برخی از هموطنان عزیز بر این نکته سخت تأکید دارند که چینیها اصلاً ماشین چینی سوار نمیشوند! با کمال احترام به عزیزان باید گفت که آخرین آمارهای منتشره نظر دیگری را بازتاب میدهند و ثابت میکنند که میلیونها چینی هم در حال حاضر از خودروهای ساخت وطن خود بهره میبرند. پس سخن را کوتاه نموده و بی فوت وقت به سراغ همان مبحث آمار میرویم.
طبق آخرین آمارهای انتشار یافته، در ده ماهه نخست سال جاری، در مجموع ۲۲.۵ میلیون دستگاه خودرو در چین به فروش رسید که نسبت به پارسال بیش از شش درصد رشد را نشان میدهد. از این تعداد، نزدیک به ۱۰ میلیون دستگاه آن ساخت برندهای چینی و مابقی آنها نیز خارجی بوده است، البته خارجیهای مونتاژ شده در خاک چین.
در میان تمامی برندهای موجود در بازار چین، فعلاً فولکس واگن رتبه اول فروش را حائز است اما برندهای چینی هم در چند سال اخیر، رشد شایان توجهی داشته و توانستند به مکانهای بالای جدول صعود کنند. در حال حاضر، از ده برند نخست بازار چین، پنج عدد آنها چینی است که این خود موفقیت بزرگی برای سازندگان داخلی این کشور محسوب میشود.
اما در میان تمامی برندهای چینی، فعلاً چانگان محبوبترین برند در خاک چین است و در کل نیز، چانگان سومین برند پرفروش در چین به شمار میآید، اما جیلی با رشد بالایی در تعقیب آن بوده و اگر به همین روال ادامه دهد احتمالاً در سالهای آینده بهراحتی چانگان را از اریکه قدرت کنار خواهد زد.جیلی در ده ماهه نخست امسال، رشد بالای ۷۰ درصدی را در کارنامه کاری خود ثبت نمود و در جایگاه ششمین برند پرفروش چین تکیه زد.این رشد را جیلی بیشتر مدیون کیفیت خوب محصولات خود است و نه صرف وجود آپشن و آرایش و یا به قول عامیانه بزک و دوزک!
اما در میان آن دسته از برندهای چینی که در ایران بروبیایی دارند، اوضاع فروش آنها امسال در خود چین چندان مساعد نیست. ازجمله این برندها جک و چری هستند که به ترتیب عناوین نوزدهم و بیست و دوم جدول فروش را به خود اختصاص دادند؛ اما در برخی بازارهای صادراتی ازجمله آمریکای جنوبی، جک و چری توانستند رشد خوبی را شاهد باشند. با کمال شگفتی، برند دانگ فنگ که حضور کمرنگی در ایران دارد، در خود چین دهمین برند پرفروش است!
رتبه فروش | نام برند | میزان فروش | درصد رشد سالانه |
۱ | فولکس واگن | ۲,۶۲۵,۰۰۷ | +۶.۵ |
۲ | هوندا | ۱,۱۸۰,۸۰۷ | +۲۱.۷ |
۳ | چانگان | ۱,۱۵۶,۷۳۸ | ۱+ |
۴ | تویوتا | ۱,۰۲۱,۱۲۶ | +۷.۵ |
۵ | بیوک | ۹۶۵,۴۹۱ | -۲.۳ |
۶ | جیلی | ۹۶۴,۱۹۳ | +۷۰.۹ |
۷ | وولینگ | ۹۱۶,۵۱۶ | -۱۳.۹ |
۸ | نیسان | ۸۷۸,۵۲۹ | +۱۲.۲ |
۹ | بائوجون | ۷۵۲,۵۵۳ | +۳۲.۶ |
۱۰ | دانگ فنگ | ۷۴۳,۶۸۰ | +۰.۵ |
۱۱ | فورد | ۷۴۲,۸۱۶ | -۱۰.۷ |
۱۲ | هاوال | ۶۶۲,۳۵۴ | -۳.۲ |
۱۳ | هیوندای | ۵۶۷,۸۱۲ | -۳۴.۹ |
۱۴ | آئودی | ۵۰۵,۰۴۲ | +۱.۱ |
۱۵ | مرسدس بنز | ۵۰۰,۱۱۹ | +۲۹.۹ |
۱۶ | بامو | ۴۵۳,۲۵۷ | +۱۶.۶ |
۱۷ | شورولت | ۴۵۱,۱۳۰ | +۱۱.۷ |
۱۸ | بایک | ۳۹۰,۷۳۸ | -۳۱.۶ |
۱۹ | جک | ۳۵۰,۶۰۱ | -۲۵ |
۲۰ | رووی | ۳۲۶,۳۳۳ | +۹۵.۳ |
۲۱ | فوتون | ۳۲۵,۸۱۱ | +۰.۹ |
۲۲ | چری | ۳۲۲,۷۵۸ | -۱۴.۵ |
۲۳ | بی وای دی | ۳۰۸,۴۵۱ | -۱۹.۸ |
۲۴ | کیا | ۲۶۴,۳۲۴ | -۴۷.۸ |
۲۵ | اشکودا | ۲۶۱,۹۴۹ | -۲.۵ |
رتبه فروش دیگر برندهای چینی همچون لیفان، هایما و برلیانس هم به علت ظرفیت تولیدی محدود این برندها چندان بالا نیست و در جدول ذیل نیز نیامده است، البته در جدول اصلی از آنها برده شد. لیفان رتبه سی و یکم را از آن خود نمود و مجموع فروش آن در ده ماه نخست سال جاری معادل ۱۵۸,۹۵۳ دستگاه بود، هایما هم در جایگاه سی و هشتم نشست و کل فروش آن در این مدت معادل ۱۰۷,۷۰۴ دستگاه بود. برلیانس هم مکان پنجاه و یکم را اشغال نمود و در مجموع ۷۰,۷۵۸ دستگاه خودرو را در ده ماهه نخست امسال در چین فروخت.
منابع:
CAAM.ORG.CN
Focus2move.com
King918
۱۷ آذر ۱۳۹۶دوستان الان 3 روزه که من h30 کراس رو تحویل گرفتم و واقعا ازش راضیم موتور tu5 سواری نرم جا دار ظاهر خیلی شیک مخصوصا این رنگ مسی که. جلب توجه میکنه کیفیت قطعات دخلیش از سمند که داشتم خیلی بهتره و حس بهتری به ادم دست میده و امکاناتش خیلی راضی کننده س گیربکس اتومات ژاپنی که خیلی هم زیباست و کابین رو خیلی لوکس جلوه میده امپر های خیلی جالبش تهویه اتومات سیستم مدیا و ناوبری 6.5 اینچی کامپیوتری سفری سانروف و … واقعا کابینش چیزی کم نداره و حس یه ماشین لوکس گران قیمت رو داره. اگه نزدیک 40 تومن پول داشته باشید گول کلمه ماشین چینی رو نخورید از خودرو های تولید داخل خیییییییییییییییلی بهتره
Zonda R
۱۷ آذر ۱۳۹۶@.f
با تشکر از سام عزیز
King 918 عزیز
تو نمایشگاه تهران تو غرفه ایران خودرو وقتی سوار h30 شدم یکی از بازدیدکننده ها که حدودا 35 ساله بود اومد بهم گفت اقا اگر قصد خرید داری خوبه گفت قبلا دنا داشتم بهتر از اونه اتوماتیکم هست نرم تر از دنا هم هست من تا حالا سوارش نشده بودم ولی چیزی که نظرمو جلب کرد نرم بودن صندلی های عقب و فضای خوب جاپای عقب ماشین بود
خودروهای چینی تا 2 سال پیش بجز معدود مدلها بقیه هیچکدوم کامل نبود مثلا جک j5 یه گیربکس 4 سرعته که مکث زیادی داشت و البته مصرف بالا این یه نمونه بود و از این نمونه ها فراوان هست
اما اخیرا با ورود خودروهایی مثل b30 tigo7 bud s7 byd
Byd f3 Jack s3
و سال اینده هاوال و چانگان نشون دهنده ی این هست که حداقل اینه که برندهای مطرح چینی که دارن میان دارن ماشینای خوبشون رو هم میارن
و قطعا قابل قیاس با تولیدات داخلی نیستن فارغ از بحث خوب یا بد بودن تولیدات داخلی که همه دوستان اطلاع دارن مثلا خودرویی مثل b30 که محصول 2015 هست رو نمیشه با دنا پلاس که پلت فرمش برای 1983 هست مقایسه کرد یا حتی تندر 90 که محصول 2004 هست
امیدوارم شرایط طوری بشه که همه به بهترین خودرو رو سوار بشن البته با شرایط و تسهیلات عالی
ممنون که خوندین
سام
۱۷ آذر ۱۳۹۶لطف داری فرزاد عزیز،انجام وظیفه بود.
K1
۱۷ آذر ۱۳۹۶سلام
من دو دلم بخرم یا نخرم
سمند+
H30cross –
King 918
۱۷ آذر ۱۳۹۶اول اینکه خیلی خوش حال شدم کامنت zonda r عزیز رو دیدم بعد اینکه والا من قبل از خرید از دوستان پدال هم سوال کردم و از همه جا از همه ی سایتا یکم دو دل بودم اما الان خیلی راضیم نمیدونم فاز عزیزانی که منفی میدن چیه ایشالا اونیکه دوست دارید بخرید بخدا منم خیلی دوست داشتم پانامرا یا s500 بخرم پولم جور نشد 40 تومن با وام و فروش ماشین قبلیم به زور جم کردم. الان با شهامت میگم تو بازه قیمت 45 تا 50 من رقیبی واسش نمیبینم یکی از اطرافیان ساندرو داره وقتی تو h30 سوار شد میگه دلم نمیخواد دیگه پشت ساندرو بشینم.
Zonda R
۱۸ آذر ۱۳۹۶@.f
King 918 عزیز
امیدوارم بسلامتی استفاده کنی
مهم این هست که خودت از خریدت رضایت خاطر داری
چون هر کس براساس نیازهاش خرید میکنه
مصطفی
۱۷ آذر ۱۳۹۶king918 مبارکته ولی بزار یه 30 روزی بگذره بعد. خیلی جو گیر نشو .
KING 918 (محمدرضا)
۱۷ آذر ۱۳۹۶دمت گرم پرمون ریختی ………………
چرا جو گیر چرا ؟؟؟ !ً!!!!!!!!!!
مگه 918 خریدم :-)
Hamid.Hellcat
۱۷ آذر ۱۳۹۶اینکه قشر ضعیف در چین ماشین چینی سوار میشه چیز عجیبی نیست.
مهم اینه که بازار فروش ماشینای چینی اغلب کشورهای جهان سوم هست و تو اروپا و آمریکا کسی ماشین چینی سوار نمیشه.
ضمنا نکته جالب توجه اینه که با وجود این همه برند چینی، رتبه اول و دوم آمار فروش ماشین چینی نیست.
K1@gmail.com
۱۷ آذر ۱۳۹۶و جالب اینه که کیا با کاهش 47درصدی فروش در چین مواجه شده و هیوندای هم که اصلا تو جدول نیست
Mohammadreza
۱۸ آذر ۱۳۹۶رتبه ۱۳ رو نگاه کنید
Mohsen
۱۸ آذر ۱۳۹۶مطلب رو می خونید اصلا که لایک می دین به کامنت ها رتبه 13 جدول چیه پس حالا شاید اونی که کامنت گذاشته ندیده بقیههم ندیدن که لایک می دن؟!
لطفا قبل از کامنت گذاشتن مطلب رو بخونین
نویدی
۱۷ آذر ۱۳۹۶خودروهای چینی توی ایران مشکل خدمات پس از فروش دارن وگرنه کیفیتشون به مراتب از خودروهای داخلی بالاتره.
فورد
۱۷ آذر ۱۳۹۶شاید خودشون ماشین چینی سوار بشن ولی بعضی از ماشین هایی که به ایران صادر میشه دیگه اونجا مجوز فروش ندارن مثل mvm 110
ایمان
۱۷ آذر ۱۳۹۶اینهم از اون دروغهای شایع در فضای مجازیه! اتفاقا چری QQ یا همون ام وی ام 110 ما ، همواره جزو پرفروش ترین خودروهای شهری و کوچک در چین بوده و هست و جزو 100 خودرو پر فروش در سالهای گذشته بوده است. خیلی هم مجوز دارد و کاملا در چین معروف و شناخته شده است. لطفا این دروغ را اینقدر منتشر نفرمایید.
سام
۱۷ آذر ۱۳۹۶دوست عزیز،این مطلب که MVM 110 در بازار چین مجوز فروش ندارد را بنده تاکنون در هیچ سایت و مرجع معتبری ندیده ام .در حال حاضر نیز، نسل های جدید و قدیم این خودرو با انواع پیشرانه های بنزینی و برقی و با نام های چری EQ ،چری QQ ،چری QQ3 و….در بازار چین و برخی از کشورهای جهان از جمله آفریقای جنوبی،شیلی و…. به فروش می رسند.برای آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید به این سایت ذیل مراجعه نمایید :
http://WWW.CHINAAUTOWEB.COM
مهدی
۱۷ آذر ۱۳۹۶این آمار نشان دهنده برتری چینی ها یا رشد اونها نیست بیشتر مردم چین توان مالی بالایی ندارن و مجبورن خودروی ارزان بخرند در حالیکه در بشیاری از کشور ها این خودروی چینی مشتری ندارن البته جز ایران و بعضی کشور ها
MAHDI
۱۷ آذر ۱۳۹۶مهم اینه که تنوع و فضای رقابت فراهم هست ومافیا نیست مثل کشور ما ومردمشون حق انتخاب دارن حالا میخان هر چی سوار بشن ،خوش ب سعادتشون .
ستار
۱۷ آذر ۱۳۹۶علت دشمنی با چینی ها جوی که دلال ها راه انداختن و محصولات بی کیفیت چینیه که قبلا وارد ایران میشده.واینکه کلا ایرانی ها با هر چیز جدیدی مخالفن.
ماشین های ایرانی ها توانایی رقابت با همچین رقیبایی سرسختی ندارن.چنسال دیگه بازار در اختیارشون بطور کامل
کافیه یک سر به نمایندگی سایپا و یکی از چینی ها بزنین.طرز برخورد با مشتری، شرایط گارانتی نشون میده که چینی ها رقابت و خوب بلدن
lmbx
۱۷ آذر ۱۳۹۶جالبه با بعضی ها در مورد این موضوع اصلا نمیشه صحبت کرد(نمیدونم چه اخلاق بدی بین ما که تو همه زمینه ها میخواهیم تخصصی نظر بدیم).من خودم شاید با 100 میلیون هیچ وقت چینی نخرم و دسته 2 ژاپنی یا اروپایی رو ترجیح میدم ولی باید پذیرفت که هم از نظر کیفیت و هم تکنولوژی چینی ها از ما خیلی جلوتر هستند.
یادمه به یه بنده خدایی میگفتم که جیلی ولوو سوئد رو خریده و الان ولوو زیر مجموعه جیلی هست عکس العمل طرف جوری بود که انگار به خانواده اش توهین کردم
PaRHaM
۱۷ آذر ۱۳۹۶تو اینجا
خیلی ها پراید دارن
دلیل میشه پراید خوب باشه؟
شرایط فروش
قیمت
شرایط
و … تاثیر داره ک نشون میده فروش بالا قابل استناد و با ارزشه یا نه!
ایمان
۱۷ آذر ۱۳۹۶شما معلومه اصلا مطلب را نخواندی، مطلب در پاسخ کسانی بود که می گفتند مردم خود چین هم ماشین چینی سوار نمی شوند و فقط برای ماها ماشین می سازند! راجع به کیفیت ماشین چینی نبود. البته کیفیت ماشین چینی هم با برنامه ریزی و تلاش، سرمایهگذاری و مشارکت با خارجی ها و استخدام طراحان و مهندسان شرکتهای معروف، به سرعت برق و باد در حال پیشرفت است و روز بروز بهتر می شود. علی رغم میل برخی ایرانیان متعصب!
Hemichan
۱۷ آذر ۱۳۹۶پرهام جان دوست عزیز چرا مطلب رو نمیخونی ؟ بخون
mohammad_FM 480
۱۷ آذر ۱۳۹۶ضمن عرض تشکر خدمت آقای کاویانی
کیفیت خودروهای چینی بد نیست ولی آمار فروش هم بنظرم زیاد قابل اعتماد بودن رو نشون نمیده…
البته از طرفی فضای رقابتی هم وجود داره و دست خریدار بازه…
سام
۱۷ آذر ۱۳۹۶خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما
MASERATI GT
۱۷ آذر ۱۳۹۶خب این دیگه جای فکر کردن نداره .کشور چین با جمعیت بالا و قشر ضعیف مسلما خودروهایی تولید میکنه که عموم مردم بتونن خریداری کنن گرچه کییفیتشون پایینه . اما یقینا قشر متوسط چین ماشین چینی سوار نمیشن . تقریبا تمامی خودروهای چینی موجود در کشور کیفیت بسیار پایینی داره.
Hemichan
۱۷ آذر ۱۳۹۶” در مجموع 22.5 میلیون دستگاه خودرو در چین به فروش رسید ”
“از این تعداد، نزدیک به 10 میلیون دستگاه آن ساخت برندهای چینی و مابقی آنها نیز خارجی بوده است،”
این یعنی کمتر از 45 در صد
ونوم اف ۵
۱۷ آذر ۱۳۹۶برند چینی تو چین میفروشه یا نه مهم نیست مهم اینه طرف حق انتخاب داره که با پولی که داره از بین برندهای مختلف بازار به میل خودش انتخاب کنه
Pooriya
۱۷ آذر ۱۳۹۶با این مقاله کاملا موافقم
جیلی و چانگان توی برندهای چینی خیلی بهتر هستند
بر عکس چری لیفان جک واقعا به معنای کلمه آشغال هستند
باید شرکت های مونتاژ کننده داخلی بجای مونتاژ هر آشغالی و انداختن آن بعنوان ماشین به ملت مظلوم و ستم دیده ایران حداقل تو انتخاب شریک تجاری از کشور دوست و برادر چین از بین شرکت های مطرح چینی انتخاب کنند
کاش حداقل شرکت چانگان سر کسیه شل کنه و بیاد سایپا رو بخره و خودش مستقیما اینجا ماشین تولید کنه
علی
۱۷ آذر ۱۳۹۶دوست عزیز کمیت فروش چه ربطی به کیفیت داشت!!?!?!?!?!?!?
نفهمیدن اینکه به چری میگی آشغال منظورت اینه که چانگان از چری بهتره?
از نظر من بهترین خودرو ساز چین بعد از گرین وال و زیر مجموعه هاش چری هست بعد جیلی
reza_rar
۱۷ آذر ۱۳۹۶من بنا به شغلم سالی 3 بار چین میرم تو این چند سال فقط ده تا دوازده بار ماشین چینی دیدم که تو ایران باشه . ماشینی چینی که تو ایران هست رو من اونجا بندرت دیدم . من خودم ضد ماشین چینی نیستم اتفاقا اونها با سرعت نور دارن پیشرفت میکنن متاسفانه ما مدیران نالایق و منفعت طلب زیاد داریم تو چین ایودی بنز ب ام دبلیو و هوندا خیلی زیاد هست
حمیدرضا
۱۷ آذر ۱۳۹۶به نظرم باید یه تغییری در سیاست مونتاژ خودرو انجام بشه چانگان با مدلای خیلی معروفش وارد ایران شد ولی خیلی مورد توجه نبودن و عوضش برلیانس فروشش به اندازه چین بوده البته سیاست شرکتام فرق میکنه مثلا چری بیشتر صادرات داره و زوتی تولید خودروهای برقی
مگه میشه مردم چین ماشین چینی نخرن بعد اونهمه مدلای رنگارنگ و شرکتاشون توسعه بدن
امید
۱۷ آذر ۱۳۹۶فقط بحث کیفیت یا ارزان بودن ماشین چینی در بازار که نیست باید بحث فروش ماشین هم در نظر گرفت بازار فروش ماشین های کارکرده چینی خیلی بده بدلیل اینکه ماشین های چینی بعد از چند سال کیفیتشون افت پیدا میکنه و افت قیمت بدی هم به نسبت ماشین های دیگه بازار پیدا میکنن
بنابراین بخشی از بدبینی مردم برای خرید اتومبیل چینی مربوط به نگرانی از فروش اون هست که نگرانی بحقی هم هست
Mohsen
۱۸ آذر ۱۳۹۶در اینکه خودرو چینی از ایرانی به مراتب بهتره(حداقل اگه خدمات پس از فروش بد چینی هارو در نظر نگیریم) شکی نیست مسعله اینه که چینی ها توی قیمت های برابر از فرانسوی و کره ای و ژاپنی بهترن یا نه که البته تو بازار های خارجی جواب کاملا مشخصه ولی تو ایران چون وارد کننده ها و مونتاژ کننده های خودرو چینی کم تر از وارد کننده های ژاپنی و فرانسوی و کره ای می خورن( به عنوان مثال هاوال h6 توی بازار استرالیا با اسپورتیج و توسان و مزدا cx-5 تفاوت قیمت چندانی نداره ولی تو ایران تقریبا 30%ارزون تره )می بینی خرید ماشین چینی اصلا غیرمنطقی نیست هرچند خودم با ماشین چینی به شدت مشکل دارم
یه چیز دیگه هم ایران اولین یا دومین وارد کننده خودرو از چینه تازه مونتاژ کننده هایی که تقریبا خودرو رو کامل وارد می کنن در نظر گرفته نشده
Genius
۱۸ آذر ۱۳۹۶احدی نمیگه ماشین چینی به لعنت خدا نمی ارزه بلکه ما میگیم چطور در خود چین فولکس و تویوتا و جی.ام و… در کنار چانگان و جیلی و چری و… حضور دارند،تو ایران هم باید همه برندها از همه کشورها حاضر باشند و اونوقت خریدار نهایی با اختیار کامل انتخاب خودش رو انجام بده نه مثل حالا که انتخاب بین چینی است و چینی ایرانیزه شده!!!