ترکیه، همسایه غربی ما، یک کشور نسبتاً صنعتی و با پیشینه غنی تاریخی در منطقه خاورمیانه است که رقم ۸۰ میلیونی جمعیت آن تقریباً به اندازه ایران بوده اما وسعت خاک آن کمی کمتر از نصف کشورمان است. در ترکیه، خودروسازان متعددی مشغول به کارند که سابقه فعالیت برخی از آنها با خودروسازان ایرانی نزدیک است. مثلاً دو سازنده مهم این کشور، یعنی توفاش و اویاک رنو، به ترتیب در سال ۱۹۶۸ میلادی (۱۳۴۷ شمسی) و ۱۹۶۹ میلادی (۱۳۴۸ شمسی) پایهگذاری شدند.
در حال حاضر، مهمترین خودروسازان ترکیه عبارتاند از: توفاش، شریک تجاری فیات، اویاک – رنو شریک تجاری رنو، فورد اتوسان شریک تجاری فورد، هیوندای آسان شریک تجاری هیوندای، تویوتا (TMMT) و هوندا. این خودروسازان عمدتاً به مونتاژ و عرضه محصولات روز شرکای خارجی خود مشغول بوده و سهم عمدهای از تولیدات خود را به اقصی نقاط جهان صادر میکنند. مثلاً امروزه فیات تیپو که در ترکیه به آن اژه (AGEA) گفته میشود، در کارخانه توفاش تولید و از آنجا به اروپا و حتی خود ایتالیا صادر میشود. رویه کار بقیه سازندگان نیز کمابیش بدین ترتیب است. مثلاً تویوتا C-HR مونتاژ ترکیه به بازار خاورمیانه و ازجمله ایران صادر میشود و همچنین نسل جدید هوندا سیویک و سری جدید رنو مگان و … ترکیه در حین حال، از صنعت قطعهسازی قوی و گستردهای نیز برخوردار است که محصولات تولیدی آن به لحاظ کیفی با آخرین استانداردهای اروپایی برابری نموده و اغلب نیز به همین قاره صادر شوند. وجود همین صنعت کمککار و مدد دهنده بزرگی برای صنایع خودروسازی ترکیه است.
فعلاً پرفروشترینهای بازار ترکیه، برندهای اروپایی ازجمله فیات و رنو هستند که همانطور که گفته شد در این کشور ریشههای تولیدی مستحکمی دارند. فولکس واگن نیز در بازار ترکیه حضور پررنگی داشته و اقبال خوبی نسبت به محصولات آن وجود دارد. در مجموع، بازار خودروی ترکیه را میتوان بازاری نسبتاً مدرن، متنوع و بهروز و صادرات محور دانست که تقریباً با هر سلیقهای، خودروی باکیفیت و مدرنی در دسترس خریدار است. البته ناگفته نماند که بهای بنزین در این کشور فاقد منابع نفتی نسبتاً گران بوده اما بهای فروش خودروی نو چندان ارزانتر از ایران نیست.
در مقابل، نحوه قسطبندی خودروهای نو تا اندازهای عادلانهتر و منصفانهتر از کشورمان به نظر رسیده و در ارقام بسیار بالا و بهاصطلاح فضایی تنظیم نمیشود. مثلاً بهای یک خودروی رنو سیمبل فیسلیفت مدل ۲۰۱۷ با پیشرانه ۱.۵ لیتری دیزلی از ۵۹,۵۰۰ الی ۶۳,۸۵۰ لیر (۶۳.۶ میلیون الی ۶۷.۹ میلیون تومان) و با اقساط ماهانه ۸۴۰ الی ۸۶۸ لیر (۸۹۸ الی ۹۲۲ هزار تومان) و رنو کپچر فیسلیفت مدل ۲۰۱۷ نیز از ۸۹,۹۵۰ الی ۹۹,۶۰۰ لیر (۹۵.۶ الی ۱۰۶ میلیون تومان) در دو گونه ۱.۲ لیتری بنزینی و ۱.۵ لیتری دیزلی و با اقساط ماهانه از ۱۰۷۸ الی ۱۱۱۴ لیر (۱,۱۴۶,۰۰۰ الی ۱,۱۸۴,۰۰۰ تومان) عرضه میشوند؛ و البته میتوان حدس زد که نحوه تحویل خودرو و خدماترسانی به مشتریان، از کشور ما منظمتر و به قاعدهتر باشد (ارقام مربوط به قیمت از وبسایت رنوی ترکیه اخذ شده است).
در جدول ذیل، میزان فروش ۲۰ خودروی نخست بازار ترکیه در ده ماهه اول سال ۲۰۱۷ درج شده است (کل تعداد خودروهای موجود در لیست اصلی ۱۰۰ عدد بوده است).
رتبه فروش | نام خودرو | میزان فروش | درصد رشد سالانه |
۱ | فیات اژه (تیپو) | ۳۶,۶۴۷ | +۳۲.۶ |
۲ | رنو مگان | ۳۲,۹۳۲ | +۴۱۱.۱ |
۳ | رنو کلیو | ۲۸,۵۵۵ | +۳۶.۳ |
۴ | فولکس واگن پاسات | ۲۱,۵۷۰ | -۳.۶ |
۵ | تویوتا کرولا | ۱۹,۰۰۲ | -۱۹.۹ |
۶ | فورد فوکوس | ۱۷,۵۸۵ | +۲۷۳ |
۷ | رنو سیمبل | ۱۶,۶۶۷ | -۱۱.۸ |
۸ | فولکس واگن پولو | ۱۶,۲۳۸ | -۲۴.۵ |
۹ | هیوندای i20 | ۱۵,۹۷۷ | +۰.۴ |
۱۰ | هوندا سیویک | ۱۵,۷۵۸ | +۱۳۶.۴ |
۱۱ | داچیا ساندرو | ۱۴,۰۸۱ | +۱۰.۴ |
۱۲ | نیسان قشقایی | ۱۳,۲۷۰ | +۸.۶ |
۱۳ | فولکس واگن گلف | ۱۲,۴۶۱ | -۱۷.۱ |
۱۴ | اپل آسترا | ۱۲,۴۵۳ | +۱۲۰.۹ |
۱۵ | داچیا داستر | ۱۲,۰۱۷ | +۱.۳ |
۱۶ | پژو ۳۰۱ | ۱۱,۲۹۴ | +۲۴.۳ |
۱۷ | سیتروئن سی الیزه | ۹,۸۶۴ | -۰.۸ |
۱۸ | اپل آسترا سدان | ۹,۱۱۹ | -۴۶.۶ |
۱۹ | بنز کلاس C | ۹,۰۴۵ | +۲.۳ |
۲۰ | هیوندای اکسنت | ۸,۸۸۲ | -۸.۲ |
منابع:
WIKIPEDIA.ORG
RENAULT.COM.TR
Focus2move.co
Hosein
۵ آذر ۱۳۹۶یعنی پرایدشون فیات تیپو عه.
سامان اذری
۵ آذر ۱۳۹۶هوندا سیویک مثل بمب ترکیده اینجا
مگان و اشکودا سوپرب و سئات لئون هم خیلی زیاد شده
ولی بنزین اینجا قیمتش 6 برابر ایرانه
سامان اذری
۵ آذر ۱۳۹۶http://uupload.ir/files/lhe_20171126_172520.jpg
اینم تقدیم به بیمر بازها
Hosein
۵ آذر ۱۳۹۶خوشبحالشون چی بهتر از سیویک با اون قیمتش.راستی چنده اونجا؟قیمتا چجوریه
hosein
۲۲ دی ۱۳۹۶ببخشید میخواستم بدونم در ترکیه قیمت فورد رپتور شلبی چقده ?? اصلا هست یا نیس لطفا جواب بدید با تشکر فراوان
:::فرشاد:::
۵ آذر ۱۳۹۶قیمت پایه فیات اژه های موجود در ترکیه:
سدان: 62400 لیر
هاچ بک: ۶۸۴۰۰ لیر
استیشن: ۸۹۴۰۰ لیر
رضا
۵ آذر ۱۳۹۶امیدوارم مسولین ماهم سر عقل بیاند و به جای اصرار بر خودروسازی قطعه سازی را پشتیبانی کنند و خیلی راحت گمرک ماشین را بردارند به جاش از قطعه سازی و فروش قطعه درآمد کسب کنند
Mehdi TuRbO
۶ آذر ۱۳۹۶مسئولان ما خیلی خوب میدونند چیکار کنند ولی خودشونو زدند به اون راه،تا وقتیم هستند همینند تو همین خواب به سر میبرند و خواهند برد هیچ وقت امید به بهتر شدنش نداشته باش بخوابی صبح گلستان باشه شاید بدتر بشه ولی بهتر هیچ وقت نشده.
محمدرضا
۵ آذر ۱۳۹۶میانگین درآمد و کف درآمد چقدره؟
محمدرضا
۵ آذر ۱۳۹۶یه نگاه به دوتا سایت کردم نمی دونم دقیقا درسته یا نه اما حداقل درآمد اون جا 2270 لیر هستش که میشه بیش از 2 میلیون تومن برای ما که با حقوق 800 هزارتومنی اینجا قابل مقایسه نیست پس قیمت ماشین اون جا عملا 2.5 برابر ارزون تره و هم قیمت ماشینای ما نیست.
سامان اذری
۵ آذر ۱۳۹۶داش شهر به شهر فرق میکنه
بعضی شهرها گرونه همه چیز بعضی شهرها ارزونتره
ولی واسه فروشنده تو لباس فروشی ها یا یه نظافت چی یا یه نفر که تو رستوران ظرفهارو میزاره دستگاه ظرفشویی معمولا 1.500 لیر میدن
پایه حقوق دقیقا مشخص نیس ولی حدودا همون 1500 لیر هست
ولی تخصص داشته باشی خیلی بهتره
ضمنا فنی باشی یا رستورا یا کافه تو جای خوب داشته باشی نونت تو روغنه
چون توریست خیلی زیاده اینجا مثل مور و ملخ ریخته
از سیاه پوستا گرفته تا چینی
محمدرضا
۵ آذر ۱۳۹۶خیلی ممنون آقا سامان عزیز
سعید(تهران)
۵ آذر ۱۳۹۶داداش در نظر بگیر از نظر درآمد و هزینه یه کم از ایران بهتره, مثلاً اگه به ایران نمره 1 بدی و به آمریکا ۱۰ نمره ترکیه به چیزی مثل ۳ هست با اینکه از ایران بهتره ولی هنوز با کشورهای درجه یک خیلی فاصله داره.
ناشناس
۵ آذر ۱۳۹۶هوندا سیویک تو ترکیه مونتاژ میشه و نمیاد ایران؟؟!!!!!!!!!!!!!!! وااای خدااااااااااااااا!!!!!!!!!!!!!
Ali qanavati
۵ آذر ۱۳۹۶آقا یه سوال چرا یهو قیمت ماشین رفت بالا تو این چند روز؟!
مثلا امروز واسه سانتافه تا ۳۰۰ تو باما آگهی زده بود یا مثلا تالیسمان از ۲۰۰ تومان به ۲۲۰ به بالا رسیده بود ? کولیوس ام تا ۲۷۰ اومده تو بازار . جدا چرا?
ببخشید ربطی به موضوع نداره ولی جای دیگه ای پیدا نکردم بپرسم
حسین
۵ آذر ۱۳۹۶برای اینکه دلار بالا رفته
حمیدرضا
۵ آذر ۱۳۹۶من شنیده بودم سری هفت بی ام دبلیو هم ساخت ترکیه هست
اقتصاد ترکیه خیلی قدرتمند تر و با ثبات تر از ما هست و امنیت سرمایه گذاریش خیلی خیلی بیشتر از حتی کشورهای عربی خاورمیانه هست وضع درامدی مردمشم بهتره ولی بازم فیات میخرن یعنی خیلی لوکس سوار نیستن
Amir
۵ آذر ۱۳۹۶رنو -نیسان بازار رو قبضه کرده??
Behi
۶ آذر ۱۳۹۶برا یه ماشین 100 میلیونی ماهی یه میلیون قسط میدن یعنی برا پرداخت کل پول ماشین 100ماه زمان میبره که میشه بیش از 8 سال تکرار میکنم بیش از 8 سالللللللل.
E. B
۶ آذر ۱۳۹۶من دو روزه از استانبول برگشته ام و میتونم بگم که بر خلاف تصور من خیلی لوکس سوار هستن من میتونم بگم که در kuçukçekmece در اطراف میدان halkali بیشتر تویوتا کرولا بنز و بی ام و وجود داشت ولی این وضعیت تو شهر هایی مثل وان حاکم نیست و بیشتر همین فیات وجود داره. به طور کلی می توان گفت که با اینکه قیمت ماشین لوکس از ایران بیشتر است ولی تعداد ماشین لوکس زیاد ترس وجود داره
Mehdi TuRbO
۶ آذر ۱۳۹۶مگ میشه قیمت ماشینای لوکس بیشتر از ایران باشه ؟؟؟ ی روزی ترکیه کجا بود ایران کجا،نمیدونم چرا ***،خوب بودیم بد شدیم واقعن بد میخواسیم؟؟؟ی زمانی نمیشد رفت ترکیه کسی از ایران نمیرفت حالا همون ترکیه ارزو.
Ramin
۳۱ تیر ۱۳۹۷سلام ب دوستان عزیز یه سوال داشتم اگه لطف کنید جواب بدین ممنون میشم آیا کسی در مورد زنگولدک اطلاعاتی داره منظورم کار و درآمد
احمد
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸سلام یه سوال داشتم الان قیمت بنز سریsتو ترکیه چنده؟
هاکان یامان
۲۱ مرداد ۱۳۹۸مالیات گمرک واردات خودرو به ترکیه چقدر هست در واقع میخام قیمت zl1 رو بدونم
یاشار
۲ دی ۱۳۹۸ماشین امریکایی هم فروش میره تو ترکیه
توی ۲۰ ماشین مصرفی ترکیه هیچ اسمی از ماشین امریکایی ندیدم؟