از حضور گرم و پرشور فرانسویها در بازار خودروی ایران سالهاست که میگذرد. از همین رو، اخبار مربوط به سازندگان این دیار از سوی عموم علاقهمندان سخت پیگیری و دنبال میشود. به همین بهانه، اقدام به جمعآوری دادههایی چند از حجم فروش برندهای متنوع خودرو در این سرزمین نمودیم تا شما عزیزان بیشازپیش با وضعیت و جایگاه خودروسازان دنیا در این خطه سرسبز آشنا شوید.
از ابتدای سال جاری تا ماه اکتبر، مجموعاً ۱,۷۳۷,۰۰۰ دستگاه خودرو در بازار فرانسه به فروش رسید که نسبت به پارسال، بالای ۴.۶ درصد رشد را نشان میدهد. پیشبینی میشود که کل حجم فروش تا پایان سال جاری از رقم ۲ میلیون دستگاه نیز فراتر رود.
فعلاً برندهای کهنهکار فرانسوی ازجمله رنو، پژو و سیتروئن سه جایگاه برتر را در بازار داخلی آن کشور از آن خود نمودهاند ولی به گواهی آمار، این برتری مطلق و انحصاری نیست و با کمی ارفاق میتوان تنها نیمی از بازار را سهم خودروسازان فرانسوی دانست و نیمی دیگر را هم در تیول برندهای خارجی ازجمله فولکس واگن، تویوتا، فورد و…
در میان تمامی برندهای خارجی موجود در بازار فرانسه، خودروسازان آسیایی جایگاه نسبتاً محکم و تثبیت شدهای داشته و در این بین، سه خودروساز معروف ژاپنی ازجمله تویوتا، نیسان و سوزوکی به ترتیب رتبههای ششم، نهم و هیجدهم فروش را در این بازار به خود اختصاص دادند. البته به نظر میرسد که نیسان در امسال نقش بهتری را در بازار فرانسه ایفاء نمود زیرا که جایگاه آن از سیزدهم در پارسال به نهم در امسال ارتقاء یافت؛ این در حالیست که جایگاه تویوتا در امسال در قیاس با پارسال تغییر محسوسی نیافت. برندهای کرهای ازجمله کیا، هیوندای و سانگ یانگ نیز به ترتیب رتبههای چهاردهم، پانزدهم و سی و ششم را در بازار فرانسه تصاحب نمودهاند.
از طرفی، سالهاست بازار خودروهای لوکس فرانسه در تیول ژرمنهای مغرور و گران بهایی همچون بنز،بامو و آئودی است و حتی فرانسوی لوکس و جذابی چون DS هم در این میدان حریف چندان قدری برای آنها نیست. ژاپنیها هم حضور نسبتاً محسوسی در بازار لوکسهای فرانسه داشته و کل حجم فروش لکسس معادل ۴,۳۸۵ دستگاه و اینفینیتی هم ۱,۷۳۷ دستگاه بود. برند لوکس کادیلاک نیز از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰ دستگاه خودرو در بازار فرانسه فروخت که سخت ناچیز است. از میان سوپر لوکسهای گرانقیمت نیز، مازراتی ۵۴۰ دستگاه، فراری ۲۱۱ دستگاه، بنتلی ۶۱ دستگاه، لامبورگینی ۴۸ دستگاه و رولزرویس نیز تنها یک دستگاه را در بازار فرانسه به فروش رساندهاند.
رتبه فروش | نام برند | میزان فروش | درصد رشد سالانه |
۱ | رنو | ۳۴۲,۳۵۵ | +۳.۶ |
۲ | پژو | ۳۰۴,۴۱۹ | +۸ |
۳ | سیتروئن | ۱۷۱,۰۷۲ | +۳.۱ |
۴ | فولکس واگن | ۱۱۳,۰۶۷ | -۳.۳ |
۵ | داچیا | ۹۷,۷۵۰ | +۵.۴ |
۶ | تویوتا | ۷۲,۹۰۶ | +۱۶.۵ |
۷ | فورد | ۷۰,۶۲۷ | +۶.۶ |
۸ | اپل | ۶۰,۸۸۱ | +۶.۸ |
۹ | نیسان | ۶۰,۲۴۷ | +۷.۲ |
۱۰ | فیات | ۵۷,۰۲۰ | +۱۱.۶ |
۱۱ | آئودی | ۵۳,۵۴۰ | +۱.۸ |
۱۲ | مرسدس بنز | ۵۱,۵۲۰ | +۱۰.۳ |
۱۳ | بامو | ۴۸,۴۲۸ | -۱.۳ |
۱۴ | کیا | ۳۰,۹۰۲ | +۱۱.۶ |
۱۵ | هیوندای | ۲۳,۸۹۶ | +۵.۶ |
۱۶ | اشکودا | ۲۱,۷۰۵ | +۱۲.۲ |
۱۷ | مینی | ۲۱,۱۴۴ | +۱ |
۱۸ | سوزوکی | ۲۰,۷۲۲ | +۲۶.۱ |
۱۹ | سئات | ۲۰,۳۳۸ | ۱۸.۵ |
۲۰ | DS | ۱۷,۴۶۵ | -۲۸.۶ |
اما چنانچه از مبحث برند خارج شده و تنها مدلهای تفکیک شده خودرو را مد نظر قرار دهیم، آنگاه به عینه شاهدیم که فرانسویها هنوز هم به ساختههای وطنی خود سخت پای بند و وفادارند و اولویت نخست آنها در خرید و گزینش خودرویی از سگمنت هاچبک، سدان و حتی کراساوور بیش از همه معطوف به ساختههای داخلی است و نه صرفاً خارجی. در مجموع، ده خودروی نخست جدول پرفروشترینهای بازار فرانسه در سال ۲۰۱۷ میلادی مربوط به مدلهای فرانسوی و یا مرتبط به تکنولوژی فرانسه بود و در این میان، رنو کلیو، پژو ۲۰۸، سیتروئن C3، پژو ۳۰۰۸ و ۲۰۰۸ به ترتیب مقامهای اول تا پنجم را به خود اختصاص دادهاند. در میان تمامی خودروهای پرفروش بازار فرانسه، کراساوور مدرن و جذاب پژو ۳۰۰۸ بیشترین رقم رشد فروش را در قیاس با پارسال به خود اختصاص داد.
در جدول ذیل، نام ۲۰ برند خودرویی نخست بازار فرانسه در سال ۲۰۱۷ درج شد.
در جدول بعدی، نام ۲۰ خودروی پرفروش بازار فرانسه در سال ۲۰۱۷ درج شد.
رتبه فروش | نام خودرو | میزان فروش | درصد رشد سالانه |
۱ | رنو کلیو | ۹۶,۰۵۹ | +۱۱.۹ |
۲ | پژو ۲۰۸ | ۸۲,۲۲۶ | -۳ |
۳ | سیتروئن C3 | ۶۰,۹۳۸ | +۳۳.۷ |
۴ | پژو ۳۰۰۸ | ۵۹,۰۹۶ | +۱۱۵.۱ |
۵ | پژو ۲۰۰۸ | ۵۷,۳۲۳ | +۸.۸ |
۶ | پژو ۳۰۸ | ۵۶,۶۰۴ | -۸.۷ |
۷ | رنو کپچر | ۵۶,۰۹۶ | +۰.۵ |
۸ | داچیا ساندرو | ۵۱,۹۶۱ | +۱۵ |
۹ | رنو مگان | ۴۲,۷۱۴ | +۴.۱ |
۱۰ | رنو سنیک | ۳۹,۲۹۴ | +۲۹.۲ |
۱۱ | سیتروئن C4 پیکاسو | ۳۴,۴۸۶ | -۲.۴ |
۱۲ | رنو توئینگو | ۳۲,۲۱۹ | -۳.۶ |
۱۳ | فولکس واگن پولو | ۳۱,۸۹۸ | -۴.۸ |
۱۴ | داچیا داستر | ۲۹,۸۵۵ | ۰.۰ |
۱۵ | تویوتا یاریس | ۲۵,۷۰۲ | +۳.۸ |
۱۶ | رنو کجار | ۲۵,۴۴۹ | -۱۹.۴ |
۱۷ | فولکس واگن گلف | ۲۴,۸۲۴ | -۱۳.۶ |
۱۸ | نیسان قشقایی | ۲۲,۱۸۸ | +۱۳.۱ |
۱۹ | فیات ۵۰۰ | ۲۱,۷۴۴ | +۱۲.۱ |
۲۰ | فولکس واگن تیگوآن | ۲۰,۹۳۹ | +۴۹.۲ |
منبع آمار: Focus2move.com
عرفان
۶ آذر ۱۳۹۶پژو خیلی چرته
چجوری تو انگلیس و… ۳۰۰۸ فروش میره
اینهمه انتخاب عالی و جذاب
بهنام
۶ آذر ۱۳۹۶ما که تست نکردیم یا سوار نشدیم ! لابد خوبه که بین اون همه گزینه انتخاب میکنن ، یا خریدش به صرفه تره و ….
سلیقه هم مد نظره فقط خوب بودن نیست
آریا
۶ آذر ۱۳۹۶نقطه قوت پژو تو اروپا مصرف سوخت کم و قیمت پایینه.
سام
۶ آذر ۱۳۹۶دوست محترم! این متن مربوط به بازار خودروی فرانسه است و نه انگلیس!
amin
۶ آذر ۱۳۹۶یادمه یه دوستی همیشه میگفت حتی تو خود فرانسه هم مردم خودروی فرانسوی نمیخرند!!!!
جالبه که اینجا فروش برند محبوب ایشان یعنی کیا ۱۱برابر کمتر از میزان فروش برند رنو است!!!!
علیرضا
۷ آذر ۱۳۹۶کی میگه؟ اتفاقا خیلی هم زیاد میخرن.
حمیدرضا
۶ آذر ۱۳۹۶جالبه دیدن یه کادیلاک از دیدن یه مازراتی سخت تره یعنی خیلی خاصی اگر کادیلاک بخری بازار فرانسه هم اون طور که از متن مشخصه بیشتر به سمت هاچ بک هاست مشابه انگلستان ولی خوب چنتا سدانم فروش میره
سروش شیرازی
۷ آذر ۱۳۹۶داداش این حرفت مثه این میمونه که اینجا بری هاوال اچ 6 بخری بعد بگی من خاصم