نرخ فقر جهانی طی دههٔ گذشته رو به کاهش بوده و طبقهٔ متوسط در حال رشد است؛ اما بااینوجود همهٔ مردم امکان خرید جدیدترین و بهترین خودروها از بزرگترین خودروسازان جهان را ندارند. کشورهایی مثل تونس خودروهای جدید جهانی را با قیمت بسیار گرانی به بازار خود عرضه میکنند و همین موضوع موجب شده بسیاری از مردم این کشور سراغ خودروهای کارکرده بروند و یا اصلاً قید خرید خودرو را بزنند. حال اما شرکتی بنام والیس کار (Wallys Car) با معرفی خودروی ارزانقیمتی بنام ایریس (Iris) راهحلی برای این مشکل ارائه کرده است. این یک خودروی دستساز است که قیمت آن از ۱۳ هزار دلار شروع میشود.
نیمی از قیمت این خودرو به خاطر پیشرانهٔ آن است که از فرانسه وارد میشود و در بدنهٔ فایبرگلاس ساخت تونس جای میگیرد. البته مبلغ ۱۳ هزار دلار هنوز هم برای بسیاری از مردمان طبقهٔ متوسط گران است اما بااینوجود از اکثر خودروهای نو در بازار تونس بسیار ارزانتر است. برای مقایسه، قیمت یک تویوتا کرولای صفرکیلومتر در این کشور آفریقایی از بیش از ۳۰ هزار دلار آغاز میشود و حتی خودروهای کارکردهای مثل فورد فییستا هم در آنجا اغلب دو برابر گرانتر از بازار ایالاتمتحده هستند؛ اما ایریس با ۱۳ هزار دلار چه چیزهایی به خریداران میدهد؟
این یک خودروی ساده است که برای بخش کمدرآمد جامعهٔ تونس طراحی شده و بنابراین فاقد زرقوبرقهای معمولی است که از خودروهای جدید امروزی انتظار میرود. بااینحال، ایریس کسانی که تجهیزات بیشتری میخواهند را هم ناامید نمیکند زیرا به لطف لیست طولانی آپشنها، قیمت آن میتواند دو برابر شود. ازجملهٔ این آپشنها میتوان به چراغهای جلو و مه شکنهای LED، سنسور دندهعقب، دوربین دید عقب و رینگهای ۱۶ اینچی اشاره کرد.
مشخصات فنی ایریس هرگز نمیتواند هیجانانگیز باشد اما ناامیدکننده هم نیست. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر مجهز است که ۸۲ اسب بخار قدرت تولید میکند و خودرو را به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. بله در اینجا خبری از قدرتهای سرسامآور AMG نیست ولی این قدرت برای اکثر تونسیها کافی خواهد بود. بااینحال کابین ایریس بسیار ساده و خستهکننده به نظر میرسد اما خریداران میتوانند با پرداخت حدود ۷۰۰ دلار هزینهٔ اضافی، بلندگوهای جلو، صندلیهای راحتتر، عایقهای صدای بیشتر و یک نمایشگر لمسی را به خودروی خود اضافه کنند.
حمید رضایی
۲۱ فروردین ۱۴۰۰کاربردی طراحی شده
NAVID۰۰۹۸
۲۱ فروردین ۱۴۰۰????
آقا دمشون گرم !
باز هم مثل همیشه تونس تونست ، ایران نتونست !
یه حالت فانتزی مانندی داره مثل سینادهایی که در کیش تولید میشد ، یادتون میاد !
S
۲۱ فروردین ۱۴۰۰خیلی خوشکل شده من طراحیشو به خیلی خودرو ساز های مطرح ترجیه میدم
از اینا ایران نمیاد؟
محمد رستمی نژاد
۲۱ فروردین ۱۴۰۰ای مردم ایران
آیا هنوز قدر پراید را ندانسته اید؟؟???????
زیزیگولو
۲۱ فروردین ۱۴۰۰طراحای ایرانی از همون اولشم میتونستن ولی انحصار طلبی سایپا و ایرانخودرو نذاشت بهشون میدون بدن
mahan
۲۱ فروردین ۱۴۰۰اره دقیقا.همینکه دیدمش یاد سیناد افتادم.فایبرگلاس می ساختیم وقتی فایبرگلاس مد نبود.
و ازون بدتر اینکه ایرانی خواست بره تونس ولی نتونست
NAVID۰۰۹۸
۲۱ فروردین ۱۴۰۰ماهان جان
داستان سیناد و نابودیش ، فکر میکنمداگر سانسور نشه ، جالب باشه اگر پدال یه مقاله برایش اختصاص دهد !
( اگر هر جاییش را اشتباه گفتم ، دوستان تصحیحش کنند و اینکه سالها قبل در یکی از مجلات ماهنامهای خواندم که حتی نمیدانم کدام مجله بوده ) این شرکت خصوصی بود و در کیش طراحی و تولید میکرد و هدفش ساخت خودرویی بود که لایق ایرانی با هدف صادرات و رقابت با جهانیان بود ، اما چیزی که هیچگاه مشخص نشد ، این بود که دستهای پشت پرده نگذاشتند پیشرفت و فروش کند و اون زمان هم که مثل الان نبود که دلال یا مافیا پادشاهی کند و حتی فضایی نبود که مثل اینستا و تلگرام که حقیقتها اِفشا شود و…. !
خلاصه که با هدف آمد و با بیمهری و بیهدفی رفت در خاطرهها !
ایران خیلی خیلی خیلی پتانسیل بالایی برای پیشرفت و تولید در خودرو داره اما یه کسانی هستند که نه میخواهند و نه میگذارند که مردم لذت خوشی با یک خودرو را بچشند ویکی از دلایلش هم همیشه که دو قطبی شده که یا پولداری و خودروی خوب سوار میشی و یا بیپول و محکوم به انتخاب خودرویی که بدون رقابت ، لگن تولید و پخش بازار میکند !
mahan
۲۱ فروردین ۱۴۰۰درسته نوید خان.یکی از موسسان از دوستان نزدیک عموی بنده بودند که همکلاسی در دانشگاه شریف بودند.کامران اسم کوچکش بود فامیلیش یادم رفته ولی چندتا جوان بودند که می خواستند با پول دولت سود دوطرفه کنند یعنی سرمایه از دولت و کار ازینا .منتها دولت پول اینارو خورد یک ابی هم روش.الان هم استاد دانشگاه توی اکسفورد هست و همه چیز رو اون موقع گذاشت یادمه اکثرا فرار کردند ممکن بود حتی دستگیر بشند … درسته داستانی داره که واقعا جای گفتن نیست اینجا
Amir
۲۱ فروردین ۱۴۰۰حتی اسم این کشور رو نشنیده بودم …
ننگ بر ایران خودرو که با ۶۰ سال پیشینه ، ماشیناش طراحی ضعیف تری از یک محصول کشور گمنام داره !
یعنی دیگه چقدر سخته ؟ تونس میتونه شما نمیتونید ؟ یا نمیخواید ؟ م و ش ک بخوره تو سرتون وقتی در صنعت خودروسازی از یک کشور بی نام و نشان ضعیف ترید
آیا در تونس هم شرایط قرعه کشی و تشنه کردن مردم با فروش قطره چکانی وجود داره ؟
مطمئنم شرایط فروش هر چی باشه از این کشور جنگ زده بدتر نیست…
سجاد
۲۲ فروردین ۱۴۰۰خیلی خوب گفتی. اصلا فیس لیفت سیناده :)
hadi
۲۱ فروردین ۱۴۰۰بیشتر شبیه اسباب بازیه .
Ramin
۲۱ فروردین ۱۴۰۰“” قیمت آن از 13 هزار دلار آغاز میشود “”
??
اینم 13 هزار دلاره به خدا ? ( + 5 سال گارانتی )
http://www.salehcars.com/storage/products/out_5fc3c818751bf1606666264.jpg
اینم عکس داخل ?
http://www.salehcars.com/storage/products/in_5fc3c818781cc1606666264.jpg
.
به خدا اینم 13 هزار دلار هستش… ? ( + 5 سال گارانتی )
http://www.salehcars.com/storage/products/out_5fa0126b28fb81604325995.jpg
اینم عکس داخل ?
http://www.salehcars.com/storage/products/in_5fa0126b2ddfe1604325995.jpg
.
اصلا منو بیخیال.
فرض کنید شما یه فرد اهل کشور تونس هستید… خداوکیلی کدومو انتخاب میکنی؟؟
نه خداوکیلی 13 هزار دلار بدید به والیس ایریس که خداوکیلی تنها ویژگیش اینه از فایبر گلاس تشکیل شده. یا حاضرید 13 هزار دلار بدید به اونا…
اصلا به من نگید… خودتون تو ذهن خودتون با 13 هزار دلار یکی از اون 2 تا رو میخرید یا این ماشین عجیب خلقه… اصلا به من نگید… با تو ذهن خودتون فکر کنید.
پدال کامنتمو منتشر کن… ? با سپاس…
amir???
۲۱ فروردین ۱۴۰۰آیا قیمت اینا توی تونس هم 13 هزار دلاره؟
توی متن نوشته که بعضی خودرو ها توی تونس قیمتشون تا 2 برابر هم میره.
Ramin
۲۱ فروردین ۱۴۰۰نه دوست عزیز. این مدل ها اونجا موجود نیست.
ولی اون جیلی هه که مشاهده میکنی تو تونس هست یه مدل پایین تر، حدود 51 هزار دینار تونسی هست.
به عبارتی میکنه 16 هزار دلار.
البته نسخه پایه 46 هزار دینار هست همون 14 هزار و 500 دلار.
درواقع خودرو های زیر 15 هزار دلار تو تونس زیاد گرون نمیشن…. خودرو های بالای 18 یا 19 هزار دلار به بالا هست که قیمتشون 2 یا 3 برابر میشه.
Mahyar.M.A.R
۲۱ فروردین ۱۴۰۰خودت جوابو میدونی
نه ولی خوشم اومد ماشین خوبیه با ۱۳ هزار دلار
محمد رستمی نژاد
۲۱ فروردین ۱۴۰۰در این مورد به خصوص رامین خان باهات موافق هستم
Amirreza
۲۱ فروردین ۱۴۰۰۱۳ هزار تا اصلا نمیرزه ، در این مورد کاملا با رامین موافقم چون حداقل چین یه تجربه ای داره در خودروسازی و حداقل قیافشون قشنگتره
M.S.H
۲۲ فروردین ۱۴۰۰اصلن بهت نمیگیم که حتی عربا و آفریقایی های عرب زبون هم به فکر توسعه محصولات داخلی شونن اصلن بهت نمیگیم که چین با تیراژ بالا قیمت نهایی رو میاره پایین اصلن بهت نمیگیم داداش خیالت راحت
ارسلان
۲۱ فروردین ۱۴۰۰بدنه فایبر گلاس یعنی امنیت در حد صفر چون نمیتونه ضربه رو جذب کنه برعکس فلز و تمام شوک ضربه به راننده و کابین منتقل میشه مطمنم این طرح رو مشوقش فرانسه بوده برای درامد زایی از تونس این کشور همیشه مستعمره ی فرانسه بوده حتی توی تونس زبان فرانسوی بیشتر کاربرد داره تا زبان عربی جنایات فرانسه توی تونس بزنید عکس های یادگاری فرانسوی ها با سر بریده تونسی ها به سبک داعش با یک لبخند ملیح بر لب رو ببینید
RezaRs
۲۱ فروردین ۱۴۰۰اقا ارسلان این جنایات فرانسه که گفتید سرچ کردم حدودا نیم ساعته داره دیونم میکنه ?
تو شاهی و گر اژدها پیکری / ببباید بدین داستان داوری
Hamid
۲۱ فروردین ۱۴۰۰واقعا فرانسه خیلی کثیفه خیلی … واقعا از این نظر خوشحالم که ی ایرانیم …
آرش وان
۲۱ فروردین ۱۴۰۰جالبه که در تونس هم به خاطر تعرفه های ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی ظالمانه ی دولتی ، تونس پنجمین کشور جهان از لحاظ گران بودن نا روای خودرو است!!! (منبع: کارثیج)
مثلاً کیا ریو ۲۰۲۰ در تونس ، ۳۰۰۰ یورو از قیمت آن در فرانسه گرانتر است!!! ?
نگاهی به سایت رنو در تونس: قیمت رنو سیمبل۲۰۲۱ را از ۴۱۹۰۰ دینار تونس به بالا زده که میشه معادل ۱۵۰۰۰ دلار آمریکای جهانخوار
قیمت کلیو هم که یکی از پرفروش ترین ماشین ها در تونس هست ، از ۵۱۹۰۰ دینار تونس شروع میشه که میشه ۱۸۵۰۰ دلار شیطانبزرگ .
شاد باشید
Ali
۲۱ فروردین ۱۴۰۰از حق نگذریم طراحی جالبی داره
رامتین
۲۱ فروردین ۱۴۰۰کاردستی خوبیه…
افشار
۲۱ فروردین ۱۴۰۰زشت و مسخره ?
ADAK
۲۲ فروردین ۱۴۰۰فرانسه بی وژدان
این پیشرانه را میده 6500 دلار به اینا !!!
Sina10
۲۲ فروردین ۱۴۰۰با اینکه خیلی ماشین خوبیه و تنها عیبش جنس بدنه افتضاح ( فایبر گلس) و موتور ضعیفشه
که این موتور کار فرانسوی هاست پس مشخصه موتور بدردنخوریه?
کل تاریخ فرانسه بجز شرکت بوگاتی که توی یه دوره ای از تاریخش کلا ایتالیایی بوده و الان هم در اصل المانیه و یا ماشینایی مثل 205 T16 و 405 T16 و 206 RC و با یه رنو ۵ توربو ، هیچ ماشین نام آور و بزرگ دیگه ای نداره بعد چرا آدم بجای این همه جای مختلف برای خرید موتور ، بره سراغ فرانسوی ها که خودشون هنوز همون موتور های ۱.۵ لیتری ضعیف رو دارن استفاده میکنن؟
اگه میرفتن برای موتور سراغ یه کشور دیگه ، هم موتور قوی تری بهشون میدادن و هم ارزون تر درمیومد که توی بدنه جای فایبرگلاس از فلز استفاده کنن
ADAK
۲۳ فروردین ۱۴۰۰چون تونس مستعمره فرانسه اس
یه چیزی تو مایه های ایران و چین !
david
۲۳ فروردین ۱۴۰۰اگه از ایران تعریف میکرد میتونست پراید سه هزار دلاری بگیره
Muty
۲۳ فروردین ۱۴۰۰دقیقا
میومدن مجیز میگفتن!!!
بجاش پراید و پژو میبردن