اوایل هفته پیش ما دربارهی پیشرانه فوقالعادهی 12 سیلندر ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی استون مارتین والکری صحبت کردیم. بله این پیشرانه قدرت ۱۰۰۰ اسب بخاری و دور بالای ۱۰۵۰۰ داشته و باید در ۱۰۰ هزار کیلومتر سرویس اساسی شود؛ اما خبرسازیهای متعدد باعث شده که ما یک حقیقت جالب دربارهی این قلب آهنین را از دست بدهیم.
باور کنید یا نه اما باید گفت این پیشرانه زندگانی خود را به عنوان یک پیشرانهی ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری آغاز کرده است. کاسورث که مسئول طراحی قلب تپندهی والکری بوده با خود فکر کرده ابتدا روی یک نسخه با مقیاس کوچک کار کند تا ببیند که آیا میتواند چنین قدرت عظیمی را از یک پیشرانهی تنفس طبیعی که هنوز استانداردهای آلایندگی را پاس میکند به دست آورد یا خیر.
نتیجهی تلاشهای کاسورث تولید پیشرانهی ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۲۵۰ اسب بخار است که تمامی استانداردهای آلایندگی جدید را پاس میکند. این پیشرانه اساساً یکچهارم از پیشرانهی والکری در بحث حجم، تعداد سیلندرها و خروجی کلی را تشکیل میدهد. چه کسی میگوید پیشرانههای ۳ سیلندر کلافه کننده هستند؟!
بروس وود که از جمله مدیران ارشد کاسورث است میگوید:
ما میدانیم که تلاش از صفر برای تولید پیشرانهای جدید و عملکردی حدود ۱۲ تا ۱۳ ماه طول میکشد؛ و به خاطر اینکه باید استانداردهای آلایندگی جدید را پاس کرده و چنین قدرت عظیمی را به ازای هر لیتر حجم پیشرانه تولید کنیم، میدانستیم که چالش واقعاً مهمی وجود خواهد داشت. چیزی که نمیخواستیم معطلی ۱۳ ماهه برای اثبات خودمان بود.
پیشرانه ۳ سیلندر موردبحث نیز ابتدا زندگانی خود را به عنوان پیشرانهی ۴ سیلندر خطی شروع کرده است. این قلب آهنین ۳ سیلندر یک کپی تمامعیار از طراحی ۳ سیلندر از والکری بوده است. اولین قدم از توسعهی پیشرانهی ۱۲ سیلندر والکری در ۵ ماه انجام شده است.
ما توانستیم در حدود ۵ تا ۶ ماه برنامه را به پیش ببریم و استانداردهای آلایندگی و پرفورمنس را با یکدیگر ارائه نماییم.
Mad.z.Max
۲۶ آذر ۱۳۹۷خدایاااا
باورنکردنیه مقایسه سرعته پیشرفت دنیا و ما!
یه موقعی تا پنج شش سال پیش نگاه میکردیم به تولیدات روز دنیا، و میگفتیم اقلا نمونه های ارزون قیمت خارجی تا حدی با ارفاق قابل قیاس با خودروی داخلی هست و حالا دلی خوش میکردیم. الان چی؟ فقط به این انجین فکر کنین، سه سیلندر، بدون توربو یا سوپر شارژر، 250 اسب بخار، استاندارد آلایندگیه روز بصورت کامل…
موتور توربوی به اصطلاح داخلیمون 100 اسب ازش عقبه!
حامد
۲۶ آذر ۱۳۹۷ما تویه چیز به طرز باورنکردنی پیشرفت داشتیم
تو دزدی و کلاه برداری و اختلاس و دروغ گویی و البته توی خودبزرگ بینی
حسین
۲۶ آذر ۱۳۹۷این سرعت پیشرفت حاصل چیه؟
حاصل سالها طراحی ، تولید و دانش فنی؟
حاصل داشتن بخش تحقیق و توسعه واقعی با بودجه کلان؟
حاصل مدیریت صحیح ، علمی و نبود مافیا؟
بنظر من همه موارد بالا مثل حلقه های زنجیر باید باشه تا این سرعت حاصل بشه اما چیزی که این حلقه ها رو بهم جوش میده بازار رقابتی و قوانین سخت آلایندگی و ایمنی هست!
M
۲۶ آذر ۱۳۹۷دقیقا درست میفرمائید!
وقتی دور رقابت به وجورد بیاد یه غلتک درست میکنه که میگه یا بهتر و بهتر میشی یا نابودت میکنم !!!
پس وقتی رقابت باشه دیگه امکان نداره جنس آشغال دست مردم داده بشه چون تولید کنده بد نابود میشه تو رقابت و این یعنی اون هایی که هنوز سرپان همشون با تمام وجود دارن سعی میکنن که جنس خوب دست مردم بدن و به نوعی همشون هم موفق شدن
درسته که ما اینجا میایم میگیم بی ام و سری سه از فوردموستانگ بهتره و برعکس اما این به معنی بد بودن دیگری نیست این که هردوتاشون هنوز روی خط تولیدن یعنی این که هر دوتا ماشینای موفقی هستن و گرنه رقبا حذفشون میکردن از خط تولید و ما هم اگه حرفی بزنیم داریم جزئیات رو بررسی میکنیم که درصد عظیمی از اون سیلیقه ایه
یاس ی
۲۶ آذر ۱۳۹۷سه سیلندر تنفس طبیعی 250 اسب بخار !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بابا شما دیگه کی هستین ؟ اصلا نمیشه راجبش چیزی گفت.
me84
۲۶ آذر ۱۳۹۷.
بله اون زمانی که هیوندای (فکر کنم سال 84 ) مدل ورنا ( اکسنت) و آوانته ( الانترا) رو عرضه کرد و تو کرمان خودرو مونتاژ میشد همون موقع ما دو سال بود سمند رو شروع کرده بودیم. درسته که هیوندای کلا استانداردهای بیشتری داشت ولی تا حدی با ارفاق میشد با هم مقایسشون کرد و اختلافها خیلی فاحش نبودن. همون سمند میتونست شروع خوبی باشه. اگه ادامه پیدا میکرد خیلی خوب میشد. الان همون اکسنت و الانترا رو ببینید چی شدن؟
هنوزم فرصت هست. الان اگه یه سیستم درست و حسابی تو کشور جریان داشت، زمان مناسبی برای خودروهای برقیه. دانش فنی خیلی کمتری نسبت به موتورهای درونسوز میخواد و خیلی زود میشه موفق شد. اما افسوس که تو این سیستم حتی فکر کردن بهش هم خنده داره
کوروش
۲۶ آذر ۱۳۹۷دقیقا با شما موافقم علم متالوژی و مکانیک در ایران متاسفانه در سطحی نیست که رقابتی باشد اما لاقل در برق و الکترونیک جایگاه بدی نداریم و توان فنی خوبی هم داریم …
اما اینا با شرایط فعلی رویاست
مهدی
۲۶ آذر ۱۳۹۷البته در الکترونیک به خاطر تکنولوژی پیچیده تولید نبود دانش و تجهیزات کامل اوضاع به مراتب بدتر هستش نمونش کارخانه ای مثل پارس الکتریک که فقط اسمی از انها مونده
کوروش
۲۶ آذر ۱۳۹۷البته منظور من تولید نیمه هادی و … نبود که البته اونها هم بصورت ازمایشگاهی قبلا انجام شده در زمینه الکترونیک ما شرکت قدری مثل صایران داریم که امروز تجهزات سطح بالا و high tech نظامی و رادار های واقعا کارایی تا الان تولید کرده
بهر حال قطعا می شه ولی با این مدیران بسیار سالم ! خیلی بعیده
Achtung
۲۶ آذر ۱۳۹۷صنعت ایران با هر سیستمی هیچ موقع به هیچ جا نمیرسه اینجا قلب خاورمیانست کشوری که ۱۰ میلیون نخبه رو فراری دادن و اکثرن مردم با آی کیو در حد دیگر کپی سانان درش باقی موندن
ali a
۲۶ آذر ۱۳۹۷انجین های حجم پایین و سه سیلندر سروصدای زیاد دارن و خیلی هم کم مصرف نیستند…تا این موتور با این قدرت چطور باشه…