در گذشته، اشتراک پلتفرمها بسیار ساده بود. به عنوان مثال، یک تویوتا در لایهای از چرم و اندکی چوب مصنوعی پیچیده و همینطور تمامی درزها با مواد عایق صدا پر شده و چند پنل بدنه هم طراحی میشد. سپس یک نشان لکسس بر روی عقب آن چسبانده میشد. نمونهای دیگر از آن جنرالموتورز بود که البته از چند مرحله تویوتا گذر میکرد و فقط نشان خودرویش را میچسباند. ولی امروزه، هیچکس به این سادگی چنین کاری را انجام نمیدهد.
بسیاری از خودروسازان، در بین محصولات خود مدلهایی را دارند که بخشهای مشترک مهمی با یکدیگر دارند. در برخی موارد، یک طراحی پایه میتواند ابعاد و انواع مختلف بدنه را بر روی بدنه خود سوار کرده و در برندهای مختلف با قیمتهای متفاوت در سراسر جهان به فروش برسد. این موضوع از آن جهت کارایی دارد که بازیگران بزرگ عرصه دنیای خودرو در حال افزایش شمار مدلهایی هستند که از یک پلتفرم مشترک استفاده خواهند کرد. مزیّت استفاده از این رویکرد برای خودروسازان بسیار روشن است؛ در مقیاس اقتصادی. نهتنها در تولید، بلکه در طراحی، مهندسی و رگولاتوری نیز صرفه اقتصادی دارد. برای مشتری نیز، این رویکرد به معنی این است که خودروهای با تولید کمتر و ارزانتر نیز میتوانند بر اساس استانداردهای بالاتری با توجه به استفاده از پلتفرمهای پرمیوم ساخته شوند. ولی با این همه مزیّت یک خطر بزرگ نیز آن را تهدید میکند. فراخوانها طیف گستردهای از خودروها و مدلها را دربر میگیرند و همین موضوع کیفیت را تحتتأثیر قرار میدهد. دو نموداری که در بالا مشاهده می نمایید، نشان دهنده ۱۰ پلتفرم جهانی پرفروش برای سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ است؛ آماری که توسط تحلیلگران و پیشبینیکنندههای صنعتی در IHS اتوموتیو محاسبه شدهاند.تراکهای کمتر
با توجه به فروش ۱/۵ میلیونی، پلتفرم تراکهای فولسایز جنرالموتورز یعنی GMT 800/900 دومین پلتفرم محبوب در سال ۲۰۰۵ بود. ولی با رشد بازارهای خارج از امریکا و بهویژه چین، این آمار به سمت خودروهای کوچک حرکت کرد. در نتیجه، پیشبینیها برای ۱۰ پلتفرم سال ۲۰۲۰ تماماً برای خودروهای کوچک هستند.
سازگاری بیشتریکی از ویژگیهای پلتفرمهای مدرن این است که میتوانند برای وسایل نقلیه مختلف با فاصلههای محور متفاوت منطبق شوند. به همین دلیل، انتظار میرود که هوندا در سال ۲۰۲۰ از یک پلتفرم برای مدلهای آکورد و سیویک استفاده کند.
پلتفرم در برابر ساختاربا این که این دو مفهوم معمولاً به جای یکدیگر به کار میروند، ولی «پلتفرم» از لحاظ فنی مفهوم جامعتری است و به معنای یک سری از وسایل نقلیه است که با یکدیگر نقاط اساسی مشترکی داشته و یا پارامترهای ابعادی ویژهای دارند. پلتفرم به صورت نمونه، متشکل از محفظه موتور، دیواره محافظ و ساختار مقاوم در برابر برخورد است. ولی «ساختار» اشاره به مشتقات پلتفرم دارد؛ انواع مختلفی از نحوه استفاده از پلتفرم در سایزهای متفاوت.
محمدرضا ♥BMW♥
۲۰ آذر ۱۳۹۳مال پراید چجوریه؟؟؟
mahdi
۲۰ آذر ۱۳۹۳درود محمد رضا عزیز
مــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــال پراید هرچی هست به مردم ایران خوب ساخته
دلیلش صف عریض و طــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــویل مردم برای خرید خودروهایی مثل پراید و سمند و …. هست
حالا مال پراید (ببخشید پلت فرم پراید !!!!!!) هرچی بـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدتر باشه مردم ازش بیشتر استقبال میکنن
کلا قضیه پلت فرم توی ایران چیز دیگست
زیاد جالب نیست
سپاسگزارم
مهدی (فرزند کوروش)
محمدرضا ♥BMW♥
۲۱ آذر ۱۳۹۳به مردم بیچاره چه…با اون پول چی بخرن؟؟؟
رضا :: فقط مرسدس بنز :: فقط رئال
۲۳ آذر ۱۳۹۳یه مدت چیزی نخرن همشون ورشکست میشن
ان شاء الله !!!!!!!!!!
حسن
۲۹ آذر ۱۳۹۳آقا مهدی مردم همین پراید ویژو را از سر تفنن نمی خرند شما به عنوان یک ایرانی که قدرت خریدت در حد 15 میلیون تومان هست و نیاز به وسیله ای برای حمل و نقل داری اگر از این محصولات استفاده نکنی چه راه حل دیگه ای به ذهنت می رسه ؟ مردم از سر اجبار به دلیل اینکه هیچ حق انتخاب دیگه ای ندارند برای این ماشین های بی کیفیت صف می کشند . ضمنا تحریم صنعت خودرو از سوی مردم اساسا ایده مسخره ای هست چرا که خودرو سازها دولتی هستند و در مواقع بی پولی سریعا از پول فروش نفت دوباره سرپاشون می کنند و دود این تحریم هم مستقیما به چشم مردم می رود چه بخواهیم و چه نخواهیم باید قبول کنیم که در بدترین دوره تاریخی مملکتمون زندگی می کنیم . بعید می دونم در دوره ما وضع تغییری بکنی اما دعا می کنم برای آیندگان وضع اینگونه نباشه
سپهر
۲۰ آذر ۱۳۹۳خوب اینو که همه میدونن که به منظور صرفه جویی بیشتر در هزینه ها وراحت تر بودن تولیدات یک کارخانه از پلتفرم های تقریبا شبیه به همی استفاده میکنه و معلومه تا 6سال بعد همه ی کارخونه ها روند صعودی دارن و کارهاشونو بهتر عرضه میکنن شاید سایپا هم تا اون موقع شیشه های عقب پرایدو برقی کنه اسمشو بذاره طراحی جدید حالا تا پلتفرم که راه زیاد داره.
سجاد
۲۰ آذر ۱۳۹۳جالبه که در طراحی تیبا ، با اینهمه تبلیغات بعنوان یک طراحی جدید و خودروی ملی ، دقیقاً از پلتفرم پراید استفاده شده!
.
ایرانخودرو هم انواع سمند و پژو رو روی پلتفرم 405 طراحی کرده!
.
206 و 207i و رانا هم پلتفرم 206
.
یعنی در ایران فقظ روی 3 تا پلتفرم حدود 20 تا مدل دادن بازار ، اونهم برای بیش از 2 دهه . عین نقل و نبات هم میفروشه!
.
شک نکنید تا 10 سال آینده هم هر مدل جدیدی بدن روی یکی از این 3 تا پلتفرم هستش .
مک میسل
۲۳ آذر ۱۳۹۳خخخخخخخخخخخخخخخخ سجاد باهات موافقم،لایک
arman
۲۰ آذر ۱۳۹۳ماها که از پلتفرمهای 30 سال پیش ماشین 48 تومنی میسازیم ! فکر کنم سودی که خودرو سازای ایرانی میکنن از همه بیشتر باشه…و واسه همینه حاضر نیستن تغییری ایجاد کنن…چون خرج داره !!!
AliZeus
۲۰ آذر ۱۳۹۳چقدر بین 2015 و 2020 تفاوته!…
عملکرد بی سرو صدا و عالیه فولکس واگن خیلی هم عالیه!
مک میسل
۲۳ آذر ۱۳۹۳2020!مثلا قرار بود تا اون سال با ادم فضایی ها در رابطه باشیم!
پوری پوریا!
۲۰ آذر ۱۳۹۳پلت فرم مشترک جزو سیاست ها کارخونه هاست که باعث صرفه جویی در هزینه ها و… میشه.
به نظر من پلت فرم مشترک خوبی و بدی هایی داره. یه خوبیش که گفتم همین صرفه جویی که برای کارخونه ها خوبه! بدیش اینه که اگه زیادی این کار انجام بشه مشتری ها زده میشن
مثلا جیلی ایکس7 کاملا بر روی پلت فرم نسل قبل تیوتا rav4 ساخته شده که اصلا جالب نیست!!
ELDORADO
۲۰ آذر ۱۳۹۳سلام ببخشیدا ما خیلی وقته اینکارارو میکنیم الان اونا ازما عقب ترن ما کل خودرو هامنو بایه پلت فرم میسازیم در ضورتیکه اونا تازه چندتا محصولشونو رو یه پلت فرم میسازن
محمدMOHAMMAD
۲۰ آذر ۱۳۹۳کمپانی رنو یک پلتفرم برای داچیا رومانی ساخته به نام X90 که از این پلتفرم بیش از 10 مدل خودرو فقط برای داچیا ساخته میشه که تندر90 ایران هم از این پلتفرم است و در ضمن رنو و نیسان هم از این پلتفرم برای خودشون خودرو می سازند خودروهای که از پلتفرم X90 استفاده میکنند عبارتند از لوگان -ساندرو -STEP WAY -داستر – لوگان PICK UP – لوگان MCV و MPV – داستر PICK UP و رنو سیمبل و کلیو و کپچر و نیسان قشقایی و جوک تا سال 2012 و بعد از این سال با تغییرات جزیی در این پلتفرم خودروهای جدید دیگری هم از آن ساخته شد از جمله دوکر و لودجی و مدل های جدید لوگان و کلیو و کپچر و سیمبل
4MATIC
۲۰ آذر ۱۳۹۳شما بیاایرن یه پلتفرم رو رو300تاماشین می بینی
هنرنزدایرانیان است وبس
محمدMOHAMMAD
۲۰ آذر ۱۳۹۳آقای حسینی خیلی مطلب کلیدی و خوبی بود فقط اگر جدولی هم از هر پلتفرم به تفکیک مدل های خودروهای مختلفی که تاکنون از آن ساخته شده می گذاشتید خیلی عالی می شد
کامران
۲۳ آذر ۱۳۹۳بسیار ممنون برای این مقاله یا نوشتار ارزشمند.من ضمن قدر دانی از نویسنده و سایت پدال برای تهیه و نشر چنین مطالبی که باعث پیشرفت در زمینه ی خود می شوند اولا درخواست هر چه بیشتر شدن نشر مطالب در مقوله های ساختاری و تخصصی را دارم و از طرف دیگر متاسفم برای نظراتی که پیرامون این مطلب و بسیاری مطالب دیگر در این سایت و سایت های مشابه می بینم که رویکردی استهزا آمیز دارند.
در آزادی بیان هیچ تردیدی نیست اما اگه به نظرات (البته نه همه ی نظرات) دقت کنیم خوانندگان عزیز به جای ایراد نقطه نظرات کارشناسانه یا بحث و تبادل نظر جدی و مفید بیشتر مسایل را به دیده ی تمسخر و مجالی برای خندیدن و به سخره گرفتن و مزه پراکنی در نظر می گیرند . . درست است که همه صاحب نظر نیستند اما در این صورت ضرورتی برای ارایه نظر نیست.
درست است که صنعت خودروی کشور با انتقادات اساسی مواجه است ولی یادمان میرود که ما خود بخشی از این جامعه هستیم و اینجا متعلق به همه ی ماست اگر به خود نگاهی بیندازیم رانندگی مان از هر چیزی بیشتر مایه ی تاسف است.
متاسفانه چنین رویکردی نشان از کم مایه بودن سطح رویی جامعه ی حال حاضر ایران دارد و این باور که همیشه در قبال هر موضوعی کم نیاوریم و اظهار نظر کنیم به قیمتی که بحث به لودگی کشیده شود یا خدای ناکرده کسی فکر نکند ما چیزی نمی دانیم.