خودروهای الکتریکی به افزایش محبوبیت خود ادامه میدهند اما هنوز هم سهم کمی از بازار بزرگ خودرو را به خود اختصاص دادهاند.
البته این موضوع در حال تغیر بوده چراکه تعداد خودروسازانی که روی خودروهای الکتریکی جدید و ارزان در حال کار هستند افزایش مییابد. اگرچه توسعهی استفاده از چنین خودروهایی همچنان یک مسئلهی بزرگ است اما مطالعهی Comparethemarket.com یکی از مزیتهای کمتر شناخته شدهی خودروهای الکتریکی یعنی هزینههای شارژ کم را برجسته کرده است.
این وبسایت به عنوان بخشی از مطالعهی خود هزینهی متوسط برق در ۳۶ کشور جهان را تخمین زده است. آنها با محاسبهی هزینهی هر کیلووات ساعت برق مصرفی توانستهاند هزینهی شارژ دوبارهی تسلا مدل S مجهز به مجموعه باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی را محاسبه کنند.
آمریکاییها معمولاً ۰.۱۳ دلار به ازای هر کیلووات ساعت برق مصرفی میپردازند بنابراین باتری تسلا مدل S را میتوان با ۱۳ دلار شارژ کرد. این هزینه واقعاً کم است اما خب دو برابر هزینهی برق مصرفی در کشور شیلی میباشد.
استرالیا و کانادا با هزینهی ۱۱ دلاری در رتبهی دوم مشترک قرار میگیرند و کره جنوبی نیز هزینهی شارژ دوبارهی ۱۲ دلاری دارد. کشورهای اروپایی معمولاً هزینهی برق زیادی دارند که این هزینه برای کشورهای نروژ، سوئیس و لوکزامبورگ برابر با ۲۰ دلار میباشد. هزینهی شارژ دوبارهی تسلا مدل S در کشورهای بریتانیا و ژاپن برابر با ۲۲ دلار بوده درحالیکه در آلمان و دانمارک به ترتیب ۳۳ و ۳۴ دلار تخمین زده شده است.
این مطالعه روی شارژ خودرو در خانه تمرکز کرده اما میزان هزینهی پرداختی به برخی فاکتورها همچون محل شارژ بستگی دارد. برای مثال در برخی نقاط آمریکا هزینهی هر دقیقه شارژ خودرو بسته به نوع شارژ از ۰.۲۵ تا ۰.۹۹ دلار متغیر است. شرکت Electrify America همچنین حق عضویت ۴ دلاری میگیرد که هزینهی شارژ هر دقیقه را کاهش میدهد.
با توجه به نتایج فوق دیده میشود که هزینهی شارژ خودروهای الکتریکی حداقل در برخی کشورها کمتر از آن چیزی است که در ابتدا تصور میشد.
نیما
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ما آخر نفهمیدیم برای مصرف کننده نهایی کدوم ارزون تره!
ماشین برقی نیاز به نگهداری کمتری داره ولی از اون طرف هزینه باطریش بالاست.
یکی باید یه بار شسته و رفته هزینه هاش رو در مقایسه با ماشین بنزینی حساب کنه ببینیم کدوم به صرفه تره.
shahrukh
۱۹ خرداد ۱۳۹۸درود
من با اینکه تخصص زیادی تو این زمینه ندارم،خیلی آماتور گونه با اعداد و ارقام یه مقایسه میکنم هزینه سوخت رو
دوستان اگر جایی مشکل داشت بگن لطفا
ازخودروهای الکتریکی من تسلامدلSکه تو متن گفته رو میارم و از خودروهای بنزینی،سنگ محک خودروهای اقتصادی،تویوتا کرولارو
طبق سایت تویوتا،،کرولا۲۰۲۰،درشهر ،به ازای هرگالن،30مایل و در جاده ۴۰مایل میره!
طبق مستندات،میانگین(مصرف ترکیبی) رو۳۵مایل میگیریم به ازای هر گالن بنزین
متوسط مایل طی شده سالیانه برای خودروها درامریکا۱۲۰۰۰ تاس.
حالا اگه۱۲۰۰۰رو تقسیم بر۳۵کنیم،شخص باید درسال۳۴۲گالن بنزین بزنه.
با توجه به اینکه الان،هرگالن بنزین درامریکا،2/83دلار هست،بنابراین۳۴۲ضربدر۲.۸۳ میشه «««۹۶۷دلار »»»هزینه ی سالیانه ی «فقط بنزین»
————————–
حالا تسلامدلSروحساب میکنیم
طبق سایت تسلا،مدلS،به ازای هربارشارژ،«۳۷۰مایل»راه میره
حالا اگه اون ۱۲۰۰۰مایل عرف سالیانه رو تقسیم بر۳۷۰کنیم؛شخص باید۳۲بار دریک سال،باتری رو شارژ کنه.
درمتن بالا اومده که هزینه هربارشارژ این ماشین۱۲دلاره.
یعنی ۳۲بارشارژ ضربدر۱۲دلار که میشه«««۳۸۴ دلار»»در یکسال
این مقایسه کاملا درست نیست چون به طرز رانندگی و حالت های مختلف روندن مثل اکونومی یا اسپرت هم بستگی داره
ولی چیزی که هست اینه،درحالت پیمایش مسافت مشابه در یک سال،تسلا هزینه ی سوخت یک سوم کرولا رو داره
همچنین کرولا به خاطر درون سوزبودنش،سرویس های دوره ای دیگه ای هم داره
راجع به هزینه باتری هم که گفتین،اکثر کمپانی ها،باتری هاشونو تا۱۰سال بیمه میکنن،که رقم خوبیه به نظر من
اینجاس که ما یه ماشینو۲۰.۳۰سال میرونیم
ولی اونطرف،عرفش همون۱۰.۱۵ساله که گارانتی شرکت برای باتری کفایت میکنه!باید ببینیم که بقیه ارکان ماشین الکتریکی در مدت طولانی چطور عمل میکنن…مثلا تویوتا کرولا بخری،خاطرت تا۱۰سال جمعه!سال یازدهم یه سرویس گیربکس یاموتور(درصورت نیاز)میکنی،میری تا سال۱۵..۲۰ ام
ولی تسلا یا بقیه الکتریکی ها چون تازه ان،هنوز نمیدونیم در دراز مدت چطوری هستن
بازم دوستان اگه نظری دارن خوشحال میشیم بشنویم?
علی
۱۹ خرداد ۱۳۹۸در حال حاظر فک کنم بنزینی و هیبریدی
پویا
۲۰ خرداد ۱۳۹۸ایران خوبه واسه ماشین برقی!!
هر کیلووات ساعت برق حدودا 70 تومنه!
100 کیلووات میشه 7 هزار تومن واسه یک بار شارژ تسلا ک میشه با دلار 13 تومنی نیم دلار!!
خدا بده برکت…خخخخخ