خوب
- امیر دستگردی: خودروی ایدهآل از نظر من خودرویی است با برند معتبر، طراحی زیبا، امکانات ایمنی و رفاهی مناسب، قدرت بالا و مصرف سوخت کم.
- مهرداد خیاط محمدی: نصف آپشن های پراید رو هم داشته باشه کافیه. گذشته از شوخی من خودم به شخصه راحتی خودرو و سیستم هدایت نرم و راحت رو به سرعت بالا و موتورهای پرقدرت ترجیح میدم.
- امین قوام صفری: بخوام خیلی خلاصه بگم “هدفی که پشت تولیدش هست رو بهخوبی به سرانجام برسونه و در کلاسی که قرار داره موفق و کامل عمل کنه”. مثلاً اگه خودروی شهری هست اندازه متناسب، راحتی کاملاً کافی برای استفاده روزمره به مدت شاید سالها، قوای محرکه مطلوب (نه مثل بعضی خودروهای این رده که دیگه به زور نفسی ازشون درمیاد)، قیمت معقول، انواع امکانات در حد مطلوب (نه زیادی ضعیف)، فضای کافی، طراحی داخلی و خارجی متناسب به دور از اغراق و…
- محمدرضا ریاضی: آلایندگی کم، مصرف سوخت پایین (ترجیحاً هیبریدی)، دارای ایمنی بالا، بهرهمند از زبان روز طراحی
- حسین آرین: با کیفیت از نظر مواد بکار رفته، کم مصرف، طراحی زیبا
- علی ستودهنیا: در ردهٔ قیمتی معقول کلاس خود، متناسبترین قابلیتهای فنی کنار امکانات و کیفیت معقول را ارائه دهد و دارای ویژگیهای روز اعم از ویژگیهای ایمنی و آلایندگی و …باشد
اگر از بین همه خودروهای جهان از تمامی برندها و با بودجهای نامحدود قدرت انتخاب داشته باشید، در کلاسهای زیر کدام خودرو گزینه اول شما خواهد بود:
الف: خودروی کوچک شهری
- علیرضا رحیقی: فیات ۵۰۰
- سام کاویانی: خودروهایی همچون تویوتا یاریس و پژو ۲۰۸ و MG3 و…
- امین قوام صفری: مرسدسبنز CLA
- حسین شاوردی: پژو ۲۰۸
- مهرداد خیاط محمدی: بیامدبلیو i3
- علی ستودهنیا: مینی کوپر و مزدا ۳ جدید
ب: خودروی خانوادگی
- علیرضا رحیقی: فولکسواگن پاسات
- امین قوام صفری: فِراری FF
- حسین شاوردی: اشکودا سوپر ب
- مهرداد خیاط محمدی: پورشه کاین
- علی ستودهنیا: مزدا ۶
ج: خودروی لوکس
- علیرضا رحیقی: آئودی A6
- امین قوام صفری: بنتلی مولسان S
- حسین شاوردی: مرسدس سی کلاس/ مازراتی گیبلی
- مهرداد خیاط محمدی: ی ام دبلیو سری ۷
- علی ستودهنیا: بی ام و سری ۷ و رولزرویس گوست
د: شاسی بلند
- علیرضا رحیقی: رنجروور اووک
- امین قوام صفری: مازراتی لِوانته
- حسین شاوردی: کادیلاک اسکالاد
- مهرداد خیاط محمدی: باز هم پورشه کاین
- علی ستودهنیا: کادیلاک اسکالید و بی ام و ایکس ۵ و تویوتا لندکروزر
و: خودروی اسپرت جوانپسند
- علیرضا رحیقی: فورد موستانگ
- امین قوام صفری: فقط فِراری!
- حسین شاوردی: آلفا رومئو 4C
- مهرداد خیاط محمدی: فورد موستانگ (ترجیحاً مدل ۱۹۶۹)
- علی ستودهنیا: بی ام و ام ۴ و فراری لافراری
لطفاً سؤالات بعدی را با نام یک خودروی موجود در بازار کشورمان که زیر ۲۰۰ میلیون تومان برای مدل صفر کیلومتر قیمت داشته باشد پاسخ دهید. در صورت نیاز توضیح کوتاهی نیز اضافه فرمایید.
فرض کنید قصد خرید یک خودرو برای استفاده روزانه و رفتن به سر کار را دارید. چه خودرویی را انتخاب میکنید؟
- علیرضا رحیقی: پژو ۲۰۶: نیاز به فضای زیادی ندارد و برای رانندگی در شهرهای شلوغ مناسب است. تعمیرکار و قطعات آن به راحتی در دسترس است.
- سام کاویانی: برای ایاب و ذهاب روزمره، بیش از همه، تویوتا یاریس را ترجیح میدهم و آنهم به سبب کیفیت ساخت عالی، استهلاک بسیار پایین، مصرف کم و رانندگی نرم این خودرو.
- مهدی نیک سیرت: یک خودروی مقرونبهصرفه و با کیفیت تویوتا کرولا
- شاهین احمدزاده: تویوتا کمری
- حسین شاوردی: آلفا رومئو جولیتا به دلیل طراحی دلنشین و متفاوتش
- مسعود انیس حسینی: کیا ریو
- امیر دستگردی: اوپل آسترا
- مهرداد خیاط محمدی: سانتافه ۲۰۱۵ (البته شاید قیمتش یه کوچولو بالای ۲۰۰ باشه)
- امین قوام صفری: آلفارومئو جولیتا
- محمدرضا ریاضی: یک ماشین کم مصرف و جمعوجور با استهلاک پایین که همزمان در بازار جهانی هم عرضه شود. مثلاً کیا پیکانتو یا تویوتا یاریس
- حسین آرین: البته همون اول بگم که بازار ایران زیاد متنوع نیست و حق انتخاب زیادی البته در این بازه قیمتی نداریم و باید به ژاپنیهای ارزون (لکسس که نمیشه برداشت) و کرهایها کفایت کنیم!
آگه حق انتخاب قیمت بالاتر داشتم غیرآلمانی هیچ چی برنمیداشتم! در اینجا تویوتا یاریس. - علی ستودهنیا: مزدا ۳ مدل ۲۰۱۵
در حین کار یک قرار ملاقات بسیار مهم کاری با یک شریک تجاری مهم برای شما ترتیب داده میشود. با چه خودرویی به سر قرار میروید؟
- علیرضا رحیقی: DS5، هر چند که باید برای DS5 چند میلیون بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کنید، اما به نظر من کاملاً ارزشش را دارد. ظاهر لوکس و خاص به همراه امکانات خوب DS میتواند به راحتی در طرف مقابل تأثیر بگذارد و تصویری ناب از راننده این خودرو ارائه کند.
- سام کاویانی: امیدوارم که شریک تجاری کلاهبردار و قالتاق از آب درنیاید! ولی از شوخی گذشته، کیا اسپورتیج را برای این کار مرجح میدانم. درست یا غلط، این کراساوور کوچک کرهای در کشورمان تا حدی توانسته خود را به عنوان یک خودروی مدیریتی و نمادی از ثروت مطرح کند (البته در مقیاس زیر ۲۰۰ میلیونی که گفته شد)
- مهدی نیک سیرت: یک خودرو ترجیحاً در کلاس لوکس که البته با این بودجه گزینهها محدود میشوند، مثلاً هیوندای آزرا یا جنسیس
- شاهین احمدزاده: هوندا آکورد
- حسین شاوردی: تویوتا کمری به دلیل همه خوبیهایش
- مسعود انیس حسینی: مزدا ۳
- امیر دستگردی: میتسوبیشی اوتلندر
- مهرداد خیاط محمدی: برای همچین کاری انصافاً بودجه خیلی کمه ولی با این شرایط من اپتیما ۲۰۱۶ رو ترجیح میدم.
- امین قوام صفری: باز هم جولیتا! فکر نمیکنم مشکلی برای استفاده در چنین مواقعی داشته باشه.
- محمدرضا ریاضی: در اصل فرقی نمی کنه. با همون ماشینی که خودم دارم منتهی قبلش یه کارواش میبرمش. ولی اگر خیلی اصرار کردن که یه ماشین خوب انتخاب کنم. آلفا رومئو جولیتا
- حسین آرین: نیوسوناتا
- علی ستودهنیا: مزدا ۶ مشکی رنگ یا هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ مشکی رنگ
حال فرض کنید که از سر کار برگشتهاید و میخواهید با دوستان گشتی در شهر بزنید. کدام خودرو را انتخاب میکنید؟
- علیرضا رحیقی: آلفا رومئو جولیتا: جذاب، لوکس، جوانپسند.
- سام کاویانی: MG3، به سبب ابعاد کوچک و ترابری راحت آن در خیابانهای تنگ شهری.
- مهدی نیک سیرت: یک خودروی اسپرت مثلاً مزدا ۳
- شاهین احمدزاده: هیوندای جنسیس کوپه!
- حسین شاوردی: سعی میکنم بجایش کتابی بخوانم یا یک مقاله مطبوعاتی خوب بخوانم. اگر دوستان خوبی بودند و اصرار کردند تلاش میکنم زیاده از حد نچرخم و بنزین و زمان را هدر ندهم و حتیالامکان خودروی کممصرفی همچون پژو ۲۰۷ یا تویوتا یاریس را انتخاب میکنم. احتمالاً برای رفتن به رستوران یا کافه راحت میشود برای این دو مدل جای پارک پیدا کرد.
- مسعود انیس حسینی: کامارو
- امیر دستگردی: میتسوبیشی لنسر
- مهرداد خیاط محمدی: آلفا رومئو جولیتا
- امین قوام صفری: آلفارومئو جولیتا
- محمدرضا ریاضی: اگر ماشین دوستان جادارتر بود ماشین اونا رو انتخاب میکنیم. مثلاً تویوتا کمری
- حسین آرین: نیوکمری
- علی ستودهنیا: تویوتا کمری هیبرید
از قضا هنگام برگشت متوجه میشوید که باید به همراه خانواده به یک مراسم عروسی مهم بروید. در اینجا انتخاب شما کدام خودرو خواهد بود؟
- علیرضا رحیقی: هیوندای سوناتا: جذاب، خانوادگی و دارای ظاهر لوکس
- سام کاویانی: خودروی جک S5، این خودرو هم بهای مناسبی دارد و هم نسخهای زیبا و عامهپسند جهت شرکت در مراسم رسمی و میهمانیهاست.
- مهدی نیک سیرت: همان پاسخ شماره قبل
- شاهین احمدزاده: هوندا آکورد یا کمری (با توجه به سقف قیمتی گفته شده، اکثر خودروهای آلمانی در این طیف قرار نمیگیرند.)
- حسین شاوردی: قطعاً با خودرویی همچون آلفا رومئو جولیتا میروم
- مسعود انیس حسینی: مزدا ۳
- امیر دستگردی: رنو سافران
- مهرداد خیاط محمدی: همون آلفا رومئو
- امین قوام صفری: آلفارومئو جولیتا
- محمدرضا ریاضی: با ماشین خودم میرم. منتهی ماشین دومم. علاوه بر اون یه ماشین جمعوجوری که بالا گفتم. یه ماشین بزرگ هم برای گشت و گذار با خانواده لازم هست. که دوست دارم سگمنتش هم متفاوت باشه مثلاً یه شاسی بلند جمعوجور مثل کیا اسپورتیج.
- حسین آرین: نیو اپتیما
- علی ستودهنیا: همان خودروهای سؤال دوم
حال فرض کنید که تعطیلات عید فرارسیده است و قصد سفر داریم. سفر شما از تهران شروع شده و قصد عزیمت به سمت شمال را دارید. برای یک سفر خانوادگی در جادههای کوهستانی و پرپیچ و خم شمال چه خودرویی را انتخاب میکنید؟
- علیرضا رحیقی: ام جی ۶: جادار و مناسب خانواده، پرشتاب و هندلینگ بینظیر
- سام کاویانی: تویوتا کرولا را برای سفر به شمال ترجیح میدهم؛ با تجاربی که پیش از این با انواع تویوتا داشتهام، کمتر برندی را همچون تویوتا در سفرهای برون شهری و جادههای پر دست وانداز کشورمان مطمئن و بی آزار یافتم.
- مهدی نیک سیرت: سانتافه گرند
- شاهین احمدزاده: برای تعطیلات عید نوروز خودروی شاسی بلند تویوتا راو ۴ رو ترجیح میدم.
- حسین شاوردی: من و همه مردم ایران شمال زیاد رفتهایم. به همه دوستانم توصیه میکنم عید را با هر ماشینی که دارند بیایند سمت غرب کشور. جایی مثل ایلام با آن طبیعت زیبا پیشنهاد من به خوانندگان عزیز است. ماشینش هم فرق چندانی نمیکند. ایمن که باشد و جادار کافی است. حتی خودروی مزخرفی مثل داچیا داستر هم میتواند به شما در این سفر خدمات خوبی بدهد!
- مسعود انیس حسینی: هیوندای سانتافه
- امیر دستگردی: سوبارو اوت بک
- مهرداد خیاط محمدی: سانتافه
- امین قوام صفری: اگه زیر ۲۰۰ میلیون شرط نبود برای انواع سفرها لندکروز انتخاب میکردم، اما خب داخل این محدوده هیوندای سانتافه ۲۰۱۵.
- محمدرضا ریاضی: از اونجا که جاده همیشه شلوغه یک ماشین خیلی جادار که به شه خوب توش وول خورد. شاسی بلند متوسط مثل هیوندای سانتافه یا میتسوبیشی اوتلندر.
- حسین آرین: هایلوکس دیزلی ۲۰۱۶
- علی ستودهنیا: خودروی رنو کولئوس و یا هیوندای توسان ۲۰۱۶
پس از گذراندن چند روز از تعطیلات در کنار دریا، تصمیم میگیرید که به اصفهان سری زده و از شاهکارهای بینظیر هنر و معماری اصفهان دیدن کنید. در اتوبان خلوت و باز، ناگهان خودرویی به شما نزدیک شده و سر کل کل را با شما باز میکند. چه خودرویی را برای کم کردن روی این مهمان ناخوانده انتخاب میکنید؟
- علیرضا رحیقی: آلفا رومئو جولیتا: شتاب عالی با توجه به موتور قدرتمند توئین توربو و وزن پایین و هندلینگ بالا.
- سام کاویانی: بنده سعی میکنم تا آنجا که بتوانم از این کار پرهیز کنم، آنهم با این جادههای خطرناکی که ما داریم و رانندگان غیر قابل پیشبینی و ناشی که وجود دارند و…اما اگر قصدش را داشته باشم، آلفا رومئو جولیتا را برای کار ترجیح میدهم آنهم به دلیل توان خوب پیشرانه این خودرو و ترمزهای مناسب آن.
- مهدی نیک سیرت: هیوندای جنسیس کوپه
- شاهین احمدزاده: هیوندای جنسیس کوپه!
- حسین شاوردی: قطعاً یک آلفا رومئو جولیتا… البته اگر حریف در حد لگنهای وطنی باشد پیروزی حتمی است.
- مسعود انیس حسینی: شورولت کامارو
- امیر دستگردی: فولکسواگن بیتل
- مهرداد خیاط محمدی: به نظرم آزرا ۲۰۱۳ یا ۲۰۱۴ میتونه گزینه مناسبی باشه. (البته در حضور خانواده همچین کاری توصیه نمیشه.)
- امین قوام صفری: هیوندای سانتافه
- محمدرضا ریاضی: کل کل نمیکنیم کلاً. ولی تو بازه زیر ۲۰۰ آلفا جولیتا با توجه به عملکرد اسپرتش گزینه خوبی می تونه باشه.
- حسین آرین: جیتی ۸۶
- علی ستودهنیا: خودرویام جی ۶ جیتی
پس از رسیدن به اصفهان و بازدید از مراکز دیدنی اصفهان، تصمیم میگیرید که سری به کویر خور و بیابانک زده و آفرود را در شنهای بیابان تجربه کنید. انتخاب شما برای آفرود سنگین چه خودرویی خواهد بود؟
- علیرضا رحیقی: سوزوکی گرند ویتارا: قابلیتهای آفرود سوزوکی توسط مجلات بسیاری مورد تحسین قرار گرفته و خودرویی عالی برای آفرود در این رنج قیمت به شمار میرود.
- سام کاویانی: سانگ یانگ اکتیون، این خودرو با توجه به بهای خود، یکی از بهترین گزینهها در جادههای خاکی و آفرود است.
- مهدی نیک سیرت: ترجیح میدهم که یک خودرو با شاسی دست کاری شده را برای آفرود سنگین انتخاب کنم، مثلاً لندکروزر های سری قدیمیتر
- شاهین احمدزاده: برای آفرود سنگین در محدودهٔ قیمتی ۲۰۰ میلیون خودرویی به ذهنم نمیاد اما با کمی اغماض پرادو یا لندکروز رو انتخاب میکنم.
- حسین شاوردی: با دویست میلیون و این تعرفههای سنگین که انحصارگران داخلی بر این بازار متلاطم وضع کردهاند نمیتوان انتظار چندانی برای آفرود نمودن داشت. منتهی یک دستگاه جیپ آهو یا یک لندروور قدیمی میتواند روی خیلی از شاسی بلندهای نازک نارنجی امروزی را کم کند و مردانه پرچم آفرود را بالا ببرد.
- مسعود انیس حسینی: جیپ رنگید
- امیر دستگردی: سانگ یانگ اکتیون
- مهرداد خیاط محمدی: پرادو (البته مدلهای قدیمیتر)
- امین قوام صفری: برای آفرود سنگین خودروی صفر استفاده نمیکنم و خانواده رو هم همراهم نمیبرم. یک لندکروزر شاید 3f میخرم و تا سقف ۲۰۰ میلیون تجهیزش میکنم.
- محمدرضا ریاضی: نمیشه آفرود نریم؟ زیر دویست ماشین آفرود خوب پیدا کنیم باید بریم سراغ دست دوم آخه. یه تویوتا فورچونر شاید.
- حسین آرین: باز هم هایلوکس (اگر قیمت را بالاتر میبردید FJ جدید رو انتخاب میکردم.)
- علی ستودهنیا: سوزوکی گرندویتارا ۲۴۰۰ سی سی
پس از آفرود ناگهان دلتان هوای زیارت امام رضا (ع) میکند با توجه به این که تعطیلات رو به اتمام است، تصمیم میگیرید که مسیر بیش از هزار کیلومتری را یک نفس طی کنید تا هر چه سریعتر به مشهد برسید. کدام خودرو را انتخاب میکنید تا خود و خانوادهتان سفری راحت و با حداقل خستگی را تجربه کنید؟
- علیرضا رحیقی: تویوتا کمری: آیا کابینی راحتتر و خانوادگیتر از کابین کمری در بین خودروهای این رنج وجود دارد؟
- سام کاویانی: در مسیرهای هزار کیلومتری، تویوتا کمری را ترجیح میدهم. به دلیل کیفیت بالا، ایمنی بسیار خوب، نرمی و جاداری این خودرو.
- مهدی نیک سیرت: هیوندای جنسیس
- شاهین احمدزاده: سدان خانوادگی ژاپنی کمری یا آکورد
- حسین شاوردی: این سفر به احتمال فراوان باب میل پدر ومادرم است. پس تویوتا کمری را روشن کرده خانواده را سوار کرده میزنیم به دل جاده. خیال است دیگر.
- مسعود انیس حسینی: هیوندای سانتافه
- امیر دستگردی: بازهم میتسوبیشی اوتلندر
- مهرداد خیاط محمدی: آزرا
- امین قوام صفری: آلفارومئو جولیتا
- محمدرضا ریاضی: همونی که تو سفر شمال هم داشتیم. یک ماشین خیلی جادار که به شه خوب توش وول خورد. شاسی بلند متوسط مثل هیوندای سانتافه یا میتسوبیشی اوتلندر.
- حسین آرین: سوناتا
- علی ستودهنیا: مزدا ۶ و یا سوناتا ۲۰۱۵
پس از زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) اکنون وقت بازگشت به خانه و از سر گیری امور روزمره است. برای بازگشت به خانه پس از صدها کیلومتر رانندگی در چند روز، آیا ترجیح میدهید که باز هم از خودروی شخصی استفاده کنید و یا وسایل نقیله عمومی مانند هواپیما، قطار و یا اتوبوس را ترجیح خواهید داد؟
- علیرضا رحیقی: همچنان ترجیح میدهم از خودرو استفاده کنم. رانندگی یکی از تفریحات محبوب من است و هیچوقت از آن خسته نمیشوم.
- شاهین احمدزاده: از خودروی شخصی استفاده خواهم کرد.
- حسین شاوردی: سفر رمزورازی خاص دارد. مخصوصاً آنهم در این ایران هزاررنگ و زیبا. باید خیلی بیاحساس باشی که از آیمان زیباییهای این بهشت گمشده را تماشا کنی. من ترجیح میدهم با همین خودروهای وطنی جای جای ایران زیبا و فرهنگی را ببینم و لمس کنم.
- مسعود انیس حسینی: به جز هواپیما، استفاده از هر وسیله نقلیه عمومی دیگری باعث خستگی سفر میشود، من که خودروی شخصی را ترجیح میدهم.
- امیر دستگردی: قطعاً خودروی شخصی
- مهرداد خیاط محمدی: رانندگی با این ماشینا چندان هم خسته کننده نیست. حتماً با ماشین برمیگردم
- امین قوام صفری: همیشه مسافرت و رانندگی خارج شهر با خودروی مورد علاقه و انتخاب خودم اولین و بهترین گزینه خواهد بود.
- محمدرضا ریاضی: کلاً تو تهران وسیله نقلیه عمومی بهتر جواب میده. خصوصاً مترو که امیدواریم همه خطهاش به زودی افتتاح به شن.
- حسین آرین: خودروی شخصی. به مسئله تأخیر اتوبوس و ناوگان فرسوده و پادرد و کمر درد ناشی از سفر داخل اتوبوس و …. نمی ارزه. همون خودروی شخصی بهتره، چرا که اختیارشو لااقل داری!
- علی ستودهنیا: بستگی به نوع امور دارد. به طور کلی علاقهای به استفاده از خودروی مدل بالا در زندگی روزمره ندارم و ترجیح میدهم در کنار مردمی که از توان خرید خودروی مدل بالا برخوردار نیستند، از خودروهای داخی راحت مانند سمند یا دنا استفاده کنم
لطفاً در مورد هر یک از اسامی زیر اولین کلمه یا عبارتی که به ذهنتان میرسد را بیان کنید:
الف: پراید
- علیرضا رحیقی: قاتلی در شهر!
- سام کاویانی: از رده خارج و نا امن
- مهدی نیک سیرت: ارزانترین خودرویی که گران است
- شاهین احمدزاده: نظری ندارم!
- حسین شاوردی: جنایت مجسم
- مسعود انیس حسینی: خودروی همیشه حاضر
- امیر دستگردی: قوطی حلبی موتوردار!
- مهرداد خیاط محمدی: سایپا، مطمئن!
- امین قوام صفری: وقتی هیوندای قصد راه افتادن داشت پراید متولد شد، رسیدن به سطح ایرانناسیونال براش آرزو بود. حالا هیوندای به آمریکا راهیافته و گاریساز ایرانی (بلانسبت گاری!) دست از پراید نمیکشه. دلم میسوزه به حال خودمون!
- محمدرضا ریاضی: گره خورده به زندگیمون بازم نمیشه
- حسین آرین: فکر کنم نوه من هم احتمالاً این خودرو رو خواهد دید!!
- علی ستودهنیا: همدم و مونس قدیمی قشر ضعیف جامعه
ب: محمدرضا نعمت زاده
- علیرضا رحیقی: ناپدری صنعت خودروی ایران!
- سام کاویانی: مدافع خستگی ناپذیر خودروسازان داخلی
- مهدی نیک سیرت: مردی از دولت سازندگی
- شاهین احمدزاده: اینم نظری ندارم!
- حسین شاوردی: رکود
- مسعود انیس حسینی: آقای وزیر
- امیر دستگردی: انسانی مُتوَهم! (به خاطر غیر انحصاری دانستن بازار خودروی ایران، خائن و ضدانقلاب دانستن حامیان کمپین نخریدن خودروی ایرانی و…)
- مهرداد خیاط محمدی: سیاستش در قبال خودروهای داخلی چندان مناسب نیست و به نظرم حمایتهای بیجا و نه چندان مثبتی از این شرکتها انجام میده.
- امین قوام صفری: به فکر مردم ایران هست؟
- محمدرضا ریاضی: خیلی محتاط
- حسین آرین: وزیر محترم چیزی ندارم به گم (اینجا جای اون بحثا نیس)
- علی ستودهنیا: سرمایه داری که کارش مراقبت از سرمایه داران ***
ج: تعرفه واردات
- علیرضا رحیقی: بی فایده، بی نتیجه، مضر
- سام کاویانی: به طرز وحشتناکی بالاست
- مهدی نیک سیرت: طبق قانون هر سال باید کم به شه اما حالا حالا این کاهش رو نمیبینیم
- شاهین احمدزاده: کمتر باشه خیلی بهتره!
- حسین شاوردی: انحصارگرایی
- مسعود انیس حسینی: حمایت غیرکارشناسانه از تولید داخلی
- امیر دستگردی: عامل بقا خودروسازان داخلی
- مهرداد خیاط محمدی: امیدوارم بهتر به شه و فقط در مناطق آزاد شامل خودروهای خارجی نباشیم.
- امین قوام صفری: فرمول و فلسفه محاسبهاش پیچیدهترین قوانین زیستشناسی رو به چالش میکشه!
- محمدرضا ریاضی: شیشه عمر خودروسازهای داخلی
- حسین آرین: باید خیلی کم به شه همه بتونن خارجی بخرن
- علی ستودهنیا: ذاتاً امر خوبی است اما خوب از صعتی حمایت میکند که باید اصلاحات جدی در اداره کنندگان و رویکردهایش اعمال شود
د: خودروهای چینی
- علیرضا رحیقی: کاچی به از هیچی!
- سام کاویانی: هر روز بهتر از دیروز، فاصله کیفی آنها با رقبای ژاپنی و کرهای و.. روز به روز کمتر میشود.
- مهدی نیک سیرت: قراضهای با جلد زیبا
- شاهین احمدزاده: اعتماد ندارم بهشون!
- حسین شاوردی: امیدوار
- مسعود انیس حسینی: بهرهکشی اقتصادی از بازار ایران
- امیر دستگردی: مسکن موقتی برای خلاصی از خودروهای تکراری داخلی
- مهرداد خیاط محمدی: با اومدن خودروسازهای اروپایی به ایران کمکم باید بند و بساطشون رو جمع کنند.
- امین قوام صفری: صنعت چین با واردات گسترده محصولاتش به ایران خوب داره پا میگیره و بهاصطلاح راه میفته!
- محمدرضا ریاضی: یه چند وقت دیگه میشن حسرت
- حسین آرین: در هر صورت با شرایط فروش عالیشون در این اوضاع برنده هستند
- علی ستودهنیا: خودروهاییکه نباید وارد میشدند و خودروهایی که بیانگر ویژگیهایی هستند که آنها را دارا نیستند
ه: کمپین نخریدن خودروی ایرانی
- علیرضا رحیقی: تب تندی که زود به عرق نشست!
- سام کاویانی: کمپینی که از همان اول هم به جز در فضای مجازی، در فضای واقعی جامعه وجود خارجی نداشت. کاهش فروش خودروهای داخلی هم ناشی از رکود شدید بازار و کاهش قدرت خرید خانوارها است و نه لزوماً کمپین کذایی!
- مهدی نیک سیرت: واکنش مقطعی و بدون فکر به کنشهای خودروسازان
- شاهین احمدزاده: به کجا رسید؟!
- حسین شاوردی: همچنان زنده
- مسعود انیس حسینی: نقدینگی
- امیر دستگردی: شوخی جالبی بود!
- مهرداد خیاط محمدی: خوب بود ولی با این وام خودرویی که گذاشتن والبته سریع هم برداشتن دیگه متوقف شد.
- امین قوام صفری: چه حرکت ناقصی بود، از همون اول هم مطمئن بودم نتیجه نخواهد داد. در انتها هم که با وام ۲۵ میلیونی عملاً متلاشی شد و فهمیدیم قضیه درحقیقت از چه قرار بوده!
- محمدرضا ریاضی: همش حرف بود ملت جوگیر
- حسین آرین: راهش نیست
- علی ستودهنیا: پویش خودجوش مردمی که در اعتراض به نادیده گرفتن حق مسلم ملت و کشور توسط عدهٔ قلیلی از سرمایه داران دزد شکل گرفت
و: ایرانخودرو و سایپا
- علیرضا رحیقی: – ***سر گردنه!
- سام کاویانی: نیاز به اصلاح ساختاری دارند
- مهدی نیک سیرت: به نظرم بزرگترین مشکل این دو خودروساز دولتی بودن آنهاست
- شاهین احمدزاده: نظری ندارم!
- حسین شاوردی: مونتاژکاران
- مسعود انیس حسینی: بازار انحصاری
- امیر دستگردی: عاملین محرومیت ایرانیان از خودروهای روز دنیا
- مهرداد خیاط محمدی: جرئت پیشرفت کردن رو ندارند.
- امین قوام صفری: تولیدکنندگان سلاح کشتارجمعی
- محمدرضا ریاضی: یه چیزی دورهمی بدیم بیرون، بی خیال مردم
- حسین آرین: از این بهترها میتوانستند بسازند!
- علی ستودهنیا: محاکمهٔ روسا و سهامداران و تغییر رویکرد این دو خودروساز
به نظر شما کدام دو خودرو، بهترین و بدترین خودروهایی بودند که در سال ۹۴ رونمایی یا وارد بازار کشورمان شدند؟
- علیرضا رحیقی: بهترین: آئودی A6 – بدترین: ساینا
- سام کاویانی: اگر منظور سازندگان داخلی است، بهترین خودروی رونمایی شده را لیفان ۸۲۰ و بدترین آن را هم ساینا میدانم.
- مهدی نیک سیرت: به جای خودرو ترجیح میدم گروه انتخاب کنم: بدترین خودروها از تولیدات MVM – بهترین از گروه بهمن
- شاهین احمدزاده: خودروهای چینی که وارد شدند به نظرم چندان جالب نبودند (اسمشون یادم نیست!) اما از نظر بهترینها میشه به تویوتا پریوس و برند DS سیتروئن اشاره کرد.
- حسین شاوردی: بدون شک چینیها در سال ۹۴ هرچه خواستند کردند و فعالیت آنان در انتخاب ما نیز تاثیرگذار است. البته اگر مقیاس میزان فروش باشد باید به گونهای دیگر به قضیه نگاه کرد، ولی اگر نگاه ما به مسئله از مجرای تولید/ واردات و یا کیفیت و محبوبیت باشد باید متفاوت انتخاب کنیم. بااینهمه ام ویام ۱۱۰ جدید با تایرهایی به اندازه یک گاری بدترین خودروی معرفی شده به بازار بود و خودروهایی همچون جک J5 و یا هیوندای سانتافه به دلیل اقبال بالا جزو بهترین خوروهای واردشده به بازار بودند. تا یار که را بیند و میلش به که باشد…
- مسعود انیس حسینی: در این بازاری که ما داریم، بدترین خودروهایی هم که وارد میشوند، بهترین هستند. مشکل فقط قیمت آنهاست که مطابقتی با سطح درآمدها ندارد.
- امیر دستگردی: بهترین: میتسوبیشی اوتلندر جدید و ولوو XC90 – بدترین: ام ویام 110S و گریت وال هاول M4
- مهرداد خیاط محمدی: انتخاب بهترین سخته ولی من کوروت گرند اسپورت ۲۰۱۷ رو انتخاب میکنم – جنسیس ۲۰۱۷ به نظرم یکی از زشتترینهای امسال بود.
- امین قوام صفری: بدترین: هرخودرویی که از دیار چین آمد! – بهترین: ولوو XC90 نسل جدید.
- محمدرضا ریاضی: بهترین: هوندا CR-V و بدترین هایما S7
- حسین آرین: بدترین: معرفی ساینا که همون تیبای فیس لیفت بود – بهترین: خبر ورود پریوس و هوندا سیتی به ایران
- علی ستودهنیا: پاسخ به این سؤال زمانبر است
در پایان لطفاً یک انتقاد در مورد نحوه عملکرد سایت پدال در سال ۹۴ و یا یک پیشنهاد برای بهبود عملکرد سایت در سال ۹۵ را بیان کنید.
- علیرضا رحیقی: به نظر من با توجه به تعداد زیاد مقالاتی که هر روز در سایت پدال منتشر میشود، تعداد مطالب جدیدی که در صفحه اول سایت نمایش داده میشوند کم است و اگر کسی هر دو سه روز یکبار سایت را دنبال نکند ممکن است تعدادی از نوشتهها را از دست بدهد. علاوه بر این بد نخواهد بود اگر مطالب پر طرفدار ماهیانه یا هفتگی در سایت نمایش داده شوند تا بازدیدکنندگانی که به طور مرتب سایت را دنبال نمیکنند بتوانند نوشتههای مهمتر را ببینند.
- سام کاویانی: به نظر من پدال بهتر است علاوه بر فضای مجازی، به فکر انتشار هفته نامه و یا مجله هم باشد، چون کماکان نشریات خودرویی همچون مجله ماشین، خودرو امروز و دنیای خودرو و…پرطرفدار هستند و به نوعی بر فضای فکری خریداران ایرانی نیز تسلط دارند. مثلاً در همین شماره نوروزی مجله ***، نویسندهای، در اقدامی چندباره که بوی غرض ورزی از آن کاملاً آشکار است شروع به خلاف نویسی بر علیه خودروهای چینی نمود و آنها را بیکیفیت و پر استهلاک و…. خطاب کرد، که البته در عالم واقع بسیاری از آنها حقیقت ندارند. چون بنده خودم از نزدیک با خودروهای چینی و تعمیرکاران آن آشنا هستم و خیلی از حرفهایی که بر علیه این خودروها گفته میشود را ناشی از دسیسههای مافیای خودرو (برخی از واردکنندگان قطعات خودروهای از رده خارج داخلی و برخی از وارد کنندگان خودروهای کرهای) میدانم. جالب اینجاست که این فرد (نویسنده مجله ***) مخالفت خود را در راستای حمایت از خودروسازان داخلی قلمداد میکند، در حالی که خود این شخص هیوندای i20 کرهای سوار میشود! نمیدانم که در این بین، دم خروس را باور کنم و یا ….! در کل، انتشار پدال به صورت چاپی میتواند به خیلی از این خلاف گویی ها پاسخ مناسب دهد و مشتریان را با یک نشریه بی طرف و تخصصی آشنا نماید. پدال میتواند کانسیومر ریپورت آینده ایران شود.
- مهدی نیک سیرت: در حالت کلی دید واقعاً مثبتی نسبت به پدال دارم و از همراهی با شما خوشحالم. به نظرم قدم بعدی برای پدال بررسی تخصصی خودروها توسط خود پداله
- شاهین احمدزاده: انتقاد خاصی نیست ولی باید به برداشته شدن کلیک راست سایت اشاره کنم که برای اون هم می دونم چارهای نبود (به خاطر کپی کاری سایتهای دیگه) و خوب شد که برداشته شد. در سال جدید هم امیدوارم شرایط به گونهای باشه که خود نویسندهها و بچهها بتونن ماشینهای جدید رو تست کنن و گزارشش در پدال منتشر به شه.
- حسین شاوردی: پدال مسئولیت خطیری دارد. صنعت خودرو ارتباطی چند سویه با ملت دارد. خوانندگان عزیز به خوبی از نرخ بالای تصادفات جادهای، خودروهای ناامن و انحصار گسترده در بازار خودروی داخلی آگاهند و این یعنی پدال باید چیزی باشد ورای یک سایت برای سرگرمی و خبرهای به روز در زمینه خودرو. پدال باید دیدهبان بازار خودروی ایران باشد و در عین اطلاعرسانی دقیق و بهموقع که انرا الحق خوب انجام میدهد، چشمانداز نیکی را برای صنعت خودروی ایران ترسیم کند و برای توسعه این صنعت مهم در ایران بکوشد. به نظر میرسد با عنایت به این توضیح، پدال باید تحلیل و توجه به بازار و صنعت داخل را سرلوحه کار خود قرار دهد و بیش از دیگران به فضای داخلی توجه نماید. همچنین توسعه برند پدال و حضور بارز در مجامع خبری و رسانهای به عنوان نماد تحولخواهی و رسانهای پیشرو در صنعت خودرو باید مد نظر عزیزان و دستاندرکاران این سایت محبوب قرار گیرد. من دستان یکایک نویسندگان سایت بهویژه سردبیر محترم و مسعود انیسحسینی عزیز را به پاس یک سال تلاش مجدانه در عرصه خطیر خبرنگاری خودرو به گرمی میفشارم و سال نو را برایشان سالی مملو از تلاش و امید و رونق آرزو میکنم
- مسعود انیس حسینی: آرزوی ادامه موفقیت پدال در سال ۹۵ را دارم. توی این مدت که در میان وبسایتهای خارجی بودم، برخی مطالب هستند که مختص یک کشور خاص تهیه میشن و ترجمه اونها فایده چندانی برای مخاطب نداره. اگر به شه یه سری اطلاعات و داده از شرایطی مثل ایمنی خودروها، شرایط رضایتمندی و …، حتی آمار فروش مدلها در جاهای مختلف در ایران داشته باشیم و بر اساس اونها، مطلب اورجینال تهیه به شه، فکر کنم خیلی خوب به شه. البته امکانات پدال و دسترسی به آمار رو هم باید درنظر بگیریم.
- امیر دستگردی: با توجه به اینکه من بهتازگی به جمع نویسندگان و خوانندگان سایت پدال پیوستهام نظری در این باره نداشته و پدال را از بهترین سایتهای خودرویی ایران میدانم.
- مهرداد خیاط محمدی: سایت که به نظرم خیلی مطالب خوب ومتنوعی قرار میده فقط به نظرم بهتره به اندازهای که به مقالات اهمیت میدیم به انتشار اخبار روزانه زیاد هم حساس باشیم.
- امین قوام صفری: امیدوارم پدال هرروز بیشتر از قبل بین خودرودوستان این سرزمین شناخته بشه و کیفیت و جایگاهش هر روز بهتر بشه. به امید خدا روزی برسه که تمامی مخاطبان از سایت راضی باشن. / یه مشکلی که من دارم هرازچندگاهی سایت بههیچوجه باز نمیشه.
- محمدرضا ریاضی: انتقاد: پوشش کم مطلب در مورد خودروهای بازار و پوشش ضعیف نمایشگاههای بین المللی- پیشنهاد: تهیه ویدیوهای تخصصی در مورد بازار خودرو
- حسین آرین: لطفاً زمینههای کاری سایت را بیشتر کنید مثلاً خودروهای راهسازی و ساختمانی (بولدوزر، گریدر، بیل مکانیکی) سنگین را هم اضافه بفرمایید. مطمئن باشید مترجم و نویسنده هستند که در موردش بنویسند. امکان و مجوزی فراهم بیاورید که همکاران بتونند خودروهای کمیاب یا تازه وارد رو تست کنند.
- علی ستودهنیا: برخی کامنت هایی که اصلاً درشان سایت پدال نیست و به ارزشهای میلیونها هموطن در آنها توهین میشوند به هیچ عنوان نباید اجازهٔ نمایش بگیرند
از شما مخاطبان سایت پدال نیز میخواهیم تا دیدگاهها و پاسخهای خود را به هرکدام از سؤالات مطرح شده مرقوم بفرمایید.
فرزاد
۵ فروردین ۱۳۹۵ممنون از مسعولین و نویسندگان پدال و تبریک عید به همه پدالی های عزیز خصوصا قدیمی های سایت و تشکر بابت تمام مقالات و مطالبی که در سال 94منتشر کردید همچون سالهای گذشته پدال جزو چنتا سایتی هست که ,دو سه روز یک بار مطالعه میکنم .امیدوارم در سال 95 اتفاقات خوبی درتمامی حوزه ها مخصوصا خودرو رخ بده و قشر متوسطی مثل ما -در واقع ضعیف :) -این تغییرات مثبت رو لمس کنه.امیدوارم فضای دوستانه و صمیمی در پدال برقرار باشه و از خوندن نظرات تحلیلی و برپایه اطلاعات لذت ببریم.