مطابق اطلاعات شرکت تبلیغات دیجیتالی «سالو مدیا»، برندهای خودرو در آمریکا برای تبلیغات آنلاین بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در سال جاری میلادی، پول خود را هدر دادهاند؛ چیزی که شاید اصلاً به چشم نیاید. در ادامه خواهیم که این خسارت چگونه به خودروسازان وارد شده است.
سالو مدیا برای این گزارش، هزاران وبسایت تخصصی خودرو و وسایل نقلیه را رصد کرده است. مشاهده شده که در سهماهه نخست سال ۲۰۱۴، ۲۲ درصد بازدیدهای این سایتها از خریداران بالقوه صنعت خودرو نبوده و توسط رباتهایی صورت میگیرد که برای جعل ترافیک وبسایت مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین اگر تخمین eMarketer برای مبلغ ۲/۵ میلیون دلاری خودروسازان برای تبلیغات دیجیتالی در سال ۲۰۱۴ را درنظر بگیریم، کمپانی در مجموع ۵۴۱ میلیون دلار خود را در این راه هدر دادهاند.
آری جاکوبی، مدیرعامل و مؤسس سالو مدیا (Solve Media) در این زمینه به بیزینس اینسایدر میگوید:
شیادی رباتی و کلاهبرداری تبلیغاتی، دلارها را به تله انداخته است. اگر نگاهی به زمینههای مختلف تبلیغات در دنیای وب و موبایل داشته باشید، خواهید که صنعت خودرو جایگاه بسیار بالایی دارد.
سالو مدیا با حدود ۱۰ هزار ارائهدهنده وب همکاری کرده تا فعالیت رباتهای کلاهبردار را از طریق تکنولوژی تشخیص انسان (کپچا) محدود کند. بازدیدکنندگان در این حالت میبایست با نوشتن یک متن خاص، انسان بودن خود را برای سیستم به اثبات برسانند. بنابراین برای صاحبان برند فرصتی شد تا در این زمینه از شعارهای تبلیغاتی خود استفاده کنند.
خوشبختانه وجود رباتهای کلاهبردار در سایتهای مرتبط با خودرو نسبت به حوزههای دیگر وب، کمتر است. گزارش سهماهه سالو مدیا میگوید که ۳۲ درصد ترافیک شرکای این شرکت در ارائهدهنده تبلیغات توسط رباتها صورت میگیرد و علاوه بر آن، ۲۲ درصد ترافیک نیز به نظر «مشکوک» میرسد.
در حالی که ترافیک جهانی «مشکوک» وب، روند سه ماهه آخر ۲۰۱۳ را حفظ کرده، ولی طبق گزارش سالو مدیا، این موضوع در امریکا اندکی کاهش داشته است. جاکوبی میگوید که مشکل ربات ترافیک جعلی، برای صنعت خودرو به عنوان یک مشکل بزرگ باقی خواهد ماند؛ امّا در همین حال، این صنعت خودرو در هر حال سرمایهگذاریهای خود را در زمینه تبلیغات آنلاین توسعه داده است. وی به برندهای خودرو وعده میدهد که تنها به جاهایی این تبلیغات را خواهد فروخت که از دیدهشدن آنها توسط انسان مطمئن باشد.
بر این اساس، سایتهایی که در زمینه خودرو فعالیت کرده و با تبلیغات هزینه خود را تأمین میکنند، باید تلاش بیشتری کنند تا جلوی رباتهای کلاهبردار را بگیرند. جاکوبی میگوید:
به عنوان یک صنعت، خودروسازی مراحل زیادی از حیات خود را پشت سر گذاشته است و بازدهی نداشتن و ضرر کلی برای آنها یک سم مهلک محسوب میشود. آنها اساساً میگویند که ما لایق یک فرصت رسانهای مطمئن هستیم؛ ما شایسته یک فضای تبلیغاتی با بازدهی کامل هستیم.
sorena scirocco
۱۴ تیر ۱۳۹۳جذاب،اما تنها چیزی که منو تو پدال آزار میده تبلیغ ویران خودروئه،اما متوجه ام گرداندن همچین وب سایتی بالاخره هزینه بره
فرامرز
۱۵ تیر ۱۳۹۳ببین ایران خودرو و سایپا چقدر احمق اند که پول تبلیغات میدن. با هم سازش کنن و این همه پول هدر ندن! تا چشم کار میکنه تو خیابونا فرغونای ایناس دیگه همه جا دیده میشن و نیاز به تبلیغ ندارن. ما هم که جز این دو فرغون ساز انتخاب دیگه ای نداریم (البته پول خودروهای وارداتی رو نداریم و چینی ها هم که هی گرون تر میشن)!
Japan & Germany
۱۴ تیر ۱۳۹۳آره فقط باید برید بخونید چیا نوشته تو شرح محصولاتش ، بنز از s500 هم انقدر تعریف نمیکنه که اینا از زباله هاشون تعریف میکنند
Zonda R
۱۵ تیر ۱۳۹۳@.F
تبلیغات خلاقانه گاهی بهترین ابزاره
ولی عکس بنز و کروکدیل خیلی ردیفه
مک میسل
۱۵ تیر ۱۳۹۳اون تریلری که فولکس در مدل gtiهای خودش اجرا میکنه واقعا باهاله حتی پدال هم گذاشته بود……..لینکشو براتون میذارم
کافر مقدس
۱۴ تیر ۱۳۹۳من تریلرــــه اون Dodge درانگو رو دیدم خیلی جالبــــــــــه
حتی اولیش رو هم Eminiem خریداری کرده و تو موزیک ویدئوش ب نام ـه : Eminem Ft. Nate Ruess – Headlights سوارش میشه . . .
مک میسل
۱۵ تیر ۱۳۹۳اون عکس اولیه واقعا شاهکاره.سایپا هم از این کارا میکنه؟اره میکنه…..
مگه ندیدین جدیدا میگه در اندیشه ی متفاوت…….من میگم در اندیشه ی حیله ای متفاوت…………….ای خدا مارو نجات بده
JAGUAR
۱۴ تیر ۱۳۹۳حتی بیشتر از این ها جا داره برای هزینه کردن
هرچقدر هم که محصولات یه برنه خوب و با کیفیت و ارزون باشه بدون تبلیغات نمیتونه تو سطح دنیا مطرح و شناخته شده بشه
سياوش
۱۴ تیر ۱۳۹۳کسی می دونه از sl تو دنیا به چه اسمی برای تبلیغات استفاده میکنند؟
hero
۱۴ تیر ۱۳۹۳بعضی شرکتا مثل بنز اصلا نیازی به تبلیغ ندارن
Zonda R
۱۵ تیر ۱۳۹۳@.F
تبلیغات ابزار بسیار عالیه
سامسونگ بارها اینو ثابت کرده
محمد
۱۵ تیر ۱۳۹۳تبلیغ بنز با کروکدیله خیلی خلاقانه و هوشمندانست.
امید
۱۶ تیر ۱۳۹۳ای بابا این کلاه بردارها هم همه جا هستن